iQos, weer een andere manier van roken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Topicstarter
Omdat ik nog niets kon vinden over de Philip Morris iQos, bij deze een topic waarin vragen ervaringen uitgewisseld kunnen worden.

1. Inleiding - Wat is de iQos, en wat is het niet?

Philip Morris kondigde vorig jaar aan te gaan komen met een nieuw type "sigaret", die het midden zou houden tussen een e-cigaret en een normale (analoge) sigaret.

Inmiddels wordt dit "heat-not-burn"-device op de Nederlandse markt gelanceerd, vooralsnog via demonstraties in een aantal tabaks-verkooppunten.

Het is een apparaat waarin een soort klein formaat sigaret wordt gestopt en waarmee de tabak wordt vehit tot 300 graden. Er wordt dus geen tabak verbrand. Dit zou volgens de fabrikant tot gevolg hebben dat er 90 tot 95% minder schadelijke stoffen vrijkomen dan bij een normale sigaret, waar tabak bij 800-900 graden verbrand wordt.

Het gaat dus uitdrukkelijk niet om een electronische sigaret waarin vloeistof verdampt wordt!

2. Hoe werkt het?

Het systeem bestaat uit een aantal onderdelen, te weten de "heat-stick", oftwel de eigenlijke tabak, een houder ("holder") die de tabak verhit, en een lader of "pocket charger" waarin de houder bewaard en opgeladen wordt.
Het roken van een sigaret doe je door de houder uit de lader te halen, een heat-sticj in de houder te plaatsen en de houder te activeren.
De houder verwarmt de heat-stick zo'n zes minuten en het roken van een heat-stick is op veel manieren vergelijkbaar met het roken van een normale sigaret.
2.1. De heat-stick
De heat-sticks worden verkocht onder de naam Heets en komen in drie varianten. De oranje "full-flavoured" versie, een gele "light" en een blauwe menthol-variant.

Ze kosten 6 euro per pakje van twintig sticks, en zijn daarmee een tikkeltje minder duur dan premium-brand sigaretten.
2.1. De houder
De houder bevat het geheim van het systeem, een verwarmingselement dat de tabak tot 300 graden verwarmt.
Na het inschuiven van de heat-stick zet je hem aan met het drukknopje, waarna een groen LEDje gaat knipperen. Na 10-20 seconden is het verwarmingselement opgewarmd en kun je gaan "roken".
Na een minuut of vijf wordt het LEDje oranje en heb je nog 30 seconden (of twee trekjes) voordat het element uitschakeld.
Door de bovenkant van de houder naar boven te schuiven kun je vervolgens de gebruikt heat-stick eenvoudig verwijderen.
Na gebruik wordt de houder teruggeplaatst in de lader om in een minuut of vijf opnieuw opgeladen te worden. Kettingroken lukt dus niet!
2.2. De lader
De pocket-charger bevat een 2600 mAh batterij die via een bijgeleverde usb-lader opgeladen kan worden.
Door de houder in de lader te plaatsen wordt de houder opgeladen. Dit duurt ongeveer vijf minuten. Met een volle lader kan de houder ongeveer 20 keer worden opgeladen.

De lader opent met de drukknop rechts op de foto. Een led naast die knop geeft aan of de houder klaar is voor gebruik.
De LEDjes daarnaast geven aan hoe ver de lader is opgeladen (en ze knipperen als de lader zelf aan de lader hangt).
Een oranje LEDje geeft aan als het de houder gereinigd wordt (zie verder).

3. Schoonmaken, onderhoud

Na 20 heat-sticks wordt het verwarmingselement automatisch schoongebrand. Als dit gebeurt licht een oranje LED op de lader op. Aangeraden wordt om daarna handmatig de houder schoon te maken.

Dat schoonmaken is een paar minuten werk en gebeurt door middel van een bijgeleverd haakje (om vastzittende tabksdeeltjes los te maken) en twee meegeleverde borsteltjes: eentje voor de basis van de houder en eentje voor de los te maken bovenkant.

De twee borstels passen in elkaar en vormen een soort eitje waar het schoonmaakhaakje weer inpast.

4. Voor- en nadelen

Philip Morris heeft zwaar geinvesteerd in dit systeem omdat ze ervan uitgaan dat ze op deze manier een kans hebben om een meer acceptabele vorm van roken te kunnen creeeren (en daarmee eentje die wat meer toekomstbestendig is).
Ik ga verder geen uitspraken doen over de slagingskansen daarvan - uiteraard is de fabrikant laaiend enthousiast. Ze claimen in Japan een marktaandeel van 6% te hebben veroverd sinds de introductie, wat een flink succes zou betekenen (dat is Microsoft niet gelukt met hun telefoons :P )
4.1. Minder schadelijk?
De iQos zou 90-95% minder schadelijke stoffen uitstoten dan een traditionele sigaret, maar ik heb nog geen harde cijfers kunnen vinden. Wel lijkt er in ieder geval minder teer vrij te komen, en ruikt de rook ook veel minder naar normale sigarettenrook. (Meer tabakswinkel, minder rokershol).
Of de geur minder in kleding en gordijnen trekt, zoals de verkoper tenegnover mij claimde, zal de tijd moeten uitwijzen.

De fabrikant doet geen gezondheidsclaims (dat mag ook niet!) en het zou naief zijn om te denken dat dit product goed is voor de gezondheid. Het feit dat er minder (schadelijke) stoffen vrijkomen dan bij de verbranding van tabak is echter mooi meegenomen. Wellicht zou je voorzichtig kunnen concluderen dat dit ietsje minder slecht voor je is dan gewoon roken.
4.2. Minderen/stoppen?
De verkoper gaf aan van 1,5 pakje per dag naar 20 heat-sticks te zijn gegaan, maar hij gaf weinig onderbouwing waarom dit systeem zou helpen om te minderen. Ik kan me voorstellen dat vertokte gewoonterokers (zoals ikzelf) een aantal peuken per dag overslaan omdat er een verplichte wachttijd zit tussen twee peuken (dus in plaats van twee peuken van metro naar kantoor wordt dat er maar 1).
Ook zou het kunnen dat de extra handelingen die nodig zijn ten opzichte van een normale peuk de roker iets bewuster maken van hoe vaak hij een peuk opsteekt.

Echt helpen bij daadwerkelijk stoppen zie ik niet snel gebeuren.
4.3. Goedkoper?
Een startset kost 70 euro, en de heat-stick kosten 6 euro per 20. Dat is flink aan de prijs, maar ik betaal momenteel voor een pakje van 20 normale peuken 6,80 euro. Aangezien ik minimaal een pakje per dag rook is een iQos na drie maanden dus goedkoper dan gewone peuken, maar het blijft natuurlijk een prijzige hobby!

5. Reviews en links

Deze review is niet van mij, maar laat zien wat er in de doos zit (heat-stick moet je los kopen!) en hoe een en ander werkt.
YouTube: My iQos smoking device, by Marlboro

Topic op dampforum over de iQos
Een artikel over iQos op vaping360

De Nederlandse iQos site. (Registratie verplicht)

De iqos site verplicht niet alleen registratie, maar vraagt ook om een referral code. Ik heb er een gekregen van de promo-medewerker bij de tabakszaak. Geen idee of ik die hier mag delen en of die meer dan eens werkt...

Aanvullingen zijn welkom, eventueel kan ik later een FAQ opnemen in de TS. Zijn er al anderen die dit systeem geprobeerd hebben, enthousiast zijn, of juist niet? Tipz over hoe je aan een iqos kunt komen als je niet toevallig bij de juiste sigarenboer gaat winkelen en een promotie-pipo tegenkomt?

Disclaimer: waar van toepassing geldt: Image credit: vaping360.com/iqos-phillip-morris/ (Vaping360)

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 06-02-2025 12:26 . Reden: Defecte afbeeldingen verwijderd ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
De topicstarter trapt af.

Ik werd gisteren tijdens mijn lunchpauze aangeklampt door een promotiemedewerker van Philip Morris, een vanwege een volslagen gebrek aan ruggegraat gecombineerd met enige voorliefde voor nieuwe gadgets, liet me me vrij eenvoudig overtuigen een heat-stick te proberen.
Uiteindelijk liep ik met een starter-set en drie pakjes heat-sticks naar buiten.

De rookervaring ligt veel dichter bij een normal peuk dan een e-sigaret. Je blijft ook het "rookmoment" behouden, in tegenstelling tot vaping, dat (in ieder geval voor mij) aanmoedigt tot "elke paar minuten een hijs".

De full-flavour bevalt me prima, de "light" is me te licht. Dat is niet verbazingwekkend, aangezien ik "normaliter" vrij zware Davidoff rook.

