Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• arnovos
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Vanavond ontving mijn vriendin bericht van een emaildres van Belsimpel (incasso@belsimpel.nl). In het kort komt het erop neer dat Belsimpel in 2014 aansluitkosten heeft willen incasseren maar dat niet voor elkaar heeft gekregen. Nu willen ze alsnog 30 euro, terwijl het desbetreffende abbo inmiddels afgelopen is.

Ik dacht eerst aan een scam, met name omdat je incasso@belsimpel.nl nergens als geldig mailadres kunt vinden. Nu Belsimpel bevestigt dat zij dit schreven, lijkt het erop dat de email legitiem is-
Na contact via Twitter schrijft Belsimpel dat zij de incasso uitvoeren of al uitgevoerd hebben. Voor vragen moet ik maar mailen naar incasso@belsimpel.nl

Mijn vraag is nu of er andere mensen zijn die (kortgeleden) een dergelijke email van Belsimpel hebben gehad? Zo ja, reageer dan even, vooral als het om een Telfort abbo gaat.

Beste antwoord (via arnovos op 24-02-2017 17:43)

• Wiel Rutjens
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 13-03 20:20
Ook ik heb een mail gehad van belsimpel waarin werdt meegedeeld dat ze de aansluitkosten van 2 telfort abb.uit 2014 willen incasseren,dit hebben ze inmiddels geprobeert,maar ik heb de incasso bij de bank laten blokkeren.
Ook heb ik contact met telfort hierover gehad en vinden het een zeer merkwaardig verhaal dat belsimpel aansluitkosten uit 2014 wil incasseren,terwijl het normaal is dat hun zelf deze kosten zouden moeten verrekenen.
Verder heb ik belsimpel meegedeeld niet te willen betalen,aangezien deze kosten niet op de leveringsfaktuur stonden en omdat dit een consumentenkoop betreft geldt hiervoor een verjaringstermijn van 2 jaar(2017 is 3 jaar!!!).
Tot slot doe ik in de toekomst geen zaken meer met BELSIMPEL,aangezien zij fout zitten,de zakkenvullers.

Alle reacties

• darretje92
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 26-02 19:26
Ik heb vanavond ook een mailtje ontvangen van hun gaat over totaal iets anders, maar wel volledig fout.

De mail ging over dat ik al kon verlengen maar heb nog contract 't/m december.

Misschien een fout bij hun je de systemen?

• arnovos
  • Niet online
quote:
darretje92 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:22:
Ik heb vanavond ook een mailtje ontvangen van hun gaat over totaal iets anders, maar wel volledig fout.

De mail ging over dat ik al kon verlengen maar heb nog contract 't/m december.

Misschien een fout bij hun je de systemen?
Bedankt voor de snelle reactie, maar dit gaat dus over iets heel anders. Aangezien Belsimpel al heeft gezegd dat de mail van hen afkomstig is, zijn fouten uitgesloten. Sterker, Belsimpel heeft me vandaag meermaals weten te vertellen dat ze de zaak gaan onderzoeken, maar dat de mail en de geplande incasso zeker geen foutje zijn.

Telfort is heel hulpvaardig geweest maar kan helaas niets doen, behalve hun vermoeden herhalen dat de email van 10 februari een nepmail is. In ieder geval heeft mijn vriendin geen betalingsachterstand bij Telfort, zoveel is wel duidelijk.

Ik heb Telfort vriendelijk gevraagd om contact op te nemen met Belsimpel, dat wordt maandag opgepakt omdat de mail namelijk hun naam noemt.

• Belsimpel.nl
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13-03 16:00

Belsimpel.nl

Bedrijfsaccount Belsimpel.nl
Hi Arno,

Geen zorgen, dit klopt gewoon hoor! Destijds heb je een Telfort-abonnement afgesloten waarvoor wij aansluitkosten bij je zouden incasseren, zoals ook op je contract stond. Dit is echter nooit gebeurt en wordt dus alsnog uitgevoerd.

Ik zorg dat je nog even gebeld wordt voor de zekerheid.

Floris Schakelaar
Belsimpel.nl

Belsimpel.nl wijzigde deze reactie 13-02-2017 10:44 (3%)

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever | 5220wp

quote:
Belsimpel.nl schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:40:
Hi Arno,

Geen zorgen, dit klopt gewoon hoor! Destijds heb je een Telfort-abonnement afgesloten waarvoor wij aansluitkosten bij je zouden incasseren, zoals ook op je contract stond. Dit is echter nooit gebeurt en wordt dus alsnog uitgevoerd.

