Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• 3clectic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 27-05 13:35
Ik ongeveer een jaar geleden begonnen bij een kleine organisatie in Gelderland als YP Tester. Ontzettend interessant maar ik zit na een korte opdracht van 3 maanden al die tijd op de bank. Natuurlijk ontzettend veel tijd om opleidingen te volgen en mezelf te ontwikkelen op het gebied van programmeren, maar het bankzitten begint me ontzettend tegen te staan. Ik heb zelfs mijn CAT certificaat gehaald door de zeeŽn van tijd die ik momenteel heb.

Ik ben meerdere keren aangeboden bij klanten met de intentie werkervaring op te doen waarbij ik voor niks een aantal maanden zou werken. Uiteindelijk liep dit vast op de inwerkperiode waar ze bij iedere organisatie geen tijd voor hadden. Mijn vraag aan jullie is of jullie misschien een oplossing weten of misschien zelf bij een organisatie werken waar een soort stage opdracht mogelijk is?

• sebasd
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 25-06 20:48
Wat ik van mijn begintijd in de testwereld (ook detachering) nog wel weet is dat mensen vaak met meer ervaren collega's een tijd meeliepen om ervaring op te doen en zichzelf zo bij klanten in de picture te zetten. Kan zoiets niet bij je werkgever? Dan belast je je klant minder met de inwerktijd, want die neemt je collega voor zijn rekening.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 26-06 17:36
Hoe ziet je functie er exact uit?

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 25-06 14:06

SeatRider

Back in the seat

Wat stelt jouw detacheerder voor eigenlijk? Zij zullen ook niet blij zijn dat je op de bank zit. Ben jij echt alleen zelf verantwoordelijk voor het vinden van nieuw werk?
quote:
sebasd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:57:
Dan belast je je klant minder met de inwerktijd, want die neemt je collega voor zijn rekening.
Maar uiteindelijk betaalt de klant daarvoor, dus die moet dat wel willen. Ik weet niet of het in deze constructie al eens is voorgesteld?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 18:17
quote:
3clectic schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:36:
Mijn vraag aan jullie is of jullie misschien een oplossing weten of misschien zelf bij een organisatie werken waar een soort stage opdracht mogelijk is?
Je bent in dienst bij een detacheerder, het is hun taak om een klus voor je te vinden. Dat is zeker niet jouw werk.

Het is ergens heel typisch bij dat soort toko's, zodra je op de bank zit vragen ze je "Wat ga jij doen om een opdracht voor jezelf te regelen?" terwijl ze een heel leger verkopers in dienst hebben. (Alhoewel de meeste dan wel van het kaliber tweedehands auto verkoper zijn...) Dit gebeurt bij zowel kleine als grote partijen, maar ik vond het altijd van die typische dingen.

Indien er op langere termijn geen uitzicht is op werk zou je ook kunnen overwegen te solliciteren bij grotere detacheerders. Die hebben een groter netwerk, maar ook meer capaciteit om een junior weg te zetten op bijvoorbeeld een intern project.

Let wel als je vertrekt op eventuele amortisatieregelingen voor je studies. Maar misschien wil een nieuwe werkgever dat ook overnemen.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Heb zelf in een beetje vergelijkbare situatie gezeten (het probleem was daar alleen dat het sales team in mijn regio er uit geschopt was). Wat ik heb gedaan is: cursussen & zelf trainingen doen (detacheerder gaf ook cursussen aan bedrijven dus kon zo software en materiaal van de plank trekken). Tutorials etc. Werkt ook prima.

Daarnaast heb ik vacatures naar het nieuwe sales team geschopt die me wel okay leken. De mooie/interessante vacatures heb ik zelf buiten mijn werkgever om op gesoliciteerd, ook om uit te vinden wat ik precies wilde doen qua werk. (Detacheerder was voor mij een bewust tussen station om uit te vinden welke richting ik precies op wilde).

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:46
Als je zoveel tijd over hebt en nog betaald ook dan zou ik het wel weten..ga jezelf binnen een maand helemaal op de hoogte brengen (en maak proefopstellingen):

Organisatorisch (Theoretisch):
1. Agile/Scrum
2. Continues Delivery/Integration
3. DevOps

CD/CI (Praktisch)
1. Maak je bekend met het in 1 keer uitrollen van omgevingen (Docker/Saltstack) en daarbij horende provisioning van je omgeving (aanmaken van DB schema's, Jboss instances, my-dictionaries, installeren van java applicaties (XL-Deploy/XL-release zijn daarbij ook bekende commerciele pakketten).
2. Maak je bekend met Jboss
3. Maak je bekend met Jenkins Jobs/CD-pipelines en Maven, hiermee kan je CD-straat inrichten en zorgen dat je testautomatiseringsscripts in diverse framework (Cucumber, Jmeter, etcetra) worden uitgevoerd voor diverse omgevingen (OTAP) getriggered vanaf bijvoorbeeld een Subversion/Github commit.
4. Intellij-IDEA is je vriend hierbij.