Tot mijn verbazing bevalt de menthol me ook heel aardig, als ik de iQos blijf gebruiken zal menthol minimaal ter afwisseling langs blijven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

PM is slim bezig want ze kunnen hun tabak zo bijven verwerken en verkopen. Ik denk dat er ook meer marge op zal zitten, ie minder tabak voor een relatief hogere prijs.
Persoonlijk zie ik het nadeel van het schoonmaken (onhandig) en het feit dat je toch nergens binnen mag roken, dus ff wat hijsen is er nog steeds niet bij.
Dan lijkt me zo'n vaper toch handiger, das alleen eens in de zoveel tijd ff laden.

Maar ik blijf nog steeds bij de gewone sigaretten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:46:
PM is slim bezig want ze kunnen hun tabak zo bijven verwerken en verkopen. Ik denk dat er ook meer marge op zal zitten, ie minder tabak voor een relatief hogere prijs.
Het is niet (veel) minder tabak, want het zit echt samengeperst in die heat-sticks. De "kick" van zo'n kort dingetje is ook best wel vergelijkbaar met een normale peuk, moet ik zeggen.
Persoonlijk zie ik het nadeel van het schoonmaken (onhandig) en het feit dat je toch nergens binnen mag roken, dus ff wat hijsen is er nog steeds niet bij.
Dat schoonmaken is 1 keer per dag (het handmatige deel dan) en je kunt denken dat je dat compenseert met het nooit meer hoeven schoonmaken van je asbak (daar komt namelijk geen as meer in!)
Dan lijkt me zo'n vaper toch handiger, das alleen eens in de zoveel tijd ff laden.
Als je overal zou mogen vapen wel, maar ik zie op veel plekken dat je alleen mag vapen waar je ook mag roken.
Ik heb ooit met een e-cig achter mijn bureau gezeten maar dat is nu, in ieder geval op de kantoren die ik ken, absoluut uit den boze.
En als je dan toch een rookpauze neemt, voldoet vapen naar mijn ervaring niet.
Maar ik blijf nog steeds bij de gewone sigaretten.
Ieder zijn meug :)
Ik moet zeggen dat ik zonder er eentje te kunnen proberen ook niet snel tot aanschaf zou zijn overgegaan. Dat ik die sticks ook gewoon bij mijn werk om de hoek kan kopen gaf de doorslag - als ik die online moet bestellen zou ik ook gewone peuken blijven roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexity
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 18:25
Ik vape nu 3 jaar en heb dus ook de tabak niet meer aangeraakt. Toch merk ik wat nadelen bij het vapen en ga nu de IQOS uitproberen. Ik ben benieuwd of dit beter voor mij zal aanvoelen. Mooie topic om het hier over te hebben !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:47
Dido schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:53:
[...]
Als je overal zou mogen vapen wel, maar ik zie op veel plekken dat je alleen mag vapen waar je ook mag roken.
Ik heb ooit met een e-cig achter mijn bureau gezeten maar dat is nu, in ieder geval op de kantoren die ik ken, absoluut uit den boze.
En als je dan toch een rookpauze neemt, voldoet vapen naar mijn ervaring niet.
[...]
Dat vapen was even een gimmick op kantoren, maar snap wel dat ze die nu ook overal dezelfde "rechten" geven als normale sigaretten, zou er zelf niet blij van worden als mijn collega naast me dat zou doen.
En dit soort apparaten zorgen daar zeker wel voor, anders moet je dadelijk nog onderscheid gaan maken tussen normale, elektronische en elektronische sigaretten.

Snap wel dat PM met een eigen systeem komt, er is/was nogal wat heisa rondom vloeistof e-sigaretten, ineens stonden alle grote tabaksfabrikanten buiten spel, en door met een eigen, ander, systeem te komen zouden ze alsnog kunnen lobbyen om de vloeistof varianten buiten spel te kunnen zetten.

Heb me ooit eens wat in dat vapen verdiept ivm vorig werk (webshop in dat spul voor klant, ben zelf wel niet/anti roker ;p) en had eigenlijk al verwacht dat er eerder iets zou gebeuren (verbieden, lastige regulering, dikke belastingen, of anders).

Hoe is de "overlast" tot de omgeving eigenlijk met dit soort spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:37:
Dat vapen was even een gimmick op kantoren, maar snap wel dat ze die nu ook overal dezelfde "rechten" geven als normale sigaretten, zou er zelf niet blij van worden als mijn collega naast me dat zou doen.
En dit soort apparaten zorgen daar zeker wel voor, anders moet je dadelijk nog onderscheid gaan maken tussen normale, elektronische en elektronische sigaretten.
Ik hoop eigenlijk dat er een dergelijk onderscheid gaat komen, of dat op zijn minst het verbranden van tabak in afgesloten rookruimtes aan banden wordt gelegd. Als je staat te vapen of te heaten tussen een paar klassieke rokers in een gemiddeld rookhok begrijp je opeens veel beter de bezwaren van niet-rokers :D
Snap wel dat PM met een eigen systeem komt, er is/was nogal wat heisa rondom vloeistof e-sigaretten, ineens stonden alle grote tabaksfabrikanten buiten spel, en door met een eigen, ander, systeem te komen zouden ze alsnog kunnen lobbyen om de vloeistof varianten buiten spel te kunnen zetten.
Marketing-technisch is het volkomen logisch. Op deze manier kunnen ze tabak blijven verkopen :)
Heb me ooit eens wat in dat vapen verdiept ivm vorig werk (webshop in dat spul voor klant, ben zelf wel niet/anti roker ;p) en had eigenlijk al verwacht dat er eerder iets zou gebeuren (verbieden, lastige regulering, dikke belastingen, of anders).
Er wordt al genoeg gedaan om vapen lastiger te maken, maar regelgeving loopt altijd achter de feiten aan. Op zich is het vanuit het oogpunt van volksgezondheid opmerkelijk dat vapen tegengewerkt zou worden - het is immers allicht minder schadelijk dan 20 keer per dag een gram teer in je longen leggen.
Tabaksregelgeving is echter al sinds jaar en dag slechts voor de buhne gericht op volksgezondheid: als een regering echt wil dat mensen stoppen met roken kan dat prima, al is het maar door de prijs echt aanzienlijk te verhogen. Door het echter in kleine stapjes te doen hebben ze de kikker langzaam opgewarmd, en lopen ze geen inkomsten mis.
Hoe is de "overlast" tot de omgeving eigenlijk met dit soort spullen?
Het is als heater zelf natuurlijk vrij lastig te beoordelen (een normale roker ruikt ook niet echt hoe hij/zioj stinkt) maar de reacties uit mijn omgeving zijn positief.
Mijn vrouw is gestopt omdat ze niet meer ruikt dat ik er een opsteek.
Ik ruik het als er op straat ergens in de buurt iemand een normale sigaret rookt, maar gezien het lage aantal heaters heb ik nog niet kunnen controleren of ik er wat van ruik als iemand een iQos gebruikt.

Toevallig heb ik vorige week voor het eerst een andere iQos in het wild gespot op het vliegveld van Dubai. Een koppel uit Hong Kong, beiden met een iQos. Nu maar afwachten of ik ze ook in Nederland ga zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:54
Even over het hulpmiddel om te stoppen.

Ik rook zelf niet, maar krijg met mijn beroep regelmatig te maken met mensen die roken en daarmee willen stoppen.

Zo'n elektronische sigaret helpt je daar niet bij, althans ik moet de eerste nog tegenkomen die het op deze manier is gelukt. Je moet nog steeds zelf de wil hebben om te stoppen. Ik durf zelfs te denken dat het met een elektronische sigaret juist moeilijker is, omdat de hoeveelheid vloeistof (en daarmee nicotine) die vrijkomt meestal in te stellen is. Vrienden van mij zijn juist meer/zwaarder gaan roken hierdoor. Daarbij hebben ze ook het gevoel dat het gezonder is dan normale sigaretten, dus houdt ook dat ze niet tegen.

Mijn excuus, deze reactie raakt kant noch wal in dit topic. Ik had de topicstart niet goed gelezen en ging er gemakshalve van uit dat het een ander merk elektronische sigaret moest zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 02-05-2017 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
LA-384 schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:57:

Ik rook zelf niet, maar krijg met mijn beroep regelmatig te maken met mensen die roken en daarmee willen stoppen.

Zo'n elektronische sigaret helpt je daar niet bij, althans ik moet de eerste nog tegenkomen die het op deze manier is gelukt. Je moet nog steeds zelf de wil hebben om te stoppen. Ik durf zelfs te denken dat het met een elektronische sigaret juist moeilijker is, omdat de hoeveelheid vloeistof (en daarmee nicotine) die vrijkomt meestal in te stellen is. Vrienden van mij zijn juist meer/zwaarder gaan roken hierdoor. Daarbij hebben ze ook het gevoel dat het gezonder is dan normale sigaretten, dus houdt ook dat ze niet tegen.
Ik zie de iQos ook zeker niet als hulpmiddel om te stoppen. Ik ben er wel minder door gaan roken.

