Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is de lens van deze camera verwisselbaar?

Ik ga volgend jaar reizen door China, ik ben 18 jaar dus mijn budget is niet geweldig groot. Ik wil graag mooie landschapsfoto's maken die blogwaardig zijn. Persoonlijk heb ik geen verstand van camera's whatsoever.

[ Voor 72% gewijzigd door Ventieldopje op 10-02-2017 22:18 . Reden: Meer informatie :) ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

nee

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is er een vergelijkbare camera maar dan met verwisselbare lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Definieer "vergelijkbaar"...

Qua kleur? Qua prijs? Qua formaat? Qua fotokwaliteit? Qua functies (welke specifiek)?

Om je op weg te kunnen helpen is het handig als je wat meer info geeft over waar je naar op zoek bent.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Qua prijs en fotokwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Ik ben bang dat je toch wat meer info moet geven.
Wat wil je fotograferen, wat is je budget, wat vind je behalve de lenswissel nog meer handig?

Als het zo karig blijft zal je weinig goede reacties krijgen en misschien een slotje op het topic :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voor die prijs zijn er talloze keuzes, zowel in de instap spiegelreflex camera's als bij de spiegelloze systeemcamera's.

Die beide doorgaans een betere fotokwaliteit leveren. Mits je er een redelijke lens op zet uiteraard. En daar zit wel meteen een uitdaging: die compactcamera waar je naar verwees heeft een 60x zoom lens. Wil je een vergelijkbaar bereik met een dslr of systeemcamera dan kan het zomaar zijn dat je het tienvoudige van die prijs neer mag leggen.

Dus inderdaad: je zal een stuk specifieker moeten zijn in wat je zoekt, wil iemand hier een concreet antwoord op kunnen geven.

Waarom wil je bijvoorbeeld een camera met verwisselbare lens?

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 10-02-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga volgend jaar reizen door China, ik ben 18 jaar dus mijn budget is niet geweldig groot. Ik wil graag mooie landschapsfoto's maken die blogwaardig zijn. Persoonlijk heb ik geen verstand van camera's whatsoever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bang dat als de lens van de camera beschadigt raakt ik de camera kan weggooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:29:
Ik ben bang dat als de lens van de camera beschadigd raakt ik de camera kan weggooien
Dat is normaal gesproken niet de reden om voor een camera met verwisselbare lens te gaan. De lenzen zelf zijn ook duur; het is geen goedkoop onderdeel om onzorgvuldig mee om te springen omdat het toch niks kost.

Normaal ga je voor een camera met verwisselbare lenzen omdat je verschillende lenzen met verschillende bereiken voor verschillende situaties nodig hebt, zoals een groothoek voor landschapfotografie, een telelens, of een goede prime.

Eén zoomlens kan dat totale bereik ook coveren, maar superzoomlenzen zijn meestal wel optisch inferieur aan meerdere lenzen die elk één kleiner bereik goed doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Compizfox op 10-02-2017 21:34 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Kijk, zo komen we al ergens :)

Voor landschapsfotos heb je gelukkig geen 60x zoomlens nodig, dus dan zou een eenvoudige spiegelreflexcamera of systeemcamera met een standaard zoomlens veel kans prima voldoen.

Je reden voor een camera met verwisselbare lens begrijp ik dan weer minder goed. Naast wat compizfox al aangeeft beschadigt een lens bij normaal gebruik ook niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Compizfox schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:32:
[...]

Dat is normaal gesproken niet de reden om voor een camera met verwisselbare lens te gaan. De lenzen zelf zijn ook duur; het is geen goedkoop onderdeel om onzorgvuldig mee om te springen omdat het toch niks kost.
haha nee hehe dat snap ik ook wel, maar als je 10 maanden in het buitenland aan het reizen bent heb je niet altijd alles in de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:34:
[...]

haha nee hehe dat snap ik ook wel, maar als je 10 maanden in het buitenland aan het reizen bent heb je niet altijd alles in de hand
Mijn punt is het volgende: als je voor een camera met verwisselbare lens zou gaan (een DSLR of spiegelloze camera dus) dan kom je er vanzelf achter dat de lenzen daarvoor in sommige gevallen net zo duur als (of zelfs duurder dan) de body zijn. Een lens is dus iets wat je liever heel wilt houden en niet echt iets wat dient als 'bescherming' van je body.

Daarom vind ik de reden die je aandraagt om voor een camera met verwisselbare lenzen te gaan vreemd.

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 10-02-2017 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:34:
Kijk, zo komen we al ergens :)

Voor landschapsfotos heb je gelukkig geen 60x zoomlens nodig, dus dan zou een eenvoudige spiegelreflexcamera of systeemcamera met een standaard zoomlens veel kans prima voldoen.

