Toon posts:

DAB+ ontvngst fluctueert tusn soms 80 en 95 % (meestal oke)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yari2014
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-01-2019
Mijn vraag (en probleem) :
Sinds een week heb ik een digitale receiver incl. DAB+ in gebruik genomen. De DAB-ontvangst is doorgaans tussen 80 en 95 % (e.e.a. fluctueert : de ene zender sterker dan de andere).
Af en toe daalt de ontvangst plots naar beneden de 60 % en dat is goed te merken, want dan valt een zender af en toe voor enkele seconden helemaal weg. Het zoeken van zenders lukt dan op dat moment ook niet meer.

Relevante software en hardware die ik gebruik :
Receiver DAB+ van Onkyo, TX 8150 met bijgeleverde DAB-antenne (strak verticaal op de muur gespeld);
zie de link : http://docplayer.nl/26457...work-stereo-receiver.html De betreffende DAB+ antenne staat op blz. 13 van de gebruiksaanwijzing).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb :
De stekker van de receiver van de stroom afhalen en weer aan.
De ontvangst is dan hersteld en ook het tunen (zenders zoeken) gaat weer goed.

Is er mogelijk een alternatief voor de DAB-antenne die ik nu gebruik ?
Zo ja, aan welk alternatief zou kunnen worden gedacht ?[/b][/u]

[Voor 28% gewijzigd door Yari2014 op 10-02-2017 16:08. Reden: Tekstueel]

Alle reacties

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:21
Ik zou zeggen, sluit em op het internet aan en je hebt 100-en gestreamde zenders tot je beschikking.

Dab+ en FM zijn mijns inziens alleen geschikt wanneer de ontvanger geen vaste locatie heeft.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Waarschijnlijk heb je last van een stoorzender. Dit kan van alles wezen. In principe kan een slecht werkend weerstation of een 27MC bak in de buurt de boel al flink storen. Wij hadden (vroeger) zelfs dat iemand in de straat met een 27MC rechtstreeks op de eindtrap van de versterker stoorde wat enorm kabaal gaf over de speakers. Een dab+ ontvanger is natuurlijk nog gevoeliger.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2022

Mikayu

.srt

Fairy schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 20:31:
Waarschijnlijk heb je last van een stoorzender. Dit kan van alles wezen. In principe kan een slecht werkend weerstation of een 27MC bak in de buurt de boel al flink storen. Wij hadden (vroeger) zelfs dat iemand in de straat met een 27MC rechtstreeks op de eindtrap van de versterker stoorde wat enorm kabaal gaf over de speakers. Een dab+ ontvanger is natuurlijk nog gevoeliger.
De goeie ouwe tijd. Een 200W lineair die ervoor zorgde dat het RC autootje van het buurjongetje rechtdoor bleef scheuren zolang je de knijper vasthield

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mikayu schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 02:04:
[...]

De goeie ouwe tijd. Een 200W lineair die ervoor zorgde dat het RC autootje van het buurjongetje rechtdoor bleef scheuren zolang je de knijper vasthield
Wat toevallig, precies datgene heb ik vroeger gedaan bij de RC auto van mijn buurjongen :D

Geen 200 watt overigens, 4 watt bleek voldoende :)

[Voor 11% gewijzigd door Fairy op 11-02-2017 23:20]

• Yari2014
[i]LA-384 schrijft hier :
"Ik zou zeggen, sluit em op het internet aan en je hebt 100-en gestreamde zenders tot je beschikking".[/i]

Ga ik doen.
Is de ontvangst hiervan beter dan (of vergelijkbaar met) de FM-ontvangst en/of
met DAB+ als die ontvangst wel goed is ?

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-02 15:12
Yari2014 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:57:
Mijn vraag (en probleem) :
DAB+ in gebruik genomen. De DAB-ontvangst is doorgaans tussen 80 en 95 % (e.e.a. fluctueert : de ene zender sterker dan de andere).
Af en toe daalt de ontvangst plots naar beneden de 60 % en dat is goed te merken, want dan valt een zender af en toe voor enkele seconden helemaal weg. Het zoeken van zenders lukt dan op dat moment ook niet meer.
Als eerste zou ik experimenteren met een andere plaatsing van de antenne. Mijn ervaring is dat bij DAB een verplaatsing van enkele tientallen centimeters al een groot effect kan hebben op de signaalsterkte/kwaliteit/stabiliteit. Wat bij mij altijd een verbetering geeft,is verplaatsen richting een venster.

