Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontactonquayle
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02:51
SOLVED (scroll naar mijn laatste opmerking voor de oplossingen die voor mij hebben gewerkt)

Deze topic gaat over een intern telefoonnetwerk m.b.v. FRITZ! apparatuur, niet over een internetnetwerk,
ik weet dat Tweakers niet heel erg huistelefoon gericht is, maar anders moet ik naar een Duits forum :/

Hallo,
Al een aantal jaar ben ik bezig om het telefoonnetwerk in ons huishouden zo goed mogelijk te maken.
Ik prefereer om een aantal interne lijnen te hebben, zodat je tegelijk en naar elkaar toe kunt bellen.

Ik heb te maken met een paar 'hoofddelen' van het terrein:
- Onderverdieping (2 telefoons)
- Bovenverdieping (3 telefoons)
- Hooiberg (1 telefoon) <de naam zegt het in feite al, een hooiberg omgebouwd tot woning voor logees etc.>

Ik zit bij de provider XS4All, dus krijg automatisch het laatste model FRITZ!Box, inmiddels heb ik:
7170 (Backuprouter) <Het probleem in deze topic had ik niet met dit model>
7340 (Router voor vakantie)
7360 (Router 'Hooiberg')
7581 (Modem/PBX) <Twee maanden in bedrijf, best tevreden>

Sinds kort heb ik een ethernetverbinding naar de 'Hooiberg' aangelegd, zodat wij of gasten daar ook
internet hebben, de verbinding werkt goed.

Op de 7581, mijn huidig modem/PBX zitten 2 telefoonuitgangen (Fon1/Fon2)
- Fon1 = Bovenverdieping
- Fon2 = Onderverdieping
Zo kan men makkelijk naar elkaar toe bellen.
Ik houd de 'Hooiberg' over. Sinds er op de 7581 helaas geen ISDN FonS0 poort zit waar ik een nieuwe
KPN Webvox II op aan had kunnen sluiten (op de Duitse 7580 wel :( ), heb ik een Cisco SPA122 gekocht via Marktplaats. Ik heb de proxy ingesteld op fritz.box, zodat hij intern werkt, hij is als IP telefoon toegevoegd
aan de telefoonlijst in de FRITZ! configuratie (ik heb verder totaal geen verstand van de SPA122 configuratie).
Ik prefereer om de 'Hooiberg' een aparte lijn te geven, omdat ik er aparte voorkeuren voor heb en niet wil dat
er wordt meegeluisterd aan beide kanten.
De telefoonverbinding via de SPA122 werkt deels goed: ik kan binnenshuis naar de 'Hooiberg' bellen, ik kan
de voorkeuren aanpassen voor de lijn en in de 'Hooiberg' kunnen externe nummers gedraaid worden.
Echter, het probleem is dat ik ook in de 'Hooiberg' naar het huis wil kunnen bellen. Maar de Cisco SPA122 snapt niet wat hij moet met de interne FRITZ! nummers, als ik bijv. **1 bel, krijg ik een puls toon, wel afkomstig van de FRITZ!Box, maar die wil naar een extern nummer bellen (de toon van de SPA122 is duidelijk anders dan die van de FRITZ!Box).

Naar de 'Hooiberg' lopen twee kabels: een utp- en een 4 polige telefoonkabel.
De SPA122 hangt naast de FRITZ!Box, direct gekoppeld met de LAN3 poort.

Wat ik al heb geprobeerd (zonder goed resultaat):
- Rommelen met de interne nummercodes, bijv. ## ipv ** of meerdere * of #
- De telefoonverbinding in de 'Hooiberg' eerst via de 'Fixed Line' functie in de FRITZ!Box 7360 laten gaan en dan de FON1 poort (de enige telefoonuitgang in dit type FRITZ!Box) gebruiken voor de telefoon in de 'Hooiberg'. <Fixed Line = analoge telefonie ipv internettelefonie in de PBX functie van FRITZ!>
Dit maakt de wachttoon wat minder ruig als bij de SPA122, deze configuratie is dus veel fijner voor de gasten met een slecht geweten, geen optie dus >:)
In dit geval denkt de FRITZ!Box 7360 in de 'Hooiberg trouwens dat er wordt gebeld naar een intern nummer in die FRITZ!Box, dus dit sluit de kans om naar de FRITZ!Box 7581 te bellen alleen maar uit (ook **2).
- De FRITZ!Box 7360 in de 'Hooiberg' op een internettelefonie verbinding instellen (via de ethernet verbinding dus), dit slaat natuurlijk nergens op, omdat je dan helemaal geen intern telefonisch contact hebt met de twee FRITZ!Boxen, de geluidkwaliteit was wel beter, maar daar gaat het niet om.

