Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23-06 11:28
Hoi,

Even een korte inleiding.
Na afronding van mijn MBO opleiding ben ik op 21 jarige leeftijd op een skilled helpdesk begonnen in een grote organisatie. 6 jaar gewerkt en heel veel geleerd.

Overstap gemaakt naar systeembeheerder bij een kleinere organisatie, hier flink gegroeid qua kennis, maar de omgeving was "te klein", ik wilde meer en ben toen ook begonnen met een HBO deeltijd opleiding.

Na bijna 2 jaar kreeg ik naar mijn mening een kans die ik niet mocht laten schieten, een coŲrdinerende functie bij een groot bedrijf met een grote IT infrastructuur.
Ik kwam als 29 jarig binnen als coŲrdinator en moest mensen aansturen die 2-4 jaar jonger waren dan mij, daarnaast werkt ik gewoon mee in projecten en in dagelijks beheer, maar dan als "senior".
Ondertussen mijn HBO ICT beheer diploma behaald.
Hoewel ik technisch mijn mannetje stond was het coŲrdineren toch lastig. Was hier nog niet aan toe en had weinig gezag.. Misschien gebrek aan leidinggevende ervaring, misschien te klein leeftijdverschil.

Uiteindelijk na 4 jaar worstelen een nieuwe uitdaging gevonden als en IT engineer aan de slag gegaan bij een dienstverlener. 100% techniek en had weer lol in mijn werk.
Hier werk ik nu iets meer dan 3,5 jaar en laatste jaar veranderd de organisatie zeer hevig. Er komen heel veel nieuwe mensen bij en we zijn flink aan het uitbreiden. Met deze uitbreiding ontstaan ook nieuwe afdelingen en teams.

Afgelopen zomer heeft het management mij gepolst om tijdens de transitie fase waarin we verkeren coŲrdinerende taken op me te nemen. Dit heb ik gedaan met het idee om na enkele maanden weer lekker mijn eigen dingetje te doen.
Dit ging me goed af, en misschien wel te goed, want het management kwam naar me toe om te kijken of we een nieuw team konden opzetten om bepaald werk beter te organiseren.
Sinds december is dit team gevuld met 3 nieuwe mensen die ik zelf heb aangenomen zijn en ik krijg de vrije hand om de het team naar mijn wens te vormen.
Tot op heden stuur ik 2 teams aan (gemiddeld 7-8 personen gezamenlijk), maar verwacht dat ik binnen 1-2 maand mijn volledige focus kan leggen op het nieuwe team.

Het is nog niet formeel, maar de intentie is al wel uitgesproken dat ze mij als teamleider zien van dit groepje.
Ik ben ondertussen 36 en de mensen die ik aanstuur zijn gemiddeld 25 jaar en vaak met maar 0-3 jaar werkervaring. Ik ben dus ook duidelijk de "senior" vanwege mijn ervaring en misschien nu ook wel de leeftijd.
Ik merk dat ik hier best veel voldoening uit krijg en dat er veel potentie zit in het team en de werkzaamheden die uitgevoerd moeten gaan worden hierin.

Ik sta dus nu ook een beetje op een 2-sprong, ga ik voor de functie van teamleider of blijf ik werkzaam als techneut. De teamleiders functie zal ook nog wel veel met techniek te maken hebben ivm de onervarenheid van de nieuwe mensen, ben nu ook nog echt een mentor. Maar verwacht dat dit binnen 1-2 jaar wel verdwenen zal zijn. Hoe het daarna eruit ziet weet ik niet.

Gezien mijn ervaringen van laatste maanden ben ik steeds meer overtuigd dat ik deze teamleider rol op me wil nemen en deze nieuwe afdeling van de grond wil krijgen.
Komende weken volgen er ook nog gesprekken met het management om deze rol formeel te maken.