Ten eerste kan ik met een iQos niet achter elkaar doorroken (na elke "peuk" moet dat ding opladen). Daarnaast heb je niet, zoals bij e-cigs de mogelijkheid om non-stop te lurken. Wellicht speelt het feit dat het iets meer werk is om een iQos "aan te steken" dan een klassieke peuk een rol, maar ik ben van 1,5 pakje naar minder dan 1 pakje gegaan zonder dat dat ueberhaupt mijn bedoeling was.

Wat betreft motivatie vanwege gezondheid - als het daadwerkelijk (veel) minder schadelijk is, verdwijnt inderdaad een belangrijke motivatie om te stoppen. De vraag is of dat erg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:56

Zo'n elektronische sigaret helpt je daar niet bij, althans ik moet de eerste nog tegenkomen die het op deze manier is gelukt.
Door te gaan "dampen" ben ik in ongeveer 5 maanden gestopt met roken. Eerst dagelijks zowel roken als dampen, daarna het roken afgebouwd tot "partysmoker". Dat was prima, tot ik op den duur sigaretten alleen nog maar vies vond, en helemaal ben gestopt.
Je moet nog steeds zelf de wil hebben om te stoppen.
Helemaal waar. Van een aantal rokers heb ik gehoord dat ze een elektronische sigaret hebben geprobeerd, maar dat die vrij snel in de la is blijven liggen. Wellicht is de overstap naar een iqos makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flexity
Hallo allen,

Heeft iemand een lijstje waar je de Heets tabak kunt aanschaffen? Ben me eigen een schompes aan het zoeken maar kom op het internet niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
flexity schreef op maandag 1 mei 2017 @ 08:08:
Hallo allen,

Heeft iemand een lijstje waar je de Heets tabak kunt aanschaffen? Ben me eigen een schompes aan het zoeken maar kom op het internet niet verder.
Op https://www.iqos.nl staat een kaart met verkooppunten. Je kunt ook online bestellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dido op 01-05-2017 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
The Eagle schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:46:
Ik denk voornamelijk dat het bijzonder veel kosten voor lobbyisten scheelt als ze hiermee de weerstand een beetje kunnen verminderen.
Zo'n elektronische sigaret helpt je daar niet bij, althans ik moet de eerste nog tegenkomen die het op deze manier is gelukt.
Hallo, ik ben Rik en ik ben verslaafd :/

Hier ben ik dan! Ik heb een e-cig gekocht en een paar 100ml baseliquid en deze in één gang in aflopende sterktes gemixt totdat ik op 0mg nicotine uitkwam zodat ik uiteindelijk alleen nog de gewoonteverslaving overhad. Van daaruit is het vrij simpel om ook daarmee te stoppen.

Gewoon van de gewenste sterkte elke keer na 100ml liquid (dus als hij op is) een liquid pakken die 2mg/ml minder sterk is. Enige vereiste is dat je de discipline inbouwt om niet 24/7 te gaan vapen maar op gezette tijden overeenkomstig met je analoge rookpatroon.
Dido schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:06:
[...]

Op https://www.iqos.nl staat een kaart met verkooppunten. Je kunt ook online bestellen.
Alleen toegankelijk voor geregistreerde gebruikers? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
De Rikster schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:37:
Alleen toegankelijk voor geregistreerde gebruikers? 8)7
Ik kreeg een registratiecode toen ik mijn iQos kocht, maar ze zouden de informatie op die site wel iets toegankelijker kunnen maken, inderdaad.
Ik vermoed dat ze een en ander afschermen om te voorkomen dat het wordt gezien als reclame maken voor een tabaksproduct.

Ik ga niet de hele lijst vanaf die kaart overtikken, maar als mensen in of nabij een specifieke locatie een Heets-verkoper zoeken wil ik wel kijken wat ik kan doen :)

Overigens lijkt registratie nu voor iedereen toegankelijk te zijn. Ik heb nog geen email van ze ontvangen (behalve een bevestiging van mijn registratie) voor zover ik weet (of gmail filtert ze eruit als spam :P )

[ Voor 15% gewijzigd door Dido op 01-05-2017 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flexity
Ik heb net gebeld met de partij (tel nr staat op hun website) en ze maken graag een account voor je aan.
Daarbij kreeg ik de activatie mail direct in me mailbox aan en heb net zelf me eigen slofje kunnen bestellen lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926337

Heb zelf de IQOS ruim een week geleden aangeschaft. Voor mij is het een perfect alternatief voor normale sigaretten. Elektronische sigaretten waren geen optie. Heb verschillende geprobeerd, maar werd misselijk van de vloeistof.

Ik rook veel (ongeveer 1,5 pakje per dag) en ben door de IQOS ongeveer een half pakje per dag minder gaan roken. Heb nog wel een normale sigaret geprobeerd tussendoor, maar die vond ik binnen 2 dagen al niet lekker meer. Zoals het er nu uitziet is dit een blijvertje voor mij. Bijkomend voordeel....ik hoef thuis niet meer buiten te roken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 927405

Ik heb de Iqos vorige week gekocht en het valt me op dat de Amber (normale sigaretten) smaak na 4 of 5 haaltjes al op is in vergelijking met de menthol heets . Ik heb de klacht al bij Primera ingelegd en die bevestigde het probleem . :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 927987

Hallo,
ik gebruik al 3 weken de iqos. Ik krijg de heets van kennissen in het buitenland. Ze mogen er echter maar 200 meebrengen per vliegtuig.
De site iqos.nl is geblokkeerd voor belgen. Kan iemand een adresje geven waar ze heets verkopen in de omgeving van Breda?
bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 306451

Ik ben in februari gestopt met sigaretten roken met behulp van pillen. Dat ging goed, behalve de bijwerkingen daarom ben ik na 2 mnd met de pillen gestopt en gaan vapen. Gisteren kwam ik iemand met een iqos tegen en dat wekte mijn nieuwsgierigheid. Het vapen is niet bepaald the real thing, maar het is te doen. Inderdaad loop je dan de hele dag te lurken.😢 Voordeel is dat het veel goedkoper is en minder ongezond, maar ik zou zo'n iqos toch wel eens willen proberen. Kan alleen geen enkel verkooppunt vinden.... Verder vraag ik me af of je hem halverwege gewoon kan "uitmaken", of uitzetten, dus toch de snelle hijs en straks verder. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Mwah, ik zie het niet. Het lijkt me erg gecompliceerd, je moet meer zooi met je mee dragen, je kan niet kettingroken, het is niet veel goedkoper en het ding moet schoongemaakt worden. Van vapen wordt ik binnen twee hijsen misselijk, en die krengen hebben ook veel onderhoud en onderdelen nodig.

Dus zo lang als ik 100 stuks sigaren kan krijgen voor 8 euro... yeah, ik blijf wel gewoon bij echt roken.

[ Voor 3% gewijzigd door 461943 op 03-06-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 12:30
Slechte ontwikkeling dit ding...snap niet dat jullie er met open ogen intrappen.
@flexity is bijvoorbeeld al gestopt met echt roken en nu toch maar aan dit ding? Doe dan liever een stap vooruit en stop ook nog eens met het vapen.

Veder wat @The Eagle zegt, zo kan PM hun tabak lekker tegen een nog hogere prijs blijven slijten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 306451

Tsja Cobb, je bent 1 van diegenen die zo reageert zoals sommigen in mijn omgeving ook doen. Ik krijg zelfs ronduit vijandige reacties, zo van 'o nee hè heb jij nou ook al zo'n stoomding, hou daar nou gewoon eens mee op of ga gewoon weer roken' Ik begrijp die reacties niet. Ik rook gewoon liever wel dan niet, maar maak me wel zorgen om de gezondheidsrisico's. Dus laat mij lekker mijn alternatief zoeken en kom niet met dat soort misplaatste opmerkingen, die dienen geen enkel doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Cobb schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:15:
Slechte ontwikkeling dit ding...snap niet dat jullie er met open ogen intrappen.
@flexity is bijvoorbeeld al gestopt met echt roken en nu toch maar aan dit ding? Doe dan liever een stap vooruit en stop ook nog eens met het vapen.

Veder wat @The Eagle zegt, zo kan PM hun tabak lekker tegen een nog hogere prijs blijven slijten.
Wat is er precies zo slecht aan dan? Lijkt me gewoon een eigen keuze. Ik zal 'm niet kopen, maar anderen blijkbaar wel.

Trouwens, kan je ipv een 'heat-stick' niet gewoon een sigaret in dat ding proppen?

[ Voor 7% gewijzigd door 461943 op 03-06-2017 23:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 12:30
@Anoniem: 306451 @mincedmeat

Mijn voornaamste punt is dat dit gestopte rokers of 'vapers' aan kan zetten om weer te beginnen aan deze sigaret. En dan is het een stap terug.

