CV onluchten, er blijft lucht komen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik heb de CV in mijn huis nu al 6 keer ontlucht, echter blijft er wat geluid uit de verwarming komen, en telkens als ik hem opnieuw ontlucht ontsnapt er weer wat lucht. Mensen dit probleem ook?
Misschien ergens lekkage zodat er lucht binnenkomt, of komt de lucht uit het water in de CV oid? Hoe op te lossen?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Wat is de voorgeschiedenis? Pas gekocht huis? radiator vervangen? Zijn er werken uitgevoerd?

Als er werken uitgevoerd zijn kan het soms lang duren... Zakt de druk als je "niet" ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-04 16:12
Als er vers water in zit kan het best een poosje duren voordat alle lucht eruit is. Doe je hem op meerdere punten ontluchten en sowieso op het hoogste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik ontlucht elke radiator die gebruikt wordt (ik sla er 2 over maar daar kwam de vorige keren geen lucht uit) en de cv-ketel zelf, dus op bijna elk punt in het huis van laag naar hoog. Het geheel is ook circa 6 jaar oud, en de druk zakt niet of nauwelijks als ik wel ontlucht, de ketel geeft 1,5 bar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Een beetje lucht is geen probleem. Heb je het systeem onlangs bijgevuld?
Wat voor een geluid hoor je, indien dit lopend water is dan inderdaad verder zoeken.
Worden je radiatoren volledig warm?
Bij een lek zal je eerder een probleem hebben met water dan met lucht.

Voor volledig ontluchten de volgende tip: zet al je radiatoren volledig aan. Ontlucht je radiatoren een voor een van de laagste naar de hoogste toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 10:42
Heb dit probleem zelf ook gehad. Gigantisch veel lucht in de ketel, na twee jaar ontluchten bleef het geborrel. Uiteindelijk ben ik verhuisd, maar ik begrijp hoe irritant dit probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-04 21:15
In welke periode heb je de CV 6 keer ontlucht? Een keer per jaar of een keer per week O-)

Zitten er misschien veel luchtbellen als je water uit een kraan haalt (niet zo'n spaarkraan)?

Geluid uit de verwarming kan ook komen omdat de leidingen te strak zitten verwerkt of tegen een kast aan zitten. Door het werken van het metaal (koud-warm-koud) krijg je dan van dat getik wat je overal hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 16:39
assk schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:16:
Heb dit probleem zelf ook gehad. Gigantisch veel lucht in de ketel, na twee jaar ontluchten bleef het geborrel. Uiteindelijk ben ik verhuisd, maar ik begrijp hoe irritant dit probleem is.
He is en blijft een gesloten systeem. Als er lucht in blijft komen moet er ergens water uit gaan. Leidingen door de kruipruimte? Deze wel eens op lekkage gecontroleerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:42
Drukvat soms kapot?

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:51

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Als je systeem op druk is en blijft , is het in ieder geval geen lekkage. Want dan zou de druk verdwijnen. Als je geen last hebt van het geluid, gewoon af en toe nog ontluchten. Het is prima mogelijk dat je lucht blijft krijge. Als je er geen last van hebt geen zorgen over maken.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:38
De 'manier van ontluchten' verschilt nogal.

Graag specifieker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 10:42
rdfeij schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:30:
[...]

He is en blijft een gesloten systeem. Als er lucht in blijft komen moet er ergens water uit gaan. Leidingen door de kruipruimte? Deze wel eens op lekkage gecontroleerd?
Ik heb dat allemaal niet gecontroleerd. Er bleek wel het een en ander mis te zijn. De buizen (voor de ontluchting denk ik, die metalen/aluminium) die naar buiten gaan, waren ook verkeerd geplaatst. De opvang rand was ondersteboven geplaatst, waardoor waterdamp bij de koppelingen gewoon op het plafond lekte. Het plafond moest er ook uit. Het was een (particuliere) huurwoning dus niet meer mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
flip75 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 08:11:
Een beetje lucht is geen probleem. Heb je het systeem onlangs bijgevuld?
Wat voor een geluid hoor je, indien dit lopend water is dan inderdaad verder zoeken.
Worden je radiatoren volledig warm?
Bij een lek zal je eerder een probleem hebben met water dan met lucht.

