5.1 Kabel Upgrade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-08 20:23
Beste Tweakers!

Aanstaande week komt mijn dealer de nieuwe set speakers brengen, ik ga van een respectabele Homo Cinema 5.1 naar een zelf samengestelde Q Acoustic + Monitor Audio combi, in de toekomst ga ik nog eens luisteren maar wordt het waarschijnlijk Tannoy (als financiën toereikend zijn). Ik heb nu 1.5mm koper liggen, we zijn recent verhuisd en 't ziet er niet uit & de kabeldikte houdt niet over. Omdat ik geld bespaar op een tussenstap (niet direct Tannoy), wil de kabels alvast dik in orde maken!

Het pimpen van de kabels met sleeves daar gelaten, ik hoef geen "cryo behandelde" pluggen of "batterij gedreven" "superkabels", ik wil gewoon goede koperen kabels met beschermde pluggen.

Ik kom natuurlijk met een vraag:
1a. Ferrules/Eind kabelhoezen, Yes / No?
1b. Zo ja; Geïsoleerd / zelf mooi met wat heatshrink afwerken?
2. Is DIT wat voor aan de speakers?
3. DEZE kabel in orde?

De pluggen & kabel komen goed door de tests, krijgen goeie reviews en zien er netjes & robuust uit. Ze zijn goud-gecoat, van volledig OFC en de buitenste laag lijkt sterk te zijn. De mening van een Tweaker is alleen waardevoller dan die de gemiddelde internetter!

Materiaal voor het opleuken heb ik nog liggen van mijn case-mod, alleen nog wat heatshrink voor bi-ampen komt eraan.

Mijn dank voor uw input & een goeie dag verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TerrorForceNL schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:58:
Aanstaande week komt mijn dealer de nieuwe set speakers brengen, ik ga van een respectabele Homo Cinema 5.1......
Is dat dezelfde van "Krol HiFi", of bedoel je misschien Home Cinema?? :?
Het pimpen van de kabels met sleeves daar gelaten, ik hoef geen "cryo behandelde" pluggen of "batterij gedreven" "superkabels", ik wil gewoon goede koperen kabels met beschermde pluggen.
Duidelijk, wij houden het simpel en lekker overzichtelijk. :)
Ik kom natuurlijk met een vraag:
1a. Ferrules/Eind kabelhoezen, Yes / No?
1b. Zo ja; Geïsoleerd / zelf mooi met wat heatshrink afwerken?
2. Is DIT wat voor aan de speakers?
3. DEZE kabel in orde?

De pluggen & kabel komen goed door de tests, krijgen goeie reviews en zien er netjes & robuust uit. Ze zijn goud-gecoat, van volledig OFC en de buitenste laag lijkt sterk te zijn. De mening van een Tweaker is alleen waardevoller dan die de gemiddelde internetter!
En hier verlaat je je goede voornemens en wordt het toch nog onnodig gecompliceerd. O-)
Wat wil je bijvoorbeld bereiken met "bi-ampen" als je maar een enkele(??) eindversterker hebt??
Je wilt waarschijnlijk "dubbel aansluiten" (=bi-wire) maar of dat nu ook maar een beetje zoden aan de dijk zet??

Je kunt het doen als je het een erg leuk gezicht vindt, maar verder ga je daar niets mee winnen, behalve dan dat je bekabeling onnodig uitgebreid en duur wordt.
Met twee separate eindversterkers zou echt bi-ampen nog ergens op kunnen gaan lijken, maar ook hier lijken de audiofiele zegeningen slechts door wazige HiFi elfjes bevestigd te kunnen worden.

Het is mij zelfs met installaties van een slordige Euro 30.000/40.000 in ieder geval nooit overtuigend aangetoond en hier in huis heb ik dit twijfelachtige concept jaren geleden losgelaten.
Op m'n elektrostaten (voor puur stereo) na dan, die ooit voor de grap bi-amp zijn aangesloten en daarna op de een of andere manier nooit meer in de oorspronkelijke staat zijn teruggezet.
Het gehoormatige verschil was ook hier nul overigens, die extra kabel zit er nu dus puur voor de overbodige kul, al doet het verder ook geen kwaad. :+

De AudioQuest is een mooie kabel maar je betaalt zeker Euro 5 per meter extra enkel voor hun PR machinerie en de glossy blister waarin het ongetwijfeld geleverd gaat worden.
Check als vergelijk deze uitstekende en professionele Procab RZ40 eens die ook 2x4mm2 is en slechts €3.03 de meter kost.