Waar de vaper nog echt een gezond alternatief was is dit het niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Cobb op 04-06-2017 09:48 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexity
Cobb schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:15:

Natuurlijk zit er een commerciële aan, het is PM. En een grote selling point is eenmaal dat traditionele tabak slechter is voor je. Dit zou dan de oplossing moeten zijn en bladiebla.

Over dat ik gestopt was met roken en ging vapen en nu weer terug met dit. Moet zeggen dat ik nu 1 pakje per week rook en me er makkelijk(er) van af kan houden. Zal niet lang duren voordat ik helemaal klaar ben. En daar ben ik blij mee ! :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:51

HaterFrame

Well... Poo came out!

Cobb schreef op zondag 4 juni 2017 @ 09:47:
@Anoniem: 306451 @mincedmeat

Mijn voornaamste punt is dat dit gestopte rokers of 'vapers' aan kan zetten om weer te beginnen aan deze sigaret. En dan is het een stap terug.

Waar de vaper nog echt een gezond alternatief was is dit het niet.
+1, ik zie dit ook niet echt als een vooruitgang.
Ikzelf heb een jaar of 18 gerookt, laatste 2 jaar er bij gevaped en inmiddels een week of 7 helemaal gestopt met roken. Nu vape ik alleen nog, heb de nicotine in die 7 weken afgebouwd naar 0% en ben nu bezig om van de gewoonte verslaving af te komen. Ik zou niet inzien waarom je nu weer terug zou willen naar een tabaks product...

Overigens merk ik in die 7 weken dat mijn gezondheid alleen maar vooruit is gegaan. Geen rokers hoestje/slijmbal meer in mijn keel :)

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Anoniem: 927987 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:51:
Hallo,
ik gebruik al 3 weken de iqos. Ik krijg de heets van kennissen in het buitenland. Ze mogen er echter maar 200 meebrengen per vliegtuig.
De site iqos.nl is geblokkeerd voor belgen. Kan iemand een adresje geven waar ze heets verkopen in de omgeving van Breda?
bedankt
Bij het tankstation bij de grensovergang worden ze verkocht bijvoorbeeld.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CivLord
  • Laatst online: 02-06 09:42
Ik heb ernstig mijn twijfels of de rook van tot 300 graden verhitte tabak minder schadelijk is dan de rook van bij 900 graden verbrandde tabak.
Bij 900 graden wordt tabak bijna volledig verbrand tot koolstof en wat teerachtige producten. Bij verhitting op een lagere temperatuur zal er inderdaad weinig teer vrijkomen omdat er geen verbranding is, maar er worden bij die temperatuur wel veel organische stoffen opgebroken en verdampt. Die verdampte fragmenten organisch materiaal zijn erg reactief en ongetwijfeld niet erg gezond wanneer ze geïnhaleerd worden.
Dus ja, de rook van een iQos bevat veel minder van de schadelijke stoffen van een normale sigaret. Maar het bevat een heel scala aan nieuwe stoffen die waarschijnlijk niet minder schadelijk zijn. Ik denk juist dat er veel meer verschillende stoffen vrijkomen met een veel groter reagerend vermogen die op termijn een veel grotere gezondheidsrisico vormen dan 'gewoon' roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

CivLord schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:48:
Ik heb ernstig mijn twijfels of de rook van tot 300 graden verhitte tabak minder schadelijk is dan de rook van bij 900 graden verbrandde tabak.
Bij 900 graden wordt tabak bijna volledig verbrand tot koolstof en wat teerachtige producten. Bij verhitting op een lagere temperatuur zal er inderdaad weinig teer vrijkomen omdat er geen verbranding is, maar er worden bij die temperatuur wel veel organische stoffen opgebroken en verdampt. Die verdampte fragmenten organisch materiaal zijn erg reactief en ongetwijfeld niet erg gezond wanneer ze geïnhaleerd worden.
Dus ja, de rook van een iQos bevat veel minder van de schadelijke stoffen van een normale sigaret. Maar het bevat een heel scala aan nieuwe stoffen die waarschijnlijk niet minder schadelijk zijn. Ik denk juist dat er veel meer verschillende stoffen vrijkomen met een veel groter reagerend vermogen die op termijn een veel grotere gezondheidsrisico vormen dan 'gewoon' roken.
Ik denk dat je vooral één groot probleem van sigaretten aanpakt en dat is meeroken. Ik ben eens heel benieuwd hoeveel schadelijke stoffen er in de uitgeblazen rook van zo'n iQos zitten als je het vergelijkt met een normale sigaret of met een E-sigaret.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 14:30

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik geloof wel dat het niet 'verbranden' van een sigaret een hoop scheelt op gebied van het inhaleren van kankerverwekkende stoffen, een groot deel van die stoffen komen nl. pas vrij bij verbranding

Verder ben ik altijd heel sceptisch bij beweringen van de fabrikant zelf... "90 tot 95% minder schadelijke stoffen? ik zou graag het -objectieve en niet door Philip Morris zelf betaalde/beinvloede- wetenschappelijk onderzoek zien dat deze beweringen met feiten staaft.

Edit: "de fabrikant doet zelf geen gezondheidsclaims" Maar van waar komt die 90 à 95% dan, wie claimt dit?

Maar idd: dat het "minder ongezond" is dan gewone sigaretten ben ik ook vrij zeker van.

[ Voor 17% gewijzigd door PinusRigida op 07-06-2017 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-06 12:01
Way too little, way too late.

Ze willen een minder schadelijk alternatief bieden. Dit is er al lang en is nog altijd aan een grote opmars bezig , het vapen. 95% minder schadelijk dan sigaretten en voor de meeste mensen de helft goedkoper. Hoe moet dit produkt daar tegenop boksen? Je zit hier toch nog steeds met tabak te rommelen, daar moeten mensen vanaf. E-Liquid bevat slechts 5 of 6 slechte stoffen, waar tabak er duizenden heeft (waarvan ik dacht iets van 60 kankerverwekkend).

De tabaksindustrie voelt de hete adem van het Vapen en probeert zo klantjes terug te winnen.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 16:15

shicomm

<***>

Pm speelt paniekvoetbal en ziet hier een geniaal middel om de business in een andere richting te sturen..

Ik weet dat het systeem in Japan al flink wat voeten aan de grond heeft maar ook daar speelt prijs wel mee.
Begreep van locals dat de vrij forse instapprijs van de hardware en de nog altijd pittige tabaksprijs niet echt helpen..

Over deze middenweg tussen vapen en roken is qua gezondheidsaspect nog niet heel veel te zeggen maar dat PM zo "ruig" inzet op het gegeven dat er toch niks brand en dus meteen veel minder schadelijk is noem ik vooral handige marketing...
Gezien het bedrijfs/business model ga ik er van uit dat de tabak in de sticks nog altijd net zo ruig ( zo niet ruiger ) is behandeld om tot een bepaalde smaak te komen.

E-liquid is zeker niet heilig maar als je puur naar het gegeven kijkt dat er bij eliquid geen zwaar bewerkte tabak aan te pas komt dan moeten de jubelberichten over het minder schadelijk zijn van iqos met een flinke korrel zout worden genomen imho..

I live in darkness , i exist in the shadow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:17
Mooi altijd om intenties van rokers te lezen die willen/gaan stoppen. Er zijn 1001 redenen om het nog even uit te stellen. Overstappen op vapen is er eentje, alsook stress op het werk, familieproblemen, vakanties, pleisters, pillen, feestjes, bijwerkingen, etc.

Er is geen magisch moment waarop je opeens niet meer rookt. Dat moment bepaal je zelf door gewoon je pakje/hardware weg te gooien en niets nieuws te kopen. De lichamelijke verslaving duurt slechts twee weken (ja echt). De mentale verslaving duurt helaas langer, denk aan 6+ maanden. Mensen die moeite hebben met stoppen mankeren lichamelijk niets, maar missen wel de inzet om zichzelf te verzetten tegen een gewoonte (en de omgeving).

Een heeter gebruiken ipv een sigaret is vergelijkbaar met fritessaus eten ipv mayonaise. Stop gewoon lekker helemaal, je kunt er alleen maar beter van worden. Cold turkey zodat dat moment voor jezelf en anderen ook duidelijk is. Fatsoenlijke mensen zullen je dan ook niet alsnog iets aanbieden, terwijl dat wel gebeurt als je af bouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shicomm

shicomm

<***>

Iqos moet zeker niet worden gezien als stophulp imho , het is een andere manier voor het verwerken van de tabak ( zowel voor de producent als voor de consument )
Ik zou het eerder zien als een pseudo peuk ; er brand / rookt nog nét niet iets maar erg veel zit het er niet vanaf..

