Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:21
Goedemorgen,

Sinds een paar maand gebruik ik pihole op een raspberry Pi in mijn netwerk. Dit werkt prima, het gebrek aan advertenties is echt een genot. Wat me opvalt is dat er een behoorlijk aantal websites zijn waarbij het erg lang duurt voordat er iets geladen wordt. De browser geeft dan de melding "Host vaststellen".
Begint de browser dan eenmaal met laden dan gaat het wel weer vlot. Dit geldt op alle apparaten binnen mijn netwerk.

Op internet kwam ik tegen dat mogelijk de wifi van de Pi dit kan veroorzaken. Zet ik echter wifi uit dan heb ik geen internet meer op mijn apparaten (maar nog wel op de Pi zelf...).

Hebben jullie enig idee wat ik hier aan kan doen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Anman op 11-02-2017 11:45)

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:29

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Kun je de raspberry pi die Pihole draait niet met een draad aansluiten? Je zult dan wel pihole -r moeten draaien om Pihole zover te krijgen op je andere netwerkadapter te gaan werken...

Pihole kiest bij installatie automatisch de actieve netwerkadapter, adapters die niet aangesloten zijn zullen niet gekozen worden.

Tweakers Discord

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Kun je de raspberry pi die Pihole draait niet met een draad aansluiten? Je zult dan wel pihole -r moeten draaien om Pihole zover te krijgen op je andere netwerkadapter te gaan werken...

Pihole kiest bij installatie automatisch de actieve netwerkadapter, adapters die niet aangesloten zijn zullen niet gekozen worden.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
De Pi is inderdaad ook bedraad aangesloten. Ik heb nu de wifi uitgezet, pihole -r gedaan en na het opnieuw configureren is inderdaad die lange wachttijd verdwenen. Echter lijkt het nog wel website afhankelijk te zijn, nu.nl is nog steeds traag. Andere websites gaan al een stuk beter.

Bedankt!

[ Voor 25% gewijzigd door Anman op 11-02-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Ik zou het even aankijken, misschien dat zich dat nog oplost. Fijn dat het nu beter gaat!

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Nu.nl is waarschijnlijk ook één van de belangrijkste redenen om Pi-hole te willen gebruiken. Wat daar allemaal bij mee komt :S ...
Anman schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:40:
De Pi is inderdaad ook bedraad aangesloten. Ik heb nu de wifi uitgezet, pihole -r gedaan en na het opnieuw configureren is inderdaad die lange wachttijd verdwenen. Echter lijkt het nog wel website afhankelijk te zijn, nu.nl is nog steeds traag. Andere websites gaan al een stuk beter.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-08 16:16
Worden de logfiles dagelijks geleegd ? Als de cronjobs niet lopen, dan word pihole erg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Zou je laatste 2 die laatste opmerking willen toelichten? Hoe stel ik dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Pihole stelt dat zelf automatisch in als het goed is. Een cronjob is de manier van Linux om scheduled tasks te laten lopen. In het geval van Pihole draait er rond middernacht een taak om de logfiles leeg te halen, deze kunnen anders namelijk onwerkbaar groot worden.

Voor Pihole staat de configuratie hiervoor in /etc/cron.d in het bestand pihole. Je zou eens kunnen kijken of die aanwezig is.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-08 16:16
Op de commandline
code:
1
crontab -l

laat een overzicht zien van de cronjobs

Je kunt ook handmatig de logfile flushen met:
code:
1
pihole -f

Misschien dat het met de response helpt. Zou gewoon razendsnel moeten zijn. Het is niet meer dan een lookup.

[ Voor 25% gewijzigd door z1rconium op 11-02-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Goedemorgen,

Bovenstaande antwoorden hebben het internet wel wat sneller gemaakt, maar toch duurt het inladen van sommige pagina's echt te lang ("host vaststellen"). Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen want ik neig er nu bijna naar om de pi er maar weer tussenuit te halen...

Alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Anman op 24-02-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiben
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Andere dns servers kiezen waar geresolved wordt dit kan in de admin.

Pihole -up al een keer gedraait ivm updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Pihole -up net gedraaid, maar ik heb al de recentste versie.

Zou je kunnen aangeven hoe ik die dns servers anders kan kiezen?