Floris Schakelaar
Belsimpel.nl
Ofwel gewoon een een fout van Belsimpel. Neem dan ook je verlies in plaats van de klanten hiermee te irriteren.

Zo heb ik al eens 11 maanden na het opzeggen van UPC geziek gehad. Toen wilden ze ineens de mediabox retour hebben die ik net 2 dagen ervoor in de kliko had gegooid. 11 maanden later! |:( Al die tijd netjes bewaard en dan zoiets. Niet helemaal hetzelfde, maar toch. Regel dingen dan gewoon netjes op tijd.

Als je ziet hoeveel moeite mensen tegenwoordig moeten doen om te zien of een factuur via de mail uberhaupt geen spam is. Trek die kosten er maar af, dan blijft er weinig over.

Fairy wijzigde deze reactie 13-02-2017 10:48 (9%)

Gezondheid is belangrijker dan geld
2745wp (dak) | 1600WP (schuur) | 875WP (uitbouw)

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:52
Je vriendin moet eens goed kijken of er in 2014 niet toevallig gewoon is afgeschreven. En uiteraard nog een keer goed naar het contract kijken. Belsimpel mag dan claimen dat het allemaal klopt, maar een club die na 3 jaar nog met een mislukte incasso aankomt maakt op mij geen betrouwbare indruk.

@belsimpel: wellicht was het slimmer geweest om het verlies voor eigen rekening te nemen en een mailtje hierover te sturen. Kost vermoedelijk minder dan de tijd die er nu al is ingestoken en de negatieve reclame die het nu oplevert.

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:29
quote:
Hi Arno,

Floris Schakelaar
Belsimpel.nl
Wat ongelooflijk onprofessioneel! Deze discussies voer je niet in een openbaar forum.Volgens mij ook totaal overbodig omdat er ook al contact is via reguliere kanalen. Het voelt zelfs als een privacyschending want volgens mij bepaalt niemand anders dan de klant wat wel en niet in het openbaar wordt gezegd over persoonlijke zaken.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever | 5220wp

quote:
bszz schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:56:
[...]

Wat ongelooflijk onprofessioneel! Deze discussies voer je niet in een openbaar forum.Volgens mij ook totaal overbodig omdat er ook al contact is via reguliere kanalen. Het voelt zelfs als een privacyschending want volgens mij bepaalt niemand anders dan de klant wat wel en niet in het openbaar wordt gezegd over persoonlijke zaken.
Amen,

Dat hij zijn naam gebruikt is al fout. Voor 't zelfde geld is zijn nickname een schuilnaam omdat hij graag privé wil blijven, bij deze dus niet meer....

Op zijn MINST had dit via DM gemoeten.

Dit topic zou beter verwijderd worden en het contact onderling tot stand worden gebracht.

Fairy wijzigde deze reactie 13-02-2017 11:22 (6%)

Gezondheid is belangrijker dan geld
2745wp (dak) | 1600WP (schuur) | 875WP (uitbouw)

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Ik ben erg benieuwd wat er nu precies in rekening wordt gebracht. Rekende Telfort aansluitkosten die door Belsimpel aan Telfort zijn voldaan, maar nooit door Belsimpel bij de klant zijn geďncasseerd? Of zijn het eigenlijk 'servicekosten' die ergens in een contract waren verstopt, maar onder het mom van 'aansluitkosten' worden goedgepraat? Dat laatste zou kwalijk zijn, te meer omdat Belsimpel waarschijnlijk een royale kickback van Telfort heeft ontvangen.

Ook in 2014 was het zover ik mij herinner niet gangbaar dat de aansluitkosten aan de provider via een tussenpersoon werden betaald.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:35
Je moet sowieso even onderzoeken of het inmiddels niet verjaard is, de verjaringstermijn voor consumenten bij de koop van een product is namelijk 2 jaar. Voor een dienst is dit 5 jaar. Iig de moeite om dit eerst even uit te zoeken.