Daar zit ook de grote brug met vapen imho ; de directe link met tabak ontbreekt en er is geen sprake van verbranding ( tenzij je je coil laat droogvallen... )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoorde eerder vandaag iemand bij het station dat die IQOS nu ook in Nederland te koop is, iemand dat ding al gespot ergens?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm

shicomm

<***>

SinergyX schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 01:39:
Hoorde eerder vandaag iemand bij het station dat die IQOS nu ook in Nederland te koop is, iemand dat ding al gespot ergens?
Een aantal primera's hebben de sticks maar de hardware is vooralsnog alleen in a'dam te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik heb er een in Duitsland besteld, en gisteren ontvangen, en tot nu toe ben ik erg tevreden.
Mijn doel is niet om het te gebruiken om te stoppen, maar meer omdat er potentieel minder gevaarlijke stoffen bij vrijkomen, en ik over e-sigaretten nooit echt tevreden was.
Er is nu een echte tabakbeleving, hoewel wel iets lichter dan ik gewend ben van m'n Camels. De smaak is prettig, net als de warmte bij het roken. Er komt ook wat damp vrij, maar dat is voor mij niet echt belangrijk.
Het heeft meer de rookbeleving dan de e-sigaretten die ik geprobeerd heb.

Ik zal nog eens terugkomen om te laten horen hoe het op lange termijn bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReRichard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06-2020
geekeep schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:14:
Mooi altijd om intenties van rokers te lezen die willen/gaan stoppen. Er zijn 1001 redenen om het nog even uit te stellen. Overstappen op vapen is er eentje, alsook stress op het werk, familieproblemen, vakanties, pleisters, pillen, feestjes, bijwerkingen, etc.

Er is geen magisch moment waarop je opeens niet meer rookt. Dat moment bepaal je zelf door gewoon je pakje/hardware weg te gooien en niets nieuws te kopen. De lichamelijke verslaving duurt slechts twee weken (ja echt). De mentale verslaving duurt helaas langer, denk aan 6+ maanden. Mensen die moeite hebben met stoppen mankeren lichamelijk niets, maar missen wel de inzet om zichzelf te verzetten tegen een gewoonte (en de omgeving).

Een heeter gebruiken ipv een sigaret is vergelijkbaar met fritessaus eten ipv mayonaise. Stop gewoon lekker helemaal, je kunt er alleen maar beter van worden. Cold turkey zodat dat moment voor jezelf en anderen ook duidelijk is. Fatsoenlijke mensen zullen je dan ook niet alsnog iets aanbieden, terwijl dat wel gebeurt als je af bouwt.
Jouw post leest als selfhelp pamflet bij de lokale apotheek :P

Laat me raden, ex-roker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Rtificial schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:19:
Ik heb er een in Duitsland besteld, en gisteren ontvangen, en tot nu toe ben ik erg tevreden.
Mijn doel is niet om het te gebruiken om te stoppen, maar meer omdat er potentieel minder gevaarlijke stoffen bij vrijkomen, en ik over e-sigaretten nooit echt tevreden was.
Er is nu een echte tabakbeleving, hoewel wel iets lichter dan ik gewend ben van m'n Camels. De smaak is prettig, net als de warmte bij het roken. Er komt ook wat damp vrij, maar dat is voor mij niet echt belangrijk.
Het heeft meer de rookbeleving dan de e-sigaretten die ik geprobeerd heb.

Ik zal nog eens terugkomen om te laten horen hoe het op lange termijn bevalt.
Zeer benieuwd hoe hij is, al die e-sigs (heb er aardig wat gebruikt) miste ik altijd dat 'oemph' momentje bij inhaleren en er zat gewoon een vieze 'olie' smaak in m'n mond.

Maar die sticks, zijn dat nu wel gewoon 'echte' tabak sticks? Of ook weer zo'n olie-basis principe?

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm

shicomm

<***>

SinergyX schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:41:
[...]

Maar die sticks, zijn dat nu wel gewoon 'echte' tabak sticks? Of ook weer zo'n olie-basis principe?
De hoofdmoot is inderdaad 'gewone' tabak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Het is tabak, die gedrenkt is in zo'n vloeistof.
Die vloeistof zorgt voor de opname van de nicotine en tabaksmaak in de damp.
Maar het komt in ieder geval veel dichter bij de smaak van een echte sigaret, omdat het gewoon tabak is. Dat vind ik prettig. Dat wat er anders is aan de smaak is deels omdat het niet dezelfde tabak is als ik normaal rookte (camel) en deels omdat er geen verbranding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 936533

Hoi
Ik heb de iqos e sigaret besteld is wel een fijne sigaret alleen zoals ze beschrijven 14 trekjes is geen waar 6 x een trekje en hij is uit mag je al niet te hard hijsen maar komt idd heel dicht bij een gewone sigaret veel beter als een damppijp daar blijf je aan hijsen deze iqos is echt net een sigaret geeft ook meer voldoening is wel een uitvinding maar zitten nog wat kinderen foutjes in ,snel uit en de heets zijn ook wel prijzig maar voor de rest is het goed te doen

Nietje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

goh, dat hangt denk ik toch af van hoe je rookt? Ik denk dat ik er toch wel 11-12 trekjes uit haal voor die uit gaat. Hoewel ik in het begin ook het idee had dat het minder was, dus misschien wordt het na verloop van tijd beter?
Welke kleur Heets gebruik je @Anoniem: 936533 ? Ik heb nu een soort oranje, maar ik dacht dat er ook nog een donkerdere was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 936533

Ik heb sinds kort ook een iqos sigaret moet zeggen was even wennen maar veel beter als de e sigaret met vloeistof daar blijf je aan hijsen ,maar wat mij nou benieuwd is of je ze ook los kan kopen want ik denk dat de oplader langer mee gaat als de sigaret en iedere keer een heel nieuw set te kopen is wel prijzig je krijgt de heets ook nog en zijn ook niet echt goedkoop ik praat nu voor me zelf he voor iemand die niet wil of kan stoppen met roken is dit een heel goed alternatief maar je moet even zelf uitzoeken hoe je er mee omgaat is het een prima product ,en of het gezonder is dat zal de tijd moeten uitwijzen dat zal ergens over 10 of 15 jaar blijken maar er zit zeker minder rommel in ,ik weer meer smaak van mijn eten en je merkt het heel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

je kan ze ook los kopen, ik meen 45 euro.
Maar eerlijk gezegd verwacht ik dat als je toe bent aan een nieuwe, je ook weer een beter, nieuwer nieuw model kan kopen. Zo gaat het in ieder geval in Japan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrooaap
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07-2017
Inmiddels ben ik al vier jaar een tevreden damper, dus voor mezelf moet ik niet denken aan een IQOS. Maar voor een goede vriendin van me lijkt het mij wel wat. Zij kettingrookt nog als een dolle en dampen was haar teveel gedoe.

Gedoe is het ook. (dampen). Vooral in het begin. Ik moest vrij diep down the rabbit hole voor ik wat combinaties van hardware en sap had gevonden die een beetje bevredigend waren. Niet iedereen heeft tijd en zin om zo ver te gaan.

Daarbij is het de Tabak en Pharma reuzen goed gelukt om dampen verdacht te maken, met allerlei oncontroleerbare agitprop. Regelgevers spelen het spelletje braaf mee wat het dampen nog wat verder frustreert. Da's jammer. Want tien jaar onderzoek heeft wel opgeleverd dat het 98% minder schadelijk is dan roken.

Wat het aan dampspecifieke schadelijkheden toevoegt mag trouwens nog wel wat verder worden uitgespit (het effect van verdampen van aroma's, en lange termijn effecten van PG en VG inname). Maar dat geldt waarschijnlijk in het kwadraat voor de IQOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakespeare
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 16:56
hier een tevreden damper.. het is meer een hobby geworden:) ik ga absoluut geen iQos gebruiken aangezien je nog steeds tabak gebruikt. het lijkt me dan ook nog steeds meer schadelijk dan vapen, ik heb veel onderzoeken gelezen omtrent vapen en ik gelijk geloof hier eigenlijk wel in.
Het kan mij niet voorstellen dat vapen heel schadelijk t.o.v de rook en combustion van sigaretten.

ik heb het idee dat ze dit uitbrengen aangezien ze zien dat er veel mensen op dampen overgaan.

Als je er goed in verdiept het dampen is het heel makkelijk, gebruik nu verschillende mods met RDTA/RTA en gewone coils. ben er heel blij mee moet ik zeggen, het is voor mij ook een gewoonte waar ik eigenlijk niet vanaf wil. het dampen is voor mij de oplossing geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door shakespeare op 28-06-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Voor ieder wat wils natuurlijk, maar als ik in 1 zin lees dat het heel makkelijk is, en termen als 'mods', 'RDTA/RTA' en 'coils', dan krijg ik niet de indruk dat het toegankelijk is. Net als het moeten zoeken naar combinaties van hardware en 'sap'. Dat is dus ook nog eens een flinke investering.

Nu, verder niets aan te merken op het dampen hoor, en ik geloof rustig dat het minder schadelijk is dan het IQOS product. Maar mij heeft het nooit kunnen bekoren, en de IQOS wel, juist omdat het met tabak werkt. En misschien is dat voor meer dan 90% ook wel gewoon psychologisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
Grappig dat er toch overwegend twee soorten negatieve reacties komen :)

1) Het helpt niet bij stoppen
Nee, dat is ook absoluut niet de bedoeling. PM zou wel gek zijn als ze gingen helpen met stoppen :P
Het is een minder ongezonde manier om mensen juist minder te motiveren om te stoppen. Is dat slecht? Dat hangt alleen maar af van de uiteindelijke gezondheidsrisico's. Het lijkt vooralsnog in ieder geval aanzienlijk minder slecht dan normale peuken te zijn, dus dat is winst voor de verstokte roker.
Ja, je blijft verslaafd. Is een verslaving die als enige negatieve punt heeft dat het verslavend is wel slecht? Het enige negatieve buiten de speculatieve (vooralsnog) gezondheidsschade is het geld. Als dat straks het enige probleem is wat overblijft moet je de wetgever aankijken die accijns wil :)

2) PM doet dit omdat ze marktaandeel willen houden nu meer mensen gaan vapen.
Ja, d'oh. Het is een commercieel bedrijf dat probeert zich staande te houden in een snel verslechterende markt (althans, in de westerse wereld). Ik weet dat er mensen zijn die per definitie non-profit als "beter" beschouwen, maar die geloof ik pas als ze in een non-profit gebouwd huis wonen, in een non-profit auto rijden en dat bekostigen met een non-profit baan :P
Het feit dat PM probeert hier geld (en marktaandeel) meet te behouden kan ik an sich niet als negatief zien. Wordt er ook zo gereageerd als Appel of Microsoft met iets nieuws komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrooaap
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07-2017
@Dido, nog een late dank voor de informatieve openingspost! (waar zijn mijn manieren :)

Dit draadje is een relatieve oase van nuchterheid. Maar het is inderdaad wat merkwaardig dat een gezond(er) alternatief voor roken door sommigen bij voorbaat wordt afgebrand. Roken is slecht, dus alles wat lijkt op roken is slecht. Zal de logica wezen. Dondert niet of het (veel) minder schadelijk is. Dat het geen overlast geeft maakt ook niet uit. Het lijkt op roken dus het moet weg.

Mogelijk speelt bij sommige ex rokers ook wat afgunst. Ben je zelf met veel moeite gestopt, gaan anderen vrolijk dampen of iqossen. Dat hoort niet. (Bij de weerzin tegen PM kan ik mij dan wel weer van alles voorstellen, maar dat terzijde).

Anyhoe, in hoeverre de IQOS helpt om te stoppen met roken weet ik ook niet. Van dampen is het nu ook nog wat vaag. Voor zover ik de karige cijfers heb onthouden blijft het merendeel steken bij reguliere e-sigaretten, ofwel "cigalikes", en zweert roken niet helemaal af. Een wat kleiner deel, pakweg 30%, (gok ik, na een paar jaar rondhangen op een dampforum) verheft dampen tot hobby en stapt helemaal over. Veelal zijn dat hardcore ex-rokers die niet hadden gedacht ooit nog te kunnen stoppen.

Ter vergelijking: het succespercentage van nicotinepleisters en -kauwgum ligt rond de 7%.
(een uitgebreide google zal mogelijk meer en andere cijfers opleveren, maar deze had ik onthouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06 14:38
ben zelf al 2-3 jaar helemaal over op dampen, maar mijn vrouw blijft helaas een dual user (roken en dampen).....wellicht haar echte sigaretten maar eens vervangen door zo'n ding. Alle beetjes helpen!

Maar ik zou liever zien dat een systeem als de Juul hier ook beschikbaar zou zijn, geeft een veel grotere hit dan normaal dampen en schijnt een makkelijk apparaat te zijn qua gebruik.
Het gebruikt nicotine Salts in vrij hoge concentratie ipv vloeibare nicotine, welke sneller wordt opgenomen, hierdoor krijg je meer een "hit" zoals je gewend bent met roken.
Gebruikers zeggen daardoor veel minder ml's te dampen en dat het meer de rook beleving is waardoor stoppen makkelijker wordt terwijl het toch de minst gevaarlijke vorm van alternatief roken (dampen dus) is.
Maar ja de EU in al zijn wijsheid heeft dit apparaat verboden want > 20mg nicotine....:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-06 12:01
SinergyX schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:41:
[...]

Zeer benieuwd hoe hij is, al die e-sigs (heb er aardig wat gebruikt) miste ik altijd dat 'oemph' momentje bij inhaleren en er zat gewoon een vieze 'olie' smaak in m'n mond.

Sorry, maar dit hangt echt 100% van de gebruikte liquid af. voor beide punten. punt 2 kan ook nog te maken hebben met het type coil wat je gebruikt en/of machine oil op je tank. Wat gebruikte je precies?

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik gebruik de Iqos nu zo'n 6 weken en het bevalt me erg goed moet ik zeggen. Ik rook nog ongeveer 3 echte sigaretten per dag. Dat is eigenlijk mede omdat mijn vrouw alleen echte sigaretten rookt en het dan wat "gezelliger" is.

Soms geeft de oplader wat kuren en omdat ik kleurenblind ben zie ik dan eigenlijk niet dat de Iqos niet werkt. Het uitzetten van de oplader voor een aantal minuten is tot nu toe de oplossing geweest om de boel weer aan de praat te krijgen.

Ook bij buitengebruik zie je het kleine lampje eigenlijk niet. Je moet dan echt je hand erover heen doen.

Hier kan je makkelijk zien waar je de Heets kan kopen: https://www.google.com/ma...4%2C4.883080000000064&z=8

Het is jammer dat ze bijna even duur zijn als de reguliere sigaretten anders zou de motivatie bij andere mensen wat groter zijn om het te gaan proberen vermoed ik.

[ Voor 6% gewijzigd door wodkabuikje op 30-07-2017 11:15 ]

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-02-2024
Same as Dido Topic-Starter!! Ik rookte ook eerst Davidoff, begin april via de marketing-manager van PM in aanraking gekomen met iqos.
Sindsdien samen met vriendin helemaal gestopt met roken, alleen Heets.

Af en toe ben ik in Italië en het grappige is dat het daar al een erg geaccepteerde manier van 'roken' is. Iqos is daar ook verkrijgbaar in verschillende kleuren en het is daarom een 'fashion-statement' geworden.
PM heeft heel slim bij de hippe plekken kleine winkels geopend, Heets zijn ook veel beter verkrijgbaar dan in Nederland.
Het is beleid van PM om uitsluitend rokers over te laten stappen naar iqos, en die groep kan ik het ook zeker aanbevelen!
wodkabuikje schreef op zondag 30 juli 2017 @ 11:14:

Ook bij buitengebruik zie je het kleine lampje eigenlijk niet. Je moet dan echt je hand erover heen doen.
Dat herken ik, iqos is wel een long-term project, ze werken o.a. aan vibratie icm een LEDje, zoals bij je telefoon, veel beter!

[ Voor 40% gewijzigd door Heuving op 06-08-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
Heuving schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:03:
Het is beleid van PM om uitsluitend rokers over te laten stappen naar iqos, en die groep kan ik het ook zeker aanbevelen!
Daar moet natuurlijk wel een kanttekening bij, namelijk dat PM helemaal niets mag doen om niet-rokers aan tabak te helpen. Ik vermoed dat ze heel voorzichtig laveren op de rand van de (Europese) wetgeving ivm tabaksreclame.

In de jaren '90 was het veel simpeler. Toen hingen er nog reclameposters voor sigaretten in de bus-abri's, was het LakeSide darts-toernooi nog gewoon "de Embassy", reed Ferrari nog met Marlboro-reclame en stonden promo-teams tijdens introductiedagen in Utrecht nog gewoon pakjes peuken uit te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik rook nu bijna 2 maanden Heets, en ben nog steeds erg tevreden, veel meer dan ik was over andere e-sigaretten.
Ik merk bijvoorbeeld ook dat ik met eerdere e-sigaretten snel de neiging had nog eens wat gewone sigaretten te roken, zeker als ik er eens eentje met iemand anders gerookt had, en dat heb ik nu helemaal niet. Ik kan nu rustig eens een normale sigaret meeroken met iemand zonder daarna direct zelf een pakje te gaan halen.

Voor mij in ieder geval een goed alternatief :)

• wodkabuikje
  • Nu online
Ik was eergisteren in een winkel om Heets te kopen en zag daar in een vitrine ook de Iqos liggen.

Ik gaf aan er nog 1 te willen kopen als reserve. Kon ik er mooi 1 op mijn werk leggen en 1 voor thuis.
Ze mochten het niet verkopen zonder de vertegenwoordiger die eerst het product komt uitleggen. De vertegenwoordiger werd gebeld door de winkel en ze mochten hem niet verkopen ook al gebruik ik het al zo'n 2 maanden en de uitleg helemaal niet nodig heb.