Net de blokkeerfunctie 5 minuten uitgeschakeld. Maakt toch veel verschil in de laadtijd van het behoorlijk aantal websites.
Heb ook een ping commando gedaan naar de pi en naar google.com. De pi reageert in 3 ms dus dat lijkt me niet een issue, reactie van google is 11 ms.

[ Voor 52% gewijzigd door Anman op 26-02-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Hoi,

Ondertussen alle bovenstaande opties geprobeerd maar geen verbetering. Bijna 50% van de website opent erg traag. Als ik Pi hole uitzet dan merk je hoe groot het verschil is in het openen van de pagina's. De advertenties zijn dan natuurlijk ook terug en die heb ik zeker niet gemist.

Zijn er wellicht DNS servers (al dan niet betaald) die een vergelijkbaar resultaat geven als Pi hole?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 11:45 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Anman schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:15:
Hoi,

Ondertussen alle bovenstaande opties geprobeerd maar geen verbetering. Bijna 50% van de website opent erg traag. Als ik Pi hole uitzet dan merk je hoe groot het verschil is in het openen van de pagina's. De advertenties zijn dan natuurlijk ook terug en die heb ik zeker niet gemist.

Zijn er wellicht DNS servers (al dan niet betaald) die een vergelijkbaar resultaat geven als Pi hole?

Bedankt!
De rPi is natuurlijk niet echt een krachtpatser.
Ben geen kenner van Pi hole, maar volgensmij kun je deze ook in een VM draaien en deze daar aan koppelen. Zelf gebruik ik gewoon uBlock en andere Firefox extensies + AdAway, maar snap inderdaad dat dit niets uitmaakt in native apps/ander platforms.

Welk model heb je nu? Kun je niet upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:13

Detmer

Professioneel prutser

HollowGamer schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:19:
[...]

De rPi is natuurlijk niet echt een krachtpatser.
Ben geen kenner van Pi hole, maar volgensmij kun je deze ook in een VM draaien en deze daar aan koppelen.
Pihole kun je ook als VM draaien. Heb deze zelf draaien op Ubuntu. Met 1 CPU en 512mb draait deze bij mij zeer vlotjes.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Ik heb een PI 3. Eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat de PI de bottleneck is. Ik heb iostat geïnstalleerd en zal dat even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:42

sapphire

Die-hard pruts0r

Pi is qua power echt de bottleneck niet, zelfs een Pi 1 /zero kan dit met een vinger in de neus draaien :)

Andere DNS had je nog niet geprobeerd toch, probeer die eens (voor de Pi dan he :) )

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Anman schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:58:
Ik heb een PI 3. Eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat de PI de bottleneck is. Ik heb iostat geïnstalleerd en zal dat even in de gaten houden.
Zou niet mogen, inderdaad, het draait bij mij vlekkeloos op een Pi2B.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
Ik draai hier Pi-Hole op een rPi 3. DNS provider van de Pi-Hole ingesteld op custom en laten verwijzen naar mijn router. Ik ervaar zelf geen enkel probleem. Ik ben nog niet heel erg thuis in Linux/rPi/Pi-Hole maar als er een log/config is die ik voor je op kan zoeken doe ik dit met plezier.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
Tijdens de installatie van Pi-Hole heb je Upstream DNS servers moeten kiezen, wat heb je hier ingevuld? Als je hier het IP adres van je router hebt ingevoerd, doet deze de requests. Als je hier voor een andere hebt gekozen (Google, OpenDNS, DNS servers van je provider etc.) is het wellicht de moeite waard om te proberen je router in te vullen, of andersom natuurlijk.

Kun je ook je Pi eens een tijdje pingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
In eerste instantie had ik google als DNS gekozen. Nu staat deze op DNS.watch. Om de DNS te laten verwijzen naar mijn wifi router kan ik gewoon het ip adres van mijn fritz box opgeven?

Ik heb de PI 100x gepingd. Gemiddelde reactie tijd was 8ms. Opvallend was wel dat er 2 uitschieters richting 100ms waren. Zelfde beeld bij 1000x pingen. In beide gevallen was er niemand die gebruik maakte van het netwerk.

Uit de resultaten van iostat tijdens het pingen blijkt dat de PI zelden echt belast wordt en dus geen bottleneck is.

[ Voor 10% gewijzigd door Anman op 28-03-2017 18:55 ]

Pagina: 1