Voor volledig ontluchten de volgende tip: zet al je radiatoren volledig aan. Ontlucht je radiatoren een voor een van de laagste naar de hoogste toe.
De radiatoren worden volledig warm, nee ik heb het systeem niet bijgevuld.

Radiatoren volledig aanzetten? In de handleiding staat dat je de kraan eerst dicht moet draaien en pas daarna de radiator moet ontluchten, zo heb ik het gedaan.

Het geluid is moeilijk te omschrijven, zowel getik als ander geluid. Soort borrelend geluid.
barfieldmv schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:27:
In welke periode heb je de CV 6 keer ontlucht? Een keer per jaar of een keer per week O-)
6 keer in een periode van circa 2 weken.
Zitten er misschien veel luchtbellen als je water uit een kraan haalt (niet zo'n spaarkraan)?
Zo te zien niet.
Geluid uit de verwarming kan ook komen omdat de leidingen te strak zitten verwerkt of tegen een kast aan zitten. Door het werken van het metaal (koud-warm-koud) krijg je dan van dat getik wat je overal hoort.
Dat zou het getik verklaren, echter niet het borrelende geluid.
uniquorn schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:01:
Als je systeem op druk is en blijft , is het in ieder geval geen lekkage. Want dan zou de druk verdwijnen. Als je geen last hebt van het geluid, gewoon af en toe nog ontluchten. Het is prima mogelijk dat je lucht blijft krijge. Als je er geen last van hebt geen zorgen over maken.
Hoezo blijft er lucht komen dan? Waar komt die lucht vandaan?
Het is een redelijk nieuw systeem en wordt ook om de 2 jaar gecontroleerd dus ik denk niet dat er iets kapot is zoals een drukvat, de druk blijft ook op circa 1,5 bar.
Harm_H schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:12:
De 'manier van ontluchten' verschilt nogal.

Graag specifieker.
Ik ontlucht het zo: eerst draai ik de thermostaat naar 5 graden (het laagste), vervolgens ga ik van laag naar hoog qua radiatoren. Bij de radiator draai ik de knop dicht en dan aan de andere kant open ik een schroefje met een speciale sleutel waar vervolgens de lucht uitkomt en een klein beetje water. Daarna draai ik de radiator weer open. Dit dus bij elke radiator, eerst die op de begane grond, dan die op de verdieping, en tot slot op zolder op de CV-ketel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:09
Salvatron schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:12:
Misschien ergens lekkage zodat er lucht binnenkomt, of komt de lucht uit het water in de CV oid? Hoe op te lossen?
Met 1.5bar in het systeem kan er geen buitenlucht door een lek naar binnen (buitenlucht is immers ca 1bar).

Lucht komt in het systeem door bijvullen. (Dat kan wel want het water staat op druk >2bar.)

Gewoon ontluchten dus of anders lekker negeren als alles goed warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:38

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

'Vers' water moet je juist lekker warm stoken. Ook snap ik niet goed waarom je steed de radiatoren dicht zet.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05
Gewoon ontluchten met kraan open. Verder haal je alleen lucht uit de radiator, als ergens anders lucht zit moet dat eerst rondgepompt worden voor je het ergens kunt laten ontsnappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05-2024
Na werkzaamheden aan ons systeem hadden we ruim een maand dat borrelende geluid. Als je zeker bent dat je geen lek hebt moet je alle radiatoren open zetten elke week de hoogste radiatoren ontluchten (Wij hebben een systeem dat aan twee kanten door het huis loopt dus de bovenste twee radiatoren ontluchten) en mogelijk ook bij de cv zelf (bij ons op zolder) ook ontluchten. Moet er na een maandje wel uit zijn echter als je ontlucht moet je druk terug lopen als dat niet gebeurt is er iets niet in orde. Bij ons duurde het een maand ontluchten voordat het geluid weg was.

O en een tip voor bijvullen. Wij vullen bij in de badkamer daar zit een koppeling met kraan. Sluit een slang aan op een water kraan en op de cv koppeling en zet die vol met water en daarna pas de kraan op je cv systeem open zetten anders pomp je hem weer vol met lucht.

[ Voor 19% gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 11-02-2017 19:39 ]

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
m-vw schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:30:
'Vers' water moet je juist lekker warm stoken. Ook snap ik niet goed waarom je steed de radiatoren dicht zet.
Vers water warm stoken? Eerst is de verwarming een hele tijd aan dus het water is heet wanneer ik de radiatoren ontlucht (CV-ketel staat op 90 graden).

