Paar vragen over de Pentium 4

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb een paar vragen over de P4.. Hopelijk kan iemand deze hier beantwoorden.

- Op dit moment heb je alleen de i850 chipset in combinatie met 0.18 micron versies van de p4. Binnenkort komt de 0.13 ( Noortwood ? ) versie. Kan deze ook in een i850 bordje geprikt worden of heb je dan een heel nieuw bord nodig/chipset nodig ? En hoe gaat deze chipset heten ?

- Welke socket versie is de huidige p4 nu ? en welke is de 0.13 ?

- Binnenkort komt de i845 chipset uit. Is deze compatible met de 0.18 versie van de p4 of de 0.13 versie ? of beiden ? Of komt er weer een nieuwe i845-chipset uit die speciaal gemaakt is voor de 0.13 versie ?

- Hoe zit het nou met de voeding en kast die je nodig hebt voor een p4 ? Kan ik een Asusbord op de i850 gebasseerd gewoon in mijn ATX kast stoppen met 300w voeding ? Of heb ik een hele nieuwe behuizing nodig/voeding ?

Bedankt !

http://www.xbmcfreak.nl/

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-08 07:36

Maf

Qua de voeding;

Als er een vierkant stekkertje aan je voeding hangt (met vier plugjes; ong. 1x1 cm)
dan is er niks aan de hand; zit deze er nie aan dan moet je een nieuwe voeding aanschafen want die extra voeding stekker is nodig om de P4 te voeden.

Btw; neem je een P4? de P3 en Athlon zijn sneller en VEEELLL goedkoper; je kan beter voor een athlon 1.33 GHz gaan, maar ja

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

• Erhnam
  • Nu online

Erhnam

Topicstarter
Tis niet dat ik voor de p4 ga.. Maar gewoon uit interesse.. Als pc-deskundige ( ahum ) moet je wel de waarheid weten..

Verwijderd

hoi,
ik weet niet precies of de .03 versie op de .18 versie compatable qua moederborden, ik dacht zelf van niet.
de sochetversie van de huidige P4 is socket 423.
de i845 chipset is voor de .18 versie van de P4 en houd alleen maar in dat hij voor SDRAM geschikt is (goedkoper, maar dus ook minder snel).
en wat betreft de voeding, als je een Asus P4T koopt past je huidige voeding er gewoon op (mits hij minstens 300W is), maar ik raad je aan om een nieuwe te kopen, heb ik ook gedaan en bevalt mij prima.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verplaatst -> [forum=7] :)

• Erhnam
  • Nu online

Erhnam

Topicstarter
Kep ff zitten zoeken en ik kan zelf al een paar vragen beantwoorden... Binnenkort komt de Northwood P4 er aan. Deze komt in 2 smaken. 0.13 micron ( snellere versies ) en 0.18 versies ( langzamere versies en zullen ook niet veel worden geproduceerd. ) De i845 zal in princiepe bedoelt zijn voor Socket423, maar er zullen ook nog een paar mobo fabrikanten komen die i845 bordjes gaan maken voor de Socket478, zodat je je oude Willamette-p4 er nog in kan prikken.

Voor de Socket423 komt ook een nieuwe chipset met RDRAM ( i860 ? )

Als iemand me nou nog kan helpen hoe het zit met die ATX en voeding.. ben ik al een heel eind :)

Verwijderd

Zoals MAF al zei;
op een echte P4 (of AMD) voeding zitten 2 extra stekkers.
1 extra ATX stekker (4polig )en in AUXPOWER (6 polig) op de P4 moederborden zitten hier extra aansluitingen voor, maar ik heb in een test met een asus P4T gelezen dat het zonder deze aansluitingen ook werkt.
Voor de P4 koeler te bevestigen heb je trouwens ook een speciale koeler nodig die door je moederbord heen op een stalen plaat gemonteerd wordt (plaat wordt ook bijgeleverd bij P4T :7 )

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12:21

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op dinsdag 03 juli 2001 11:29 schreef Maf het volgende:
Qua de voeding;

Als er een vierkant stekkertje aan je voeding hangt (met vier plugjes; ong. 1x1 cm)
dan is er niks aan de hand; zit deze er nie aan dan moet je een nieuwe voeding aanschafen want die extra voeding stekker is nodig om de P4 te voeden.

Btw; neem je een P4? de P3 en Athlon zijn sneller en VEEELLL goedkoper; je kan beter voor een athlon 1.33 GHz gaan, maar ja
Dat is relatief. Misschien wil ie wel C++ en met de nieuwe kernel update, dan is een 1,3Ghz P4 240% sneller dan een Athlon 1,4Ghz. P4 komt nog wel, let maar op. De mensen die zo'n ding kopen gaan daar ook vanuit. Net als toen met MMX :)

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Op Hardwareinfo.net vond ik volgende info:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareinfo.net/images/reviews/000118-03.jpg

Aangezien zowel de processor als de chipset zeer veel stroom verbruiken (de MCH-chip van de 850-chipset wordt niet voor niets gekoeld met een zeer stevig koelblok), moet er voor Intel 850 moederborden gebruik gemaakt worden van een speciale voeding die voldoet aan de ATX 2.03 standaard. Deze nieuwe voedingen hebben maar liefst drie connectoren die op het moederbord aangesloten dienen te worden. Dit zien we op bovenstaande foto: de grote connector links is bekend als de standaard ATX-voedingsconnector, maar de twee kleinere connectoren zijn er bij de Pentium 4 bijgekomen. Bedenk dus dat als je naar een Pentium 4 wilt upgraden, dat een nieuwe voeding (en soms ook een nieuwe kast, zie de volgende pagina) een vereiste is!

De bevestiging van de koeler is bij het Intel-bord een verhaal apart. Zoals wellicht bekend is er voor de Pentium 4 een vaste plaats op het moederbord bedacht, waar de processor zich altijd dient te bevinden. Op ASUS na hebben de andere fabrikanten zich daar ook braaf aan gehouden. Het idee hierachter is dat de bevestigingsmodule voor koeler dan door het moederbord heen op de kast vastgeschroefd kan worden. Een vereiste voor dit systeem is dat in de kast op de juist plaatsen afstandsbusjes kunnen worden geplaatst. Onderstaande foto laat dat zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareinfo.net/images/reviews/000118-05.jpg

Het Intel moederbord kun je dus echt alleen maar plaatsen in kasten die 100% voldoen aan de ATX 2.03 standaard en dus de vier schroefgaten voor de koeler hebben. Een standaard ATX kast met een nieuwe ATX 2.03 voeding is dus niet voldoende! Verderop zullen we zien dat de andere fabrikanten hiervoor andere oplossingen hebben bedacht, zodat de Pentium 4 moederborden ook in een standaard (en dus op dit moment goedkopere) ATX-kast geplaatst kunnen worden. Een standaard ATX-kast is overigens niet alleen goedkoper, maar gelukkig ook gewoon goed verkrijgbaar, iets wat we over de speciale ATX 2.03 kasten niet kunnen zeggen.

• Wekkel
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Een overgeklokte 1.8 Ghz P4 (2 Ghz) begon aardig kont te schoppen. Als dus de P4 rap in hogere snelheden komt en er een bord komt, dat DDR-Ram ondersteunt, gaat de P4 potten breken. Op dit moment kan je beter even afwachten. De huidige sockel is namelijk ongeveer aan vervanging toe (vindt Intel). De huidige sockelchips zullen tot de 1.8 Ghz gemaakt worden, hogere snelheden wordt de nieuwe sockel.
Pagina: 1