HDMI 2.0 naar SPDIF en HDMI 2.0 ivm oude tv en receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmachine
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-04 14:16
Hoi allemaal!
Ik ben even helemaal door mijn ideeën heen, dus misschien dat een mede-tweaker een frisse blik op mijn probleem kan werpen.

Ik zit met het volgende; een oude audio receiver (Sony STR KS1000, ja oud maar wel goed) met bijbehorende speakers, een oudere Sony Bravia TV en een Intel NUC zonder optische uitgang, alleen HDMI en DisplayPort.

Nu wil ik graag mijn tv, audio receiver en speakers behouden maar ook 5.1 geluid kunnen krijgen uit mijn NUC. Dit lijkt mij het makkelijkst via de optische ingang van de audio receiver.

Helaas kan de audio receiver maar tot HDMI 1, geloof ik. En zit passthrough er dus niet in, gezien de HDMI limitaties. Blijkbaar wil audio sowieso niet goed werken via HDMI passthrough op de audio receiver, volgens anecdotes op het internet.

De audio omleiden via de TV, via optisch out, gaat ook niet. De TV kan blijkbaar geen DTS afspelen, wat een must is.

Ik ken deze apparaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/415sEjTUBYL._SY355_.jpg

Maar blijkbaar is de kwaliteit van het beeld minder en kan het ook geen HDMI 2.0 aan.
Daarbij moet er ook nog eens een stekker in, wat ik zeker probeer te vermijden.

Weet iemand een mogelijke oplossing?
Het idee is dus om de audio van de NUC (HDMI poort) naar de audio receiver te krijgen (SPDIF poort) terwijl het beeld via HDMI naar de TV gaat.

Het liefst zonder extra stekkers en 4K proof, voor eventuele upgrades later.

Alvast bedankt!
En excuses voor de hoge eisen, haha! :+

--
Ik heb dit ook in een ander thread gevraagd, echter leek het mij beter een nieuw topic te openen, wellicht kunnen andere mensen met hetzelfde probleem hier een antwoord plaatsen of vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:17
Ik verwacht toch dat dit de enigste oplossing is;

https://www.allekabels.nl...txPxVuePJYnNb0aAkhU8P8HAQ

Deze zou 4K e.d ondersteunen.. Of het werkt in de praktijk durf ik niet 100% zeker te zeggen..

Extra stekker ontkom je denk ik niet aan, aangezien er wel extra kracht nodig is.
Zo heb ik ook eens een kleine hdmi splitter bij de action gekocht. Op batterijen.. natuurlijk werkte dit voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:08
Ik zou eerst gewoon proberen NUC->HDMI->receiver->HDMI->tv en kijken of het werkt. Anecdotes van het internet zijn leuk, maar dat betekend niet dat het bij jou ook zo is. Werkt het zoals je wilt ben je klaar, werkt het niet en ga je voor een HDMI extractor heb je die 2 HDMI kabels sowieso nodig.

Ga je voor een HDMI extractor dan is HDMI2.0/4K compatibiliteit niet nodig. De goodkoopste 4K tv op dit moment in de pricewatch kan DTS over de optische uitgang sturen en maakt de extractor dus overbodig.
Koop je eerst een HDMI2.0/4K compatible receiver sluit je je NUC direct op je receiver aan en stuur je het beeld door naar je tv of je sluit de extractor gewoon weer via de optische ingang aan en heb je nog steeds geen HDMI2.0/4K nodig.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmachine
MewBie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:42:
Ik zou eerst gewoon proberen NUC->HDMI->receiver->HDMI->tv en kijken of het werkt. Anecdotes van het internet zijn leuk, maar dat betekend niet dat het bij jou ook zo is. Werkt het zoals je wilt ben je klaar, werkt het niet en ga je voor een HDMI extractor heb je die 2 HDMI kabels sowieso nodig.

Ga je voor een HDMI extractor dan is HDMI2.0/4K compatibiliteit niet nodig. De goodkoopste 4K tv op dit moment in de pricewatch kan DTS over de optische uitgang sturen en maakt de extractor dus overbodig.
Koop je eerst een HDMI2.0/4K compatible receiver sluit je je NUC direct op je receiver aan en stuur je het beeld door naar je tv of je sluit de extractor gewoon weer via de optische ingang aan en heb je nog steeds geen HDMI2.0/4K nodig.
Dank voor je reactie.
Mbt het uitproberen heb je zeker gelijk en heb het zojuist uitgeprobeerd.
Helaas zonder het gewenste resultaat.

Als ik de HDMI extractor koop kan ik voorlopig nog de oude Bravia gebruiken tot de 4K uiteindelijk wordt aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmachine
Clavis schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:26:
Ik verwacht toch dat dit de enigste oplossing is;

https://www.allekabels.nl...txPxVuePJYnNb0aAkhU8P8HAQ

Deze zou 4K e.d ondersteunen.. Of het werkt in de praktijk durf ik niet 100% zeker te zeggen..

Extra stekker ontkom je denk ik niet aan, aangezien er wel extra kracht nodig is.
Zo heb ik ook eens een kleine hdmi splitter bij de action gekocht. Op batterijen.. natuurlijk werkte dit voor geen meter.
Dank voor je reactie.

Ik vrees inderdaad dat dit dan de optie wordt.
Goed om te weten ook dat ik de batterij versie zeker moet vermijden! ;)