Toen ik het online kocht op iqos.nl heb ik ook geen uitleg gekregen van de koerier die het kwam brengen.

Zeer vreemd.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat is een raar verhaal ja.
Nu, als je het product goed laat uitleggen door de vertegenwoordig krijg je het wellicht gratis als proefpakket mee naar huis. Ik heb de indruk dat er behoorlijk kwistig mee uitgedeeld wordt zo nu en dan.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

wodkabuikje schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:17:

Toen ik het online kocht op iqos.nl heb ik ook geen uitleg gekregen van de koerier die het kwam brengen.

Zeer vreemd.
Is die iqos.nl van PM zelf? Vond beetje vaag dat je direct moet registeren om daar iets te willen kopen.

• wodkabuikje
  • Nu online
Ja volgens mij wel.

Ben ook daarna nog 2 keer gebeld door "Iqos" om te vragen naar mijn ervaringen ermee.

Op zich is het jammer dat je via de website alleen kiezen voor avondlevering. Ik laat normaal alles bezorgen op mijn werk en heb eigenlijk zin in bezorgers aan de deur in de avond.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Lijkt inderdaad van PM zelf te zijn, heets zijn 7 euro goedkoper per slof van normale sigaretten, had stiekem toch een iets groter prijsverschil verwacht.

• wodkabuikje
  • Nu online
Ja, mee eens. Als ze nog wat goedkoper waren geweest dan had het fijner geweest en bovendien een extra motivatie voor mensen die nog aan het twijfelen zijn.

In Spanje waren ze overigens € 4,85 maar daar zijn de normale sigaretten ook goedkoper.

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
SinergyX schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:30:
Lijkt inderdaad van PM zelf te zijn, heets zijn 7 euro goedkoper per slof van normale sigaretten, had stiekem toch een iets groter prijsverschil verwacht.
Ik denk dat je bij vadertje staat mag klagen. Accijns wordt gerekend op hoeveelheid tabak, en die is vrijwel gelijk aan een normaal pakje, dus is de accijns hoog - het helpt niet dat accijns geen percentage is, maar een vast bedrag per staffel aan tabak/brandstof/alcohol. Het grootste deel van de prijs zal niet naar PM gaan, vermoed ik.

• wodkabuikje
  • Nu online
Er zit haast geen tabak in de heets? Een beetje tabak en dan 3 verschillende filters. Als ik moet gokken dan zit er zeker 8x minder tabak in al is het wat meer samengeperst. Dan kom je wellicht op 6x minder tabak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
wodkabuikje schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 23:19:
Er zit haast geen tabak in de heets? Een beetje tabak en dan 3 verschillende filters. Als ik moet gokken dan zit er zeker 8x minder tabak in al is het wat meer samengeperst. Dan kom je wellicht op 6x minder tabak uit.
Er zit zes gram tabak in een pakje van 20, volgens het pakje. Dat komt neer op 0,3 gram per stick.

In een gewone peuk zit ongeveer 0,63 gram tabak volgens het rivm.

Qua gewicht is het dus ongeveer de helft. Het wordt echter op een andere manier gebruikt. In plaats van het te verbranden (waarbij ook rook verloren gaat in de omgeving) onttrek je met een iqos alleen damp aan het ding door eraan te zuigen. Ik denk niet dat je eenvoudigweg 1-op-1 het gewicht kunt vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 02:32

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Zo, ik heb vanmiddag ook een iQos aangeschaft omdat ik ook wel eens wat anders wilde en genoeg begin te krijgen van die stink asbakken.

Het meisje in de tabakswinkel gebruikt het systeem zelf ook al maanden en wist me alles dus prima uit te leggen, vooral dat het schoonmaken misschien wat vervelend is maar wel belangrijk. Eerste ervaring is positief, dit is wel een blijvertje denk ik. Mede omdat je er iets meer moeite voor moet doen "rook" je minder en het lijkt ook langer te duren voordat je trek in een nieuwe krijgt. Jammer dat ik er ook nog een slof Marlboro bij gekocht had, ik vraag me af of die ooit nog op gaat komen ;)

Maar welke gek heeft die naam bedacht zeg? Die zou ik meer verwachten bij een Apple implementatie van het QoS protocol...

Specs

• wodkabuikje
  • Nu online
Kreeg jij hem wel gewoon mee? Of was dat in een Iqos winkel in de regio Amsterdam?

Tja de naam... mee eens.
Het schijnt te staan voor: I Quit Original Smoking. Maar dan nog, het is niet echt een leuke naam nee.

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-05 17:22
Ik heb ook een iQos. Leuk apparaatje en zeker dichterbij het normale roken dan andere alternatieven. Probleem is dat mijn vriendin nog normaal rookt en ik het allemaal prima vind. Dus ik rook voornamelijk normale sigaretten en af en toe een Heets. Ik ben me er wel bewust van en zal daar aan werken om echt puur Heets te roken.

Toen ik hem kocht moest er ook iemand bijkomen om het uit te leggen. Die was weer geïnstrueerd door een PM medewerker. Het is een marketingaspect van PM om te zorgen dat het apparaatje niet op iedere straathoek wordt verkocht met slechte uitleg, waardoor foutief gebruik reden is voor klachten over het apparaat. Op zich een goed punt, het is geen goedkoop apparaatje en daarnaast - hoe ironisch dit ook klinkt - is het de bedoeling dat incorrect gebruik de ervaring, dan wel de gezondheid, niet schaadt.

• wodkabuikje
  • Nu online
Mijn vrouw rookt ook alleen normale sigaretten dus 's avonds op de bank pak ik uit "gezelligheid" vaak ook een echte sigaret.

Maar op mijn werk bijvoorbeeld rook ik alleen Heets en dat werkt heel goed. Ik merk wel dat de kwaliteit van de Heets wel eens kan verschillen. Soms moet ik echt hard hijsen om wat rook te krijgen (terwijl de Iqos wel gewoon schoon is).

• bvk
  • Laatst online: 02:32

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

wodkabuikje schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:10:
Kreeg jij hem wel gewoon mee? Of was dat in een Iqos winkel in de regio Amsterdam?

Tja de naam... mee eens.
Het schijnt te staan voor: I Quit Original Smoking. Maar dan nog, het is niet echt een leuke naam nee.
Ja, ik kreeg hem na de uitleg en het invullen van een formulier gewoon mee. Dit was gewoon een tabakszaak in Amsterdam Z.O. inderdaad (Reigersbos), maar mijn vaste winkel (in Gein, nu op vakantie) verkoopt de iQos ook. Ook daar heb ik al eens een dame van PM gezien ter promotie, ik krijg de indruk dat de zaken het apparaat gewoon zelf mogen verkopen nadat ze waarschijnlijk getraind zijn.

Weet iemand trouwens wat het nicotine gehalte is? Want dat kan ik tot mijn verbazing helemaal niet terugvinden op de Heets verpakking...

Specs

• wodkabuikje
  • Nu online
Grappig. Staat er inderdaad niet op, was me niet eens opgevallen. Ik was al blij dat er geen enge plaatjes op stonden :)

Volgens de Wiki zit er ongeveer 20% minder Nicotine in:
Wikipedia: Heat-not-burn tobacco product

Kwam nu ook de pagina van Reuters tegen en die zijn niet zo heeeeel positief over de Iqos:
http://www.reuters.com/ar...heatnotburn-idUSKBN18M2JB

Nederland komt in het najaar als het goed is met testresultaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Nu online
bvk schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:19:
[...]
Weet iemand trouwens wat het nicotine gehalte is? Want dat kan ik tot mijn verbazing helemaal niet terugvinden op de Heets verpakking...
Grappig, ik zie de nicotine en teer ook niet meer staan op de normale sigaretten pakjes(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05 12:04

Yor

Yor1313#2571

wodkabuikje schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 00:07:
[...]

Grappig, ik zie de nicotine en teer ook niet meer staan op de normale sigaretten pakjes(?).
Dat heeft te maken met het feit dat men niet kan garanderen hoeveel uitstoot van elke stof er per trekje vrijkomt. Zo kan de fabrikant mensen niet meer om de tuin leiden met slogans als "light" of "Mild". Gekke is dat het voor Tabak verboden is om nicotine niveaus aan te geven, maar het voor nicotinehoudende vloeistof, lees eliquid, een verplichting is.

Verdiep je maar eens in de tabaks- en rookwarenwet, je zult versteld staan van alle rare reguleringen die men bedacht heeft... ;)

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1035427

Sinds gisteren de iqos omdat dampen mij geen voldoening geeft. Maar wat een smerige nasmaak, die heel lang blijft hangen. Lijkt in de verste verte niet op een a-cig. Wel een nicotine shot, ik ben er gewoon duizelig van. Ik heb de amber heets, Iemand ervaring met yellow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 09:06
Ik wilde een vaper halen, kwamen ze met zo'n iqos aan. Wat een smerigheid. Vond er echt niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Grappig, dat iedereen dat zo verschillend ervaart.
Ik ben nog altijd erg tevreden over m’n iqos. Die nicotineshot ervaar ik niet echt. Die heb ik eerder als ik af en toe eens een camel opsteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 07:07
Zojuist een iQos apparaat gekocht. Wil van het roken af en zie dit als een tussenweg. Hoe lang ik dit ga blijven gebruiken weet ik nog niet. Denk dat het mijn rookgewoontepatroon al een heel stuk aanpast/verzwakt.

