Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Ik heb van een maatje een upgradesetje overgenomen, bestaande uit:

- P8P67 pro
- 4x4 gb corsair XMS geheugen
- Een i5 cpu (exacte model weet ik niet 1-2-3)
- HD6970

Daar hangt een harde schijf of 2 aan, een SSD, en een Coolermaster 750 of 1000W voeding (complete overkill, uit de tijd dat ik meer met hardware deed :D) . Nu is het zo dat sinds ik dat setje heb ik regelmatig crashes heb: de voeding schakelt gewoon botweg uit (je hoort een relais afslaan) en de pc start weer op na een seconde of 5.
Dit gebeurt soms meteen in het OS (win10, maar ook onder win7 heb ik dit gedoe) , soms na 1 uur en soms compleet niet. Software lijkt wegens reinstall niet de reden te zijn.
Het geheugen is al vervangen, dit helpt niet.
BIOS defaults gereset, helpt ook niet.

Nu kan ik CPU en mobo niet goed los testen (heb geen andere 1155 hardware). De grafische kaart wellicht wel.
Ik ga niet uit van warmteproblemen, die zouden minder willekeurig moeten zijn qua timing... vers in het OS crashen bij cold boot, danwel 3 uur een veeleisend spelletje spelen maakt niet uit. Maar wat kan het wel zijn?

Iemand goede suggesties?

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 11-02-2017 02:39 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Boudewijn schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 02:27:
de voeding schakelt gewoon botweg uit (je hoort een relais afslaan) en de pc start weer op na een seconde of 5.
Ik ga niet uit van warmteproblemen, die zouden minder willekeurig moeten zijn qua timing... vers in het OS crashen bij cold boot, danwel 3 uur een veeleisend spelletje spelen maakt niet uit. Maar wat kan het wel zijn?

Iemand goede suggesties?
Ehmmm... de voeding?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Zou kunnen maar dat relais hoor je ook duidelijk als je de pc regulier uitschakelt. Zal straks eens testen met een andere voeding, als ik die heb liggen.

Dank voor het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik denk idd dat het ook een voeding probleem is.

Voedingen gaan na verloop van tijd verouderen.
Door de (jarenlange)warmteontwikkeling gaan condensatoren bol staan en verliezen hun capaciteit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

Boudewijn schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:15:
Zou kunnen maar dat relais hoor je ook duidelijk als je de pc regulier uitschakelt. Zal straks eens testen met een andere voeding, als ik die heb liggen.

Dank voor het idee.
Is het wel een relais wat je hoort en niet gewoon de hardeschijven die in de park-stand springen?
Ik kan zelf namelijk niet herinneren dat ik ooit een relais heb gehoord in m'n computer voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Goeie vraag, ik ga zo er even mijn oor naast houden.

Heb even gekeken met mijn multimeter, de voeding levert netjes 5.1 respectievelijk 12.3 volt op een molex. Het rare is dat het heel snel gebeurt, als ik bijvoorbeeld far cry 4 start crasht hij vaak al voor het menu.

Furmark, crystal disk info, heavyload en wat CPU-tests krijgen de machine niet op zijn knieen. Het spel van de disk afhalen naar de SSD met het OS helpt ook niet.
Het OS heb ik al afgestreept ivm reinstall.

Houden we echt de voeding over, maar de 12 en 5v rail doen het prima.

Bij geen beter idee toch maar eens kijken of ik een voeding kan lenen. Iemand nog ideeen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:22
Met alleen de spanning meten ben je er niet helaas, Heb hier ook de zelfde moederbord trouwens, Is erg stabiel 24/7

Zou eerst eens een andere voeding proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Met een nieuwe voeding lijkt de boel prima stabiel. Grappig.

Pagina: 1