Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twijfel tussen gamePC PW nov '16 en upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Alxer86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-11 18:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De meest veeleisende bezigheid zal gamen worden. Ik heb geen ambitie om te streamen of op te nemen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
max. €1000 inc. verzendkosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem i.i.g. de monitor, de Creative 5.1 geluidsset, de Logitech USB muis en USB toetsenbord mee. Ook mijn ouderwets draaiende HD voldoet nog voor opslag.
Als ik voor een upgrade i.p.v. nieuw systeem ga, beschik ik al over het mobo, de cpu met koeling, RAM, een optische drive, kaartlezen en een 11 jaar oude budget ATX kast. Aangezien de PSU af en toe rare en irritante geluiden maakt wil ik die niet meer gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als ik ga voor de upgrade heb ik een videokaart nodig die past bij mijn huidige hardware (dus PCI-e 2.0), een acceptabele PSU en dan verdubbel ik mijn ram met een identiek setje.
Als ik een nieuw systeem bouw dan heb ik een kast met inhoud nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang alles maar fijn met elkaar samenwerkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen bezwaar tegen een grote kast. Geluid is niet super belangrijk, al zit ik niet te wachten op niveau stofzuiger. Verder hoeft het ook niet mooi te zijn van binnen of buiten.

Ga je overklokken?
Nee, tenzij het net zo makkelijk is als het aandraaien van een schroefje. Maar liever heb ik goede prestaties uit de fabriek.

Wat verwacht je van ons?
Advies over de afweging tussen upgrade en nieuwbouw.

Gisteren is na 6 jaar trouwe dienst mijn videokaart plotseling overleden. De temperatuursensor is kapot waardoor de fan continu op vol vermogen blijft draaien.

Nu is de vraag: koop ik een nieuwe oudere kaart en wat geheugen voor in het huidige systeem omdat mijn cpu (denk ik) nog aardig mee kan. Of loopt ik dan zo achter de feiten aan dat ik binnen afzienbare tijd alsnog iets nieuws moet bouwen?
Als ik mijn X4 970 BE vergelijk met bijvoorbeeld de i5 7600K, dan is er qua kloksnelheid de afgelopen 6 jaar geen enorme sprong gemaakt. Maar die cijfers zeggen wellicht niet alles?

Als ik iets nieuws zou kopen, zou het ongeveer zijn wat in de BBG van nov '16 werd aangeraden, maar dan met een i5 7600K omdat een aantal games behoorlijk cpu intensief zijn. Misschien ook een iets goedkoper mobo of ander ram, afhankelijk van actuele prijzen.

Dus: of voor rond de 300 euro upgraden, of voor 1000 euro nieuw?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Alxer86 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:05:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De meest veeleisende bezigheid zal gamen worden. Ik heb geen ambitie om te streamen of op te nemen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
max. €1000 inc. verzendkosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem i.i.g. de monitor, de Creative 5.1 geluidsset, de Logitech USB muis en USB toetsenbord mee. Ook mijn ouderwets draaiende HD voldoet nog voor opslag.
Als ik voor een upgrade i.p.v. nieuw systeem ga, beschik ik al over het mobo, de cpu met koeling, RAM, een optische drive, kaartlezen en een 11 jaar oude budget ATX kast. Aangezien de PSU af en toe rare en irritante geluiden maakt wil ik die niet meer gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als ik ga voor de upgrade heb ik een videokaart nodig die past bij mijn huidige hardware (dus PCI-e 2.0), een acceptabele PSU en dan verdubbel ik mijn ram met een identiek setje.
Als ik een nieuw systeem bouw dan heb ik een kast met inhoud nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang alles maar fijn met elkaar samenwerkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen bezwaar tegen een grote kast. Geluid is niet super belangrijk, al zit ik niet te wachten op niveau stofzuiger. Verder hoeft het ook niet mooi te zijn van binnen of buiten.

Ga je overklokken?
Nee, tenzij het net zo makkelijk is als het aandraaien van een schroefje. Maar liever heb ik goede prestaties uit de fabriek.

Wat verwacht je van ons?
Advies over de afweging tussen upgrade en nieuwbouw.

Gisteren is na 6 jaar trouwe dienst mijn videokaart plotseling overleden. De temperatuursensor is kapot waardoor de fan continu op vol vermogen blijft draaien.

