Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 10:59
Gebruik al een tijdje de volgende configuratie:

- Asus MB P8H67-M met GA1155 socket
- Intel i3-2100cpu 3,1 Ghz
- Kingston 2 x 2 GB DDR3 1333hz

Video wordt direct van het MB afgenomen.

Nu werk ik veel met Corel Video Studio (nu X9) en merk dat bij 4K video's het wel erg lang duurt.
Systeem is al een paar jaar oud dus moet weer eens upgraden.

Voor het MB (socket GA1155) zag ik dat het al lastig wordt om een nieuwe processor te vinden en voor het geheugen is het geen probleem.

Prijstechnisch vraag ik mij af of ik moet upgraden of naar een nieuw MB etc moert gaan.
Daarbij vind ik het lastig om al mijn mails / data / programma's etc over te zetten.

Budget is begroot op max € 750,=

Ik speel geen games alleen office en videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35
2e hands al gekeken?
V&A aangeboden: Koning Rekendoos de 7e - Heerscher der socket 1155
Om maar een voorbeeld te noemen. Ik heb zelf die i7 3770k namelijk ook. Je kunt dan wel niet overclocken met je huidige moederbord maar die processor kan echt nog wel even mee.
Ik zou je geheugen ook wel upgraden naar 16GB. Op zijn minst naar 8GB.
Want vergis je niet dat je ramgeheugen waarschijnlijk nu wel vol komt te staan met een 4K video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Arunia schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:35:
2e hands al gekeken?
V&A aangeboden: Koning Rekendoos de 7e - Heerscher der socket 1155
Om maar een voorbeeld te noemen. Ik heb zelf die i7 3770k namelijk ook. Je kunt dan wel niet overclocken met je huidige moederbord maar die processor kan echt nog wel even mee.
Ik zou je geheugen ook wel upgraden naar 16GB. Op zijn minst naar 8GB.
Want vergis je niet dat je ramgeheugen waarschijnlijk nu wel vol komt te staan met een 4K video.
Als je hiervoor gaat, vergeet dan niet de bios te updaten met je huidige cpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
i5-3350p voor 50 euro, of een i5-3470 voor 65 euro, geen geld. Prop 8GB, 16GB of meer op dat moederbord, en klaar is klara.

[ Voor 30% gewijzigd door govie op 11-02-2017 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Je zou ook een betere videokaart kunnen installeren zodat de hardware encoder word geactiveerd als ik het goed heb gelezen
https://support.corel.com...ro-X9-System-Requirements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Processor 2e hands kopen twijfel ik enorm over. Prijs is aantrekkelijk maar wie garandeert dat deze goed is. Ik kan de gok wagen.

Over de videokaart kom ik niet verder welke aan de specificaties van Corel moet voldoen.

"Graphics card supports DXVA2 VLD mode with Vertex and Pixel Shader 2.0 and a minimum of 512 MB VRAM for hardware decoding acceleration"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
casperb71 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:39:
Processor 2e hands kopen twijfel ik enorm over. Prijs is aantrekkelijk maar wie garandeert dat deze goed is. Ik kan de gok wagen.

Over de videokaart kom ik niet verder welke aan de specificaties van Corel moet voldoen.

"Graphics card supports DXVA2 VLD mode with Vertex and Pixel Shader 2.0 and a minimum of 512 MB VRAM for hardware decoding acceleration"
Je koopt van een persoon met veel sterretjes, wat inhoudt dat de verkoper na alle wss deugd. Daarnaast is het gewoon een quadcore voor maar 50 euro (2 beoordelingen) of 65 euro (726 beoordelingen). Ik zie het probleem niet als een verkoper positieve 726 beoordelingen heeft, menig internetwinkel zou er jaloers op zijn. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door govie op 11-02-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Het is lastig te vinden, vooral dat DXVA2 VLD mode. Vertex en Pixel Shader 2.0 is meestal niet zo lastig.
Je zou eens kunnen kijken pf het mogelijk is om 512MB aan je videokaart toe te kennen in de bios en de volgende stappen te kijken of ze beschikbaar zijn.
http://product.corel.com/...leration.html&single=true

Over DXVA2 mode heb ik het volgende wikipedia artikel gevonden:
Wikipedia: DirectX Video Acceleration
Hierin kan je vinden vanaf welke kaart het zou ondersteund moeten worden, ga wel even kijken of ik het bij mijn ATI 6700m kan activeren. Is kijken of er een demo bestaat.