Ik doe de radiatoren steeds dicht omdat dat in de handleiding staat.
Rukapul schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:55:
[...]

Met 1.5bar in het systeem kan er geen buitenlucht door een lek naar binnen (buitenlucht is immers ca 1bar).
Zou inderdaad kunnen, dan komt de lucht misschien uit het water zelf oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:52

Milmoor

Footsteps and pictures.

Niet vergeten om bij bijvullen eerst de slang zo goed als vol water te doen voordat je hem aansluit. anders moet je telkens een complete slang aan inhoud ontluchten

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-03 21:43
Bekend probleem, hier ook aanwezig..
Firma list en bedrog (Feenstra) beloofd al 2 jaar om onder de grond te duiken, of om er een of ander leak spul erin te gooien.. Tot nu toe niet gebeurd..

1x in de maand moet ik systeem wel bijvullen.. Dan ben ik van 2,2bar naar 0,9bar gezakt.

Heb ook continue lucht in de radiatoren zitten, heb de ontluchtingskraantje nu heel iets open staan, zodat lucht eruit kan.. Maar als nog lucht erin..

Ik ontlucht van hoogste punt naar laagste punt toe..

Vullen doe ik als volg :

1: Zet de thermostaat op 'Slapen', wacht totdat de ketel en pomp volledig gestopt zijn.. Ik dien mij ketel aan te hebben, aangezien waterdruk digitaal weergeven word.. vul slang laat ik eerst even lopen met kraan open, andere stuk in een emmer.

2: Zorg dat de slang volledig gevuld is met water..

3: sluit de slang aan..

4: zet eerst de waterkraan open. Dan vulkraan van de ketel (zit bij mij op mij expansievat)

Ontluchten doe ik zo:

1: Zet thermostaat op 25graden, zodat ik weet dat Ketel even loopt..

2: ga elke radiator langs van hoogste punt naar laagste punt.. Pak zelfs de expansievat mee met ontluchten..

Ik weet ook niet meer wat ik fout doe hoor.. Word er wel knetter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-04 21:43
@mAiden88: Als je zoveel druk verliest, is de eerste verdachte het drukvat wat defekt zal zijn. Drukvat vervangen en kijken of het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Salvatron schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:12:
Ik heb de CV in mijn huis nu al 6 keer ontlucht, echter blijft er wat geluid uit de verwarming komen, en telkens als ik hem opnieuw ontlucht ontsnapt er weer wat lucht. Mensen dit probleem ook?
- Draai alle radiatoren vol open
- Zet je thermostaat op 22-23 zodat ie vol draait en noteer na 45min druk.
dit zal iets hoger zijn als koud syseem.

- ontlucht nu het hoogste ontluchtingspunt door echt een straaltje er uit te laten lopen zonder onder breking.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:42
Hint: er zijn ook automatische ontluchters. Hoef je niet steeds het hele huis door...
Plaatsen aan de bovenkant van het systeem, lucht gaat in microscopische bellen mee in de stroom en wordt automatisch afgevoerd.

Drukvat al gecontroleerd?

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:37
mAiden88 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:40:
[...]
Ontluchten doe ik zo:

1: Zet thermostaat op 25graden, zodat ik weet dat Ketel even loopt..

2: ga elke radiator langs van hoogste punt naar laagste punt.. Pak zelfs de expansievat mee met ontluchten..

Ik weet ook niet meer wat ik fout doe hoor.. Word er wel knetter van.
Door stap 1 verspreid je de lucht weer door de leidingen en radiatoren. Je zou dus het beste de verwarming even uit kunnen zetten zodat de lucht zich verzamelt rond het hoogste punt. 15 minuten oid.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb dit ook met m'n nieuwe ketel. Hangt al sinds oktober 2015, maar blijf er lucht uit halen. En dat met een ontluchter/vuilafscheider erin. Die hangt wel lager dan de ketel overigens. Misschien dat dat scheelt.
Misschien toch nog een ontluchter op de ketel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Salvatron schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 21:24:
[...]

Vers water warm stoken? Eerst is de verwarming een hele tijd aan dus het water is heet wanneer ik de radiatoren ontlucht (CV-ketel staat op 90 graden).

