Omdat ik nog niets kon vinden over de Philip Morris iQos, bij deze een topic waarin vragen ervaringen uitgewisseld kunnen worden.
Inmiddels wordt dit "heat-not-burn"-device op de Nederlandse markt gelanceerd, vooralsnog via demonstraties in een aantal tabaks-verkooppunten.
Het is een apparaat waarin een soort klein formaat sigaret wordt gestopt en waarmee de tabak wordt vehit tot 300 graden. Er wordt dus geen tabak verbrand. Dit zou volgens de fabrikant tot gevolg hebben dat er 90 tot 95% minder schadelijke stoffen vrijkomen dan bij een normale sigaret, waar tabak bij 800-900 graden verbrand wordt.
Het gaat dus uitdrukkelijk niet om een electronische sigaret waarin vloeistof verdampt wordt!
Het roken van een sigaret doe je door de houder uit de lader te halen, een heat-sticj in de houder te plaatsen en de houder te activeren.
De houder verwarmt de heat-stick zo'n zes minuten en het roken van een heat-stick is op veel manieren vergelijkbaar met het roken van een normale sigaret.
Ze kosten 6 euro per pakje van twintig sticks, en zijn daarmee een tikkeltje minder duur dan premium-brand sigaretten.
Na het inschuiven van de heat-stick zet je hem aan met het drukknopje, waarna een groen LEDje gaat knipperen. Na 10-20 seconden is het verwarmingselement opgewarmd en kun je gaan "roken".
Na een minuut of vijf wordt het LEDje oranje en heb je nog 30 seconden (of twee trekjes) voordat het element uitschakeld.
Door de bovenkant van de houder naar boven te schuiven kun je vervolgens de gebruikt heat-stick eenvoudig verwijderen.
Na gebruik wordt de houder teruggeplaatst in de lader om in een minuut of vijf opnieuw opgeladen te worden. Kettingroken lukt dus niet!
Door de houder in de lader te plaatsen wordt de houder opgeladen. Dit duurt ongeveer vijf minuten. Met een volle lader kan de houder ongeveer 20 keer worden opgeladen.
De lader opent met de drukknop rechts op de foto. Een led naast die knop geeft aan of de houder klaar is voor gebruik.
De LEDjes daarnaast geven aan hoe ver de lader is opgeladen (en ze knipperen als de lader zelf aan de lader hangt).
Een oranje LEDje geeft aan als het de houder gereinigd wordt (zie verder).
Dat schoonmaken is een paar minuten werk en gebeurt door middel van een bijgeleverd haakje (om vastzittende tabksdeeltjes los te maken) en twee meegeleverde borsteltjes: eentje voor de basis van de houder en eentje voor de los te maken bovenkant.
De twee borstels passen in elkaar en vormen een soort eitje waar het schoonmaakhaakje weer inpast.
Ik ga verder geen uitspraken doen over de slagingskansen daarvan - uiteraard is de fabrikant laaiend enthousiast. Ze claimen in Japan een marktaandeel van 6% te hebben veroverd sinds de introductie, wat een flink succes zou betekenen (dat is Microsoft niet gelukt met hun telefoons
)
Of de geur minder in kleding en gordijnen trekt, zoals de verkoper tenegnover mij claimde, zal de tijd moeten uitwijzen.
De fabrikant doet geen gezondheidsclaims (dat mag ook niet!) en het zou naief zijn om te denken dat dit product goed is voor de gezondheid. Het feit dat er minder (schadelijke) stoffen vrijkomen dan bij de verbranding van tabak is echter mooi meegenomen. Wellicht zou je voorzichtig kunnen concluderen dat dit ietsje minder slecht voor je is dan gewoon roken.
Ook zou het kunnen dat de extra handelingen die nodig zijn ten opzichte van een normale peuk de roker iets bewuster maken van hoe vaak hij een peuk opsteekt.
Echt helpen bij daadwerkelijk stoppen zie ik niet snel gebeuren.
YouTube: My iQos smoking device, by Marlboro
Topic op dampforum over de iQos
Een artikel over iQos op vaping360
De Nederlandse iQos site. (Registratie verplicht)
De iqos site verplicht niet alleen registratie, maar vraagt ook om een referral code. Ik heb er een gekregen van de promo-medewerker bij de tabakszaak. Geen idee of ik die hier mag delen en of die meer dan eens werkt...