Edit:
De trial heeft helaas de performance opties gelockt. Kan dus helaas niet voor je uitproberen of de opties te activeren zijn.
Tevens is het natuurlijk de vraag of het uiteindelijk voldoende zal zijn om de performance voldoende te boosten. Het helpt natuurlijk wel als er hardware gebruikt kan worden voor de encryptie/rendering.

[ Voor 16% gewijzigd door MdBruin op 11-02-2017 17:39 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Dank MdBruin voor het testen.
Als ik op de site van fabrikant kijken dan staat er dit:

The Graphic card list

1. Nvidia GeForce GTX690/680/670 series, GTX780/770/760/750Ti or higher; Quadro workstation graphics card, such as K5000

2. AMD/ATI Radeon 79xx/78xx/77xx series, R7 or R9 270/280/290 or higher; FirePRO workstation graphics card

The motherboard list

Intel Core 4th ~ 6th generation platform (Skylake) or higher platform motherboard

Heb wat geschikte kaarten op deze site bekeken en schrok van de prijs. Het zal het geld wel waard zijn, maar pak ik daar de grote winst mee en functioneert het dan niet zonder deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Ik weet dat hardwarematige ondersteuning behoorlijke winst op gaat leveren. Dit is namelijk behoorlijk efficiënter. Of het genoeg voor je is durf ik niet te zeggen. Als je processor niet snel genoeg gegevens naar de videokaart krijgt dan presteert deze ook niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
casperb71 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:06:
Dank MdBruin voor het testen.
Als ik op de site van fabrikant kijken dan staat er dit:

The Graphic card list

1. Nvidia GeForce GTX690/680/670 series, GTX780/770/760/750Ti or higher; Quadro workstation graphics card, such as K5000

2. AMD/ATI Radeon 79xx/78xx/77xx series, R7 or R9 270/280/290 or higher; FirePRO workstation graphics card

The motherboard list

Intel Core 4th ~ 6th generation platform (Skylake) or higher platform motherboard

Heb wat geschikte kaarten op deze site bekeken en schrok van de prijs. Het zal het geld wel waard zijn, maar pak ik daar de grote winst mee en functioneert het dan niet zonder deze?
Met welke codecs werk je nu eigenlijk? Materiaal vanaf welke bron?

Iig, de gpu is niet iets om over te stressen, waarschijnlijk voldoet zo'n beetje alles voor wat basisversnelling zo lang je binnen of boven de gtx 6xx generatie blijft.

Als je (het huidige moederbord) upgrade;

HEVC import doet hij blijkbaar alleen met w10 en een geschikte gpu, en HEVC export alleen met een recente intel cpu dus het klinkt alsof HEVC/H265 export iig sowieso niet gaat lukken..

Waarschijnlijk dat h.264 op de gpu of quicksync wel moet lukken..

Iig, sowieso 2dehands gaan; je gaat hier geen nieuwe spullen voor kopen. 3770 van een tweakers met veel recenties is niets om je zorgen om te maken. Idem voor een gpu, gtx 750 ti ofzo.

Maar voor 750 euro kun je ook nog wel een nieuw basissetje scoren als je wel voor een nieuw mobo wil gaan natuurlijk..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Met welke codecs werk je nu eigenlijk? Materiaal vanaf welke bron?
Bron is hoogste MPEG-4AVC/H.264. Verder nog een "oude" Gporo3black en dat draait wel maar langzaam.

Ik heb inmiddels een gebruikte i5 gekocht en zoek nog geschikte intern geheugen DDR3 16G/1,333Ghz en mogelijk heeft iemand nog tips. Had een optie lopen maar die bleek niet te passen op mijn MB. Je ziet dat ik daarvoor net te weinig kennis in huis heb maar gelukkig wees de verkoper mij daarop.

Heb nu even ingezet op een tussenoplossing (vervanging CPU en Intern geheugen) en kijk wat het resultaat zal zijn.
Lukt dit niet dan heb ik altijd nog een snelle office PC waarmee ik mijn dagelijkse zaken regel.