Ik doe de radiatoren steeds dicht omdat dat in de handleiding staat.
[...]
Zou inderdaad kunnen, dan komt de lucht misschien uit het water zelf oid.
Waarom staat je CV op 90 graden?

Er bestaat de kans dat je water begint te koken door een sensor die niet koosjer. Als het kan, zet hem op een lagere temperatuur. Als die op 65C of lager staat doet die het net zo goed.

Meeste moderne CV hebben tevens een "automatische" ontluchter. Klinkt heel sjiek maar werkt heel simpel, alleen laat men het dopje vaak opzitten omdat het tzt kan gaan druppelen. Moet eens je pijpen langsgaan en kijken of je ergens een vreemd uitstulpsel ziet waarvan je gaat afvragen waar het voor dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
nescafe schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:46:
[...]

Door stap 1 verspreid je de lucht weer door de leidingen en radiatoren. Je zou dus het beste de verwarming even uit kunnen zetten zodat de lucht zich verzamelt rond het hoogste punt. 15 minuten oid.
Stap 1 is op advies van Feenstra.. Die beweren dat als je de thermostaat aanzet (Waardoor ook de pomp.), dat lucht zich dan naar hoogste punt brengt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Iblies schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:18:
[...]

Er bestaat de kans dat je water begint te koken door een sensor die niet koosjer. Als het kan, zet hem op een lagere temperatuur. Als die op 65C of lager staat doet die het net zo goed.

Meeste moderne CV hebben tevens een "automatische" ontluchter. Klinkt heel sjiek maar werkt heel simpel, alleen laat men het dopje vaak opzitten omdat het tzt kan gaan druppelen. Moet eens je pijpen langsgaan en kijken of je ergens een vreemd uitstulpsel ziet waarvan je gaat afvragen waar het voor dient.
Aanvoer van 65temp kan inderdaad prima, ik heb hem zelfs op 55graden staan..
Maar je bent ook afhankelijk van je isolatie van je woning..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ga eerst eens ontluchten met alle radiatorkranen vol open en begin bij het hoogste punt (veelal je ketel) en werk dan naar beneden toe.

Daarna ook weer ontluchten als je systeem gedraaid heeft. Immer wordt door het systeem het water in de rondte gepompt en zal de lucht zich naar het hoogste punt worden gedrukt (ketel én radiatoren)

Zal je iets van 3 keer moeten herhalen maar dan zal alle lucht eruit moeten zijn. Ontluchten met de kranen dicht vind ik een raar advies overigens. Niet een fout advies, maar gewoon raar.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
roches schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:46:
@mAiden88: Als je zoveel druk verliest, is de eerste verdachte het drukvat wat defekt zal zijn. Drukvat vervangen en kijken of het opgelost is.
Expansievat is Okt vorig jaar vervangen, tegelijk met ketel wissel (Had hiervoor een Nefit Smartline HR, had toen zelfde problemen..), maar nu nogsteeds..
Ik gok eerder op een lek in de leiding onder de grond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:51

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Salvatron schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:16:

Hoezo blijft er lucht komen dan? Waar komt die lucht vandaan?
Het is een redelijk nieuw systeem en wordt ook om de 2 jaar gecontroleerd dus ik denk niet dat er iets kapot is zoals een drukvat, de druk blijft ook op circa 1,5 bar.
Water uit de kraan in je CV systeem bevat meer dan alleen H2O een aantal van die andere moleculen wil gas/lucht vormen, zeker wanneer de temperatuur van het water hoger word.
Zeker bij nieuwe systemen of systemen waar net wat veranderd is (en er dus "vers water in zit) kan het lang duren voordat alle gassen er uit zijn.
Het belangrijkste punt is dat het systeem op druk blijft. als dat zo is (ik leest een druk van 1,5 bar) dan heb je geen lekkage, en komt het vanzelf goed.

Mijn ketel hangt op het hoogste punt en heeft een automagische ontluchter en die blijft, 4 maanden na een radiator verplaatsing op de laagste verdieping (het systeem is dus leeg geweest). Af en toe wat lucht geven (hoor ik een korte sis in het hok waar de ketel hangt wanneer hij aanslaat) is geen enkel probleem zolang de druk blijft is er geen reden om er wat aan te doen. gelukkig heb ik geen bijgeluiden van de lucht anders had ik er vast meer mee gedaan.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
[...]

