Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_99
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-05 21:19
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een tijdje een Arduino waar ik al aardig wat mee geëxperimenteerd heb. Nu wil ik graag de Arduino gebruiken als een soort universele afstandsbediening voor mijn lampen(werken met een afstandsbediening), beamer, receiver enz. Ik heb daarvoor met een IR sensor de signalen van verschillende knoppen van de afstandsbedieningen uitgelezen en met een infrarood ledje kan ik die weer uitzenden. So far so good.

Wat ik nu wil is het volgende: Ik wil met mijn telefoon door middel van een app, of simpele http widgets verschillende waardes sturen naar de Arduino zodat deze bijvoorbeeld het IR signaal voor het aanzetten van de lampen kan uitzenden. Ik heb hiervoor een esp8266 op de Arduino aangesloten. Verbinden met mijn wifi netwerk via AT comments is geen probleem, maar hoe zou ik dan over het netwerk de Arduino kunnen bereiken.
Wat ik dus niet wil is een wifi netwerk van de esp8266 zelf (daar vind ik heel veel info over), maar gewoon het thuisnetwerk waarmee mijn telefoon altijd is verbonden. Ik vraag me dus af of dit wel mogelijk is?

[ Voor 5% gewijzigd door Stefan_99 op 11-02-2017 22:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ja, hoor. Ik ben niet zo thuis met de ESP8266, maar met bijvoorbeeld de ethernet shield zou je kunnen verbinden met je thuisnetwerk en bijvoorbeeld via een HTTP verzoek schakelaars en noem maar op kunnen schakelen.

Je zou bijvoorbeeld het standaard webserver voorbeeld van Arduino hiervoor een beetje kunnen verbouwen, maar er zijn legio andere mogelijkheden.

Of met je ESP kun je zoiets doen: http://www.arduinesp.com/wifiwebserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_99
Dat voorbeeld ziet er inderdaad vrij simpel uit, alleen die werkt dan met de GPIO pins van de esp8266 en die library. Is het mogelijk om toch de arduino pins aan te sturen in plaats van de hele arduino skippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Stefan_99 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 23:02:
Dat voorbeeld ziet er inderdaad vrij simpel uit, alleen die werkt dan met de GPIO pins van de esp8266 en die library. Is het mogelijk om toch de arduino pins aan te sturen in plaats van de hele arduino skippen?
Wat schiet je daarmee op? Wat voegt de arduino nog toe, kun je dit niet net zo goed door de I/O pins van de ESP laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_99
Ik wil IR signalen uitzenden, en ik weet niet of dit kan met de esp? Misschien wil ik ook nog een geluidssensor toevoegen waardoor de lampen aangaan door te klappen, wat volgens mij niet kan dan.

[ Voor 48% gewijzigd door Stefan_99 op 11-02-2017 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 10:00
Je kan een heel simpel eigen protocol verzinnen tussen je esp en arduino. Laat ze met elkaar communiceren dmv seriële verbinding. Je moet daarvoor 2 pinnen van de esp en 2 van de arduino inleveren. Dit is hoe ik het doe met een aantal van mijn projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
Die IR libarys voor arduino zijn toch ook wel op esp beschikbaar? je kan immers de ESP met de arduino ide programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:58
Kijk hier eens:
http://www.letscontrolit....viewtopic.php?f=18&t=2234
Aansturing m.b.v. een mega + ethernet. Kan je gebruik maken van b.v. mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Stefan_99 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 23:16:
Ik wil IR signalen uitzenden, en ik weet niet of dit kan met de esp? Misschien wil ik ook nog een geluidssensor toevoegen waardoor de lampen aangaan door te klappen, wat volgens mij niet kan dan.
Een ESP doet elementair gezien precies hetzelfde als een arduino. Die ESP/arduino combi is iets dat vooral een jaar geleden erg populair was toen ESP's net kwamen kijken. Men werkte al met arduino's en dan was een losse ESP een logische aanvulling, maar in mijn beleving is dat tegenwoordig toch wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_99
Bedankt voor alle reacties!
Als ik dan alleen de esp gebruik ben ik gelimiteerd aan 1 GPIO poort, of is het mogelijk dit uit te breiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:31
Je kan eens kijken naar bijvoorbeeld een Wemos mini (Gebaseerd op een esp8266). Deze heeft meerdere GPIO's. Kwa programmeren werkt het het zelfde als de arduino en zijn voor relatief weinig geld vanuit China te bestellen.

[ Voor 17% gewijzigd door raze88 op 15-02-2017 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Stefan_99 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 07:28:
Bedankt voor alle reacties!
Als ik dan alleen de esp gebruik ben ik gelimiteerd aan 1 GPIO poort, of is het mogelijk dit uit te breiden?
Dat ligt eraan watvoor breakout board je hebt. De ESP8266 heeft 16 gpio's en is een krachtiger microcontroller dan de meeste arduino's. Alleen de leercurve kan misschien wat steiler zijn.
Het is dus technisch zeker niet noodzakelijk, maar als je liever een arduino gebruikt, laat niemand je dan tegen houden.

De uitdaging is iig om een http-server op te zetten die wat simpele post- of get-requests kan vertalen in een actie. Ik zou dat zo simpel mogelijk houden, en een mooie weinterface die evt naar buiten exposed is, op een wat krachtiger systeem bouwen.
Pagina: 1