Drie speakers en "twee keer" stereo met A/B

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-10 10:45
Een wat vreemd idee en dus een vreemde titel O-)
Ik zal het proberen kort uit te leggen:

Ik heb drie identieke speakers en ik zou graag de A/B speaker optie op een receiver willen gebruiken om optimaal stereo geluid te krijgen op twee verschillende luisterposities. Dit lijkt mij mogelijk door één speaker op kanaal A-links, één speaker op B-links, en één speaker op A-rechts én B-rechts aan te sluiten. En dus afhankelijk van de luisterpositie te schakelen tussen A óf B, maar nooit tegelijk. "Twee keer" stereo dus ;)

De uitrusting:
Technics SA-AX730 receiver
3x SB-EH60 speakers (6 ‎Ω)

Ik heb al flink wat gegoogled, maar ik vind alleen aanwijzingen voor het aansluiten van twee volledige speakerparen en het al dan niet gelijktijdig aandrijven hiervan. Dit is dus niet van toepassing hier.

Als ik het goed heb, zijn de A/B speakers in deze versterker parallel geschakeld (achterop staat: A/B 4-16‎Ω, A+B 8-16‎Ω each speaker)
Klopt het dan dat de A en B terminals eigenlijk dezelfde aansluiting zijn? Dus dat A+B elektronisch hetzelfde is als twee paar speakers parallel op A aansluiten, met als verschil dat de paren makkelijk uit te zetten zijn.

Mijn vraag is dus eigenlijk: is het veilig om één speaker op A-rechts én B-rechts op deze receiver aan te sluiten, zonder risico op kortsluiting? Als mijn vorige alinea over parallel schakelen klopt, dan zou dit moeten kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Het maakt allemaal niet uit zolang je binnen de ohm bereik blijft. Zoek maar eens op speaker aansluitschema's. Meest vreemde combinaties zijn mogelijk.

Alleen stand a en b gecombineerd zou ik dan vermijdeb omdat het dan een beetje door de war raakt.

Maar mijn advies, niet doen. Doe het makkelijk en zet er een speaker bij.