Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VOIP via EC7 netwerk

Pagina: 1
Acties:

• RobertGTT
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-10-2020
Beste Tweakers,

Bij mijn werkgever maken wij gebruik van een CAT7 netwerk waarbij in de patchruimte en op de werkplek an sich gebruik gemaakt wordt van EC7 connectoren.
Dit heeft als voordeel dat je met 1 enkele UTP kabel van 4 aderparen 2 pc's van 100mbit netwerkverbinding kan voorzien. Daar wij nog gebruik maken van analoge telefoontoestellen kunnen we een
dergelijke aansluiting ook gebruik voor 4 losse toestellen of 1x netwerk en 2x
analoog toestel.

Vanwege verschillende ontwikkelingen ben ik een onderzoek gestart naar de haalbaarheid van het plaatsen van digitale / VOIP toestellen en ik denk dat de betreffende bekabeling die wij nu begrijpen direct voor beperkingen gaat zorgen.

Concreet zijn mijn vragen:
1. Hoeveel aderparen zijn er benodigd voor het correct functioneren van een VOIP toestel ?
2. Is het mogelijk deze daarna door te patchen vanuit het toestel richting computer om deze ook nog eens te voorzien van 100mbit ?

Bedankt voor jullie hulp en input _/-\o_

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-11 22:56
Een utp kabel splitsen in 2x 2 aderparen is altijd al een ranzige oplossing geweest. Vooral zakelijk zou ik dat niet eens willen. Al snap ik helemaal niet waarom je voor cat7 gaat en dan zelfs al denkt aan zulke ranzige oplossingen. Had dan gewoon meteen extra kabels getrokken.

Er bestaan gewoon voip telefoons met een switch erin. Daar sluit je 1 netwerkkabel op aan en die kun je dan weer doorlussen naar je pc.

Maar voor een voip telefoon ben je 2 aderparen nodig. Die werken namelijk ook wel op 100Mbit.
En het ligt aan het toestel of je vanuit het toestel door kunt naar een pc.

[ Voor 14% gewijzigd door .Maarten op 11-02-2017 14:50 ]

• RobertGTT
.Maarten schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:50:
Een utp kabel splitsen in 2x 2 aderparen is altijd al een ranzige oplossing geweest. Vooral zakelijk zou ik dat niet eens willen. Al snap ik helemaal niet waarom je voor cat7 gaat en dan zelfs al denkt aan zulke ranzige oplossingen. Had dan gewoon meteen extra kabels getrokken.

Er bestaan gewoon voip telefoons met een switch erin. Daar sluit je 1 netwerkkabel op aan en die kun je dan weer doorlussen naar je pc.

Maar voor een voip telefoon ben je 2 aderparen nodig. Die werken namelijk ook wel op 100Mbit.
En het ligt aan het toestel of je vanuit het toestel door kunt naar een pc.
Bedankt voor de snelle reactie Maarten.
Wat je zegt ben ik het totaal mee eens. Men dacht destijds (lees: ± 15jr geleden) dat het de toekomst zou worden en is het aangelegd. Daarna ben ik er komen werken maar ik ben er totaal niet over te spreken. Het beperkt inmiddels dermate dat ik de optie om het compleet te laten vervangen ook aan het bekijken ben.

Dus in principe zou je via 2 aderparen eerst het VOIP toestel kunnen voorzien om deze daarna (via een eventueel aanwezige switch in het betreffende toestel) door te patchen richting de PC ?
Deze twee aderparen zouden ook PoE kunnen bevatten ?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:07
De meeste VoIP toestel gebruiken alle 8 de aders.
POE is ook nodig en tegenwoordig zijn de meeste toestellen gigabit.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:34

kraats

Ik rol

Wij hebben ook EC7 en werken met Avaya toestellen op 100Mbit POE waarachter zero clients zitten. Werkt prima.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-11 22:56
Ligt een beetje aan de toestellen maar je kunt POE ook gebruiken met maar 2 aderparen. Maar het toestel en switch / injector moeten die standaard dan wel aankunnen.

Toch zou ik alles eruit trekken en opnieuw aanleggen. Ook omdat je dan gewoon overal gigabit hebt. Daar zit gewoon meer toekomst in.

• RobertGTT
kraats schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:59:
Wij hebben ook EC7 en werken met Avaya toestellen op 100Mbit POE waarachter zero clients zitten. Werkt prima.
Een lotgenoot ;)
Kan ik er dan van uit gaan dat je een IP Office 500 hebt? Welk type toestellen heb je op het moment?
Wij maken gebruik van de IPO500 v2 met daarop analoge panelen aangesloten, zonde als je het mij vraagt :P

Verwijderd

Om het zeker te weten, kan je namelijk ook vragen of de meegeleverde adapter ook lokaal gevoed kan woden. Dus bij de gebruiker op het buro. Dan zal het zeker werken.

Een VoIP telefoon is net als een computer of printer. Aan 2 aderparen heeft hij genoeg.

Maar sommige telefoon hebben een doorlus mogelijkheid, en met VLAN's kan je VOIP traffic scheiden van LAN traffic. En tóch met één kabeltje. Je zal de telefoon met een lokaal stroom adapter moeten voeden.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2017 15:13 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:34

kraats

Ik rol

We hebben een Avaya Aura met 1616-I toestellen. Voor VOIP hebben we een apart VLAN en de terminal die achter de switch in het toestel zit krijgt gewoon het untagged verkeer door. Werkt goed met POE over de 2-parige EC7 kabels. En is een stuk goedkoper dan een heel pand van nieuwe kabels voorzien :P

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• RobertGTT
kraats schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:26:
We hebben een Avaya Aura met 1616-I toestellen. Voor VOIP hebben we een apart VLAN en de terminal die achter de switch in het toestel zit krijgt gewoon het untagged verkeer door. Werkt goed met POE over de 2-parige EC7 kabels. En is een stuk goedkoper dan een heel pand van nieuwe kabels voorzien :P
Haha helemaal juist. Laatst een grove schatting laten maken voor het vervangen en/of uitbreiden maar daar werd niemand vrolijk van |:(

Bedankt voor je input!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:07
Vervangen hoeft niet. Vcm32 in de ip500 en dan kun je al naar IP toestellen. Je hoeft niet meteen alle toestellen te vervangen. Dm mee maar als je vragen hebt.
Pagina: 1