Maar nu zit ik te kijken wat ik kan doen om mij te ontwikkelen als teamleider en misschien over enkele jaren wel door te groeien naar manager.
Ik zit al te kijken naar communicatie en of management trainingen maar lees hier wisselende ervaringen over.
Ik ben dus een beetje zoekende hoe ik mij kan ontwikkelen als "leider". Iemand tips over opleidingen of boeken die ik kan lezen?

• DHH
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 23-06 20:00
Fijn dat je het vertrouwen krijgt van het MT om deze stap te kunnen maken binnen de organisatie waar je werkt.

Als je dit op wilt gaan pakken, moet je kijken welke stijl van leiding geven het beste bij jou en (in iets mindere mate) bij de organisatie passen.

Ik heb het idee dat er meer managementboeken dan managers zijn, dus keuze genoeg op dat vlak. Ik heb er een aantal gelezen, voornamelijk uit eigen interesse en mijn ervaring is dat je geen manager hoeft te zijn om er iets aan te hebben; je kan er vaak wel iets uit oppakken wat je in algemene zin verder helpt in je manier van denken en communiceren.

Eťn van de boeken die me in positieve zin is bijgebleven is het boek 'Geweldloze communicatie' van Marshall Rosenberg. Zoals de naam doet vermoeden gaat het meer om communicatie in algemene zin, maar in een leidinggevende rol kan het zeer nuttig zijn om weerstand weg te nemen en samen op zoek te gaan naar oplossingen.

Verwacht alleen niet dat je de dag dat je het boek uit hebt opeens alles anders gaat doen: naar mijn idee is een verandering in de manier van communiceren iets waar een lange tijd overheen gaat, maar je kan het met moeilijke situaties wel gebruiken als handvat.

Verder kan ik het boek Eckart's Notes aanraden. Minder gericht op management/leiderschap maar meer op ondernemerschap en een manier van denken die voor de oprichter van BSO heeft gewerkt. Of het toepasbaar is op je eigen situatie kan je het beste zelf inschatten. Leest naar mijn idee wel erg lekker weg.

Qua trainingen moet ik je het antwoord nog even schuldig blijven, ik ga de komende maanden zelf een training volgen in die richting. Zowel yearth.nl, de Baak als Schouten & Nelissen hebben trainingen in diverse richtingen. Wellicht dat een collega-tweaker zijn of haar ervaring kan delen met dergelijke opleiders.

Nogmaals, ik zou beginnen met het bekijken welke stijl van leidinggeven het beste bij je past om vervolgens te kijken in welke richting je je wilt ontwikkelen.

Succes!

• Remko24
Hoi,

Dat ik na een boek/training anders ben geloof ik ook niet.
Er zit een leidertje in mij, ik merk het aan mezelf, ben vaak de kartrekker en zorg dat deadlines gehaald worden.

Op dit moment heb ik totaal de vrije hand in de afdeling die ik aan het opzetten ben. De mensen onder mij zijn nieuw binnen gekomen en ik heb ze zelf mogen selecteren.

Net even een online testje gedaan voor "type leider":
Als leider bent u dienend en gericht op harmonie, goede onderlinge verhoudingen en gedeelde afspraken. U stuurt via het netwerk en u besluit op basis van consensus. U verbindt dit streven naar harmonie met organisatie en structuur. Daarbij wilt u geen uniforme regels maar persoonlijk maatwerk. U bent gericht op mens en taak en wil voor anderen en de organisatie iets betekenen.

Dit komt goed overeen hoe ik het op dit moment beleef en invul en mezelf ook in herken.
Het beeld wat is heb is dat mensen zich houden aan enkele basis regels, maar verder redelijk vrij zijn in hun eigen invulling van werk (persoonlijk maatwerk), wat voor pietje goed werk, kan misschien voor een ander niet goed werken, maar de uitkomst moet gelijk zijn.

