Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 909LetsBeuk
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-07-2024
Mijn vraag
Ik heb tijdens reportages waar veel kinderen rondrennen altijd een UV filter op mijn lens ter bescherming. Helaas was ik met mijn stomme kop vergeten dat die er nog op zat toen ik mijn CPL filter er op wilde schroeven, met als gevolg dat de CPL en UV filter nu muurvast op elkaar zitten. Ik heb een set Filter wrenches maar daar heb ik inmiddels de tanden al vanaf gedraaid omdat ik eigenlijk geen grip krijg op het dun ring van de Hoya Fusion CPL filter. Ik kan daar natuurlijk geen olie of afwasmiddel op doen, want dan kan ik de CPL filter daarna weggooien.

Overigens zitten ze recht op elkaar en niet scheef gedraaid. Heeft iemand een tip of truukje wat ik nog kan toepassen om de filters weer uit elkaar te krijgen? Alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Caruba FW-3 filter Wrench
Hoya Fusion antistatic Cir-PL 82 mm
B+W XS-pro Digital 82 mm

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd met de filter wrenches ze van elkaar te krijgen; ik heb geprobeerd met een fohn de randen te verwarmen en ik heb ook geprobeerd met een tik op de rand; niets helpt. Ik heb ook internet geraadpleegd, er is zat te vinden over filters die niet los komen, maar niets over een CPL filter wat het dus extra lastig maakt omdat de Filter natuurlijk draaibaar is.

Freelance ninja

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het Hoya filter heet niet voor niks 'Fusion'. >:) het zit nu vast-gefused... ;)

Maar idd, zo iets is me ook wel eens overkomen; twee ringen/filters op elkaar, die het vertikten om los te komen.
Wat soms (maar niet altijd) helpt, zijn temperatuurswisselingen. M.a.w. in/uit koelkast/vriezer (mits de boel niet meer aan je objectief vastzit). En voorzichtig blijven proberen. Soms een dagje later wil het wel lukken. E.e.a. is afhankelijk van temperatuur, luchtvochtigheid, etc.

Dit is ook één van de redenen waarom ik voor een CPL filter altijd de versie met messing vatting gebruik. Die hebben zelden dit vastzit probleem. Zowel Rodenstock als B+W hebben nog specifieke messing vatting filters. Vooral de aluminium uitvoeringen willen nog wel eens vast gaan zitten aan/op elkaar en/of in combinatie met kunststof schroefdraad.

Van tevoren de schroefdraad lichtjes (!) invetten met een siliconen smeermiddel wil ook helpen.
(wattenstaafje met een paar drupjes siliconenolie erop en dan langs de schroefdraad gaan en weer zachtjes schoonvegen)
Maar uiteraard geldt dit niet achteraf... :|

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 11-02-2017 12:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 909LetsBeuk
Thanks voor de tips! Ik heb de filters inmiddels in de diepvriezer liggen, duimen dat dat helpt. Ik ga in ieder geval je tip over het smeermiddel ook zeker gebruiken; als ik de CPL los krijg daarop en anders op zijn opvolger ;)

Freelance ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:25
Misschien nog een ideetje: duct tape om de cpl doen (dun randje eigenlijk), zodat je wrench meer grip heeft.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

909LetsBeuk schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 21:23:
Thanks voor de tips! Ik heb de filters inmiddels in de diepvriezer liggen, duimen dat dat helpt.
Ehhh, maar geen nacht er in laten liggen hoor! Dan vriest (eventuele vocht) het juist weer vast!

Het gaat juist om ff krimpen en weer uitzetten. Dat is echt met een tiental minuten wel het geval. >:) En als je het dan uit de koeling pakt, meteen het ene deel beetpakken en proberen juist het andere gedeelte niet op te warmen met je handen.
Metalen krimpen bij een lagere temperatuur; dus je zou het gedeelte met de draad aan de buitenzijde moeten koelen, dan is het gedeelte met draad aan de binnenzijde ietsie ruimer en zou makkelijker los moeten komen... (voor zover de theorie)

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 12-02-2017 00:08 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 909LetsBeuk
Hahaha, nee, ik heb hem uiteraard niet de hele dag laten liggen :) het heeft helaas nog niet mogen baten... De ductape heb ik nog niet kunnen proberen, aangezien ik die niet meer op voorraad hier had...

Freelance ninja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Waardeloos dit, heb het zelf ook al een paar keer gehad.

Minuutje of 10 op de kachel leggen werkte bij mij altijd wel.