Mijn ervaring tot nu toe met de menthol is positief. Vind het net zo lekker als Marlboro Beyond of Marlboro Click (die ik in Noorwegen koop) roken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pual77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-03 17:05
Ook de Iqos aangeschaft. Ik stond in de tabakszaak en wist dat ze daar verkocht werden. Wilde eerst mijn favoriete Marlboro Mix kopen en dacht, ach; laten we het eens proberen....

Het is wennen. Net zoals in het begin met roken (waar je jezelf over een aantal drempels heen moet zetten) moet je leren om met het ding te 'roken'. Maar de uitleg was wel nodig en verder ook goed. Nu ik leer om te gaan met het nieuwe ding bevalt het wel. Nog geen behoefte gehad aan gewone sigaretten.

Het lijkt alsof ik een 'Light' sigaret aan het roken ben. Een groot voordeel: ik stink niet meer naar rook naar de buitenwereld toe. De HEETS ruiken in de verte naar een peuk maar veel minder indringend. Dat was voor mij ook de reden om over te gaan op Iqos. De geur naar de omgeving. Bijkomend 'voordeel' dat het minder ongezond als normale sigaretten is mooi meegenomen maar omdat het nieuw is maak ik mij geen illusies; het zal zeker risico's met zich mee brengen. Maar het zal nooit zo erg zijn als normale sigaretten, de tijd zal het leren. Voor nu ben ik vooral blij dat wanneer ik weer naar binnen ga (rook nooit binnen) er niet een kwalm van gerookte peuken om me heen hangt en uit mijn mond komt. Mijn doel was ook niet om te stoppen met roken maar nog minder storend te zijn naar de omgeving. En daar past dit wel in.

De HEETS lijken de ene keer wat beter dan de andere keer. Volgens mij ligt het ook eraan dat je moet overschakelen van het normale roken. Het is een behoorlijk ontwikkeld apparaat en vereist wel wat inlezen en onderhoud t.o.v. normale sigaretten, pakjes, aanstekers en asbakken.

Net begonnen, zal over een tijdje weer eens posten om aan te geven hoe het gaat.

Conclusie; wil of lukt het niet om te stoppen met roken maar wil je niet als een mobiele stinkende asbak op de omgeving overkomen dan is dit wellicht een oplossing. En om het politiek correct te houden: begin NOOIT met roken en PROBEER te stoppen als je wel rookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb hem nu al sinds hij te koop was bij primera, koop ook gewoon sloffen 'heets' via de website, alleen ene heet is de ander niet. Soms rook je echt niets, andere keer heb je heerlijk pufje rook. Ik rook s'avonds bijna geen normale sigaretten meer (normaal buiten), al ben je wel iets sneller geneigd er weer eentje te roken.

Ander nadeel is af en toe komt die warmte van de heater tot in het filter, tot randje van je lip verbranden.

Maar zoals je zegt, het stinkt totaal niet, rook 'verdwijnt', handig onderweg (kleine verpakking van heets).

Belangrijk, hou hem goed schoon, al hoeft het wattenstaafje niet altijd, gebruik die 'ragebol' om vooral die zwarte stukjes rond de heater weg te halen, dan blijft hij vrij goed.

Al heb ik recent het probleem dat het laden soms niet meer werkt, de contactpuntjes onderin lijken niet helemaal goed contact te maken en krijg je een rood lader icoontje, misschien binnenkort maar eens contact opnemen, er zit een jaar all-in garantie op.

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 29-08-2018 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pual77
Na een weekje;

Het blijft een dingetje dat me irriteert; de ene Heet is de andere niet. Zit teveel verschil in, zelfs als je hem netjes schoonmaakt. De ene keer bijna niets, de andere keer een bijna 'volwaardige' sigaret.

Wat betreft tijdsduur van één Heet; die vind ik gewoonweg te kort. Ik zit me steeds te irriteren als het lampje op rood springt en je dus nog maar 30 seconden of twee teugen hebt. Dan vind ik de Heets (20 stuks à 6 euro) gewoonweg te duur.

De geur blijft wel meevallen. Als je hem schoon maakt ruik je het wel maar valt nog steeds in het niet bij een peuk of een asbak.

Wellicht overstappen op Heet Menthol. Dan krijg je ook wat meer 'smaak'-kick.

Anoniem: 1121083

Kan alleen medelen dat ik als stevige roker en een aantal weken overgestapt op IQOS als zeer prettig heb ervaren.
Doordat je echt een filter tussen je lippen hebt voelt het als ‘echt’ roken.
Ook de smaak van de menthol is lekker, rookte voorheen Vogue Blue (normale smaak)
Een aanrader om brandende sigaretten mee te vervangen

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik ben nog altijd erg tevreden.
Ik herken wel dat de kwaliteit van de heets nog niet voldoende gelijkmatig is. Soms heb ik er inderdaad een die weinig doet. Een tip is, om de heet dan even met de houder omhoog te drukken, alsof je de heet er uit haalt, en dan een kwartslag te draaien en weer terug te duwen.
Mijn lader heeft het laatst na ruim een jaar begeven, en is zonder vragen of moeilijkheden omgeruild voor een nieuwe. Kreeg dezelfde dag een nieuwe toegestuurd, en kon in hetzelfde doosje de oude kosteloos terugsturen.
Al met al nog altijd erg tevreden.

• wodkabuikje
  • Nu online
Ik rook ze ook nog steeds maar voornamelijk op mijn werk waar ik de enige ben die rookt. Als ik met mensen ben die roken (mijn vrouw bv) dan rook ik normale sigaretten omdat ik het dan stom vind om heets te roken.

Het is jammer dat de prijs van een pakje zo hoog is. Als het de helft zou zijn zou het wel een serieuze extra trigger zijn om continu heets te roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pual77
Inmiddels overgestapt op Menthol, die ervaar ik als een stuk prettiger. In Griekenland trouwens 4 euro (en één keer 3 euro) per pakje Heets.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pual77
Ok, inmiddels overgestapt op Vapen. Het komt in vergelijking met de IQOS dichter in de buurt van het gevoel van roken. Dat is de eerste reden. De tweede is een geldkwestie; zoals al eerder aangegeven, niet iedere HEET is even goed als de ander, In mijn ervaring is het 1 op de 3 HEETS die niet goed werken. Daarbij meegenomen dat een pakje HEETS hier in Nederland 6 euro kost, dat is gewoon te kostbaar.

Niet meer aan gewone sigaretten gekomen. En het smaakje dat ik bij Vapen gebruik is ook een leuke extra; rode bosvruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Nu online
Welke heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pual77
iStick Pico met MELO 4 mondstuk. 0.75 ohm coil en als smaakje: Pink Man Vampire 0,6 mg nicotine.

Heb me wel goed laten voorlichten bij de winkel waar ik hem kocht, is een oude kennis die netjes de tijd voor mij nam en me er door heen leidde. Ik zit me nu echt te vermaken met het Vapen; echt een genot.

Ik zal om de zoveel dagen/weken even aangeven hoe het ermee gaat. Voor nu is het zeer positief!

• Pual77
Nog steeds aan het vapen. Wel aan mengen van e-liquids; Vampire Vape Pink Man 6mg en 12 mg. Nog geen behoefte gehad aan het roken van sigaretten of IQOS. IQOS inmiddels weggegeven met de tip; ga daarna vapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 07:07
Net na een half jaar de iQOS weer uit de kast gehaald. Deed het niet meer dus even langs de winkel gelopen. Zeggen ze me dat ik na een jaar geen garantie meer heb! Ik proberen uit te leggen dat dit volgens mij niet klopt en je in Nederland garantie hebt zo lang als de te verwachten levensduur. Volgens iQOS is de verwachte levensduur van de stick is 1 jaar en dus geen garantie na 1.5 jaar.

Buiten het feit dat het erg pennywise pound foulish is, 1 week roken en ze hebben die stick van 25 euro weer terugverdiend, heeft niemand mij verteld dat de verwachtte levensduur maar 1 jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Support van iQOS is ook niet briljant, moet werkelijk nu al 4x uitleggen 'wat' ik gedaan heb om dat ding standaard 4x rood lampje te geven. Zelfs een filmpje erbij, maar eerste reactie daarop:
kun je mij vertellen hoe u dat exact gedaan hebt
Gelukkig zit die nog binnen de garantie (de andere doet het nog), dus binnenkort maar eens langs de primera.

Pagina: 1