Leven als een eindbaas, werken als een malle! | iRacing Profiel

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:35
quote:
Fairy schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:20:
[...]
Dat hij zijn naam gebruikt is al fout. Voor 't zelfde geld is zijn nickname een schuilnaam omdat hij graag privé wil blijven, bij deze dus niet meer....
Uh 8)7 in dat geval, wie zegt dat hij dan niet bij zijn schuilnaam genoemd wordt op dit moment? ;)

Leven als een eindbaas, werken als een malle! | iRacing Profiel

• Amrock21
  • Laatst online: 08-03 11:57
Helaas heb ik deze mail ook ontvangen maar volgens mij is het betaald met de eerste factuur toen bij telfort :/ Alleen is dat moeilijk terug te zoeken omdat je geen toegang meer hebt tot de facturen als je geen klant meer bent..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Wiel Rutjens
  • Laatst online: 13-03 20:20
Ook ik heb een mail gehad van belsimpel waarin werdt meegedeeld dat ze de aansluitkosten van 2 telfort abb.uit 2014 willen incasseren,dit hebben ze inmiddels geprobeert,maar ik heb de incasso bij de bank laten blokkeren.
Ook heb ik contact met telfort hierover gehad en vinden het een zeer merkwaardig verhaal dat belsimpel aansluitkosten uit 2014 wil incasseren,terwijl het normaal is dat hun zelf deze kosten zouden moeten verrekenen.
Verder heb ik belsimpel meegedeeld niet te willen betalen,aangezien deze kosten niet op de leveringsfaktuur stonden en omdat dit een consumentenkoop betreft geldt hiervoor een verjaringstermijn van 2 jaar(2017 is 3 jaar!!!).
Tot slot doe ik in de toekomst geen zaken meer met BELSIMPEL,aangezien zij fout zitten,de zakkenvullers.

• Makkelijk
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15:13

Makkelijk

Ik zie het nut ook niet

@arnovos @Amrock21 gewoon laten storneren dat incasso. Als ze dat ook pas over 3 jaar zien is het al lang verjaard :)

Wielrenner; Mountainbiker; Softwarebouwer; Kaasvreter; Franziskanerdrinker.
..und Snowboard und Schnee <3

• arnovos
  • Niet online
quote:
Hi Arno,

Floris Schakelaar
Belsimpel.nl
Beste Floris,

Fijn dat je reageert. Jammer dat het pas gebeurt nadat ik een topic op Tweakers aanmaak én nadat ik een klacht bij Qshops heb ingediend. Het had Belsimpel beter gestaan om eerder te reageren. En via DM.

Overigens gaat het over het toenmalige abonnement van mijn vriendin, niet van mij. Lezen is een kunst blijkbaar. Overigens heb je met mij tot op heden (24 februari) geen telefonisch contact gehad? Duurt het echt zo lang om te bellen?

Nu even de juridische dimensie. Bij een consumentenkoop van dienst + product samen geldt de verjaringstermijn van twee jaar. Dat betekent Floris dat je maar liefst 9 maanden te laat bent met je "factuur". Einde discussie.

Nog los van het feit dat je de factuur van Telfort niet meer kunt laten zien, omdat je 39 maanden hebt gewacht met "innen". De financiële administratie en de factuurarchieven van Telfort gaan 30 maanden terug. Succes met bewijzen dat het befrag gefactureerd is en dat er niet betaald is aan Telfort.

Overigens kan ik je verzekeren dat mijn vriendin noch ik ooit weer een telefoon kopen bij Belsimpel :)

• RJC82
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:18

RJC82

Say What?

quote:
Makkelijk schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:54:
@arnovos @Amrock21 gewoon laten storneren dat incasso. Als ze dat ook pas over 3 jaar zien is het al lang verjaard :)
Een verjaring kan je stuiten, dus zo makkelijk is dat niet gesteld. Dat mag Belsimpel dan wel aantonen dat ze dat hebben gedaan. Als ze dat kunnen, dan heb je toch wel een klein probleem.

Ook is het maar de vraag of de verjaringstermijn van 2 jaren ook geldt voor diensten. Dat is dan weer niet zonder meer zo duidelijk. Dan kan je zo 5 jaren na de tijd nog vorderen, ook bij een consumentenkoop.
quote:
arnovos schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:38:
[...]
...
Nu even de juridische dimensie. Bij een consumentenkoop van dienst + product samen geldt de verjaringstermijn van twee jaar. Dat betekent Floris dat je maar liefst 9 maanden te laat bent met je "factuur". Einde discussie.
...
Dat staat er in de TS niet bij, maar het gaat dus om abonnement + toestel?

RJC82 wijzigde deze reactie 24-02-2017 18:28 (25%)

He who learns only what others know, is as ignorant as if he had learned nothing.

• arnovos
  • Niet online
[verwijderd i.v.m. dubbelpost]

arnovos wijzigde deze reactie 25-02-2017 02:17 (92%)

• arnovos
  • Niet online
quote:
Dat staat er in de TS niet bij, maar het gaat dus om abonnement + toestel?
Ja.