Wat ik niet wil:
- Een DECT telefoonverbinding, vanwege afstand, het verstoort andere signalen en al mijn DECT apparatuur is alleen maar handsets, die dan vervolgens 24/7 in de lader moeten zitten (ik gebruik bijna alleen <2004 bedrade telefoons van de PTT en Tiptel)
- Liever geen IP telefoon, omdat ik dan ook nog een netwerkswitch moet zetten voor de FRITZ!Box 7360 in de 'Hooiberg'.
- De overige twee FRITZ!Boxen gebruiken, deze hebben al een functie

Misschien dat iemand anders ook meer dan 2 interne, bedrade telefoonlijnen via zijn/haar FRITZ!Box heeft
kunnen krijgen. Ik kon nergens iets over dit probleem vinden, waarschijnlijk omdat iedereen tegenwoordig DECT handsets gebruikt.
Sorry voor de iets wat lange topic :O

[ Voor 1% gewijzigd door ontactonquayle op 26-03-2017 12:28 . Reden: Topic SOLVED ]

Beste antwoord (via ontactonquayle op 12-02-2017 14:31)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:53
Overigens denk ik ook dat je het aan de praat krijgt als je het dial plan op de spa122 aanpast (https://www.callcentric.c...evice/cisco/spa112-spa122 onderin pagina)

Waarsch staat daat nu iets van een 10 cijferig nummer, daar moet je de fritBox syntax (** gevolgd door cijfer) aan toevoegen

Edit: hier nog wat extra info over de syntax van t dialplan http://www.cisco.com/c/en...dmin/shared_Dial_Plan.pdf

https://supportforums.cis...11911471/spa-112-dialplan

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 12-02-2017 12:23 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:16
Waarom niet een simpel analoog telefooncentrale toevoegen aan het geheel? Zoals een Tiptel via marktplaats ofzoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 23:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Heb je ook al gecheckt of er misschien mobiel bereik is? Want dan kunnen de vaste toestellen gewoon de deur uit.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontactonquayle
@martijnn Het was meer dat ik net die SPA122 had aangeschaft. Ik kan natuurlijk wel even wachten totdat iemand een simpele analoge telefooncentrale op Marktplaats zet, momenteel is het eigenlijk puur oude ISDN centrales en veel te dure overcomplete VOIP en analoge centrales. Maar als iemand heeft weten uit te vogelen hoe je intern kunt bellen via de SPA122 naar andere telefoons op de FRITZ!Box dan is dat gelijk fijn.

@ aawe mwan Mobiel bereik? Nee, ik wil echt vaste telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03
Probeer eens je 2 cijferig nummer te bellen en af te sluiten met een hekje dus (voorbeeld 11# )

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Je kunt meerder fritzbox devices toch aan elkaar knopen zodat alle (telefoon) functies beschikbaar blijven?

https://en.avm.de/service...e-with-other-FRITZ-Boxes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontactonquayle
Bedankt ik ga beide methodes morgen uitproberen.
Ik heb goede hoop in die van @laurens0619, ik kwam inderdaad via je link op:
https://en.avm.de/service...s-over-another-FRITZ-Box/
en https://nl.avm.de/service...en-via-een-SIP-registrar/
Ik ben benieuwd of ik dan inderdaad intern kan telefoneren.

[ Voor 17% gewijzigd door ontactonquayle op 12-02-2017 00:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Overigens denk ik ook dat je het aan de praat krijgt als je het dial plan op de spa122 aanpast (https://www.callcentric.c...evice/cisco/spa112-spa122 onderin pagina)

Waarsch staat daat nu iets van een 10 cijferig nummer, daar moet je de fritBox syntax (** gevolgd door cijfer) aan toevoegen

Edit: hier nog wat extra info over de syntax van t dialplan http://www.cisco.com/c/en...dmin/shared_Dial_Plan.pdf

https://supportforums.cis...11911471/spa-112-dialplan

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 12-02-2017 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:08
Je kunt bij XS4ALL gratis onderling bellen (indien XS4ALL Compleet of aangemeld).

Zodoende zou je het publieke nummer van 'thuis' kunnen instellen als speeddial op de SPA.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:54
Om in te haken op het antwoord van @laurens0619, ja je kunt een fritzbox gebruiken als client voor een andere fritzbox. Ik heb dit zelf opgezet binnen de familie. Alle huizen zijn via VPN met elkaar verbonden. Een fritzbox fungeert als SIP server. Dit is ook de fritzbox waarop het xs4all telefoonnummer geregistreerd is. Vervolgens kunnen alle telefoons intern met elkaar bellen.
Ik gebruik Harry Potter achtige spreuken om van een client fritzbox naar een telefoon op de SIP Server fritzbox te bellen (***121#*#**1) maar het werkt. En als je dat opslaat in het telefoonboek van je DECT handset, werkt het acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:45
Je kan het idd op verschillende manieren doen. Met dailplans eea afvangen is een optie, maar de vraag is of je dergelijke creatieve oplossingen wilt. Als het werkt, dan werkt het, maar als je moet debuggen maak je het wel enorm complex en onverzichtelijk.

