Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Speakers laptop werken niet, maar een koptelefoon wel.

Pagina: 1
Acties:

• Halfwas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-08-2021
Hoi Tweakers,

Ik zit met een probleem. De speakers van mijn laptop werken sinds gisteren namelijk niet meer. Een koptelefoon of losse speakers werken wel als ik deze via de 3.5 mm audiopoort aansluit.

Deze audiopoort is al een tijdje 'fragiel en los' waardoor een 3.5 mm stekker van een koptelefoon er niet altijd goed in blijft steken.

Ik heb op het internet natuurlijk al eens gezocht naar dit probleem en ik denk dat mijn laptop (door een kapotte poort) niet meer goed detecteert of er een koptelefoon is aangesloten. Zelfs als er niets is aangesloten blijft hij 'denken' dat er nog steeds een koptelefoon is aangesloten.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
17,3" Notebook MEDION® AKOYA® P7818 (MD 99095). Audio: 1 x microfoon & 1 x Line Out incl. S/PDIF.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Ik heb het geluid via HDMI getest: dit werkt prima.
  • Ik heb met een tandenstoker wat gefriemeld in de audiopoort in de hoop dat hij dit detecteert.
  • Ik heb een aanpassing gemaakt in het register, al heb ik hier waarschijnlijk pas wat aan als de speakers al werken.
  • Ik heb wat gerommeld met de geluidsinstellingen van afspeelapparaten: uitgeschakeld en weer ingeschakeld, digitale audio (S/PDIF) in plaats van luidsprekers als standaardapparaat gebruikt, via apparaatbeheer op nieuwe drivers gecontroleerd, etc.
Ik dacht dat een externe geluidskaart misschien een oplossing kan zijn, maar ik vraag me af of ik hierdoor ook weer het geluid via de speakers terug kan krijgen. Als ik mijn koptelefoon uit zo'n USB geluidskaart zou halen, zal de laptop dan overstappen op de speakers of weer terugvallen op de (defecte) onboard 3.5 mm poort?

Ik ben maar een leek, dus misschien zit ik er ook volledig naast en ligt de oorzaak geheel ergens anders. Wat zou ik nog meer kunnen proberen?

Alvast bedankt en een fijn weekend! :)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Hoe handig ben je? Ik heb zelf een keer gehad dat de minijack afgebroken was in mijn laptop. Toen heb ik hem zelf opengemaakt en kon ik vanaf binnen de afgebroken jack er uit duwen. Je zou kunnen overwegen de laptop even los te halen om te zien of je wat aan de jack kan zien.

Ik weet zo even niet of je op een of andere (softwarematige) manier de minijack in zijn geheel uit kan schakelen zodat hij niet meer het idee heeft dat er een koptelefoon aangesloten os.

Desktop | Server | Laptop

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 14:06
Ik denk niet dat je met een externe geluidskaart weer geluid uit je laptop speakers krijgt. Ik vermoed dat de defecte 3.5mm jack foutief detecteerd dat er een koptelefoon is aangesloten en daardoor de speakers uitschakeld. Waarschijnlijk moet je die connector vervangen.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• Halfwas
Rupie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:16:
Hoe handig ben je? Ik heb zelf een keer gehad dat de minijack afgebroken was in mijn laptop. Toen heb ik hem zelf opengemaakt en kon ik vanaf binnen de afgebroken jack er uit duwen. Je zou kunnen overwegen de laptop even los te halen om te zien of je wat aan de jack kan zien.

Ik weet zo even niet of je op een of andere (softwarematige) manier de minijack in zijn geheel uit kan schakelen zodat hij niet meer het idee heeft dat er een koptelefoon aangesloten os.
Rupie, bedankt voor je reactie. Ik heb nog nooit een laptop opengemaakt en ik zit een beetje te twijfelen of ik dat misschien beter zou kan houden.

De laptop is ruim vier jaar oud en hij is vrij intensief gebruikt. Ik verwacht dus dat hij geen jaren meer mee kan gaan (de adapter is bijvoorbeeld ook aan vervanging toe), maar ik vind hem nog te goed en ik heb hem nog te hard nodig om te riskeren dat ik hem helemaal onbruikbaar maak.

Jammer dat het waarschijnlijk niet anders kan, maar hopelijk mis ik de speakers niet zo erg en kan ik ook prima vooruit met de alternatieven (HDMI, externe speakers, etc.).
Grenco schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:34:
Ik denk niet dat je met een externe geluidskaart weer geluid uit je laptop speakers krijgt. Ik vermoed dat de defecte 3.5mm jack foutief detecteerd dat er een koptelefoon is aangesloten en daardoor de speakers uitschakeld. Waarschijnlijk moet je die connector vervangen.
Bedankt Grenco. Begrijp ik het goed dat jij (ook) voorspelt dat de laptop overgaat op de oude 3.5mm jack in plaats van de speakers als ik een koptelefoon uit een externe geluidskaart haal?

