Laptop met SSD + HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Is het mogelijk om bij iedere laptop een extra HDD te plaatsen als er standaard een SSD in zit? Of kan dat alleen in een laptop met een SSD/HDD en een dvd drive die je verwijderd en daarvoor in de plaats een SSD/HDD plaatst?

Ik zoek namelijk een laptop met windows op de SSD en dan de HDD opslag gebruik voor documenten/foto's/videos etc.

Ik heb nu een Dell 15R SE waar ik de dvd drive uit heb gehaald en een extra SSD heb geplaatst. Dat bevalt prima: veel opslagcapaciteit op de HDD i.c.m. snel besturingssysteem op de SSD.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

DarkSide

theres no place like ::1

nee dat is niet mogelijk.
Niet iedere laptop heeft een CD\DVD drive die je kunt vervangen met door een Caddy met HD

En niet iedere laptop heeft de mogelijkheid om meer dan 1 interne HD te plaatsen.

Dus of grotere SSD gebruiken.
Of externe HD inzetten.
Of zoeken naar de specs van je toekomstige laptop wat er op het moederbord aanwezig is om extra HDD's op aan te sluiten

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-05 12:39
Je hebt ook sommige laptops met ruimte voor 2 2.5" drives.
Maar soms hebben laptops domweg geen ruimte - maar 1 2.5" slot, en geen CD/DVD drive: categorie: Laptops

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Nat-Water schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:26:
Je hebt ook sommige laptops met ruimte voor 2 2.5" drives.
Maar soms hebben laptops domweg geen ruimte - maar 1 2.5" slot, en geen CD/DVD drive: categorie: Laptops
Ook genoeg laptops met 1x 2,5" en 1x M.2-slot :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
CLB schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:29:
[...]

Ook genoeg laptops met 1x 2,5" en 1x M.2-slot :)
Die zijn relatief nieuw dus had ik bewust niet opgenoemd. Maar in mijn lijstje staat alles uitgevinkt ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Dan wordt je bijna verplicht om gebruik te maken van een externe HD. Is er überhaupt iets te krijgen onder de 800 euro waarin een SSD zit met ruimte om een HDD te plaatsen (of andersom)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

SX-Superfly schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:30:
Dan wordt je bijna verplicht om gebruik te maken van een externe HD. Is er überhaupt iets te krijgen onder de 800 euro waarin een SSD zit met ruimte om een HDD te plaatsen (of andersom)?
Genoeg, Google eens op M.2-SSD zou ik zeggen.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Ja.

categorie: Laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
CLB schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:31:
[...]

Genoeg, Google eens op M.2-SSD zou ik zeggen.
Dat is dus 'extra' opslag die je op het moederbord plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
M.2 is een connector die (afhankelijk van wat de fabrikant inbouwt) PCI Express en/of SATA en/of USB door kan geven, en in die connector stop je printplaatjes.

M.2 SSD's: categorie: Solid state drives

Bij een laptop is het verschil tussen een SATA en een NVMe-SSD (PCI Express) wat minder van belang aangezien het dan niet uitmaakt dat een SATA-SSD één van de onboard SATA-poorten onbruikbaar maakt, en kun je je focussen op performance en prijs.

NVMe is sneller maar duurder, en de vraag is of je van die snelheid in real life iets merkt; iets wat met name afhangt van wat je er mee doet :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Laptop wordt gebruikt voor officie/internet/netflix/ lichte foto en video bewerking. Verder als opslag voor foto's en videos.

Is dit dan wat? pricewatch: Asus ZenBook UX310UA-FC075T

Hier zit een (lege) ruimte in voor een 2,5' SSD toch? Dan doe ik er een 500 gb SSD in en dan moet het voldoende zijn.

Of is het beter om de M.2 SSD te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:54
Ik heb een laptop met een mSATA aansluiting. Volgens mij is dat mini-SATA. Een variant van voor M.2?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
SX-Superfly schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:08:
Hier zit een (lege) ruimte in voor een 2,5' SSD toch?
Heb je de review gelezen? :P
Dan doe ik er een 500 gb SSD in en dan moet het voldoende zijn.

Of is het beter om de M.2 SSD te vervangen?
Ik weet niet hoeveel die 128 GB SSD nog oplevert (4 tientjes?) maar de M.2 vervangen en er eventueel een 2e schijf (of SSD) bij zetten als je ruimte tekort komt kan natuurlijk ook.
kraades schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:15:
Ik heb een laptop met een mSATA aansluiting. Volgens mij is dat mini-SATA. Een variant van voor M.2?
mSATA zou je als "voorloper" op M.2 kunnen zien inderdaad. Ze zijn echter niet uitwisselbaar.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Het review heb ik gelezen. Er kan dus ook een HDD in... dat is een goedkopere oplossing want een SSD zit er toch al in voor Windows. Of is het 'meer waar voor je geld' om er een 250gb SSD in te zetten dan een 1TB HDD?

Is er een soortgelijke laptop van Lenovo? Ik ben niet zo te spreken over Asus namelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door SX-Superfly op 10-02-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05:52

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ja, als het goed is bijvoorbeeld de Ideapad 510 serie en de 700 serie. En nog meer.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
pricewatch: Acer Aspire E5-575-32GJ
Pagina: 1