[Win10] Inaccessible boot device na schone installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 11:56
Ik heb het basisgamesysteem van de Januari 2017 BBG samengesteld met één afwijking: De MSI H110M-ECO als moederbord omdat deze beter leverbaar was en er enkele comments in de BBG waren over het niet goed passen van de videokaart in de voorgestelde opstelling.

Nu heb ik al tientallen PCs met succes geïnstalleerd maar in dit geval gaat het mis bij de Windows 10 installatie.

In de BIOS valt er niet heel veel spannends in te stellen. Er zijn 2 opties specifiek voor Windows:
  • Windows 8.1 / 10 WHQL: enabled
  • Windows 7 mode :? : disabled
De eerste optie zorgt er voor dat UEFI gebruikt wordt en de SATA controller staat vast op AHCI zoals het hoort. 'Fast boot' en 'MSI boot' staan voor het gemak uit. Secure boot staat ook (default) disabled.

Ik heb op een andere computer met Windows 7 de installatie media gedownload met behulp van de 'MediaCreationToolRetail.exe' tool. Na het invoeren van mn Windows 10 key (via Dreamspark) haalt ie automatisch de juiste ISO op en die heb ik vervolgens met Rufus 'gebrand' op een USB stick. De MS tool herkende mijn USB stick(s) niet zelf, maar dat schijnt een veel voorkomend probleem te zijn.

In de BIOS laat ik hem éérst booten van UEFI USB stick, en als 2e UEFI Harddisk. Dit gaat prima. De setup start goed op, ik kies mn lege SSD en hij gaat aan de slag. Na 10 minuten is hij klaar en reboot ie. Dan krijg ik een vrij lang Windows 10 laad scherm van ongeveer een minuut, gevolgd door de standaard 'INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE' BSOD. Hierna reboot de PC automatisch en dit blijft zich herhalen.

Het heeft vervolgens geen effect als ik de installatie USB er in laat zitten of juist verwijder, of nogmaals kijk naar de boot opties en volgordes. Hier staat alleen UEFI: Windows manager.

Wat kan dit nu zijn? Ik heb alles volgens het boekje gedaan voor zover ik weet. Zo heel veel valt er ook niet in te stellen en af te wijken met zo'n simpel bordje en BIOS.

Wat ik allemaal nog meer geprobeerd heb, aan de hand van Google resultaten die me niet geholpen hebben.
  • Andere USB stick (ook via Rufus, tool herkent er geen 1)
  • BIOS update naar nieuwste versie
  • Recovery > diskpart > clean (gpt verwijderen) > opnieuw installeren
  • Verschillende combinaties van Windows 8.1/10 en Windows 7 BIOS opties
  • Andere HDD (ipv SSD)
Is er een manier om meer info te krijgen WAAROM ik de INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE error krijg? Hij kan duidelijk de schijf wel vinden want hij heeft zojuist Windows er op geïnstalleerd en is zeker een minuut aan het opstarten voordat ie de error geeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
CU2morO schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:38:
Ik heb op een andere computer met Windows 7 de installatie media gedownload met behulp van de 'MediaCreationToolRetail.exe' tool. Na het invoeren van mn Windows 10 key (via Dreamspark) haalt ie automatisch de juiste ISO op en die heb ik vervolgens met Rufus 'gebrand' op een USB stick. De MS tool herkende mijn USB stick(s) niet zelf, maar dat schijnt een veel voorkomend probleem te zijn.
Kan je niet een legitieme Windows 10 ISO krijgen die je op een USB stick zet met ISO to USB?
Link: http://www.isotousb.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Ik heb een legitieme Windows 10 ISO gedownload met diezelfde MS tool die mijn USB key niet kan vinden: De andere optie is een ISO downloaden en opslaan, wat ik dus gedaan heb.

In dit geval doet Rufus precies hetzelfde als ISO to USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Koppel de harde schijf los.

Installeer windows vanaf een usb stick die gemaakt is met de media creation tool, voer geen key in, want de computer is al aangemeld. Activatie zal automatisch gaan.

Indien de computer nog nooit windows heeft gehad, zelfde procedure. Voer dan de key in nadat windows is geinstaleerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Reepje op 11-02-2017 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CU2morO
Allemaal al gedaan, zelfde probleem. Computer is compleet nieuw, vanmiddag in elkaar gezet.

Overigens vragen de VLK installers (via MediaCreationToolRetail.exe) geen keys tijdens de installatie.

Uiteindelijk bleek dit de oplossing te zijn: http://superuser.com/ques...-inaccessible-boot-device

Eerst Windows 10 Pro / Home installeren, inderdaad geen key invoeren, en vervolgens 'upgraden' naar 'Education' met mijn eigen key |:( Wat een slecht systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:04
CU2morO schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:23:
Allemaal al gedaan, zelfde probleem. Computer is compleet nieuw, vanmiddag in elkaar gezet.

Overigens vragen de VLK installers (via MediaCreationToolRetail.exe) geen keys tijdens de installatie.

Uiteindelijk bleek dit de oplossing te zijn: http://superuser.com/ques...-inaccessible-boot-device

Eerst Windows 10 Pro / Home installeren, inderdaad geen key invoeren, en vervolgens 'upgraden' naar 'Education' met mijn eigen key |:( Wat een slecht systeem.
Dank u wel! Gisteren tegen exact hetzelfde systeem aangelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 11:41
Wat een grof schandaal zeg. Hoe kan het nou dat een 'Education' installatie geen goede MBR kan maken en een 'PRO' installatie wel... Ik ben verdorie al een werkdag aan het zoeken naar een oplossing.

Maar bedankt voor de tip, mijn machine draait weer als een zonnetje!
Pagina: 1