Aanvullingen zijn welkom, eventueel kan ik later een FAQ opnemen in de TS. Zijn er al anderen die dit systeem geprobeerd hebben, enthousiast zijn, of juist niet? Tipz over hoe je aan een iqos kunt komen als je niet toevallig bij de juiste sigarenboer gaat winkelen en een promotie-pipo tegenkomt?
Disclaimer: waar van toepassing geldt: Image credit: vaping360.com/iqos-phillip-morris/ (Vaping360)
1. Inleiding - Wat is de iQos, en wat is het niet?
Philip Morris kondigde vorig jaar aan te gaan komen met een nieuw type "sigaret", die het midden zou houden tussen een e-cigaret en een normale (analoge) sigaret.Inmiddels wordt dit "heat-not-burn"-device op de Nederlandse markt gelanceerd, vooralsnog via demonstraties in een aantal tabaks-verkooppunten.
Het is een apparaat waarin een soort klein formaat sigaret wordt gestopt en waarmee de tabak wordt vehit tot 300 graden. Er wordt dus geen tabak verbrand. Dit zou volgens de fabrikant tot gevolg hebben dat er 90 tot 95% minder schadelijke stoffen vrijkomen dan bij een normale sigaret, waar tabak bij 800-900 graden verbrand wordt.
Het gaat dus uitdrukkelijk niet om een electronische sigaret waarin vloeistof verdampt wordt!
2. Hoe werkt het?
Het systeem bestaat uit een aantal onderdelen, te weten de "heat-stick", oftwel de eigenlijke tabak, een houder ("holder") die de tabak verhit, en een lader of "pocket charger" waarin de houder bewaard en opgeladen wordt.Het roken van een sigaret doe je door de houder uit de lader te halen, een heat-sticj in de houder te plaatsen en de houder te activeren.
De houder verwarmt de heat-stick zo'n zes minuten en het roken van een heat-stick is op veel manieren vergelijkbaar met het roken van een normale sigaret.
2.1. De heat-stick
De heat-sticks worden verkocht onder de naam Heets en komen in drie varianten. De oranje "full-flavoured" versie, een gele "light" en een blauwe menthol-variant.Ze kosten 6 euro per pakje van twintig sticks, en zijn daarmee een tikkeltje minder duur dan premium-brand sigaretten.
2.1. De houder
De houder bevat het geheim van het systeem, een verwarmingselement dat de tabak tot 300 graden verwarmt.Na het inschuiven van de heat-stick zet je hem aan met het drukknopje, waarna een groen LEDje gaat knipperen. Na 10-20 seconden is het verwarmingselement opgewarmd en kun je gaan "roken".
Na een minuut of vijf wordt het LEDje oranje en heb je nog 30 seconden (of twee trekjes) voordat het element uitschakeld.
Door de bovenkant van de houder naar boven te schuiven kun je vervolgens de gebruikt heat-stick eenvoudig verwijderen.
Na gebruik wordt de houder teruggeplaatst in de lader om in een minuut of vijf opnieuw opgeladen te worden. Kettingroken lukt dus niet!
2.2. De lader
De pocket-charger bevat een 2600 mAh batterij die via een bijgeleverde usb-lader opgeladen kan worden.Door de houder in de lader te plaatsen wordt de houder opgeladen. Dit duurt ongeveer vijf minuten. Met een volle lader kan de houder ongeveer 20 keer worden opgeladen.
De lader opent met de drukknop rechts op de foto. Een led naast die knop geeft aan of de houder klaar is voor gebruik.
De LEDjes daarnaast geven aan hoe ver de lader is opgeladen (en ze knipperen als de lader zelf aan de lader hangt).
Een oranje LEDje geeft aan als het de houder gereinigd wordt (zie verder).
3. Schoonmaken, onderhoud
Na 20 heat-sticks wordt het verwarmingselement automatisch schoongebrand. Als dit gebeurt licht een oranje LED op de lader op. Aangeraden wordt om daarna handmatig de houder schoon te maken.Dat schoonmaken is een paar minuten werk en gebeurt door middel van een bijgeleverd haakje (om vastzittende tabksdeeltjes los te maken) en twee meegeleverde borsteltjes: eentje voor de basis van de houder en eentje voor de los te maken bovenkant.