Ik heb deze kabel ook zelf in gebruik en enig verschil met nog veel duurdere kabel is niet te horen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Je kunt er zelf nog een paar leuke banaanplugjes aan zetten, dan oogt het toch luxe. Bijkomend voordeel is dat je geen hartaanval oploopt als je die 4mm kabel tussen de schroefjes van de receiver probeert te proppen en keer op keer een paar draadjes niet mee willen werken, hoe vaak je deze ook opdraait. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-08 20:23
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:25:
En hier verlaat je je goede voornemens en wordt het toch nog onnodig gecompliceerd. O-)
Wat wil je bijvoorbeld bereiken met "bi-ampen" als je maar een enkele(??) eindversterker hebt??
Je wilt waarschijnlijk "dubbel aansluiten" (=bi-wire) maar of dat nu ook maar een beetje zoden aan de dijk zet??

Je kunt het doen als je het een erg leuk gezicht vindt, maar verder ga je daar niets mee winnen, behalve dan dat je bekabeling onnodig uitgebreid en duur wordt. Met twee separate eindversterkers zou echt bi-ampen nog ergens op kunnen gaan lijken, maar ook hier lijken de audiofiele zegeningen slechts door wazige HiFi elfjes bevestigd te kunnen worden.
Haha, het zijn voor mij ook nieuwe termen, Bi-Wire lijkt inderdaad onzin te zijn, maar Bi-Amp wordt wel als een verrijking gezien. Dat zou ik graag proberen in ieder geval, maar wederom met een gewone koperen kabel en niet moeilijk doen. Bi-Amp is een setting van mijn receiver, dan gaat er één kabel van de "Front" naar +/- op de speaker, en één kabel van de "Surround Back" naar de +/-.
Check als vergelijk deze uitstekende en professionele Procab RZ40 eens die ook 2x4mm2 is en slechts €3.03 de meter kost.
Ik heb deze kabel ook zelf in gebruik en enig verschil met nog veel duurdere kabel is niet te horen. ;)
[/quote]

Zal even een paar meter op de proef halen, doormeten en beluisteren!

Wat betreft de ferrules, in molex aansluitingen en seriële pluggen heeft de ferrule een meerwaarde qua overdracht door een groter contact oppervlakte (zo'n 20-30%), of dit ook voor audio geld is dus mijn vraag. Ik zie het namelijk niet of nauwelijks toegepast worden voor speakers (waarschijnlijk om goede redenen). De ervaring bij computers leert namelijk dat bij het schroeven van pluggen de haartjes uit een "stranded" coper kabel uit elkaar gaan en geen contact meer maken, tevens sneller oxideren.

Zelf geen fan van pluggen? Ik vind de noodzaak niet heel dringend namelijk maar wel mooi.
LA-384 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:52:
Je kunt er zelf nog een paar leuke banaanplugjes aan zetten, dan oogt het toch luxe. Bijkomend voordeel is dat je geen hartaanval oploopt als je die 4mm kabel tussen de schroefjes van de receiver probeert te proppen en keer op keer een paar draadjes niet mee willen werken, hoe vaak je deze ook opdraait. })
Dat vind ik dus ook haha, maar gezien "matige" pluggen de kwaliteit remmen moet je goeie pluggen hebben, er bestaan echter goeien van 1 euro p/stuk tot 140 euro p/stuk. Kwestie van door de bomen het bos niet meer zien voor mij, ik heb een paar goeien geloof ik gevonden in die Rembus. Die zien er ook leuk uit en maken het verhaal voor mij ook praktisch, vloer moet namelijk 2x per jaar worden gewaxed en dan moeten de speakers even verplaatst worden. En tot op heden deed ik elke 2-3 jaar even de snoertjes bijwerken ivm oxidatie, dat hoeft dan ook niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door TerrorForceNL op 13-02-2017 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Even ter relativering: al zou je je enorm druk maken over de impedantie van je kabel verbinding, in je speaker zit veelal een spoel in serie met je woofer van vele meters dun draad. Alleen zie je die dus niet dus maken de meeste mensen zich er niet druk over :).