Koop op afstand bij een bordspel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:50
Ik volg het Shopping forum wel eens vaker en zie dan regelmatig dat er aanbevolen word om een beroep te doen op de wet koop op afstand, om op die manier bijvoorbeeld computeronderdelen terug te kunnen sturen.

Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan bij een videokaart. Besteld, getest (ofwel uitgepakt en ingebouwd), maar na een paar dagen teruggebracht o.b.v. de wet koop op afstand.
De argumentatie waarom dit zo zou moeten werken is, naar mijn idee, dat je het product moet kunnen testen zoals je dat ook in de winkel zou kunnen. Nu vind ik dat bij een videokaart al discutabel want die kun je in de winkel ook niet in een computer plempen en hem dan testen.

Maargoed, nu de eigenlijke reden waarom ik dit topic maak. Ik heb een anderhalve week geleden een bordspel gekocht in een winkel (ik was gewoon fysiek in die winkel). Echter een vriend van me had een bordspel gekocht die daar heel erg op leek, en nu zitten we in een situatie dat we eigenlijk alleen zijn spel spelen. Mijn doos ligt eigenlijk maar stof te happen. Ik heb de doos al wel opengemaakt (seal is eraf), maar verder niks mee gedaan.

Ik had de winkelier gebeld en gevraagd of ik hem terug kon brengen, maar volgens hem kon dat niet omdat de seal verbroken was, dus hij kon hem niet meer als 'nieuw' verkopen. Dat was verder allemaal prima, mijn eigen schuld dat ik dat had gedaan, verder ook allemaal niet zo'n ramp.

Maar toen vroeg ik hem, aangezien hij ook een webshop heeft waar hij bordspellen verkoopt, hoe hij dat dan doet. Immers, volgens de wet koop op afstand mag je (net als bij de videokaart) het product openen/testen. Maar volgens hem ging die vlieger dus niet op, omdat je in de winkel ook niet de seal eraf mag halen en de inhoud mag bekijken etc.

Ik vond dit wel een interessant iets, dus was ik benieuwd naar andere meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:34
Je mag het spel gewoon beoordelen thuis. In principe zou hij in de winkel bijvoorbeeld ook een geopende doos kunnen hebben zodat mensen het spel kunnen bekijken. Een doos kun je opnieuw sealen en dan is niets aan de hand. Het moet niet zo zijn dat je hem terugstuurt omdat je het spel niet 'leuk' vindt, maar omdat het niet hetgeen is wat je verwacht, al hoef je natuurlijk geen reden op te geven.

Ik verwacht dat hij in dit geval aan het korte eind trekt, mocht het ooit zover komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:19

sapphire

Die-hard pruts0r

Lijkt me dat hij verkeerd zit in deze denkbeeldige kwestie.

Videokaarten zijn ook gesealed en dat mag wel maar een bordspel niet 8)7

Bij hygiëne producten (oortjes, ect.) snap ik dat maar een bordspel of een videokaart zijn dat beide niet. Risico voor de ondernemer lijkt me ?
I-King schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:15:
Het moet niet zo zijn dat je hem terugstuurt omdat je het spel niet 'leuk' vindt, maar omdat het niet hetgeen is wat je verwacht, al hoef je natuurlijk geen reden op te geven.
Je verwacht dat het leuk is maar vind het niet leuk. Voldoet dus niet aan je verwachting :+

[ Voor 45% gewijzigd door sapphire op 10-02-2017 14:17 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Het is lastig, je mag net zo ver gaan als dat je in de winkel ook mag. En een seal verbreken mag inderdaad in de winkel ook niet.

Daarnaast heeft een winkel ook het recht om bepaalde "schade" in rekening te brengen, daar zou je dus ook mee te maken kunnen krijgen. Dat hij het retour wel accepteert, maar niet de volledige aanschafkosten terug zal betalen.