Nu is de vraag: koop ik een nieuwe oudere kaart en wat geheugen voor in het huidige systeem omdat mijn cpu (denk ik) nog aardig mee kan. Of loopt ik dan zo achter de feiten aan dat ik binnen afzienbare tijd alsnog iets nieuws moet bouwen?
Als ik mijn X4 970 BE vergelijk met bijvoorbeeld de i5 7600K, dan is er qua kloksnelheid de afgelopen 6 jaar geen enorme sprong gemaakt. Maar die cijfers zeggen wellicht niet alles?

Als ik iets nieuws zou kopen, zou het ongeveer zijn wat in de BBG van nov '16 werd aangeraden, maar dan met een i5 7600K omdat een aantal games behoorlijk cpu intensief zijn. Misschien ook een iets goedkoper mobo of ander ram, afhankelijk van actuele prijzen.

Dus: of voor rond de 300 euro upgraden, of voor 1000 euro nieuw?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Je kan AMD clockspeeds niet vergelijken met Intel clockspeeds.
Een Dual Core I3 6100 @ 3.9 ghz is sneller dan een octa core FX9590 @ 5 ghz.. Dit komt omdat AMD het budget niet had.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Wat voor games zou je graag willen spelen en op welke resolutie? (Ik gok FHD aan je monitor te zien) Een simpel spel zou alleen een nieuwe GPU behoeven.
Een 7600K is sowieso niet nodig, aangezien een K (en de Z-chipset van het moederbord) voor overklokken bedoeld zijn. Als je echt gaat zoeken naar prestatiebeurschillen tussen een 970BE en een i5-7600 zul je zien dat er best wel een groot gat tussen zit.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Alxer86
UltiemePCNerd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:58:
[...]

Je kan AMD clockspeeds niet vergelijken met Intel clockspeeds.
Een Dual Core I3 6100 @ 3.9 ghz is sneller dan een octa core FX9590 @ 5 ghz.. Dit komt omdat AMD het budget niet had.
Ik geloof je best, al snap ik niet hoe het werkt. Maar dat zoek ik misschien nog wel eens uit.
Kan ik hieruit concluderen dat je een upgrade met die oude AMD processor afraadt?
NLBUURMAN schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:16:
Wat voor games zou je graag willen spelen en op welke resolutie? (Ik gok FHD aan je monitor te zien) Een simpel spel zou alleen een nieuwe GPU behoeven.
Een 7600K is sowieso niet nodig, aangezien een K (en de Z-chipset van het moederbord) voor overklokken bedoeld zijn. Als je echt gaat zoeken naar prestatiebeurschillen tussen een 970BE en een i5-7600 zul je zien dat er best wel een groot gat tussen zit.
Ik speel inderdaad op 1080, het scherm gaat tot 60fps en dat vind ik voorlopig wel prima. Mocht ik met deze GPU over een jaar of 3 ook nog een 3D bril kunnen gebruiken dan zou dan mooi zijn, maar ik reken er niet echt op.

Tot nu toe werd m'n cpu maximaal belast door bijv. City: Skylines (zeker met mods), Crusader Kings 2 en KSP (al zat de bottleneck daar meer in m'n schijf en ram dankzij een hoop mods). Omdat 3,5 ghz blijkbaar niet genoeg is voor mij (dacht ik dus, maar blijkbaar komt er meer dan alleen hertz bij kijken), wilde ik iets hogerop binnen het "betaalbare" segment.
Denk je dat bijv. de i5 6400 goed genoeg is de komende 5 jaar? Of is voor een tientje meer de i5 7400 een mooie keuze? Of heb je een andere aanrader?

En qua mobo? Ik heb inderdaad geen overclock features nodig, en afgezien van de standaard moderne aansluitingen heb ik weinig wensen. Misschien is het fijn om 3000mhz ram aan te kunnen? Al is die paar seconden winst per dag (?) eigenlijk een luxe en geen noodzaak.
De voor- en nadelen van de verschillende chipsets gaan me helaas boven m'n pet dus ik laat me graag informeren door mensen die het wel snappen.