"You never come second by putting other people first"

• Trapezoid
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 23:12
Dat is herkenbaar voor veel mensen denk ik zo. Maar je komt over als iemand die wel probeert zichzelf van de bank te werken. Je bent flink bezig je technische kennis te vergroten. Ik denk dat veel mensen een voorbeeld aan je kunnen nemen.
Bovendien heb je dus al 3 maanden ervaring. Probeer hier ook iets van te maken wat je kan verkopen, ook al is het maar 3 maanden. Gewoon een goed verhaal over wat je in die 3 maanden geleerd hebt, en wat dit zegt over jou als toekomstige employee etc.
Daarnaast wat GoldenSample zegt, probeer misschien het salesteam een beetje te helpen (ook al is dat eigenlijk echt niet jouw taak, het toont dat je initiatief neemt)

Toen ik net bij een detacheerder ging werken heb ik ook 4 maanden op de bank gezeten, terwijl ik wel al testervaring had. Het is frustrerend, maar het komt op een gegeven moment wel. Dit is wat ik ook veel hoor van mensen die net beginnen. lang op de bank is geen uitzondering voor YP's. Het hangt ook net af van de tijd waarin je begint/ vrij komt en de omstandigheden.

Wellicht kun je nog wat werken aan je presentatie/solliciatieskills?Heb je wel veel gesprekken gehad bijvoorbeeld?

Daarna blijft er weinig over dat jij nog kan doen. Jij maakt jezelf gewoon verkoopbaar, maar dan is het ook wel de taak van sales en jouw manager om je daadwerkelijk te verkopen. Als je het idee hebt dat dat niet gebeurd en alle verantwoordelijkheid bij jouw wordt gelegd kan je je gaan afvragen of je wel goed zit. Misschien praten met een andere grote partij?

• double_whopper
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:59
quote:
CMD-Snake schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:48:
[...]

Indien er op langere termijn geen uitzicht is op werk zou je ook kunnen overwegen te solliciteren bij grotere detacheerders. Die hebben een groter netwerk, maar ook meer capaciteit om een junior weg te zetten op bijvoorbeeld een intern project.
Als je al ergens gaat solliciteren dan als harde eis stellen dat ze een klus voor je hebben. Iets wat ongeveer in je straatje ligt. Anders niet doen.

Iemand met geen/nauwelijks ervaring moet gemakkelijk plaatsbaar zijn. Wees niet te kieskeurig en pak de eerste opdracht meteen mee al sluit het niet helemaal aan. Als het niet bevalt kijk dan of je iets beters kunt krijgen. Naarmate je ervaring opbouwt zul je meer invloed uit kunnen oefenen.

Spreek uit eigen ervaring. Heb 5 jaar bij een grotere detacheerder gezeten en daar eea meegemaakt en gezien.

Op de bank zitten en op interne klussen zitten is een heilloze weg. Niet alleen worden er mensen van weggetrokken zodra ze billable kunnen zijn, waardoor het leereffect voor jou beperkt is. En bovendien blijf je zelf op de schopstoel. Zaak is om billable te worden en snel ook!

Als dat geregeld is kun je altijd nog kijken wat je nog meer kunt doen om je eigen ervaring uit te breiden. Als je je daarbij binnen het bedrijf kunt profileren: des te beter

Bij een grotere club moet je vooral aan jezelf denken en je eigen marktwaarde. Leer wat je kunt leren zolang het in je eigen straatje past. Na een jaar of 3 ga je merken dat men je te duur vind, of je wil zelf weg ivm achterblijvende arbeidsvoorwaarden. Dus daar moet je naartoe werken. Dat je weg kunt als je dat wilt en niet vastloopt op bijv. gebrek aan ervaring.

double_whopper wijzigde deze reactie 15-02-2017 18:55 (12%)

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 18:17
quote:
double_whopper schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:45:
Op de bank zitten en op interne klussen zitten is een heilloze weg. Niet alleen worden er mensen van weggetrokken zodra ze billable kunnen zijn, waardoor het leereffect voor jou beperkt is. En bovendien blijf je zelf op de schopstoel. Zaak is om billable te worden en snel ook!
Interne klussen hoeven dan niet altijd bezigheidstherapie te zijn. Grote detacheerders willen ook nog wel resultaat verplichte opdrachten uitvoeren waarbij hele trajecten bijvoorbeeld van software ontwikkelen op hun eigen kantoren uitgevoerd worden.

De bezigheidstherapie leidt inderdaad tot niets.

• double_whopper
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:59
Is niet alleen bezigheidstherapie en die interne klussen zijn soms ook nuttig. Is namelijk broodnodige r&d om nieuwe kennis op te doen.

Of de eigen systemen hebben een opfrisbeurt nodig...

Ik heb veel van dergelijke initiatieven gezien en er kwamen echt gave dingen uit. Het vervelende is echter dat dit soort interne projecten niet meetellen als billable door de managers die er te snel de stekker uittrekken.

Als je als consultant op zo'n project zit wordt je nog steeds gezien als idle en moet je toch nog steeds op intake e.d. net als je andere collegae die ook op het project zitten.

double_whopper wijzigde deze reactie 16-02-2017 08:21 (42%)

• supreme tweaker
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 26-06 16:47
Mocht je voorlopig nog zeeŽn van tijd hebben, verdiep je in Testautomatisering. Trend is dat testing steeds meer geautomatiseerd wordt en de klassieke "Tester" steeds minder interessant wordt voor moderne IT organisaties. Met deze meerwaarde wordt je ook beter plaatsbaar en kan je de organisatie waar je nu werkt ook goed helpen toekomstvast te worden.

Burp

• Tjoekie
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Wat de rest ook al zegt: vergroot je technische kennis. Er lopen al genoeg functionele testers rond die het dun door de broek loopt als ze een stukje code zien. Als je daar niet van schrikt en wel mee kunt werken om tests te automatiseren dan heb je in de huidige markt grote meerwaarde.
Pagina: 1

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*