De twee borstels passen in elkaar en vormen een soort eitje waar het schoonmaakhaakje weer inpast.
4. Voor- en nadelen
Philip Morris heeft zwaar geinvesteerd in dit systeem omdat ze ervan uitgaan dat ze op deze manier een kans hebben om een meer acceptabele vorm van roken te kunnen creeeren (en daarmee eentje die wat meer toekomstbestendig is).Ik ga verder geen uitspraken doen over de slagingskansen daarvan - uiteraard is de fabrikant laaiend enthousiast. Ze claimen in Japan een marktaandeel van 6% te hebben veroverd sinds de introductie, wat een flink succes zou betekenen (dat is Microsoft niet gelukt met hun telefoons
4.1. Minder schadelijk?
De iQos zou 90-95% minder schadelijke stoffen uitstoten dan een traditionele sigaret, maar ik heb nog geen harde cijfers kunnen vinden. Wel lijkt er in ieder geval minder teer vrij te komen, en ruikt de rook ook veel minder naar normale sigarettenrook. (Meer tabakswinkel, minder rokershol).Of de geur minder in kleding en gordijnen trekt, zoals de verkoper tenegnover mij claimde, zal de tijd moeten uitwijzen.
De fabrikant doet geen gezondheidsclaims (dat mag ook niet!) en het zou naief zijn om te denken dat dit product goed is voor de gezondheid. Het feit dat er minder (schadelijke) stoffen vrijkomen dan bij de verbranding van tabak is echter mooi meegenomen. Wellicht zou je voorzichtig kunnen concluderen dat dit ietsje minder slecht voor je is dan gewoon roken.
4.2. Minderen/stoppen?
De verkoper gaf aan van 1,5 pakje per dag naar 20 heat-sticks te zijn gegaan, maar hij gaf weinig onderbouwing waarom dit systeem zou helpen om te minderen. Ik kan me voorstellen dat vertokte gewoonterokers (zoals ikzelf) een aantal peuken per dag overslaan omdat er een verplichte wachttijd zit tussen twee peuken (dus in plaats van twee peuken van metro naar kantoor wordt dat er maar 1).Ook zou het kunnen dat de extra handelingen die nodig zijn ten opzichte van een normale peuk de roker iets bewuster maken van hoe vaak hij een peuk opsteekt.
Echt helpen bij daadwerkelijk stoppen zie ik niet snel gebeuren.
4.3. Goedkoper?
Een startset kost 70 euro, en de heat-stick kosten 6 euro per 20. Dat is flink aan de prijs, maar ik betaal momenteel voor een pakje van 20 normale peuken 6,80 euro. Aangezien ik minimaal een pakje per dag rook is een iQos na drie maanden dus goedkoper dan gewone peuken, maar het blijft natuurlijk een prijzige hobby!5. Reviews en links
Deze review is niet van mij, maar laat zien wat er in de doos zit (heat-stick moet je los kopen!) en hoe een en ander werkt.YouTube: My iQos smoking device, by Marlboro
Topic op dampforum over de iQos
Een artikel over iQos op vaping360
De Nederlandse iQos site. (Registratie verplicht)
De iqos site verplicht niet alleen registratie, maar vraagt ook om een referral code. Ik heb er een gekregen van de promo-medewerker bij de tabakszaak. Geen idee of ik die hier mag delen en of die meer dan eens werkt...
Aanvullingen zijn welkom, eventueel kan ik later een FAQ opnemen in de TS. Zijn er al anderen die dit systeem geprobeerd hebben, enthousiast zijn, of juist niet? Tipz over hoe je aan een iqos kunt komen als je niet toevallig bij de juiste sigarenboer gaat winkelen en een promotie-pipo tegenkomt?
Disclaimer: waar van toepassing geldt: Image credit: vaping360.com/iqos-phillip-morris/ (Vaping360)
[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 06-02-2025 12:26 . Reden: Defecte afbeeldingen verwijderd ]