• Alxer86
Ik heb na een dag nazoeken, wikken en wegen nu mijn oog op de volgende mATX samenstelling.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 192,35€ 192,35
1MSI B250M Mortar€ 95,51€ 95,51
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 283,95€ 283,95
1Cooler Master Silencio 352€ 61,-€ 61,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 99,95€ 99,95
1Antec VPF Series 450W€ 54,95€ 54,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 134,90€ 134,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 941,56

Deze cpu leek me een goede keus vanwege de prijs/snelheids verhouding (voor zover ik daar over kan oordelen), maar misschien is een snellere versie verstandiger?

Omdat veel mobo's blijkbaar geen 5.1 audio via analoge 3.5mm uitgangen aan de achterkant meer ondersteunen kwam ik bij de B250M Mortar uit.

De keuze voor deze videokaart spreekt redelijk voor zich in deze prijscategorie, denk ik.

Vanwege het kleine mobo heb ik ook een kleine kast gekozen. Volgens mij past alles er in, de videokaart 276mm lang waar 355mm mogelijk is en ik ben van plan de stock cpu koeler te gebruiken. Compact en met een aardige score qua geluid, warmte en prijs.

Op het gebied van werkgeheugen zijn er een aantal opties die met mijn beperkte kennis vrijwel gelijk zijn. Mijn keuze is danook vooral beïnvloed door het prijsverschil van een paar euro ten opzichte van de concurrentie. Helaas is het ram uit de BBG van afgelopen november flink in prijs gestegen.

De BitFenix Whisper die hier vaak wordt aangeraden is helaas slecht leverbaar, maar gelukkig heeft de Antec VPF 450W zowel een schappelijke prijs als goede recenties.

Ook de SSD behoeft denk ik weinig uitleg. Voor opslag van media gebruik ik een ouderwetse HD uit m'n oude systeem.

Volgens mij passen de onderdelen bij elkaar, maar ik zal voor ik de bestelling plaats alles nog eens controleren.

Als jullie nog op- of aanmerkingen hebben hoor ik het uiteraard graag!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Deze cpu leek me een goede keus vanwege de prijs/snelheids verhouding (voor zover ik daar over kan oordelen), maar misschien is een snellere versie verstandiger?
Oorspronkelijk dacht je een 7600 nodig te hebben. Nu kies je ineens voor de 7400 om vervolgens te vragen of een krachtiger modelletje misschien een betere keus is? :?
Ik geloof je best
Dat mag ik toch hopen. Anders heeft je topic weinig zin;)
De BitFenix Whisper die hier vaak wordt aangeraden is helaas slecht leverbaar, maar gelukkig heeft de Antec VPF 450W zowel een schappelijke prijs als goede recenties.
De bitfenix is gewoon op voorraad bij Azerty
Vanwege het kleine mobo heb ik ook een kleine kast gekozen.
Logischerwijs beredeneer je andersom. Als een grotere kast geen probleem is ben je imho zelfs goedkoper uit bij een Atx opstelling.
Ook de SSD behoeft denk ik weinig uitleg. Voor opslag van media gebruik ik een ouderwetse HD uit m'n oude systeem.
Behoeven is een groot woord maar ben op zijn minst benieuwd waarom je ervan overtuigd bent dat dit dé beste keus is. Imho zal een 250gb namelijk volstaan als media gaat wegschrijven op een andere schijf.
Ik speel inderdaad op 1080, het scherm gaat tot 60fps en dat vind ik voorlopig wel prima.
Je hebt een 60hz paneeltje, geen 60fps.
Hoewel gamen met 60fps absoluut prima is, kan een hogere fps ondanks een 60hz scherm wel degelijk meerwaarde hebben.
, Crusader Kings 2 en KSP (al zat de bottleneck daar meer in m'n schijf en ram dankzij een hoop mods).
Als je deze stelling met feiten kunt onderbouwen krijg je van mij een goede fles wijn... :)

[ Voor 37% gewijzigd door Switchie op 12-02-2017 02:00 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Alxer86
Switchie schreef op zondag 12 februari 2017 @ 01:38:
[...]

Oorspronkelijk dacht je een 7600 nodig te hebben. Nu kies je ineens voor de 7400 om vervolgens te vragen of een krachtiger modelletje misschien een betere keus is? :?
Ja, na een dag turen naar specs waar ik maximaal de helft van begrijp is de logica van mijn afwegingen helaas niet al te best. Enerzijds wil ik niet betalen voor capaciteit die ik niet ga benutten, anderzijds wil ik er ook niet na een paar maanden achter komen dat ik door zuinigheid me zit te ergeren iets wat ik met een paar tientjes meer had kunnen voorkomen.
Daarom kies ik nu voor de 7500. Voor €25-30 meer dan de 7400 toch 400mhz (basissnelheid, turbo buiten beschouwing gelaten) sneller, terwijl de volgende in lijn voor €25 meer maar een kleine prestatieverbetering laat zien. Hier de cpu's op een rijtje.

