Pc gebouwd cpu fan speed error.help!!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 820189

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb net mijn pc gebouwt en bij het opstarten krijg ik cpu Fan speed error detected ensure that the cpu fan is properly installed on the cpu_fan header or adjust/disable the fan speed low limit option the uefi bios.

Weet iemand hoe ik dit moet fixen en wat het betekend??

Mobo= asus strix z270
Cpu=i5 7600k
Waterkoeler: corsair h100 v2
Gpu= asus strix 1070

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 880245

Lees de melding en zoek het op in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:45
Controleer of je CPU-fan zijn rondjes maakt :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:22:
Controleer of je CPU-fan zijn rondjes maakt :).
Hij draait op rond 1500 rpm. Heeft iemand een fix voor het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-07 23:33
wat zegt google?

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07 13:49

Joran

<3 natalee

Sluit de pwm kabel van je h100 op je cpukoeleraansluiting op je moederbord aan

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Joran schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:29:
Sluit de pwm kabel van je h100 op je cpukoeleraansluiting op je moederbord aan
Heb ik gedaan de waterkoeler heeft 3pin toch op een 4 pin mobo header??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pomp moet op cpu Aux of een andere header, de cpu fan in de cpu fan slot zelf. Je pomp draait te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:38:
De pomp moet op cpu Aux of een andere header, de cpu fan in de cpu fan slot zelf. Je pomp draait te langzaam.
Ik snap het niet kan je het een beetje simpeler uitleggen. Ik heb trouwens de watercooler op een cpu header aangesloten er is wel een aio pump header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663003

Een dergelijke melding krijg je vaak omdat je moederbord er op ingesteld is dat je een standaard/stock CPU-koeler gaat gebruiken. Deze (relatief) kleine koelers moeten een minimaal aantal rpm halen om effectief te koelen. Je moederbord heeft vaak een instelling om te checken of je CPU koeler niet langzamer dan dit minimum draait. De koeler zou dan namelijk kapot/vies/o.i.d. kunnen zijn waardoor deze te langzaam gaat draaien.

Ga je een andere koeler installeren (vaak één met een veel grotere fan dan de stock koeler) dan draait deze meestal een stuk langzamer. Soms dus langzamer dan het minimum wat in het bios ingesteld staat. Je moedebord denkt nu dat er een probleem is maar dat hoeft dus zeker niet het geval te zijn.

Check in je BIOS even of er ergens een 'monitoring' menu is. Kijk daar of er een minimaal RPM ingesteld is voor je CPU-fan. Als je zeker weet dat je waterkoeler goed aangesloten is en dat de fan draait dan kun je deze instelling op 'ignore' zetten. Daarna met bijgeleverde software een tijdje de temperaturen van je CPU en moederbord in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 663003 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:42:
Een dergelijke melding krijg je vaak omdat je moederbord er op ingesteld is dat je een standaard/stock CPU-koeler gaat gebruiken. Deze (relatief) kleine koelers moeten een minimaal aantal rpm halen om effectief te koelen. Je moederbord heeft vaak een instelling om te checken of je CPU koeler niet langzamer dan dit minimum draait. De koeler zou dan namelijk kapot/vies/o.i.d. kunnen zijn waardoor deze te langzaam gaat draaien.

Ga je een andere koeler installeren (vaak één met een veel grotere fan dan de stock koeler) dan draait deze meestal een stuk langzamer. Soms dus langzamer dan het minimum wat in het bios ingesteld staat. Je moedebord denkt nu dat er een probleem is maar dat hoeft dus zeker niet het geval te zijn.