Die heb ik op 90 graden gezet omdat de standaard 80 graden het huis niet goed verwarmt. Op 80 graden blijven sommige radiatore half koud, echter op 90 graden worden ze helemaal warm. In de handleiding staat ook dat je bij koudere temperaturen de temperatuur hoger moet zetten.
Aha. Overigens lukt het ontluchten wel, alleen komt er na een korte tijd weer lucht in het systeem waardoor het hele zooitje opnieuw ontlucht moet worden. Het is nogal gehorig omdat de buizen buiten de muur zitten en dus niet in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Salvatron schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:02:
[...]

Die heb ik op 90 graden gezet omdat de standaard 80 graden het huis niet goed verwarmt. Op 80 graden blijven sommige radiatore half koud, echter op 90 graden worden ze helemaal warm. In de handleiding staat ook dat je bij koudere temperaturen de temperatuur hoger moet zetten.
Dat komt vaak door lucht, 80gr. is hoog gegoeg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TS:volgens mij maak je de fout om je radiatoren meteen na het ontluchten weer open te zetten. Dat doe je pas op het laatst :)
Zie ook https://www.nuon.nl/servi...uw-verwarming-ontluchten/

Verder: je ketel mag vziw best 1,6 - 1,8 bar hebben. 1,5 is imho aan de lage kant. Maar check de handleiding van de ketel ff :)
Bij mijn ketel zit er links achter bovenop ook een ontluchtingsventiel. Die moet je idd niet vergeten ;)

Heb je de ketel aan het einde ook bijgevuld, laat hem dan een dagje draaien en ontlucht daarna nog eens.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:14:
@TS:volgens mij maak je de fout om je radiatoren meteen na het ontluchten weer open te zetten. Dat doe je pas op het laatst :)
Zie ook https://www.nuon.nl/servi...uw-verwarming-ontluchten/

Verder: je ketel mag vziw best 1,6 - 1,8 bar hebben. 1,5 is imho aan de lage kant. Maar check de handleiding van de ketel ff :)
Al die wijzen van ontluchten en informatie verschillen steeds, in de handleiding van mijn CV-ketel staat dat de bar tussen de 1 en de 2 oid moet zijn, dus 1,5 bar is prima volgens de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
[...]
[...]
Dit zou helemaal niet mogen.

Je zou eens moeten kijken of in de CV de pomp wel goed draait. Als er heel veel lucht inzit dan zou je daar allang last van moeten hebben in de vorm van gorgelend lawaai.

Let ook eens goed op of die niet blijft draaien als je de thermostaat hebt teruggedraaid. Als dat zo is moet je de stekker er uit trekken en even later gaan ontluchten.

En houd er rekening mee dat er soms iets kapot is. Zult niet de eerste zijn waar een printplaat of ander onderdeel wordt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Iblies schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:06:
[...]

Dit zou helemaal niet mogen.

Je zou eens moeten kijken of in de CV de pomp wel goed draait. Als er heel veel lucht inzit dan zou je daar allang last van moeten hebben in de vorm van gorgelend lawaai.

Let ook eens goed op of die niet blijft draaien als je de thermostaat hebt teruggedraaid. Als dat zo is moet je de stekker er uit trekken en even later gaan ontluchten.

En houd er rekening mee dat er soms iets kapot is. Zult niet de eerste zijn waar een printplaat of ander onderdeel wordt vervangen.
Of de pomp staat te laag in snelheid. buiten stookseizoen staat ie vaak op 1, wat door onderhoudsmonteur gedaan is (als je er niet zelf met je tengels aan zit) ;)
in winterseizoen mag ie best op 3 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-04 19:04
[...]

Er bestaat de kans dat je water begint te koken door een sensor die niet koosjer.
Bij 1,5 bar kookt het water pas bij 110 graden Celsius.

Bij mij thuis blijft het na 5 jaar ook borrelen, geen druk verlies maar doordat het een appartement is ook niet echt een hoogste punt in het systeem.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Luchtbubbels zullen altijd naar hoogste punt gaan.
1,5 bar is prima.
Na bijvullen en ook bij gebruik zal het water na een aantal maanden nog luchtbellen loslaten.
Geluiden en geluid van stromend water komen door lucht in systeem en warmteverschillen.
Een radiator die niet volledig warm is komt doordat deze niet volledig gevuld is met water, maw er zit lucht in.