Je reden voor een camera met verwisselbare lens begrijp ik dan weer minder goed. Naast wat compizfox al aangeeft beschadigt een lens bij normaal gebruik ook niet zomaar.
Okay, dan ga ik daar naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Plus dat het feit dat de lens verwisselbaar is juist ook weer een extra kwetsbaarheid vormt (zeker bij wat eenvoudiger lenzen die niet extra robuust zijn).

As je je zorgen maakt over of je camera de reis overleeft kan je wellicht beter voor een robuuste compactcamera gaan, dan voor hetzelfde geld een eenvoudige systeemcamera/dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Modbreak:Ik heb de topicstart aangepast met de informatie die je later gaf, zonder die informatie is het nutteloos om een topic te starten en zou deze ook snel weer gesloten worden. Echter omdat de informatie nu wel gegeven is laat ik hem open. Volgende keer dus duidelijker zijn en meer informatie verstrekken, we zijn geen chatbox en we zijn al helemaal geen google.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als 18 jarige die alleen door China gaat reizen zou ik voor een compacte camera kiezen liefst een ouder model (minder diefstal gevoelig) Zou dus op zoek gaan naar een tweede hands top compact camera. Denk zelf dus verder na dan ik wil mooie landschaps foto's maken. Want voor de plaatjes in de boeken sites etc hebben mensen vaak lang gewacht op het juiste licht etc.. of het zijn puur geluks treffers.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zelfs met een instap DLSR body + (13-55 mm?) kitlens aanbieding (van ca 350-400 euro), wil je graag ook een polarisatiefilter, zonnekap, meerdere geheugenkaarten, harde schijf, een extra battery pack, mini statief, lader en draagtas etc, wat je zomaar op iets van 500 euro kan brengen.

Het is echter absoluut niet automatisch ook het geval je dan direct "betere" of mooiere foto's maakt dan dat je met een ingebouwde camera van bijvoorbeeld een smartphone kan maken. Voor het gebruik van een DSLR moet je echt wel de basis technieken beheersen van fotografie (zelfs als je op vol automatisch standje schiet)

Zeker als je als jong persoon op doorreis bent in een vreemd land, dan zou ik niet al deze apparatuur met mee gaan meeslepen (tenzij je voor je werk/hobby reis rapportages gaat maken).

Persoonlijk zou ik een redelijke compacte camera lenen van iemand of zelfs alleen een smartphone met een redelijke ingebouwde camera meenemen zodat je de forto's makkelijk kan uploaden en in de cloud bewaren.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-08 00:34
Het valt me op got altijd op dat het advies meestal in een totaal andere richting gaat dan de vraag van de topic starter.
Wat maakt het uit wat verstandig is? Er wordt gevraagd naar een leuke voordelige camera met verwisselbare lens. Naast je vraagtekens zetten kun je denk ik dan ook adviseren op basis van deze vraagstelling.

Ik zou persoonlijk kijken in de outlet van kamera Express. Daar staat een Fuji X-A1 voor 299 euro met kitlens. Hele leuke camera met fatsoenlijke lens voor een prettige prijs. Andere, iets meer comfortabele strap eraan. Peak Design bijvoorbeeld en klaar ben je al.

Ik durf ook best te beweren dat een betere camera wel betere foto's maakt.

Ook bij een gebrek aan kennis zie je het verschil tussen een kleine en een grote sensor, een lens van een compact camera of een fatsoenlijke kitlens, veel of weinig ruis etc etc
De stelling dat het de fotograaf is en niet de camera vind ik zo'n dooddoener. Materiaal maakt wel degelijk direct een verschil.

Succes met je keuze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

tuk217 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:45:
Het valt me op got altijd op dat het advies meestal in een totaal andere richting gaat dan de vraag van de topic starter.
Wat maakt het uit wat verstandig is?
Dat klopt, en dat komt doordat mensen vaak de verkeerde vraag stellen. Uiteindelijk wil je natuurlijk het probleem van TS oplossen, en niet zozeer de vraag. Om het probleem op te lossen moet je daarom soms verder 'graven' dan alleen dom antwoord geven op de (verkeerde) vraag.

Dit heet ook wel "het XY-probleem". Zie ook: http://meta.stackexchange.com/a/66378

[ Voor 10% gewijzigd door Compizfox op 13-02-2017 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

Een EOS M10 body, dan heb je nog 180 euro over voor een lens. Misschien dat je er dan een setje 2e-hands lenzen bij kan krijgen voor 180 euro. Dan zit je in ieder geval in de prijsklasse. Edit- M10 is zelfs te krijgen met een 15-35 lens voor 329 http://www.mediamarkt.nl/...is-stm-zwart-1412711.html voor vakantie lijkt het een prima lens.