Positiviteit, stimulans, coaching, mentor etc dat zijn dingen die me goed af gaan.
Maar hoe ik om moet gaan met negativiteit, slechte mentaliteit, conflicten, etc (de minpunten als teamleider zeg maar) is nieuw voor mij, tot enkele weken terug legde ik dit mooi terug bij mijn teamleider of manager, maar nu wordt de verwachting dat ik hier zelf de dingen op kan lossen.
Tuurlijk kan ik terugvallen op MT, maar wil mezelf juist hierin ook ontwikkelen om een betere leider te worden, en om later misschien de stap te kunnen maken als Manager of Senior Projectleider etc.

Die 2 boeken heb ik op de shortlist gezet.. Thanks.

• tomtom901
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:43
quote:
Remko24 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:00:
Net even een online testje gedaan voor "type leider":
Als leider bent u dienend en gericht op harmonie, goede onderlinge verhoudingen en gedeelde afspraken. U stuurt via het netwerk en u besluit op basis van consensus. U verbindt dit streven naar harmonie met organisatie en structuur. Daarbij wilt u geen uniforme regels maar persoonlijk maatwerk. U bent gericht op mens en taak en wil voor anderen en de organisatie iets betekenen.
Uit interesse, welke test?

• donleone83
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 09:22
Ik sta ook op hetzelfde kruispunt: ik ga waarschijnlijk op korte termijn de switch maken van programmamanager (met een virtueel team dat ik inhuur) naar lijnmanager met 40-50 man die ik moet gaan aansturen.

Drie tips die mij bijgebleven zijn:
1. Blijf bij jezelf (zoals hier ook al gezegd wordt). Je kan pas een goede manager zijn als je integer bent;
2. Zolang je open en eerlijk communiceert, kan je jezelf in de spiegel aankijken. Mensen hoeven je niet altijd aardig te vinden. Uiteindelijk zit jij daar om de beslissing te nemen. Waar ze wel op moeten kunnen vertrouwen is dat jij die beslissing op een eerlijke manier maakt en eerlijk communiceert over waarom je dat doet. Dat die beslissing soms impopulair is, is part of the job (en lijkt mij ook heel moeilijk);
3. Management kan je niet leren uit een boekje, maar moet je ervaren. Zoek een goede, ervaren manager die je als coach kan gaan begeleiden en kan gaan adviseren over moeilijke kwesties.

• Remko24
Punt 3, mee eens, maar je kunt wel inzicht krijgen in methodieken en handvaten die je kunt gebruiken in bepaalde situaties.
Daarnaast een goede coach kan heel goed helpen, maar dan neem je vaak ook de eigenschappen/visie over van deze persoon. Inzichten van buiten (training) of uit boekjes kan je helpen om eens vanuit een ander perspectief dingen te bekijken.
Mijn voorkeur gaat naar beide, goede interne begeleiding, maar daarnaast bv ook een communicatie training te volgen of wat boekjes te lezen, gewoon om te zien hoe het ook kan.

• smUN
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 20-03 13:22
Goedemorgen,

met veel belangstelling heb ik jouw verhaal gelezen. Ik vraag me nu ook af hoe het ondertussen met je gaat. Zijn er al dingen beslist? Is er m.a.w. al iets gecommuniceerd over je nieuwe functie in het bedrijf?

Ikzelf zit een beetje in dezelfde situatie. Al verloopt het een beetje stroef bij ons in het bedrijf. Ik heb het gevoel dat enkelen binnen het hoger management mij wel als leider zien en sommigen niet. En op dit moment is het zo dat de "believers" misschien dan toch de bovenhand gaan krijgen. Ik wil er dan ook alles aan doen om het ook tot teamleider te brengen, zodat ik hen gelijk kan geven. De kans zit er dus in dat ik op heel korte termijn ook van functie mag veranderen binnen ons bedrijf.

*knip* Ondanks dat ik geen directe link zie, is dit te commercieel voor een eerste post. Uit voorzorg weggeknipt.

Groetjes,
smUN.

Krisp wijzigde deze reactie 20-03-2017 11:14 (47%)

Pagina: 1

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*