Check in je BIOS even of er ergens een 'monitoring' menu is. Kijk daar of er een minimaal RPM ingesteld is voor je CPU-fan. Als je zeker weet dat je waterkoeler goed aangesloten is en dat de fan draait dan kun je deze instelling op 'ignore' zetten. Daarna met bijgeleverde software een tijdje de temperaturen van je CPU en moederbord in de gaten houden.
Ff voor de zekerheid dubbel check:). Wat kan ik verkeert geplugt hebben de 2 kabels van de blok gaan naar de fans en 1 kabel van de blok gaat naar de cpu header en de ander is link kabel van koelblok naar usb. De aio pump header is leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663003

Ik ken de koeler persoonlijk niet maar heb net even de handleiding gedownload. Daar staat:
  • Connect the pump power cable to the CPU_FAN header on your motherboard
  • Connect the fans to the two connectors coming ofthe pump.
En verderop:
  • Using the included Corsair Link™ USB cable, attach pump unit to a motherboard USB header
De afbeeldingen zijn ook zeer duidelijk. Als je de handleiding gevolgd hebt (en op basis van jouw verhaal) neem ik aan dat je het goed aangesloten hebt.

Dat de aio pump header niet gebruikt wordt zou geen probleem moeten zijn.

Belangrijkste is dat je een tijdje in de gaten houdt wat de temperaturen zijn van je CPU en moederbord. (Ook onder load.) Dan weet je snel genoeg of er goed gekoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPS13
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-07 23:12

RPS13

S T Y L E

Lees dit eens:

https://www.reddit.com/r/.../?st=iz07plsx&sh=9d943eb5

Ik heb hetzelfde met m'n Maximus IX Hero. Ik draai m'n AIO nu ook vanaf een CHA_FAN header, echt geen aanrader, want je krijgt geen warnings als je pomp het niet doet @ startup, maar mocht je je systeem in ieder geval ff willen gebruiken dan kun je deze workaround tijdelijk gebruiken.

In de Qfan control trouwens wel de pomp op 'full speed' zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RPS13 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 20:39:
Lees dit eens:

https://www.reddit.com/r/.../?st=iz07plsx&sh=9d943eb5

Ik heb hetzelfde met m'n Maximus IX Hero. Ik draai m'n AIO nu ook vanaf een CHA_FAN header, echt geen aanrader, want je krijgt geen warnings als je pomp het niet doet @ startup, maar mocht je je systeem in ieder geval ff willen gebruiken dan kun je deze workaround tijdelijk gebruiken.

In de Qfan control trouwens wel de pomp op 'full speed' zetten.
Dus je kan hem niet gebruiken via de cpu header omdat die weinig watt geeft. Kan je dit niet verhogen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De waterpomp van je waterkoeling, wil je altijd op 100% laten draaien. Dus die sluit je aan op alles behalve de CPU-fan zelf. Deze zet je vervolgens op 100% met Qfan op uit. De CPU fan kan gewoon met Q-fan aan, deze zal dan dynamisch aan de hand van temperatuur processor harder / zachter gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:17:
De waterpomp van je waterkoeling, wil je altijd op 100% laten draaien. Dus die sluit je aan op alles behalve de CPU-fan zelf. Deze zet je vervolgens op 100% met Qfan op uit. De CPU fan kan gewoon met Q-fan aan, deze zal dan dynamisch aan de hand van temperatuur processor harder / zachter gaan draaien.
Okey dan sluit ik het op aio pomp en hoe zet ik het op 100%. Srry ik ben heel noob in dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anders gewoon op ignore zetten. Niet ideaal maar kan prima. Heb dit zelf ook omdat ik geen kabels naar mijn moederbord wil hebben. Heb dan wel een Aquaero die de PC uitzet als er te weinig waterflow is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:42:
Anders gewoon op ignore zetten. Niet ideaal maar kan prima. Heb dit zelf ook omdat ik geen kabels naar mijn moederbord wil hebben. Heb dan wel een Aquaero die de PC uitzet als er te weinig waterflow is.
Maar kan ik dan niet het op de cpu fan header aansluiten en de pomp op 100% zeggen en de fans iets hoger. Of werk dit niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 820189 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:44:
[...]

Maar kan ik dan niet het op de cpu fan header aansluiten en de pomp op 100% zeggen en de fans iets hoger. Of werk dit niet
Ik heb echt geen idee wat je probeert te zeggen.
Pagina: 1