Verder. Om stuiting te bewijzen moet je laten zien dat je iets gedaan hebt voordat de verjaringstermijn verloopt. Belsimpel heeft proberen te incasseren (zeggen zij) in mei 2014 en daarna tot 10 februari 2017 niks meer van zich laten horen. Geen stuiting dus.

Wat mij betreft mag het topic verder op slot. Mijn doel is bereikt.

• Makkelijk
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15:13

Makkelijk

Ik zie het nut ook niet

quote:
RJC82 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:25:
[...]

Een verjaring kan je stuiten, dus zo makkelijk is dat niet gesteld. Dat mag Belsimpel dan wel aantonen dat ze dat hebben gedaan. Als ze dat kunnen, dan heb je toch wel een klein probleem.
De vraag is of er een haan naar kraait als je storneert. Mijn ervaring in deze situaties is lauter positief.

Wielrenner; Mountainbiker; Softwarebouwer; Kaasvreter; Franziskanerdrinker.
..und Snowboard und Schnee <3

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

quote:
arnovos schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:15:
[...]
Wat mij betreft mag het topic verder op slot. Mijn doel is bereikt.
Bij dit soort topics is het juist altijd wel fijn om de uiteindelijke ontknoping te lezen. Zou je die over een paar maanden nog eens willen posten? Vaak eindigen topics als deze namelijk altijd met een open einde en dat is jammer :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• k1NG
  • Laatst online: 13:09
Ik werk zelf op de telecom afdeling in de MediaMarkt. De reden dat zij dit waarschijnlijk doen is omdat je als reseller zijnde de aansluitkosten van Telfort moet verrekenen in de winkel zodra het abonnement is afgesloten. Het inderdaad erg krom dat ze dat nu nog proberen na 2 jaar.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

quote:
k1NG schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:07:
Het inderdaad erg krom dat ze dat nu nog proberen na 2 jaar.
Het komt daarentegen wel vrij vaak voor bij stille bewindvoering of het opwerken naar een pre-pack bij een naderend faillissement. Bijna zonder uitzondering worden er dan pogingen gedaan om al dan niet verjaarde (formeel: niet-opeisbare) vorderingen te incasseren. Daarom ben ik zo benieuwd :X

- Pastor Richards @ VCPR

• arnovos
  • Niet online
quote:
intoxicated schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:58:
[...]
Bij dit soort topics is het juist altijd wel fijn om de uiteindelijke ontknoping te lezen. Zou je die over een paar maanden nog eens willen posten? Vaak eindigen topics als deze namelijk altijd met een open einde en dat is jammer :)
Telfort heeft aangegeven uiterlijk woensdag 1 maart terug te bellen met een reactie. Belsimpel heeft gereageerd door mijn vriendin een digitale acceptgiro te sturen voor het bedrag van 30 euro. Wordt vervolgd.

• GH1
  • Laatst online: 14:03
Gewoon negeren, zonde van je tijd. Ze gaan voor die ¤30 echt geen andere acties meer ondernemen.

• Arie-
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
Even wat tegengewicht: ik durf te beweren dat de verjaringstermijn 5 jaar is voor diensten en 2 jaar voor producten. De factuur dient gewoon betaald te worden. Als er zoals een paar posts terug inderdaad, niets over aansluitkosten op de factuur staat, dan wordt het een ander verhaal.
Consuwijzer
quote:
Wat is de verjaringstermijn bij producten?
De verjaringstermijn bij producten is twee jaar. Krijgt u na die twee jaar nog een rekening? Dan hoeft u de rekening niet meer te betalen.
Wat is de verjaringstermijn bij diensten?
De verjaringstermijn bij diensten en reizen is vijf jaar. Krijgt u na die vijf jaar nog een rekening? Dan hoeft u de rekening niet meer te betalen.

• arnovos
  • Niet online
quote:
Arie- schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:26:
Even wat tegengewicht: ik durf te beweren dat de verjaringstermijn 5 jaar is voor diensten en 2 jaar voor producten. De factuur dient gewoon betaald te worden. Als er zoals een paar posts terug inderdaad, niets over aansluitkosten op de factuur staat, dan wordt het een ander verhaal.
Consuwijzer
[...]
Daarom heb ik Arnoud Engelfriet een mailtje gestuurd met de vraag hoe een combinatie van telefoon en abonnement wordt gezien: als product of als dienst. Wat je leest in het annotatie bij het tweede mobieltjes-arrest van de Hoge Raad is dat artikel 7:28 BW (2 jaar verjaring) waarschijnlijk van toepassing is op de overeenkomst voor een mobieltje + abonnement. Omdat er een product bij de overeenkomst hoort.