En het gaat sowieso makkelijker als je de filters op de lens schroeft en het dan probeert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

nvm

[ Voor 97% gewijzigd door Plekuz op 13-02-2017 09:29 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06 10:55
Helaas heb ik ooit een ijzerzaag in een CPL moeten zetten, omdat deze anders echt niet los was te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:28
Same here, CPL was chinese prut op een hoya. Heb uiteindelijk de CPL gesloopt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heeft niets te maken met al dan niet chinese prut. Heeft te maken met materiaaleigenschappen...

Zelfs hele dure (ahum 'premium' om maar eens een popi woord te gebruiken) merken, gebruiken aluminium, wat vaak problemen geeft indien meerdere schroefvattingen in elkaar gedraaid worden.

Zie mijn eerdere opmerking over het aloude messing... >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:48
Je kan een dik postelastiek gebruiken om wat meer grip te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor al die gefrusteerde filterschroefdraadvastzittersergernis is er een oplossing. >:)

Magnetisch klemmende filters! Vooral makkelijk als je snel CPL en/of ND wilt wisselen.
Nooit meer schroeven, nooit meer vastzitten.

Recentelijk had dpreview hier ook een newsitem over:
https://www.dpreview.com/...-switching-filters-easier
Tegenwoordig is Xume een merk van Manfrotto.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Niet te gebruiken onder 24mm fullframe en op die brandpuntsafstand heb je al kans op vignetting. Daarnaast heb je dan 2x zoveel kans op vastzittende ringen, want je moet op de lens en op de filter een metalen ring schroeven. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:00

Xanax959

relax...

Is het niet zo dat je door de ring hard "vast te pakken" de ring gaat vervormen waardoor die zich vast klemt?
Het gaat dus om het verkrijgen van voldoende frictie zonder de ring te vervormen. Bijvoorbeeld door de achterste ring vast te zetten in zo'n wrench en de voorste ring in een rubber mat te drukken, niet te hard maar voldoende voor frictie. (eerste losse ideetje)

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat werkt normaal heel goed en zo doe ik dat heel vaak bij UV filters die vastzitten. Vandaag ook nog eentje die niet los ging met zo'n wrench, maar wel met de "achterkant-van-een-muismat" methode.
Maar.... het gaat hier om een polarisatiefilter en die hebben de nare eigenschap dat ze een soepel draaiende ring voorop hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 909LetsBeuk
Dank iedereen voor alle suggesties, maar het is me nog steeds niet gelukt om ze los te krijgen :(

De constructie van de CPL is idd ook meteen het nadeel; door die twee helften krijg je er gewoon erg lastig grip op.

Freelance ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 17:13

mennovanw

Canon? You can!

909LetsBeuk schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 07:49:
Dank iedereen voor alle suggesties, maar het is me nog steeds niet gelukt om ze los te krijgen :(

De constructie van de CPL is idd ook meteen het nadeel; door die twee helften krijg je er gewoon erg lastig grip op.
Hmmm - das niet erg leuk. Heb je al een elastiekje om de pola gespannen (en dan vooral om het kleine niet-roterende stuk) om zo meer grip te krijgen?

Zo heb ik het altijd voor elkaar gekregen (en ik heb in mijn K-E tijd wat filtertjes los gedraaid)..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 909LetsBeuk
Beste iedereen, vandaag is het toch in extremis nog gelukt om de filters van elkaar te krijgen; ik heb letterlijk al jullie ideeën geprobeerd en stond op het punt om de filters weg te doen omdat ze muurvast bleven zitten. Gelukkig kwam mijn broer met het idee om alletwee met een wrench een filter deel vast te klemmen en het dus met twee man te proberen. En jawel: dat werkte gelukkig, dus ik ben erg blij :)

Iedereen erg bedankt voor alle ideeën die jullie hebben gepost!

Freelance ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-06 15:57
909LetsBeuk schreef op zondag 16 april 2017 @ 22:56:
Beste iedereen, vandaag is het toch in extremis nog gelukt om de filters van elkaar te krijgen; ik heb letterlijk al jullie ideeën geprobeerd en stond op het punt om de filters weg te doen omdat ze muurvast bleven zitten. Gelukkig kwam mijn broer met het idee om alletwee met een wrench een filter deel vast te klemmen en het dus met twee man te proberen. En jawel: dat werkte gelukkig, dus ik ben erg blij :)

Iedereen erg bedankt voor alle ideeën die jullie hebben gepost!
Deze wat agressievere benadering heeft er bij mij eens voor gezorgd dat er allemaal haarscheuren in de CPL zaten. Dit viel met later op door een flair die netjes meedraaide met het filter, even goed controleren dus in fel licht.
Pagina: 1