Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren
Maar wel mooie fotos.qless schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 23:02:
Echt gezond om hier adem te halen voelde het niet aan...
Gaat hard achteruit als er geen mensen zijn.
Het lijkt allemaal zo permanent maar de natuur en tijd breekt het allemaal af, tot de grond aan toe.
Mooi om te zien.
★ What does that mean? ★
Idd! Lijkt me niet al te gezond.qless schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 23:02:
Echt gezond om hier adem te halen voelde het niet aan...
...[tone mapped foto's]...
Wel weer apart dat dit soort locaties nog gewoon 'bestaan'. Blijkbaar zijn we hier in Nederland veel meer van de opruimerige dan bij onze zuiderburen...
Een vraag die bij mij altijd naar boven komt als ik dit soort urbex images zie: waarom is het verval altijd zo aangedikt door de foto's zo (vaak ernstig) te tonemappen (ook wel abusievelijk HDR genaamd)?
Is dat een soort standaardrecept ofzo? Want bij menig ander onderwerp wordt dit soort tonemappen vaak verfoeid.
(Heb dat wel eens vaker gevraagd bij dit soort fotografie maar er eigenlijk nooit een bevredigend antwoord op gekregen. Ben gewoon nieuwsgierig naar de beweegreden)
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Ook zonder de hrd/tonemapping ziet het er zo uit. Hier heb ik hdr/tonemapping toegepast vanwege het dynamisch berijk wat ik nodig had met de donkere stukken raam partijen.ehtweak schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:34:
[...]
Idd! Lijkt me niet al te gezond.![]()
Wel weer apart dat dit soort locaties nog gewoon 'bestaan'. Blijkbaar zijn we hier in Nederland veel meer van de opruimerige dan bij onze zuiderburen...![]()
Een vraag die bij mij altijd naar boven komt als ik dit soort urbex images zie: waarom is het verval altijd zo aangedikt door de foto's zo (vaak ernstig) te tonemappen (ook wel abusievelijk HDR genaamd)?
Is dat een soort standaardrecept ofzo? Want bij menig ander onderwerp wordt dit soort tonemappen vaak verfoeid.
(Heb dat wel eens vaker gevraagd bij dit soort fotografie maar er eigenlijk nooit een bevredigend antwoord op gekregen. Ben gewoon nieuwsgierig naar de beweegreden)
Scherptediepte is me een 14mm al vrij veel
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Nu lijkt me dit toch echt wel een huisje waar heel plots het leeg is te komen staan. De zetels staan nog in positie van 'gezellige' avond...
Wel mooie vondst, geen vandalisme ofzo?
Edit: toch niet ZO snel, de kasten zijn leeg.
[ Voor 14% gewijzigd door Snake op 12-02-2017 17:50 ]
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Opzicht is HDR niet zo'n probleem. Als je bijvoorbeeld de HDR functie binnen lightroom toepast ziet het er hartstikke natuurlijk uit.. Het is het tonemapping wat die lelijke aangedikte kleuren geeft.ehtweak schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:34:
[...]
Idd! Lijkt me niet al te gezond.![]()
Wel weer apart dat dit soort locaties nog gewoon 'bestaan'. Blijkbaar zijn we hier in Nederland veel meer van de opruimerige dan bij onze zuiderburen...![]()
Ook ik heb me aantal jaar terug hier schuldig aan gemaakt. Eigenlijk was het urbex ook het moment dat ik begon te fotograferen. Bij mij was het vooral gebrek aan kennis
@qless, leuke locatie. foto 1, 3 en 5 vind ik er het meest uitspringen
www.mariovisser.com
Niet om de schimmel gruwzamer te maken.
M.a.w. je maakt een aantal +/- EV opnames en die voeg je later samen, zodat de moeilijke gedeelten uit je opnames (over/onder belicht) worden gecompenseerd.
M.a.w. het resulterende beeld bevat dan geen (te) donkere en (te) lichte plekken (meer).
Klassiek voorbeeld: je staat in een donkere kamer met uitzicht op een raam naar buiten, waar de zon fel schijnt.
Maar dan moet je wel, bij voorkeur vanop een statief, meerdere opnames maken voor iedere individueel beeld (+/- EV) en deze later door HDR s/w laten samenvoegen. EN daarbij niet te kwistig met tonemappen zijn...
Waarbij menig camera die +/- EV opnames in één serie zelf kan maken. (zelfontspanner + serie opnames)
Of je gebruikt een camera die zelf al een enorm DR heeft, dan is samenvoegen achteraf steeds minder nodig. Zo heb ik duidelijk gemerkt dat mijn D800E een veel beter DR heeft dan destijds zijn voorgangers (D100, D200, D700). Maar dan nog, af en toe, komt het nog wel degelijk van pas.
Zo is dit een HDR met een D800E
en dit eentje met de D200. (hier vooral gebruikt omdat de voorgrond zo donker was en bij één individuele opname vrijwel in een zwart gat verdween)
www.mariovisser.com
• de testcase zou ik hernoemen naar "schimmelhuis" oid aangezien die schimmels zelf niet echt het onderwerp lijken te zijn (ik had een macro-topic verwacht
• 1 en 5 vind ik het best gelukt
• 2 en 3 halen die kwaliteit niet (2: geen diepte, 3: wat chaotisch)
• 6 dubbelt teveel 5
Is dat zo?moozzuzz schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:18:
Deze foto's vind ik in elk geval perfect qua HDR ...
Vooral bij nummer 5 en 6 zie ik juist geen gebruik van HDR (als zijnde het DR te vergroten).
Vooral die donkere hoeken (waar je nu nauwelijks wat van ziet) hadden imho beter in beeld gebracht kunnen worden door OF het DR van de gebruikte camera te benutten. OF, indien dat niet toereikend is/was, meerdere +/- EV opnames te maken en die vervolgens met HDR s/w samen te voegen tot één beeld met een ruimer dynamisch bereik.
Ook de vervorming van het groothoekobjectief geeft een vreemde 'draai' aan b.v. dat tafelpootje. En bij de randen van het raam zie ik wat paarse gloed (CA correctie niet toegepast?).
www.mariovisser.com
Voor mij staat goede HDR niet persé gelijk aan het helemaal ontdoen van elke donkere partij in de foto. Deze bewerking vind ik natuurlijk aanvoelen.ehtweak schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:15:
Vooral bij nummer 5 en 6 zie ik juist geen gebruik van HDR (als zijnde het DR te vergroten).