Ik hoop nog steeds dat Arnoud Engelfriet mijn mailtje met precies die vraag wil beantwoorden.

• RJC82
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:18

RJC82

Say What?

quote:
arnovos schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:57:
[...]

Daarom heb ik Arnoud Engelfriet een mailtje gestuurd met de vraag hoe een combinatie van telefoon en abonnement wordt gezien: als product of als dienst. Wat je leest in het annotatie bij het tweede mobieltjes-arrest van de Hoge Raad is dat artikel 7:28 BW (2 jaar verjaring) waarschijnlijk van toepassing is op de overeenkomst voor een mobieltje + abbo. Omdat er een product bij de overeenkomst hoort.

Ik hoop nog steeds dat Arnoud Engelfriet mijn mailtje met precies die vraag wil beantwoorden.
Heb je volgens mij helemaal gelijk in. Zodra een dienst in combinatie met een product is geldt dus de 2-jarentremijn.

He who learns only what others know, is as ignorant as if he had learned nothing.

• celshof
  • Laatst online: 15:52
quote:
arnovos schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:57:
[...]

Daarom heb ik Arnoud Engelfriet een mailtje gestuurd met de vraag hoe een combinatie van telefoon en abonnement wordt gezien: als product of als dienst. Wat je leest in het annotatie bij het tweede mobieltjes-arrest van de Hoge Raad is dat artikel 7:28 BW (2 jaar verjaring) waarschijnlijk van toepassing is op de overeenkomst voor een mobieltje + abonnement. Omdat er een product bij de overeenkomst hoort.

Puur hypothetisch, maar stel nou dat iemand deze brief krijgt, betaalt en later merkt dat de verjaringstermijn maar 2 jaar is. Kan dan het geld nog worden teruggevorderd obv onverschuldigde betaling of iets dergelijks?

• arnovos
  • Niet online
quote:
celshof schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:37:
[...]
Puur hypothetisch, maar stel nou dat iemand deze brief krijgt, betaalt en later merkt dat de verjaringstermijn maar 2 jaar is. Kan dan het geld nog worden teruggevorderd obv onverschuldigde betaling of iets dergelijks?
Leuke vraag. Het antwoord is nee. De vordering blijft wel bestaan.* Alleen kan de betaling op geen enkele manier bij de rechter worden afgedwongen nadat deze verjaard is.
Mocht je toch op eigen initiatief betalen, dan is er verschuldigd betaald en mag schuldeiser Telfort het geld houden.

* schuldeiser Telfort moet wel kunnen aantonen dát er een vordering is. Dus bewijzen dat er een factuur is waarop de aansluitkosten staan én dat Telfort ze daadwerkelijk in rekening bracht. Of Belsimpel als schuldeiser kan optreden is mij niet helemaal duidelijk.

• arnovos
  • Niet online
quote:
arnovos schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:08:
[...]

Telfort heeft aangegeven uiterlijk woensdag 1 maart terug te bellen met een reactie. Belsimpel heeft gereageerd door mijn vriendin een digitale acceptgiro te sturen voor het bedrag van 30 euro. Wordt vervolgd.
Mijn vriendin heeft de acceptgiro betaald "om ervanaf te zijn." Telfort heeft niet teruggebeld. Dat was ook wel te verwachten want in de week sinds mijn eerste Twittercontact met hun klantenservice heeft niemand mijn telefoonnummer gevraagd 8)7

UPDATE 3 maart 2017:

Telfort heeft mijn vriendin vanmiddag teruggebeld. Inhoud van het gesprek was: "Belsimpel heeft gelijk, betaal maar."

arnovos wijzigde deze reactie 03-03-2017 16:36 (11%)

• GH1
  • Laatst online: 14:03
En daar hadden ze natuurlijk op gerekend....

• Audiowaste
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14:07
Boeiend topic, alleen is er voor mij nog één groot vraagteken.

Als ik het goed begrijp geldt verjaring voor het ontvangen van de factuur. Wanneer je na 2/5 jaar geen factuur hebt ontvangen, dan is het verjaard.

In het geval van de TO is het toch iets anders. Hij heeft namelijk de factuur gekregen, alleen hebben ze de automatisch incasso nooit uitgevoerd. Geldt dan wel dezelfde verjaringstermijn?
Pagina: 1

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*