Daarna kan ik daarna nog een nieuwe configuratie bouwen die wel geschikt voor het zware videowerk.

• casperb71
Even een laatste vraag.

Ik zag deze videokaart V&A aangeboden: Nvidia GeForce GTX 650 Ti
Kaart kan 4096x2160 (Cinema 4K) weergeven dus dat is goed.
Hierin staat bij de specs GDDR5. Kan dit om mijn MB waar DDR3 op zit?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
De videokaart heeft GDDR5 ingebouwd videogeheugen, dit staat los van het systeemgeheugen (dat bij jou DDR3 is). Is dus geen probleem.

Houd wel rekening dat je voeding voldoende sterk en een aansluiting voor die videokaart moet hebben.

Misschien zoek je beter naar een GTX 750 (Ti), die verbruiken minder en veel modellen hebben geen voedingsstekker nodig.

• casperb71
[b]
Misschien zoek je beter naar een GTX 750 (Ti), die verbruiken minder en veel modellen hebben geen voedingsstekker nodig.
Dank voor de tip en deze voldoet dan wel?
pricewatch: Palit GeForce GTX 750 Ti StormX OC

Heb trouwens een 530W voeding

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Welke 530W voeding? Vermogen zegt niet zoveel, type wel. Dat staat op het label van de voeding.

• casperb71
ParaDroid2 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:21:
Welke 530W voeding? Vermogen zegt niet zoveel, type wel. Dat staat op het label van de voeding.
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 530W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Kan iemand mij nog even adviseren over deze videokaart?

V&A aangeboden: Palit GeForce GTX 750 Ti StormX OC

Is deze wel geschikt voor mijn MB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Je hoeft je niet echt zorgen maken dat een videokaart geschikt is voor je moederbord, PCIe 3.0 is compatibel met PCIe 2.0.

De GTX 750 Ti waar je naar linkt zou ik niet nemen, de vraagprijs is hoog en de verkoper heeft geen verkoopsgeschiedenis op Tweakers (is geregistreerd op 31 januari, eerste advertentie, nog nergens gepost). Iedereen moet ergens beginnen uiteraard, en als je de videokaart gaat ophalen en werkend kan zien, hoeft die geschiedenis geen probleem te zijn, maar dan nog blijft die prijs €20-30 te hoog. Je kunt zien of iemand een positieve beoordeling na verkoop of aankoop heeft gekregen aan de hand van de groene sterren bij diens naam, en het getal tussen haakjes zijn het aantal beoordelingen. De verkoper van die GTX 750 Ti heeft wel eigen foto's geplaatst, wat wel positief is dus waarschijnlijk wel te vertrouwen. 4GB GDDR5 is trouwens nutteloos voor een GTX 750 Ti, dat krijgt die nooit gevuld door de smalle geheugenbus.

Toen ik de GTX 750 (Ti) adviseerde wist ik nog niet wat voor voeding je hebt, en die blijkt wel mee te vallen. Je hoeft niet te zoeken naar videokaarten zonder voedingsaansluiting. Een GTX 650 Ti was dus geen probleem (een GTX 750 Ti is ongeveer even snel maar wel een stuk efficiënter). Wetende wat voor voeding je hebt zou ik dan kijken naar:
- Nvidia GTX 650 - GTX 650 Ti - GTX 750 - GTX 750 Ti - GTX 660 - GTX 760
- AMD R7 260X - HD7850 - R7 265 - HD 7870 - R9 270 - R9 270X
Die voldoen aan de vereisten van Corel, kosten alleen ongeveer €50-70. De videokaarten meer naar rechts zijn wel een stuk sneller waardoor je iets meer waar voor je geld krijgt, ze verbruiken ook wel iets meer onder last maar wanneer niet belast verbruiken ze ongeveer hetzelfde.

Neem eens een kijkje in dit lijstje:
categorie: Videokaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Inmiddels is de configuratie aangepast met veel hulp en aankopen vanuit dit forum.
Intel 5i, 16GB geheugen en uiteindelijk een GTX760 videokaart.

Daarvoor een ieder dank en ben blij met dit forum en jullie ondersteuning. TOP!
Pagina: 1