Nieuw moederbord en CPU advies.

Pagina: 1
Acties:

• iPownix
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-01 15:05
Momenteel heb ik last van mijn CPU die het niet meer trekt. Graag zou ik een nieuwe CPU erin plaatsen met daarbij een nieuw moederbord, omdat mijn huidige ook goed verouderd is. Wel wil ik graag iets wat past bij mijn huidige hardware. Budget is niet zo'n probleem, goede prijs kwaliteit houd ik van ;).

Huidige hardware:

AMD R9 280X 3G
Intel Quadcore i5-2320 @ 3.00
24 GB RAM
100G SSD
WPM600 Bronze, 600 Watt voeding

Nog meer vragen stel ze gerust! Als je iets anders opvalt hoor ik dat ook graag, ik sta open voor alles.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:47
Ik heb nog wel een paar vragen:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Bij welke applicaties kom je processorkracht tekort?
Als je moederbord vervangt door iets nieuws, moet je ook nieuw geheugen.
Als je dit geheugen en moederbord houdt, kan er een i7 in.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CAA, want geen heel systeem.
iPownix schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:39:
Momenteel heb ik last van mijn CPU die het niet meer trekt. .
Leg uit, welke zaken hebben we het over?
goede prijs kwaliteit houd ik van ;).
WPM600 Bronze, 600 Watt voeding
Dit is dan wel een vreemde keus geweest ;).

En zoals in elk topic hier op Tweakers, wat heb je zelf al gevonden? De voorbeelden liggen voor het oprapen...

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 11-02-2017 14:00 ]

• iPownix
mitsumark schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:58:
Ik heb nog wel een paar vragen:

Bij welke applicaties kom je processorkracht tekort?
Als je moederbord vervangt door iets nieuws, moet je ook nieuw geheugen.
Als je dit geheugen en moederbord houdt, kan er een i7 in.
Ik denk dat mijn processor het begeeft gewoon, als ik steam opstart schiet het processor gebruik al naar 90%.

Ik ben een redelijke onbenul, dus zou ook niet weten welk moederbord überhaupt zou passen bij mijn huidige hardware, zodat alles compatible is.

Ik ben benieuwd wat jullie mij aanraden, en hopelijk leer ik zo ook iets.
br00ky schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:59:
Schopje naar CAA, want geen heel systeem.

Leg uit, welke zaken hebben we het over?

Dit is dan wel een vreemde keus geweest ;).

En zoals in elk topic hier op Tweakers, wat heb je zelf al gevonden? De voorbeelden liggen voor het oprapen...
Sorry, ik dacht dat hij al in CAA stond.

Ik wil eigenlijk een betere CPU, maar in een vorig topic hoorde ik dat mijn huidige moederbord al op de max zit qua CPU, dus moet er ook een ander moederbord in.

Ik ben heel slecht in de compatibility, ik kan wel een moederbordje bestellen maar dan weet ik niet of mijn huidige hardware daar wel op past.

• Dajin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-03-2019
iPownix schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:52:

Ik ben een redelijke onbenul, dus zou ook niet weten welk moederbord überhaupt zou passen bij mijn huidige hardware, zodat alles compatible is.

[...]

Ik wil eigenlijk een betere CPU, maar in een vorig topic hoorde ik dat mijn huidige moederbord al op de max zit qua CPU, dus moet er ook een ander moederbord in.

Ik ben heel slecht in de compatibility, ik kan wel een moederbordje bestellen maar dan weet ik niet of mijn huidige hardware daar wel op past.
Dan zou ik je graag nog willen attenderen op het volgende:
Wat is je OS? Windows versie?
Heb je Windows apart gekocht?

Houdt er rekening mee als windows OEM is en Win7 of lager is, het vervangen van je moederbord kan betekenen dat je ook een nieuwe windows versie moet aanschaffen.

• iPownix
Dajin schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:22:
[...]

Dan zou ik je graag nog willen attenderen op het volgende:
Wat is je OS? Windows versie?
Heb je Windows apart gekocht?

Houdt er rekening mee als windows OEM is en Win7 of lager is, het vervangen van je moederbord kan betekenen dat je ook een nieuwe windows versie moet aanschaffen.
Ik heb Win10, en hij is gewoon gekocht ja. Had 7 die ik kon upgraden voor niets toen.

Wat is OEM? Mijn PC is gebouwd door iemand die er toen ook Win7 opgezet heeft. Dit is een bedrijf dus ook legale versies.

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09-2025
OEM is een goedkope key voor op bedrijfs-PC's, scholen e.d. Vaak in massa aangekocht. Ze zitten versleuteld aan je moederbord, zodra je het vervangt zijn ze dan niet meer opnieuw te gebruiken.

Maar goed, ik mag aannemen dat het hier wel om een volledige versie gaat, tenzij je er toen iets van €30 voor betaald hebt.

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
  1. 2de hands kan je gaan voor een quadcore i7-3770 met hyperthreading & een turboclock van 4.0Ghz voor 121 euro via V&A.
  2. Als je een nieuw moederbord+geheugen+cpu combo wilt waarvan je het verschil ook een beetje merkt, dan ben je dik 450 tot 500 euro kwijt is mijn schatting. Dit komt deels doordat je nu 24GB geheugen hebt en op dit moment geheugen nieuw erg duur is. Dat helpt ook niet mee. Daarnaast is een rappe quadcore van richting de 4Ghz met hyperthreading (mits je dat nodig acht) nog steeds prijzig.
Misschien is het eerst proberen van een i7-3770 niet eens zo heel gek, mits je even onderzoekt hoe je draadjes van je huidige quadcore worden belast. Daarnaast kan je, als je fps tegenvalt dan ook een betere videokaart nemen en die dan iets duurder pakken, bijvoorbeeld een 1060/1070 of het 2de handse equivalent ervan, e.e.a. is afhankelijk van welke spellen je speelt.

[ Voor 13% gewijzigd door govie op 12-02-2017 00:38 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

iPownix schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:52:
[...]

Ik denk dat mijn processor het begeeft gewoon, als ik steam opstart schiet het processor gebruik al naar 90%.

Ik ben benieuwd wat jullie mij aanraden, en hopelijk leer ik zo ook iets.

[...]

Sorry, ik dacht dat hij al in CAA stond.

Je geeft aan een "onbenul" te zijn. Optimistisch dat ik ben vertaal ik dit even naar "gebrek aan kennis". Op basis waarvan durf je dan objectief te concluderen dat je een nieuwe CPU nodig hebt?
Een CPU load van 90% bij enkel het opstarten van steam is absurd. Wellicht is een kort piekje acceptabel maar een langdurige load van 90% zou niet mogen. Ergo, waarschijnlijk is er in dit geval wat anders aan de hand dan het tekortkomen van CPU kracht.

Als we jou adviseren, willen we dat zo goed mogelijk doen. Waar een winkelmedewerker aan jou wil verdienen, is het onze hobby om een zo goedkoop mogelijke oplossing te vinden. Zo ook voor jou. Zou ons dan echter gigantisch helpen als je objectief en goed onderbouwt aangeeft tegen welke limieten je momenteel aanloopt en wat precies anders zou willen zien.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• iPownix
Switchie schreef op zondag 12 februari 2017 @ 00:44:
[...]

Je geeft aan een "onbenul" te zijn. Optimistisch dat ik ben vertaal ik dit even naar "gebrek aan kennis". Op basis waarvan durf je dan objectief te concluderen dat je een nieuwe CPU nodig hebt?
Een CPU load van 90% bij enkel het opstarten van steam is absurd. Wellicht is een kort piekje acceptabel maar een langdurige load van 90% zou niet mogen. Ergo, waarschijnlijk is er in dit geval wat anders aan de hand dan het tekortkomen van CPU kracht.

Als we jou adviseren, willen we dat zo goed mogelijk doen. Waar een winkelmedewerker aan jou wil verdienen, is het onze hobby om een zo goedkoop mogelijke oplossing te vinden. Zo ook voor jou. Zou ons dan echter gigantisch helpen als je objectief en goed onderbouwt aangeeft tegen welke limieten je momenteel aanloopt en wat precies anders zou willen zien.
Ik kan wel vertellen waar het probleem zit.

Als ik Steam opstart met daarbij CSGO vliegt mijn CPU usages alle kanten op. Dat is nog niet zo erg, tot dat mijn pc uitvalt. Dat ligt zover ik weet altijd aan overhitting van je hardware, en doordat ik zie dat mijn CPU gek doet tel ik dan 1+1 op.