[ Voor 33% gewijzigd door Rmg op 13-02-2017 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:15
Als je geen verstand hebt van camera's zou ik geen spiegelreflex aanraden. Ze zijn doorgaans groter en dus minder makkelijk mee te nemen als je gaat rondreizen. Verder betaal je voor mogelijkheden die je dus niet gebruikt en mogelijk zelfs tegen je werken. Als je op reis bent wil je niet dat foto's maken een frustratie word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
Compizfox schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:56:
[...]

Dat klopt, en dat komt doordat mensen vaak de verkeerde vraag stellen. Uiteindelijk wil je natuurlijk het probleem van TS oplossen, en niet zozeer de vraag. Om het probleem op te lossen moet je daarom soms verder 'graven' dan alleen dom antwoord geven op de (verkeerde) vraag.

Dit heet ook wel "het XY-probleem". Zie ook: http://meta.stackexchange.com/a/66378
Zit een topic starter hier op te wachten? Soms wel, soms niet. Mijn punt is dat er meestal vanuit gegaan wordt dat de verkeerde vraag gesteld wordt en dat wij in al onze wijsheid iemand moeten behouden om een fout te maken. Iedereen wordt geanalyseerd en bijna voor dom uitgemaakt, omdat ze onvoldoende voorkennis hebben, te weinig verdiept hebben of zelf niet zeker weten wat ze willen. Soms is dat dom antwoord geven op de verkeerde vraag een stuk prettiger voor de persoon die de vraag stelt.

Er is ook niet per se een goed of fout, maar ik frustreer me soms dat niemand in een topic de vraag beantwoord maar de topic starter alleen 6 andere richtingen voorgeschoteld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

tuk217 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:45:
Wat maakt het uit wat verstandig is? Er wordt gevraagd naar een leuke voordelige camera met verwisselbare lens. Naast je vraagtekens zetten kun je denk ik dan ook adviseren op basis van deze vraagstelling.

Ik zou persoonlijk kijken in de outlet van kamera Express. Daar staat een Fuji X-A1 voor 299 euro met kitlens. Hele leuke camera met fatsoenlijke lens voor een prettige prijs. Andere, iets meer comfortabele strap eraan. Peak Design bijvoorbeeld en klaar ben je al.

Ik durf ook best te beweren dat een betere camera wel betere foto's maakt.

Ook bij een gebrek aan kennis zie je het verschil tussen een kleine en een grote sensor, een lens van een compact camera of een fatsoenlijke kitlens, veel of weinig ruis etc etc
De stelling dat het de fotograaf is en niet de camera vind ik zo'n dooddoener. Materiaal maakt wel degelijk direct een verschil.

Succes met je keuze!
Eerste opmerking: er werd zelfs niet gevraagd naar 'leuk en voordelig' of zelfs naar aankoopadvies, maar na de eerste 12-14 posts was wel duidelijk dat TS hier behoeft aan had. Er staat zelfs in de TS dat zij 'geen verstand van camera's whatsoever' heeft, maar 'graag mooie landschapsfoto's wil maken die blogwaardig zijn'. Dus dat daar gehoor aan wordt gegeven, is alleen maar mooi toch? Ook zijn de meeste reacties vragen over wat TS precies bedoelt met 'mooi' en 'blogwaardig' enzo, zeer terechte vragen. Er wordt dus helemaal niemand 6 kanten op gestuurd.

Tweede opmerking: een betere camera en/of betere gear levert in het algemeen een technisch gezien betere foto op. Maar voor het inhoudelijke deel (compositie, onderwerpkeuze etc etc) heb je talent en ervaring nodig als fotograaf zelf. Daar helpt een betere camera voor helemaal niets aan mee. Het lijkt net of jij zegt dat betere gear dat wél doet, en dat is niet zo. Maar het heeft wel degelijk invloed op de foto, daar heb je gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

tuk217 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:49:
[...]
Zit een topic starter hier op te wachten?
Even in het algemeen, en los van het feit of dit verhaal of dit topic van toepassing is: ja. Uiteindelijk willen we TS' probleem oplossen, niet zijn vraag beantwoorden.

