Onboard + Nvidia kaart samen gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-08 12:11
Mijn PC heeft zowel een NVIDIA kaart als een onboard videokaart die ik via de bios in kan schakelen.

Al enkele maanden heb ik volledig probleemloos beide kaarten naast elkaar draaien. Mijn monitor zit via hdmi aan de NVIDIA kaart en mijn tv via Displayport aan de onboard kaart.
Via de optie schermdeling in Windows 10 kan ik beide schermen probleemloos naast elkaar gebruiken.

Nu vertelt een kennis me dat dit eigenlijk niet zou mogen werken en dat ik daarmee een risico neem. Daar ben ik erg verwonderd over, want feit is dat het probleemloos werkt.
Maar nu is mijn vraag... is er inderdaad een risico om NVIDIA kaart en onboard kaart samen te gebruiken en zo ja, wat is dat risico?

In apparaatbeheer zie ik dat onboard kaart en NVIDIA kaart elk op een eigen geheugenbereik zitten, iets wat volgens de kennis ook merkwaardig zou zijn.

Alternatief is de aanschaf van een nieuwe videokaart met twee hdmi aansluitingen of een hdmi aansluiting en een Displayport aansluiting. Maar kaarten met zo'n dubbele aansluiting schijnen ontzettend duur te zijn, dus ik blijf liever doorgaan op de manier zoals ik dat nu al enkele maanden probleemloos doe. Maar niet als hier een risico aan zit natuurlijk.

Dus graag helderheid in deze verwarring.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Werkt hier ook al jaren prima, maar dan met 2x DP via de nVidia kaart en HDMI voor de TV via het moederbord. Voor zover ik heb kunnen lezen destijds, was het hooguit afgeraden om het niet te doen, en niet zozeer dat het niet zou kunnen. Uiteraard om de meest obvious redenen: op die IGP's valt niet te gamen :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je hebt kennissen met verstand van Computers en je hebt kennissen die denken dat ze er verstand van hebben.

Dat je on-board kaart werkt is alleen maar top, Handig als tweede kaart voor er bij terwijl je normale NVidia kaart gebruikt kan worden om te gamen, lekker snel :)

Het is dus totaal geen probleem om deze config zo te hebben. En soms misschien zelfs wenselijk.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je kennis mag zich anders een keer gaan verdiepen in videokaarten ;).

Je kan al eeuwen een onboard naast een normale videokaart draaien zonder enige problemen. Zelf gebruik ik mijn ondie Intel gpu als audiokaart (HDMI -> receiver), naast een AMD kaart voor games.

Het is niet meer dan logisch dat ze beiden een eigen geheugen bereik hebben. De Nvidia gpu heeft zijn eigen dedicated geheugen en de Intel gpu snoept een stukje van je normale ram af. Dat zou ook meteen de enige reden zijn om het niet op deze manier te doen, je verliest een stukje geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik doe dit zelf ook al jaren, zonder enkele problemen. Dus deze kennis heeft het fout ;)

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-08 12:11
Bedankt voor de reacties. Ik ben helemaal gerust gesteld.
Pagina: 1