• iPownix
govie schreef op zondag 12 februari 2017 @ 00:34:
  1. 2de hands kan je gaan voor een quadcore i7-3770 met hyperthreading & een turboclock van 4.0Ghz voor 121 euro via V&A.
  2. Als je een nieuw moederbord+geheugen+cpu combo wilt waarvan je het verschil ook een beetje merkt, dan ben je dik 450 tot 500 euro kwijt is mijn schatting. Dit komt deels doordat je nu 24GB geheugen hebt en op dit moment geheugen nieuw erg duur is. Dat helpt ook niet mee. Daarnaast is een rappe quadcore van richting de 4Ghz met hyperthreading (mits je dat nodig acht) nog steeds prijzig.
Misschien is het eerst proberen van een i7-3770 niet eens zo heel gek, mits je even onderzoekt hoe je draadjes van je huidige quadcore worden belast. Daarnaast kan je, als je fps tegenvalt dan ook een betere videokaart nemen en die dan iets duurder pakken, bijvoorbeeld een 1060/1070 of het 2de handse equivalent ervan, e.e.a. is afhankelijk van welke spellen je speelt.
Bedankt voor het advies! Het probleem alleen is dat mijn moederbord volgens mij geen i7 kan? Is dat mogelijk?

Verwijderd

Uitval zonder BSOD of thermaltrottle wordt meestal veroorzaakt door een falende voeding. Zou mij ook niets verbazen gezien de erg matige kwaliteit van de Sharkoon.

Verder zou je de temperaturen van cpu en videokaart kunnen monitoren als deze belast worden. Temperatuur uitlezing kan je doen met MSI Afterburner en een stresstest voor cpu en gpu met Furmark.

Zou je ook nog de overige onderdelen van het systeem, oa moederbord en behuizing, willen vermelden?

• govie
iPownix schreef op zondag 12 februari 2017 @ 09:16:
[...]

Bedankt voor het advies! Het probleem alleen is dat mijn moederbord volgens mij geen i7 kan? Is dat mogelijk?
Lijkt me sterk, maar wat is je moederbord? Toch denk ik dat ook een clean install een hoop zaken kan verhelpen als je softwarematige problemen ondervind. De voeding benadering klinkt ook wel logisch. Ergens zit er iets niet goed, ik zou alvorens je geld gaat uitgeven, onderzoeken wat het probleem is. Mij lijkt het dat cs:go op jouw pc gewoon zou moeten kunnen draaien als alle onderdelen volgens specificatie 100% functioneren.

[ Voor 25% gewijzigd door govie op 12-02-2017 09:51 ]

• iPownix
govie schreef op zondag 12 februari 2017 @ 09:45:
[...]

Lijkt me sterk, maar wat is je moederbord? Toch denk ik dat ook een clean install een hoop zaken kan verhelpen als je softwarematige problemen ondervind.
Software matig is er denk ik niks aan de hand, het spontaan uitvallen van je desktop heeft toch vaak te makken met de hardware?

• iPownix
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2017 @ 09:33:
Uitval zonder BSOD of thermaltrottle wordt meestal veroorzaakt door een falende voeding. Zou mij ook niets verbazen gezien de erg matige kwaliteit van de Sharkoon.

Verder zou je de temperaturen van cpu en videokaart kunnen monitoren als deze belast worden. Temperatuur uitlezing kan je doen met MSI Afterburner en een stresstest voor cpu en gpu met Furmark.

Zou je ook nog de overige onderdelen van het systeem, oa moederbord en behuizing, willen vermelden?
Mijn behuizing is de sharkoon vaya value. Moederbord is ASRock B75 Pro3-m. Ik ga nu die stresstest uitvoeren, ben benieuwd.

Edit: Mijn pc hield het vol tot halverwege, toen viel hij uit. Mijn CPU zat gelijk op 99%. Ik denk dat ik door het uitvallen geen score heb gekregen?

[ Voor 9% gewijzigd door iPownix op 12-02-2017 10:04 ]

• govie
iPownix schreef op zondag 12 februari 2017 @ 09:50:
[...]

Software matig is er denk ik niks aan de hand, het spontaan uitvallen van je desktop heeft toch vaak te makken met de hardware?
Ik heb ooit gehad dat 1 geheugenreepje de boosdoener was terwijl ik dacht dat het de gpu of processor was. Na het testen van de videokaart + alle reepjes door ze een voor een in het moederbord te stoppen, kwam ik erachter dat het aan 1 reepje geheugen lag. Toen deed alles het weer (na wekenlang irritatie).

Wat ik zou doen in jouw verhaal is alles gewoon systematisch, onderdeel per onderdeel controleren. Nou is dat voor de voeding wat lastiger, maar er is vast wel iemand hier op tweakers die een systematiek kan aanbieden om vast te stellen of het aan de voeding ligt of niet.

[ Voor 13% gewijzigd door govie op 12-02-2017 09:55 ]

• iPownix
govie schreef op zondag 12 februari 2017 @ 09:53:
[...]