De fix:
Zet thermostaat hoogste stand, dat het systeem aanslaat en er water wordt rondgepompt.
Zet alle thermostkranen open.
Laat een half uur draaien.
Ontlucht de radiatoren van de laagste naar de hoogste. Kraantje openen tot er water uitkomt. Als dit zwart water is is dat niet erg. (Doekje bij de hand hebben!)
Controleer ondertussen afentoe de druk, vul indien nodig bij. Een draaiend systeem heeft altijd een iets hogere druk dan een stilstaand systeem.
Het kan nodig zijn om dit afentoe te herhalen, zeg 2 - 3 nadien.
Je manier van bijvullen is idd vanbelang! Let op dat je geen nieuwe lucht in het systeem brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

flip75 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 07:44:
Luchtbubbels zullen altijd naar hoogste punt gaan.
1,5 bar is prima.
Na bijvullen en ook bij gebruik zal het water na een aantal maanden nog luchtbellen loslaten.
Geluiden en geluid van stromend water komen door lucht in systeem en warmteverschillen.
Een radiator die niet volledig warm is komt doordat deze niet volledig gevuld is met water, maw er zit lucht in.

De fix:
Zet thermostaat hoogste stand, dat het systeem aanslaat en er water wordt rondgepompt.
Zet alle thermostkranen open.
Laat een half uur draaien.
Ontlucht de radiatoren van de laagste naar de hoogste. Kraantje openen tot er water uitkomt. Als dit zwart water is is dat niet erg. (Doekje bij de hand hebben!)
Controleer ondertussen afentoe de druk, vul indien nodig bij. Een draaiend systeem heeft altijd een iets hogere druk dan een stilstaand systeem.
Het kan nodig zijn om dit afentoe te herhalen, zeg 2 - 3 nadien.
Je manier van bijvullen is idd vanbelang! Let op dat je geen nieuwe lucht in het systeem brengt.
toon volledige bericht
Door eerst je slang vol water te laten lopen, dan knel je hem af, en monteer je het aan je vulpunt.
doe dit bij een koud systeem en vul tot 2 bar, na ontluchten staat ie dan iets over de 1.5.

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 13-02-2017 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05
[...]

Als radiatoren niet goed warm worden met 80 graden is de oplossing niet om de boel op 90 te zetten, maar om waterzijdig in te regelen. Als je een lek in je systeem hebt moet je die uiteraard eerst oplossen.

Verder, isoleren, isoleren en isoleren. Ik heb hier een paar jaar in m'n hoofd gehad om andere radiatoren in de woonkamer te hangen, dat heb ik na vloerisolatie, spouwmuurisolatie en een stel nieuwe kozijnen uit m'n hoofd gezet. 4 jaar terug kon ik met 70 graden aanvoer het huis niet warmhouden, nu stook ik het hele huis op met 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Er komt steeds opnieuw lucht in de radiatoren, echter heb ik nu het probleem van het geluid weggewerkt door steeds de radiator waar het geluid is te ontluchten. Dus niet meer het hele huis, maar slechts 1 radiator. Dan is het geluid eventjes weg, een paar dagen later komt het weer, dan ff de radiator ontluchten en dan is het geluid weer weg. Na een paar dagen is het er weer, etc etc. Zo kost het heel weinig tijd om het geluid weg te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb er 1,5 jaar over gedaan om alle lucht uit mijn leidingen te krijgen nadat er vloerverwarming was aangelegd. Je zou er voor kunnen kiezen om zo'n automatische ontluchter op het hoogste punt te laten installeren maar ik vond dat de moeite niet waard.
En verder kan je als de boel koud is prima bijvullen tot 2 bar, wel eerst de slang vol laten lopen voordat je hem aansluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:03
Heeft je CV Mexicaans gegeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Tehh schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:45:
En verder kan je als de boel koud is prima bijvullen tot 2 bar, wel eerst de slang vol laten lopen voordat je hem aansluit.
Klinkt nutteloos als de druk al goed is.
Ik heb het hem gevraagd maar hij gaf geen antwoord.

[ Voor 27% gewijzigd door Salvatron op 01-03-2017 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Glaswater al geprobeerd?

Hier hadden we een soort gelijk probleem een paar radiatoren wouden niet opwarmen... bleek de thermostatische kraan kapot te zijn...