Klinkt deze afweging wat logischer?
[...]

De bitfenix is gewoon op voorraad bij Azerty
Ja, ik zie het. De tool voor het berekenen van de verzendkosten gaf dat echter niet direct aan (toen ik er gister naar keek). Maar dat lag waarschijnlijk aan mijn gekozen instellingen. Ik keek echter niet verder omdat op verschillende plaatsen hier de kanttekening wordt gemaakt dat de bitfenix momenteel slecht leverbaar is. Mijn fout.
Maar dan de vraag; is de Whisper €25 beter dan de Antec, die in voedingsgids 32 goed wordt besproken? Ik ga voor een dichte kast, dus uiterlijk interesseert me niet. Omdat ik voor een mATX ga denk ik dat de wat beperktere lengte van de kabels niet problematisch zal worden. Dat de garantie met 3 jaar wat aan de korte kant is, is wel een negatief puntje.
[...]

Logischerwijs beredeneer je andersom. Als een grotere kast geen probleem is ben je imho zelfs goedkoper uit bij een Atx opstelling.
De kast is inderdaad iets duurder dan de ATX die ik op het oog had, de Cooler Master Force 500. De Silencio lijkt me echter wat stiller en heeft stoffilters. En na 12 jaar ATX is het weer eens wat anders. Geen rationele afweging, ik weet het.
[...]

Behoeven is een groot woord maar ben op zijn minst benieuwd waarom je ervan overtuigd bent dat dit dé beste keus is. Imho zal een 250gb namelijk volstaan als media gaat wegschrijven op een andere schijf.
Momenteel is mijn Steam folder 120gb, nog afgezien van games in andere locaties. Uiteraard kan dat kleiner wanneer dat noodzakelijk zou zijn, maar aan de andere kant denk ik met betere hardware eerder nieuwe, grotere games zal installeren.
Daarbij komt dan ook nog W10 en andere software.
Als ik het goed heb begrepen werken SSD's beter als ze nog wat ruimte overhebben, vandaar dus mijn keuze voor de MX-300 van 525gb.
Daarnaast is mijn hdd een Samsung met sata-300 aansluiting waar ik vanwege z'n snelheid zo min mogelijk software op wil installeren.
[...]

Je hebt een 60hz paneeltje, geen 60fps.
Hoewel gamen met 60fps absoluut prima is, kan een hogere fps ondanks een 60hz scherm wel degelijk meerwaarde hebben.
Mijn fout. Qua games die ik speel is fps niet enorm belangrijk, binnen het redelijke uiteraard. Als ik aanzienlijk meer geld had uit te geven zou ik waarschijnlijk een andere keuze hebben gemaakt, maar op dit moment lijkt me dit een goede keuze. Niet dan?
[...]

Als je deze stelling met feiten kunt onderbouwen krijg je van mij een goede fles wijn... :)
In City: Skylines had mijn cpu duidelijk moeite met grotere steden, rond de 80k inwoners was er tussen de langzaamste en snelste speed (bijna) geen verschil meer in ticksnelheid (is dat de juiste term of tenminste begrijpelijk?). Oftewel, alles ging langzamer. Taakbeheer liet zien dat mijn processorkernen maximaal belast werden. Autosaves zorgden voor onderbrekingen van 30 sec en incidenteel vastlopers. Dit alles ook zonder mods.

Wanneer CKII een autosave comprimeerde en opsloeg kostte dat soms 15-20 sec, waarbij Windows soms de melding gaf dat het programma niet meer reageerde. Volgens taakbeheer waren geen van mijn processorkernen gedurende dat proces maximaal belast, net zo min als mijn werkgeheugen. Het hdd ledje brandde er wel lustig op los, en ik kon de schijf ook druk horen werken.

