Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cunro
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10 00:18
Hi Tweakers, zie op moment door de bomen het bos niet meer en wil graag wat ervaringen/meningen van mede tweakers inwinnen.

Ik zoek een monitor of component upgrade
Het afgelopen half jaar ben ik me wezen oriënteren op de aanschaf van een nieuwe monitor. Ik heb het gevoel dat we een beetje op een kantelpunt zitten van 1080 naar 4k (met 1440p er nog even tussenin ook) waardoor ik keer op keer geen keuze kan maken wat ik wil aanschaffen. Heb het gevoel dat het te vroeg is om in te stappen op 4k en heb het idee dat 1080 een loze investering is. 1440p heb ik me twijfels over aangezien het er beetje loos tussenin zit en niet verder niet veel ondersteund meer gaat worden.

De insteek is dus dat ik een nieuwe monitor wil kopen maar omdat ik het op dit moment een lastige markt vind zit ik ook te overwegen om simpelweg mijn componenten te upgraden. De grote vraag die ik beantwoord wil hebben is de volgende (en dit is een subjectieve en ben dus ook geinteresseerd in iedereens mening):"Waar ga ik het meeste uithalen qua game ervaring nieuwe monitor vs upgrade pc componenten

Wat is je budget?
Mijn budget is flexibel maar in de eerste instantie is het zo'n 400-600 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voornamelijk voorkeur voorde "A-merken" omdat ik nog wel is me twijfels heb over de "mindere" producten. Bij monitoren krijg ik bijvoorbeeld een beetje kippenvel bij iiyama en AOC. Als dit volledig onterecht is wil ik dit ook wel graag weten

Huidig Gamesysteem
Monitor: Samsung Syncmaster BX2450
- Erg verouderd dus en echt toe aan upgrade

Mobo: Asus Maximum VIII Ranger
CPU: Intel I5 6600k
Koeler: Scythe Mugen 4
RAM: 2x4gb Crucial DDR4
GPU: Gigabyte R9 290 (Stock)
Voeding: Corsair HX520W

Zoals je kunt zien is de videokaart en voeding een beetje verouderd. Mobo + cpu en bijbehorende hebben vorig jaar een leuke upgrade gehad.

Mijn grote afweging zit dus ook voornamelijk tussen gpu vs monitor upgrade. En aangezien de monitor ook nog wel hand in hand gaat met de gpu (met oog op 4k) is dit nogal een dilemma. Als ik hier tussen zou combineren binnen mijn budget zou dat ook mooi zijn.

Ik kijk uit naar jullie meningen en/of ervaringen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 19:07

Eentje

houd van de vijver

welke games ga je spelen. met de 290 hoef je in tripple a games geen 60 fps te verwachten op 1440p

als je beide nieuw wilt halen scherm en gpu zou ik met dat budget kijken naar een amd kaart met freesync.

iiyama bewijst zich al jaren in de monitor wereld en is een a merk in mijn ogen en persoonlijke mening zelfs beter dan samsung. aoc is ook prima merk overigens.

There eent no place like home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dajin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-03-2019
Ik ben ook goed te spreken over iiyama.
Goede aansluitmogelijkheden en redelijk geprijsd.

Als er een defect optreed binnen de garantieperiode, wordt een vervangend exemplaar (of upgrade als geen vervangend exemplaar beschikbaar is) bij je langsgebracht.

Trouwens, wat mij opvalt is dat je een DDR4 RAM op een DDR3 Mobo hebt zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-09 02:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Dajin schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:43:
Ik ben ook goed te spreken over iiyama.
Goede aansluitmogelijkheden en redelijk geprijsd.

Als er een defect optreed binnen de garantieperiode, wordt een vervangend exemplaar (of upgrade als geen vervangend exemplaar beschikbaar is) bij je langsgebracht.

Trouwens, wat mij opvalt is dat je een DDR4 RAM op een DDR3 Mobo hebt zitten...
Hij heeft waarschijnlijk een I gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cunro
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10 00:18
Eentje schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:21:
welke games ga je spelen. met de 290 hoef je in tripple a games geen 60 fps te verwachten op 1440p

als je beide nieuw wilt halen scherm en gpu zou ik met dat budget kijken naar een amd kaart met freesync.

iiyama bewijst zich al jaren in de monitor wereld en is een a merk in mijn ogen en persoonlijke mening zelfs beter dan samsung. aoc is ook prima merk overigens.
Heb een paar vaste games die niet perse een high end setup nodig heeft maar wil alle nieuwe releases ook kunnen spelen. Dus de eis is wel dat er gewoon lekker 60fps gedraaid kan worden op high/ultra settings.

In principe raad jij dus een 1440p monitor aan en op korte termijn gpu upgraden? Is 1440p nu nog waard om te kopen? Iedereen is super lovend om freesync (en gsync), is dit echt zo geweldig? 144hz had ik ook nog in me hoofd zitten maar ik speel geen super competitive games meer waarbij zulke fps perse nodig is, heb ik liever dan freesync bijv?
UltiemePCNerd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:52:
[...]

Hij heeft waarschijnlijk een I gemist.
En klopt idd, me post aangepast.

Daarnaast mooi om te horen dat iiyama wel goed ontvangen wordt de laatste jaren, geeft me dan wel een beter gevoel als ik wel besluit een scherm van dit merk aan te schaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cunro op 11-02-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 19:07

Eentje

houd van de vijver

over freesync heel kort
https://www.asus.com/nl/support/faq/1011625/

heeft misschien haal je met lichte games op jouw kaart wel 60 fps op een 1440p scherm. je kunt altijd proberen of je goede fps haalt op 1440p scherm zo ja kun je wachten op amd vega bijvoorbeeld.

als je videokaart en scherm koopt zou ik freesync(amd) aangezien dit in tegenstelling tot gsync(nvidea) niet of nauwelijks extra kost

144 hz is niet alleen met shooters handig overigens. ik heb tijdje met scherm kunnenspelen omdat vriend van me er een heeft ik vind het in dagelijks gebruik ook fijner. kost wel meer natuurlijk.

There eent no place like home

Pagina: 1