Als je aan 4 lijnen genoeg hebt (door bv een aantal toestellen parallel te zetten) kun je af met een simpele Quattrovox als centrale. Die geef je als uplink de S0 van een fritzbox die dat naar SIP omgooit.

Analoog kan ook, een Homevox kost je iets van 25 eur en geeft je 8 interne lijnen
In beide gevallen kun je zonder moeilijke dingen intern bellen.

Je kan ook kiezen om de analoge toestellen te vervangen door een oude centrale. Een Alcatel OmniPCX koop je ook voor 100 eur incl een stapel toestellen. Ziet er meteen een stuk meer profi uit :)
Overigens worden er ook zat Panasonic en Siemens centrales gedumpt.

Over naar IP is een wat duurdere optie en niet perse nodig. Maar je zou ook een begin kunnen maken met bv een Asterisk of 3CX centrale en daar de SPA achter als ATA, met je bestaande toestellen. Dan kun je op termijn verder doormigreren naar IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
De fritzbox zelf heeft waarsch ook dial plans om te herkennen wat die met interne nummers en externe nummers moet doen. Eens dat je deze administratie liever niet dubbel gaat bijhouden maar tegelijkertijd is het behoorlijk statisch.

Het liefste maak je op de cisco een dial plan die alles doorzet naar de fritzbox ongeacht of je nu een 1, 1* of 10 cijferig nummer doorzet. Ik weet alleen niet hoe dat met de cisco moet dus daarom het voorstel om de interne nummers aan het dial plan toe te voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ontactonquayle
Oké, ik ben er helemaal uit!

Om iedereen even netjes te antwoorden:

@shure_fan - Het toevoegen van die extra tekens bij het interne nummer werkt niet, het nummer wordt door noch de FRITZ!Boxen, noch de SPA122 herkent.

@nescafe - Ik snapte niet helemaal wat je bedoelde, een speed dial is een makkelijk idee, maar ik heb maar één nummer geregistreerd bij XS4All.

@luxan - Bedankt Dit zal ik in de toekomst gaan proberen bij een woonark bij ons achter, die nummers zijn inderdaad wel wat complex.

@DJSmiley - Ik had inderdaad al een KPN Webvox II aangeschaft om aan te sluiten op de S0 bus van mijn FRITZ!Box, maar aangezien AVM een 'Nederlandse versie' van de 7580 heeft gemaakt, zit de vertrouwde (vooral in Duitsland gebruikte) ISDN S0 bus niet meer op de 7581. Ik heb nog een PTT Homevox in het magazijn, maar deze heeft een oud systeem waar ik weinig van snap. IP en analoge centrales zijn vaak veel te overcompleet voor wat ik wilde.

~Oplossing(en)~:
@laurens 0619 - Ik heb beide methodes geprobeerd:
* Op https://goo.gl/IG0m8r vond ik idd hoe ik van de ene FRITZ!Box naar de andere kon bellen mbv SIP registrar (router en ip-client). Ik kan nu op de derde lijn *#**x draaien om naar de desbetreffende telefoon in het huis te bellen (x).
* Het aanpassen van het dial plan van de SPA122 heeft ook gewerkt! Ik had geen verstand van dial plans, maar weet nu wel een beetje hoe het werkt door je links.
Het dial plan is nu: (0900xx.!|0800xx.!|14xx.!|112xx.!|xx.|**xxx)
Het duurt ongeveer 6 seconden, maar dan weet hij naar een intern FRITZ! nummer te bellen.
Ik ga de SPA122 ergens anders gebruiken op het terrein, omdat ik voor de 'Hooiberg' nu de oplossing van SIP registrar gebruik.

Omdat mijn topicvraag was hoe ik intern kan bellen via de SPA122, niet wat andere mogelijkheden zijn om intern te bellen tussen twee FRITZ!Boxen heb ik dat antwoord gemarkeerd als de beste.

Iedereen heel erg bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Top dat je nog terugkoppeling geeft over de oplossing!
Die 6sec zou je nog kunnen verbeteren misschien door S0 achter het dialplan voor interne nummers te plaatsen of een hekje Te toetsen na bellen van t interne nummer

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 12-02-2017 16:56 ]

Pagina: 1