Even in het algemeen, en los van het feit of dit verhaal of dit topic van toepassing is: ja. Uiteindelijk willen we TS' probleem oplossen, niet zijn vraag beantwoorden.
Ik weet niet of je de SA-thread hebt gelezen die ik in mijn vorige post linkte, maar daar wordt het wel vrij goed uitgelegd naar mijn mening. Waar het op neerkomt is dat mensen soms geen vraag stellen over hun probleem, maar een vraag stellen over wat ze denken dat een mogelijke oplossing is. Soms zit die mogelijke oplossing in totaal de verkeerde richting, en dan schiet je helemaal niets op met het beantwoorden van die vraag. In de SA-thread wordt daar ook een mooi voorbeeld van gegeven.
Soms wel, soms niet. Mijn punt is dat er meestal vanuit gegaan wordt dat de verkeerde vraag gesteld wordt en dat wij in al onze wijsheid iemand moeten behouden om een fout te maken. Iedereen wordt geanalyseerd en bijna voor dom uitgemaakt, omdat ze onvoldoende voorkennis hebben, te weinig verdiept hebben of zelf niet zeker weten wat ze willen. Soms is dat dom antwoord geven op de verkeerde vraag een stuk prettiger voor de persoon die de vraag stelt.
OK, terug naar dit topic: wordt dat hier gedaan? Volgens mij valt dat wel mee. TS heeft al een letterlijk antwoord op de originele vraag gekregen:
nee, de lens van deze camera is niet verwisselbaar.
In dat opzicht is de vraag dus eigenlijk al beantwoord. Maar zoals meestal blijkt er achter TS' vraag een grotere vraag te liggen, namelijk die over aankoopadvies van de camera. Is het erg dat we TS daarmee (hoewel ongevraagd) proberen te helpen?
Tenslotte nog dit: We zijn hier ook geen helpdesk, we zijn een discussieforum. Dat een topic een andere richting uitgaat dan TS bedoelde kan gebeuren, dat heb je nou eenmaal op een discussieforum. Ik vind dat niet per se een probleem. We hoeven ons niet strict te houden aan de vraag die TS stelt.