Succes.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Yari2014 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 23:18:
[i]LA-384 schrijft hier :
"Ik zou zeggen, sluit em op het internet aan en je hebt 100-en gestreamde zenders tot je beschikking".[/i]

Ga ik doen.
Je streamed dan de radio via het internet en je haalt dan dus niets via de ether binnen. Geen idee hoe je dat wil vergelijken met FM- en/of DAB+-ontvangst.

[Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 27-02-2017 10:45]

• LA-384
Yari2014 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 23:18:

Ga ik doen.
DAB+ en via internet zijn beiden digitaal. Wegvallen van het signaal betekent in beide gevallen artefacts (piepjes/plopjes) of gewoon missende informatie (lees; geen audioweergave). Een vaste internetverbinding is vanzelfsprekend stabieler en minder gevoelig voor storende elementen. Het signaal is altijd even sterk.

FM is analoog, wegvallen signaal betekent ruis. Net als DAB+ is ook dit gevoelig voor storende elementen.

De kwaliteit van de stream is vaak wel goed. De bekende zenders hanteren volgens mij gewoon 192kbps. De internetzenders veelal 320kbps. edit: er is schijnbaar een nieuwe trend gaande. De bekende zenders hebben hun bitrate verlaagd naar 128kbps en sommigen zelfs naar 96kbps :F

Welke bitrate FM en DAB+ hebben weet ik niet.

Volgende keer even goed quoten (is een knopje voor), dan krijg ik ook een melding en kan ik sneller reageren. ;)

[Voor 47% gewijzigd door LA-384 op 27-02-2017 11:17]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

NPO is tegenwoordig 128kbps als ik het goed heb. Commerciële zenders kunnen lager zitten. Soms ook 64kbps. 128kbps klinkt redelijk goed, maar lager is niet echt denderend. In de auto wil het wel eens fluctueren, dan hoor je ook duidelijk de kwaliteit veranderen.

• LA-384
128kbps kan best redelijk klinken, maar soms wordt het dynamische bereik daardoor vernaggelt. Dat is tenminste mijn ervaring met de terugluisteroptie van slam fm. Voorheen altijd prima, als ik de bestanden met audacity bekijk zag ik met 256kbps mooie pieken en dalen wat luidheid betreft, nu ze naar 128kbps gegaan zit alles bovenin en klinkt het gewoon slecht.

Ik snap die keuze echt niet, voor mij is dat gewoon einde slam fm.

[Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 27-02-2017 12:42]

• Cumulus-1
Met mijn (nogal imperfecte) gehoor is bij deze Philip AE5020/12 portable het verschil tussen 64kbs en hoger niet waarneembaar. Kom je onder 64kbs, dan wordt het wel hoorbaar slechter. Bijvoorbeeld Retro Hits op 11C heeft 40kbs en dan hoor je dat de geluidskwaliteit iets minder is dan Arrow Classic Rock (ook op 11C, maar met 64kbs).

Een aantal weken geleden vond ik de geluidskwaliteit van Retro Hits trouwens onaanvaardbaar slecht. Sterke vervorming, afhankelijk van de muziek die werd gedraaid, terwijl ze toen ook 40kbs gebruikten. De geluidskwaliteit is sindsdien verbeterd tot een acceptabel niveau, zonder dat de bitrate is verhoogd, dus kennelijk spelen ook andere factoren dan alleen de bitrate een rol.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yari2014
Dat DAB+ is echt helemaal waardeloos.

Ik wil dus voorlopig weer via de kabel (Ziggo) FM-radio ontvangen. Dat kan nog tot 2020.
De bijgeleverde DAB+ / FM-kamerantenne kan niet worden gebruikt voor de connectie met de coaxplug voor FM-radio. Daar moet een F-connector voor coaxplug uitkomst bieden. Kan iemand aangeven welke dat moet zijn voor de Onkyo TX 8150.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cumulus-1
Zonet (11:00 u) is de audio van NPO Radio 4 op Radio 1 verschenen en omgekeerd. Op de displays van mijn DAB-radio's is stations-info van Radio 1 te zien terwijl de audio van Radio 4 is te horen en vice versa... Dit op kanaal 12C in de buurt van Markelo.

[edit] En om 11:18 u is de audio van Radio 3 op Radio 4 verschenen. Het wordt steeds gekker.

[edit 2] Radio 1 verscheen daarnet op NPO3 FM.

[Voor 22% gewijzigd door Cumulus-1 op 15-05-2017 11:36]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee