[Macbook air 2013] Installatie windows 10 via bootcamp faalt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtomgo172
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-08 16:52
Hallo allen,

Ik ben bezig windows 10 op mijn Macbook air 13" te installeren. Ik heb een boot usb gemaakt met de bootcamp assistent. Als ik vervolgens probeer windows te installeren op de aangemaakte partitie krijg ik de melding: 'Setup was unable to use the existing partition because the system volume does not contain the required disk space'. Ik heb de partitie een grootte gegeven van 50gb dus dit zou ruim voldoende moeten zijn.

Via wat zoekwerk ben ik er al wel achter gekomen dat het wel eens zou kunnen komen doordat er nog maar 2mb van de 200mb beschikbaar is op de EFI partitie. Hier is mijn zoektocht echter vastgelopen.

Samengevat, mijn vraag is; Zijn er hier mensen die ook deze problemen hebben gehad? En mocht het gebrek van ruimte op de partitie de oorzaak zijn, hoe creëer ik hier ruimte op?

Mvg,

Tom

Beste antwoord (via tomtomgo172 op 10-02-2017 22:34)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat je EFI partitie te vol is, waardoor Windows zijn EFI systeemfiles niet meer kwijt kan. Ter vergelijk: de EFI partitie op mijn 2015 MBP heeft ~180MB vrije ruimte.

Je kan de partitie vanuit OSX openen door in een terminal het volgende in te kloppen:
code:
1
diskutil mount /dev/disk0s1

Nu heb je een EFI partitie in je Finder erbij.

Geen van de bestanden op deze partitie zijn noodzakelijk voor het opstarten van OSX op een Mac. Apple gebruikt hem meer als een dumpplek voor firmware-updates volgens mij. Je zou dus kunnen proberen alle bestanden op deze partitie te verwijderen (of eventueel te verhuizen naar je desktop) en kijken of het dan beter gaat.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat je EFI partitie te vol is, waardoor Windows zijn EFI systeemfiles niet meer kwijt kan. Ter vergelijk: de EFI partitie op mijn 2015 MBP heeft ~180MB vrije ruimte.

Je kan de partitie vanuit OSX openen door in een terminal het volgende in te kloppen:
code:
1
diskutil mount /dev/disk0s1

Nu heb je een EFI partitie in je Finder erbij.

Geen van de bestanden op deze partitie zijn noodzakelijk voor het opstarten van OSX op een Mac. Apple gebruikt hem meer als een dumpplek voor firmware-updates volgens mij. Je zou dus kunnen proberen alle bestanden op deze partitie te verwijderen (of eventueel te verhuizen naar je desktop) en kijken of het dan beter gaat.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtomgo172
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-08 16:52
Bedankt voor je reactie. Ik heb bovenstaande stappen uitgevoerd en dat was inderdaad de oplossing!