Ik zou eens rondhoren of er een tweaker met een Flir camera in de buurt woont

[ Voor 81% gewijzigd door Icekiller2k6 op 01-03-2017 20:15 ]

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Salvatron schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:01:
[...]

Klinkt nutteloos als de druk al goed is.
Het lost dit probleem niet op, 't was meer een opmerking in het kader: "mocht je nog eens gaan bijvullen kan je prima bijvullen tot 2 bar". De druk moet zich toch nog een beetje verspreiden door je systeem, net als een schokgolf duurt het even voordat het overal een beetje dezelfde druk heeft.

Verder; succes. Patience is the word!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hangen je radiatoren wel goed? Hangt de kant van de ontluchtingsnippel wel (iets) hoger?

Anders komt de lucht die in de radiator zit natuurlijk nooit bij je ontluchtingsnippel...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
De lucht komt gewoon uit de radiatoren, het probleem is niet het ontluchten, maar dat er steeds weer nieuwe lucht in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

mAiden88 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:40:

Ik ontlucht van hoogste punt naar laagste punt toe..
Behoor je niet van beneden naar boven te onluchten? Dat lees ik eigenlijk overal waaronder hier: https://abelenco.nl/kennisbank/hoe-cv-ketel-ontluchten/

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Nu online
Vloeistof dat kleine gaatjes dicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Bor schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:46:
[...]

Behoor je niet van beneden naar boven te onluchten? Dat lees ik eigenlijk overal waaronder hier: https://abelenco.nl/kennisbank/hoe-cv-ketel-ontluchten/
van beneden naar boven staat wel in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Salvatron schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:09:
[...]

van beneden naar boven staat wel in de handleiding.
Klopt, doorgaans verzameld lucht zich op de hoogste punten. Daarom keek ik ook een beetje op bij de werkwijze om juist boven te beginnen en onder te eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Bor schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:46:
[...]

Ik weet het niet meer.. De 1 zeg van boven naar beneden, de ander weer van beneden naar boven..
Heb beide opties al meerdere malen gedaan, van weekend voor het laatste (Beneden naar boven.), hopelijk blijf lucht er nu uit.. Gaan zien over paar dagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

mAiden88 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:19:
[...]

Ik weet het niet meer.. De 1 zeg van boven naar beneden, de ander weer van beneden naar boven..
Heb beide opties al meerdere malen gedaan, van weekend voor het laatste (Beneden naar boven.), hopelijk blijf lucht er nu uit.. Gaan zien over paar dagen..
Ik zou het advies van de installateur of fabrikant van de ketel volgen. Dat gezegd hebbende heb ik nog nooit het advies gehoord om van boven naar beneden te ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Nu online
een kleurstof toevoegen aan uw CV water zou ook nog een optie zijn... maar als het echt in uw vloer is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Bor schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:51:
[...]

Ik zou het advies van de installateur of fabrikant van de ketel volgen. Dat gezegd hebbende heb ik nog nooit het advies gehoord om van boven naar beneden te ontluchten.
Mocht weer voorkomen, gaan ze 1 of andere goedje in de leiding brengen wat eventuele lekken moet dichten..
Je kan bij mij alleen in achterkamer onder de grond, dan kom je hooguit uit bij de keuken.. Voor de rest is het dicht gestort met beton..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

mAiden88 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 09:26:
[...]

Mocht weer voorkomen, gaan ze 1 of andere goedje in de leiding brengen wat eventuele lekken moet dichten..
Je kan bij mij alleen in achterkamer onder de grond, dan kom je hooguit uit bij de keuken.. Voor de rest is het dicht gestort met beton..
Waterglas wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Gaan ze er Leaksealer in spuiten, dit zou gaten tot 1mm moeten dichten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcbeef
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 22:53
Beste,
Ik weet dat ik reageer op een oud topic. Ik kwam hier terecht omdat ook ik na vele malen ontluchten van de gehele cv installatie luid geborrel bleef horen bij één radiator. Op zolder wel te verstaan.
Ik heb ontdekt dat de radiator niet waterpas opgehangen is waardoor er altijd een beetje lucht nabij de waterinlaat zat. Daardoor "viel" het water letterlijk in het reeds aanwezige water. Waterpas gehangen en nu is het heerlijk stil op m'n thuiswerkplek.

Doe er je voordeel mee.
gr.
Pagina: 1