Denken jullie overigens dat het kwaad kan om de fragiele 3.5mm poort te blijven gebruiken voor externe audioapparaten of is er dan een kans op extra schade (aan moederbord of koptelefoon) omdat ik een half defecte poort gebruik waarbij alles net niet goed aansluit?

Nogmaals bedankt. :)

• Grenco
Halfwas schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:20:
[...]
Bedankt Grenco. Begrijp ik het goed dat jij (ook) voorspelt dat de laptop overgaat op de oude 3.5mm jack in plaats van de speakers als ik een koptelefoon uit een externe geluidskaart haal?

Denken jullie overigens dat het kwaad kan om de fragiele 3.5mm poort te blijven gebruiken voor externe audioapparaten of is er dan een kans op extra schade (aan moederbord of koptelefoon) omdat ik een half defecte poort gebruik waarbij alles net niet goed aansluit?

Nogmaals bedankt. :)
Ik denk dat een externe geluidskaart geen invloed heeft op je probleem. Want op de externe geluidskaart zul je namelijk ook de speakers/ headset moeten aansluiten. Op het moment dat je de externe geluidskaart verwijderd keer je terug naar het zelfde probleem.

Ik verwacht overigens niet dat er meer kapot gaat aan je moederbord als je de audiopoort blijft gebruiken, maar mogelijk zou je de connector kunnen vervangen en is het probleem wel opgelost (vereist wat schroef en soldeer skills)

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Waarom plaats je niet een advertentie op v&a? Kopje computerhulp / tweaking

Er zijn zat tweakers die voor een leuke prijs je headphone Jack kunnen vervangen.

Weet je btw wel zeker dat het aan je oplader ligt? Soms wilt ook de connector in je laptop los zitten.

Ik zou dit even uitzoeken ,als je laptop uitelkaar moet kun je deze gelijk voor een kleine meerprijs kan laten mee vervangen.

Je moet gewoon een all-in prijs afspreken ,
Op no-cure-no-pay basis. (Niet gerepareerd /niet betalen)

Ik denk dat je moet rekenen voor het vervangen + onderdeel(en)
+laptop van binnen schoon laten maken + koelpasta vervangen

Kosten ongeveer :

Max 80€ ( indien alles hierboven wordt gedaan)

Uiteraard zou ik GEEN prijs bij je advertentie zetten.

Je laptop is 4 jaar oud , i5 2e/3e generatie ?
Dan is die dat nog echt wel waard.

Mocht je oplader echt defect zijn:
Je oplader moet je via aliexpress even opzoeken via het typenummer &serienummer.
Medion = MSI dus je zou er makkelijk voor een leuke prijs een (orginele) lader kunnen vinden .

Houdt er rekening mee :
I3&i5 hebben een minder krachtige lader nodig als een i7 , kijk goed op de huidige lader hoeveel ampèrage & vermogen "levert.

• Halfwas
Grenco schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 09:35:
[...]

Ik denk dat een externe geluidskaart geen invloed heeft op je probleem. Want op de externe geluidskaart zul je namelijk ook de speakers/ headset moeten aansluiten. Op het moment dat je de externe geluidskaart verwijderd keer je terug naar het zelfde probleem.

Ik verwacht overigens niet dat er meer kapot gaat aan je moederbord als je de audiopoort blijft gebruiken, maar mogelijk zou je de connector kunnen vervangen en is het probleem wel opgelost (vereist wat schroef en soldeer skills)
Daar was ik al bang voor inderdaad. Ik heb net mijn koptelefoon aangesloten in een audio poort van een extern beeldscherm (via HDMI) en de speakers van de laptop werken na het weer verwijderen van mijn koptelefoon inderdaad nog steeds niet. Grote kans dat hetzelfde zal gebeuren met een externe geluidskaart via USB.

Ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te leren en ik heb eens wat Youtube tutorials bekeken waarin ze de audiopoort proberen te repareren, maar ik vrees dat dit voor mij wel echt te hoog gegrepen is.

Wederom bedankt voor je reactie!
frankym schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:13:
Waarom plaats je niet een advertentie op v&a? Kopje computerhulp / tweaking

Er zijn zat tweakers die voor een leuke prijs je headphone Jack kunnen vervangen.