Ik weet niet of je de SA-thread hebt gelezen die ik in mijn vorige post linkte, maar daar wordt het wel vrij goed uitgelegd naar mijn mening. Waar het op neerkomt is dat mensen soms geen vraag stellen over hun probleem, maar een vraag stellen over wat ze denken dat een mogelijke oplossing is. Soms zit die mogelijke oplossing in totaal de verkeerde richting, en dan schiet je helemaal niets op met het beantwoorden van die vraag. In de SA-thread wordt daar ook een mooi voorbeeld van gegeven.
Soms wel, soms niet. Mijn punt is dat er meestal vanuit gegaan wordt dat de verkeerde vraag gesteld wordt en dat wij in al onze wijsheid iemand moeten behouden om een fout te maken. Iedereen wordt geanalyseerd en bijna voor dom uitgemaakt, omdat ze onvoldoende voorkennis hebben, te weinig verdiept hebben of zelf niet zeker weten wat ze willen. Soms is dat dom antwoord geven op de verkeerde vraag een stuk prettiger voor de persoon die de vraag stelt.
OK, terug naar dit topic: wordt dat hier gedaan? Volgens mij valt dat wel mee. TS heeft al een letterlijk antwoord op de originele vraag gekregen: nee, de lens van deze camera is niet verwisselbaar.

In dat opzicht is de vraag dus eigenlijk al beantwoord. Maar zoals meestal blijkt er achter TS' vraag een grotere vraag te liggen, namelijk die over aankoopadvies van de camera. Is het erg dat we TS daarmee (hoewel ongevraagd) proberen te helpen?

Tenslotte nog dit: We zijn hier ook geen helpdesk, we zijn een discussieforum. Dat een topic een andere richting uitgaat dan TS bedoelde kan gebeuren, dat heb je nou eenmaal op een discussieforum. Ik vind dat niet per se een probleem. We hoeven ons niet strict te houden aan de vraag die TS stelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuk217
Je hebt ook gelijk dat er een discussie mag/moet plaats vinden en dat dit verder dan de vraag kan reiken.

Waar mijn ergernis vandaan kwam is dat de topicstarter waarschijnlijk al weggejaagd is en niet meer terugkomt. Iedereen op got denkt altijd behulpzaam te zijn, maar het niveau ligt voor een leek die hier per ongeluk binnen komt veel te hoog. Iemand met een simpel verzoek om een klein advies of soms zelfs enkel een wens voor bevestiging, krijgt soms onbedoeld een complete discussie ver uit de richting van de bedoeling van de topic starter.

Dit forum is niet bepaald laagdrempelig. Dat vind ik vaak jammer.
Als deze dame van 18 met haar rondreis leuke blogfotos wil maken kan ze op het forum van Viva of Cosmo etc waarschijnlijk 100 gelijkgestemden vinden die haar allerlei camera's aanraden uit eigen ervaring. Ze kiest die uit de meest enthousiaste reactie en is er waarschijnlijk blij mee.

In plaats daarvan kom deze vrolijke meid op tweakers terecht in de hoop van 'experts' nog betere meningen te vinden en ze krijgt heel veel vragen en redenen om iets anders te kopen.

Uiteraard goed bedoeld en inderdaad misschien ook een veel beter advies! Ik snap je betoog dat mensen de verkeerde vragen stellen direct. Echt waar.

Ik mis alleen vaak het inlevingsvermogen om ook mensen gewoon eens een leuk advies te geven waar je zelf enthousiast van wordt. Deze dame zoekt een camera en niemand noemt concreet een camera. Where's the fun in that?

@icephase
Je krijgt geen gratis zak talent bij een camera. Maar fotografie is nu net iets wat iedereen kan. hobbyfotografen doen soms of ze het monopolie op goede foto's maken hebben. Iedere leek kan ook bij tijd en wijlen een geweldige foto maken. Een goede camera helpt je technisch met een beter plaatje. Dat mag best af en toe hardop gezegd worden. That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tuk217 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:42:
Je hebt ook gelijk dat er een discussie mag/moet plaats vinden en dat dit verder dan de vraag kan reiken.

Waar mijn ergernis vandaan kwam is dat de topicstarter waarschijnlijk al weggejaagd is en niet meer terugkomt. Iedereen op got denkt altijd behulpzaam te zijn, maar het niveau ligt voor een leek die hier per ongeluk binnen komt veel te hoog. Iemand met een simpel verzoek om een klein advies of soms zelfs enkel een wens voor bevestiging, krijgt soms onbedoeld een complete discussie ver uit de richting van de bedoeling van de topic starter.
...
Ik denk niet dat TS is weggejaagd, het ontbreekt haar eerder aan fatsoen om op de posts in te gaan die haar wel degelijk een goede richting op kunnen sturen. (ze kan ook geen gericht advies verwachten als de vraagstelling zo belabberd is)

Persoonlijk zie ik dit soort figuren dan ook liever op het Viva forum blijven dan dat ze hier de boel komen vervuilen met zulk kansloos soort topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nu we dat achter de rug hebben en duidelijk hebben waarom er soms dieper gegraven moet worden dan het simpelweg "beantwoorden" van een vraag, kunnen we dan nu weer on-topic en advies geven? Anders gaat hier toch echt een slotje op.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1