Vochtschade aan stucwerk repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 23:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Nu het TV meubel project is afgerond, is 't tijd voor de volgende klus: Het repareren van de vochtschade aan de muur/plafond in de woonkamer. Ik vraag me af hoe ik dit het beste aan kan pakken. Al mijn klussen heb ik gedaan door mijzelf eerst in te lezen, maar bij dit onderdeel kom er niet zo goed uit.

De schade is ontstaan doordat de drain in de badkamer niet op juiste wijze is geïnstalleerd. Jammer maar helaas. Inmiddels is dat gerepareerd en kunnen we aan de slag met het stucwerk.

Dat ziet er op dit moment als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/02/img_1535.jpg

Ik heb bedacht om als volgt te werk te gaan: met schuurgaas de grove, kapotte stuc en verf weg te schuren. Daarna met rotband opvullen tot je een strakke laag krijgt dat gelijk loopt met bestaande stucwerk. Eventueel licht opschuren en vervolgens voorstrijken. Als dat ook weer droog is, dan kan de hele plafond geverfd worden. Deze werkwijze pas ik ook toe op de aangrenzende muur.

Tips en adviezen zijn zeer welkom.

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:53
Voor het strakste resultaat, stukadoor inschakelen. Kost je denk ik tussen de 100-150 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

Klinkt als een prima aanpak. Wat vooral belangrijk is, is om als het half-droog is nog even goed na te drukken en de oneffenheden er uit te schrapen met een spatel. Dat maakt een wereld van verschil. Daarnaast is voor het stucen even met de stofzuiger over het schoongemaakte gat heen gaan ook wel handig want anders blijft dat stof aan je natte stuc plakken. Dat is vervelend bij gladstrijken.

Mocht na weghalen blijken dat de oude laag ook maar dun is dan is fix&finish (paars) beter dan rood.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 11-02-2017 23:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:43
Eigenlijk ziet het er voor mij uit alsof alleen je spacklaag beschadigd/gebladderd is.

Wegsteken met een plamuurmes, wegkrabben met krabber.
Voorstrijk om de onderlaag en randen hechtend te maken.
Daarna:
Of;
Gladmaken met een vuller. (alabastine muurvuller, fix&finish, ed)
Plekken gladschuren.
Bijspuiten met Spackspray
[url="v"]Op deze wijze[/url].
Of;
Je plekken repareren met Spackvuller. (meer voor kleine reparaties)

De plafond- en muurnaden kan je evt kitten met structuurkit.

Je kan voor je op de muur en plafond gaat werken eea testen op een stukje gipsplaat oid.
Je kunt als het "fout" gaat op muur en plafond de laag verwijderen met water, laten drogen en opnieuw beginnen.
Alle producten zijn met warm water te verwijderen zolang het nog niet opgedroogd is.

Eventuele vochtplekken/kringen met Xtra voorstrijk vlekken oid isoleren

Daarna Latexen.

Spack repareren is een dingetje, moeilijk dat geheel onzichtbaar te doen maar met beleid en geduld is het goed mogelijk.

(Mocht je muur en plafond toch glad zijn (zou ik een ander fototoestel aanschaffen die dat fotografeert zonder korrel/ruis) dan maak je het alleen glad met muurvuller of F&F)

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 12-02-2017 17:12 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

Kleine aanvulling: ik heb toevallig afgelopen week beide producten tegelijkertijd gebruikt. Alabastine muurvuller is duidelijk harder dan F&F en dat kan een voordeel zijn maar het is ook zo dat het daardoor behoorlijk lastig vlak te schuren is. Ik neig ernaar dat F&F gezien de vraag in de OP een betere keus is aangezien TS het als beginner logischerwijs eerder niet helemaal perfect zal doen wat bijschuren noodzakelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Naar wat ik al gezien en behandeld heb ziet het er op die foto erger uit dan het is en is het waarschijnlijk alleen de verf die afbladdert. Eens goed opschuren met niet te grof schuurpapier en een jointfiller er op. Zitten er toch echt losse stukken, uitkrabben, een zakje gips, opvullen, opschuren en joint filler erover en nog eens schuren.

Er zijn inderdaad van die muurvullers waar je op blijft schuren en waarbij je het omliggende meer wegschuurt dan het opgevulde zelf... dan blijf je bezig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 23:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Dank voor alle reacties (vind 't vervelend dat ik niet eerder reageerde. Normaal gesproken krijg ik een notificatie te zien) en had ik jullie adviezen mee kunnen nemen.

Uiteindelijk lijkt 't allemaal heel erg mee te vallen. Ik was goed voorbereid. Had Roodband, Universele voorstrijk, een spackmes en schuurgaas gekocht. Bleek het geheel nog strak en hard te zijn nadat ik had geschuurd. Dus alles behalve het gaas teruggebracht :)

Na het schuren, had ik Porex voorstrijk gesmeerd op 't stucwerk wat bloot is komen te staan. Na een aantal uren drogen, heb ik de hele muur geverd. Op de foto moeilijk te zien, maar geeft een indruk:

Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/02/img_1560.jpg

Een stucdoor inschakelen? Nee! Ik klus graag zelf :D

...en waarom?

Pagina: 1