Weet je btw wel zeker dat het aan je oplader ligt? Soms wilt ook de connector in je laptop los zitten.

Ik zou dit even uitzoeken ,als je laptop uitelkaar moet kun je deze gelijk voor een kleine meerprijs kan laten mee vervangen.

Je moet gewoon een all-in prijs afspreken ,
Op no-cure-no-pay basis. (Niet gerepareerd /niet betalen)

Ik denk dat je moet rekenen voor het vervangen + onderdeel(en)
+laptop van binnen schoon laten maken + koelpasta vervangen

Kosten ongeveer :

Max 80€ ( indien alles hierboven wordt gedaan)

Uiteraard zou ik GEEN prijs bij je advertentie zetten.

Je laptop is 4 jaar oud , i5 2e/3e generatie ?
Dan is die dat nog echt wel waard.

Mocht je oplader echt defect zijn:
Je oplader moet je via aliexpress even opzoeken via het typenummer &serienummer.
Medion = MSI dus je zou er makkelijk voor een leuke prijs een (orginele) lader kunnen vinden .

Houdt er rekening mee :
I3&i5 hebben een minder krachtige lader nodig als een i7 , kijk goed op de huidige lader hoeveel ampèrage & vermogen "levert.
Bedankt voor je reactie Frankym.

Best stom eigenlijk, maar de laptop laten repareren was nog niet eens in me opgekomen. :D

De oplader werkt in principe nog wel, maar hij is een keer gevallen waardoor de behuizing van de adapter los zit en een deel van de kabel is beschadigd. Ik weet niet of het altijd al zo was en het gewoon zo hoort, maar hij maakt ook een geluid dat ik niet helemaal vertrouw.

Ik vind max. €80 voor een reparatie en onderhoud/schoonmaak op zich wel een schappelijke prijs, maar ik moet nog even nadenken of ik dat het wel waard vind voor een laptop die (voor een groot deel) is afgeschreven. Hij is ook vrij intensief gebruikt waardoor het niet ondenkbaar is dat er binnenkort weer iets stuk gaat.

Ik denk dat ik nog even afwacht en kijk of ik de speakers eigenlijk wel mis. Het overgrote deel van de tijd gebruik ik mijn laptop immers met een extern beeldscherm en speakers.

Mocht ik toch besluiten om hem te laten repareren en/of schoonmaken, is het dan eigenlijk ongebruikelijk om te vragen of je mee mag kijken? Het lijkt me namelijk best interessant en leerzaam om eens de binnenkant van mijn laptop te zien.

Nogmaals bedankt voor het meedenken. :)

• Grenco
Ik weet niet waar je woont, maar ik wil er best eens naar kijken. En dan mag je gerust meekijken.

• Halfwas
Grenco schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:05:
Ik weet niet waar je woont, maar ik wil er best eens naar kijken. En dan mag je gerust meekijken.
Bedankt voor het aanbod!

Ik kom uit de regio Eindhoven dus dat is helaas wel een beetje uit de richting als de woonplaats in je profiel klopt. :D

• Grenco
Die klopt zeker, nou ben ik heel vaak in Eindhoven voor mijn werk (jullie hebben prachtige nieuwe elektrische OV-bussen ;) ) dus als we de agenda's eens naast elkaar leggen, dan zouden we eens kunnen kijken. Wel grote kans dat ik dan gereedschap mis dat ik thuis wel zou hebben.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Halfwas schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:13:
[...]

Bedankt voor het aanbod!

Ik kom uit de regio Eindhoven dus dat is helaas wel een beetje uit de richting als de woonplaats in je profiel klopt. :D
opgelost! Ik denk dat g

Ik denk alleen als de laptop wilt laten repareren dat je misschien beter om foto's kan vragen .of je moet uren engelengeduld hebben.

Ik zelf heb thuis een goed de/soldeerstation. Dat soort klusjes moet je ook niet EFF snel doen bij iemand thuis.

Z'n laptop. In/uitelkaar halen ben je al gauw 2 uur mee bezig . Het solderen en de juiste connector halen , ( audio-Jack aansluitingen kunnen ook nog wel eens verschillen) ben je ook 1 uur mee bezig ( als je naar de winkel moet)

Reken maar dat je met alles bijelkaar rustig 4 uur zoet ben (excl reistijd)

Ik heb even gekeken , het gaat om een 3e gen i5 welke jij hebt.
Als jij aangeeft dat de behuizing er gebruikt uitziet (geen scheuren /breuken) dan zou ik (persoonlijk) er de keuze voor maken om het te laten repareren .
Pagina: 1