Het laden van KSP met veel mods duurde soms wel 5 minuten waarbij de hdd hoorbaar druk bezig was, en ook het ledje gaf veel activiteit aan. De cpu was druk, maar niet continu op 100% en wanneer eenmaal alles geladen was, gaf taakbeheer aan dat het werkgeheugen behoorlijk benut werd (7,6 van de 8gb als ik het mij goed herinner. Dit leidde met enige regelmaat tot "out of memory" crashes.

Wellicht geen wetenschappelijke onderbouwingen waar een fles wijn tegenover staat, maar in ieder geval mijn gebruikerservaringen die ook zicht geven op mijn beperkte kennis van de werking van een computer.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Alxer86 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 00:32:
Omdat veel mobo's blijkbaar geen 5.1 audio via analoge 3.5mm uitgangen aan de achterkant meer ondersteunen kwam ik bij de B250M Mortar uit.
Volgens mij heeft zowat elk moederbord 3.5mm analoge uitgangen met minimaal 5.1 geluid aan de achterkant.

categorie: Moederborden
Ook als je de foto's bekijkt lijkt dat wel redelijk goed te zitten.

• Alxer86
kluyze schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:27:
[...]
Volgens mij heeft zowat elk moederbord 3.5mm analoge uitgangen met minimaal 5.1 geluid aan de achterkant.

categorie: Moederborden
Ook als je de foto's bekijkt lijkt dat wel redelijk goed te zitten.
Ik kwam vooral moederborden tegen met aan de achterkant slechts drie 3.5 aansluitingen; roze, groen en blauw. Mijn Creative setje gebruikt groen, oranje en zwart.

In de goedkoopste top 5 mobo's met chipset B250, socket 1151 en ddr4 kom ik helaas alleen maar de roze, groen, blauw combinatie tegen. Dan kan ik wel (in sommige gevallen) m'n draad uit elkaar trekken om de voorste uitgangen er bij te betrekken, maar dat vind ik geen geweldige oplossing.

De eerste twee die ik tegen kom zijn deze. Ik kan nauwelijks verschil ontdekken, dus als iemand me kan vertellen waarom de ene een betere keus is dan de ander hoor ik het erg graag.

PS. Als ik een mobo met B250 chipset koop en er een i5 7500 op installeer (da's Kabylake toch?), dan werkt dat toch meteen zonder dat ik met een andere cpu nog firmware moet updaten? Of heb ik het verkeerd begrepen?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb eens gekeken naar een random So1151 moederbordje, en als ik kijk bij de Asus H110M-K en de handleiding lees, zijn de 3/4 uitgangen afhankelijk van het gebruik. Bij standaard 2 kanaals heb je ook nog een line in en mic aansluiting. Als je echter naar 4.1 gaat, wordt de line in een speaker aansluiting en bij een 5.1 wordt de mic ook nog eens een extra speaker aansluiting. Dus je kan gewoon 4.1/5.1/7.1 aansluiten maar dan verlies je je rear line in en/of mic aansluitingen.

Ik weet niet of dat voor jou een probleem zou zijn, maar dan heb je in elk geval meer keuze.
Audio 2.1, 4.1, 5.1, or 7.1-channel configuration

PortHeadset
2.1-channel
4.1-channel5.1-channel7.1-channel
Light Blue
(Rear panel)
Line InRear Speaker OutRear Speaker OutRear Speaker Out
Lime
(Rear panel)
Line OutFront Speaker OutFront Speaker OutFront Speaker Out
Pink
(Rear panel)
Mic InMic InBass/CenterBass/Center
Lime
(Front panel)
---Side Speaker Out

• Alxer86
Bedankt voor de info. Helaas heeft het mobo dat je aanhaalt niet de gewenste B250 chipset. Ik twijfel er echter niet aan dat ik met zoeken en handleidingen lezen wel een geschikt alternatief had gevonden.

Ik heb inmiddels de volgende onderdelen besteld, zodat ik in de loop van volgende week weer een functionerende pc heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 218,95€ 218,95
1Gigabyte GA-B250M-D3H€ 85,90€ 85,90
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 256,95€ 256,95
1Cooler Master Silencio 352€ 59,95€ 59,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 104,95€ 104,95
1Antec VPF Series 450W€ 54,95€ 54,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 134,90€ 134,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 935,50

Het had ongetwijfeld een paar tientjes goedkoper gekund hier en daar, maar op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken.

Iedereen bedankt voor het meedenken, de ideeën en kritiek!
Pagina: 1