Ik heb ooit gehad dat 1 geheugenreepje de boosdoener was terwijl ik dacht dat het de gpu of processor was. Na het testen van de videokaart + alle reepjes door ze een voor een in het moederbord te stoppen, kwam ik erachter dat het aan 1 reepje geheugen lag. Toen deed alles het weer (na wekenlang irritatie).

Wat ik zou doen in jouw verhaal is alles gewoon systematisch, onderdeel per onderdeel controleren. Nou is dat voor de voeding wat lastiger, maar er is vast wel iemand hier op tweakers die een systematiek kan aanbieden om vast te stellen of het aan de voeding ligt of niet.
Ik zal straks eens gaan kijken! Bedankt.

• govie
iPownix schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:04:
[...]

Ik zal straks eens gaan kijken! Bedankt.
Het voedingen topic is van user Mask. Hij is de professor barabas van voedingen hiero.

Verwijderd

iPownix schreef op zondag 12 februari 2017 @ 09:53:
[...]

Mijn behuizing is de sharkoon vaya value. Moederbord is ASRock B75 Pro3-m.
Op dat moederbord kan probleemloos een i7-2600/3770
Ik ga nu die stresstest uitvoeren, ben benieuwd.

Edit: Mijn pc hield het vol tot halverwege, toen viel hij uit. Mijn CPU zat gelijk op 99%. Ik denk dat ik door het uitvallen geen score heb gekregen?
Niet vreemd dat de cpu 100% belast wordt. Daar is het nu eenmaal een stresstest voor. Wat was de hoogste temperatuur van de cpu tijdens de test? Heb je ook de gpu getest met Furmark?

• iPownix
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:21:
[...]

Op dat moederbord kan probleemloos een i7-2600/3770

[...]

Niet vreemd dat de cpu 100% belast wordt. Daar is het nu eenmaal een stresstest voor. Wat was de hoogste temperatuur van de cpu tijdens de test? Heb je ook de gpu getest met Furmark?
Oh top dan ben ik verkeerd geïnformeerd, wat raad jij aan met mijn huidige setup?

De GPU haalde een temperatuur van 90 graden, steeg langzaam en bleef toen stabiel op 90.
CPU temp ga ik even opzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door iPownix op 12-02-2017 10:36 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:55
Voor cpu upgarde ook controleren of je moederbord bios je nieuwe cpu kent, want het kan ook zijn dat je eerst de bios moet updaten, en dan pas de nieuwe cpu erin kan.

ik denk zelf dat je geen nieuwe cpu nodig hebt.
Zoek eerst uit of je het zin heeft, dus of je meer snelheid nodig hebt.

Eerst moet je de fout gaan zoeken in je systeem.
Alle onderdelen verwijderen 1 voor 1, maar wel dat de pc nog werkt.
Booten vanaf een linux cd om bijv zonder hd te testen.
Zelf zou ik een andere voeding gaan lenen, en testen of het dan al opgelost is.
dvd ontkoppelen
hd
1 geheugen ook andere slot proberen,
hd ontkoppelen
Alle harware aandrukken,
En alle andere hardware ook controleren, muis toetsenbord, etc.

Temps controleren, bij te heet worden kan systeem uitgezet worden, dit staat in de bios ingesteld, misschien staat dit te laag.

• govie
Het is zo apart dat het me niet zou verbazen als het een geheugenreepje uiteindelijk de boosdoener is. Zo frustrerend is dat. :9

• iPownix
Het kan natuurlijk ook aan die koeler liggen die op mijn CPU zit, die is ook niet meer top. Is dat een universele koeler of iets specials?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:47
Als je er geen andere koeler bij hebt gekocht zit gewoon de standaard intel koeler erop.
In principe voldoende, maar niet ideaal.
Het is ook goed mogelijk dat ie na 5 jaar helemaal vol met stof zit waardoor ie niet goed koelt, of de fan draait wellicht niet meer.
Maar ik zou pas gericht gaan zoeken als je weet dat je computer uitvalt door een te hoge CPU temperatuur, die weten we nog niet..

Verwijderd

iPownix schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:04:
Het kan natuurlijk ook aan die koeler liggen die op mijn CPU zit, die is ook niet meer top. Is dat een universele koeler of iets specials?

Zolang je geen temperaturen van de belaste cpu weet valt daar niets van te zeggen.
Trek de behuizing eens open om te zien wat erin zit. Post er hier desnoods een foto van.
Pagina: 1