Hier zijn alleen geen duidelijke ja/nee regels voor en als beide partijen het niet eens worden zal een rechter daar bij te pas moeten komen om een eindoordeel te moeten vellen.

https://webwinkelrecht.nl...geretourneerde-producten/

Wat precies valt onder
"de consument slechts aansprakelijk is voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen”
zal altijd aan discussie onderhevig zijn en kom je ook nooit uit, dat is per geval anders.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:00

EnnaN

Toys in the attic

Maar toen vroeg ik hem, aangezien hij ook een webshop heeft waar hij bordspellen verkoopt, hoe hij dat dan doet. Immers, volgens de wet koop op afstand mag je (net als bij de videokaart) het product openen/testen. Maar volgens hem ging die vlieger dus niet op, omdat je in de winkel ook niet de seal eraf mag halen en de inhoud mag bekijken etc.
Dit is ook een gevolg van de WKoA -> daar mag je soms 'meer' dan de winkelier zou willen. Veel consumetnen accepteren geen 'ongesealed' of 'gebruikt' product, maar willen het wel zo terugsturen. Dat is een issue die de winkel niet heeft bij 'in de winkel kopen', dus daar kan hij dan zelf zeggen of het mag of niet.

Dus als je het van de andere kant bekijkt:
Het feit dat het bij de webshop wel mag betekend alleen dat ie daar gedwongen wordt iets te doen wat ie niet wil, dat kan natuurlijk geen argument zijn om af te dwingen het ook te doen in de winkel :)

sig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Hooglander1 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:18:
Het is lastig, je mag net zo ver gaan als dat je in de winkel ook mag. En een seal verbreken mag inderdaad in de winkel ook niet.
Zo lastig is het niet; veel winkels hebben gewoon demomodellen beschikbaar. Als er één ding zeer duidelijk is voor eigenlijk alle juristen is het dat het uit de verpakking halen *sowieso* niet kan vallen onder verder gaan dan nodig om te beoordelen of het aan de wensen voldoet.

Ook schade aan verpakking die niet te voorkomen is, zoals bij blister, kan niet in rekening gebracht worden.

Logisch ook, omdat de wet een bepaald doel beoogt, en je daar niet zomaar omheen moet kunnen werken. Als verpakking een gegronde reden zou zijn, dan zou spontaan iedere webshop een verpakking hanteren die het retourrecht opheft - en alleen dat is al reden waarom de wet zo beschreven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
Je geeft aan dat je fysiek gewoon in de winkel was. Heb je hem daar ook gekocht? Of alleen opgehaald?

Want de WKOA is niet geldig op aankopen in de Fysieke winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:50
Het gaat nu eigenlijk helemaal niet meer over mijn concrete situatie. Het gesprek met die verkoper zette me gewoon aan het denken over WKoA en in dit geval bordspellen.

Maar wat ik tot nu toe begrijp is dat, MOCHT ik een bordspel op een NL webshop bestellen, dat ik die wel degelijk kan openmaken en 'testen'?
Dan nog blijft natuurlijk overeind dat gelijk hebben != gelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Je mag het product uit de verpakking halen (om te beoordelen) anders hoe kan je het beoordelen. Dus naar mijn idee hoe de wet werkt. Mag je gewoon de game uit de doos halen bekijken en weer terug de doos doen en terug sturen op basis van de WKoA regels. Alleen punchen mag niet lijkt me. Het spel uit testen door het te spelen lijkt me weer te ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Daffie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:16:
Het gaat nu eigenlijk helemaal niet meer over mijn concrete situatie. Het gesprek met die verkoper zette me gewoon aan het denken over WKoA en in dit geval bordspellen.

Maar wat ik tot nu toe begrijp is dat, MOCHT ik een bordspel op een NL webshop bestellen, dat ik die wel degelijk kan openmaken en 'testen'?
Dan nog blijft natuurlijk overeind dat gelijk hebben != gelijk krijgen.
Aah dat verklaard een hoop. Zover ik weet mogen ze niet weigeren. Ik heb ook raam klemmen uit de verpakking gehaald. Zelfs geplaatst. En daarna ingepakt en terug gestuurd. Zonder enig probleem. Maar je merkt het vaker dat de combinatie fysieke winkel en webwinkel niet helemaal lekker loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
De Wet Koop op Afstand is vrij duidelijk hierin. Je mag het artikel retourneren, of het nou een bordspel, broek of een tv is. Een broek mag je passen, een tv mag je uit de verpakking halen en uittesten, een bordspel mag je uitpakken. Als je een en ander netjes en compleet retourneert, moet de verkoper het volledige bedrag terugstorten (excl eventuele verzendkosten voor het terugsturen).

Ik kom veel mensen tegen die verwachten dat ze ook een artikel (vaak een kledingstuk) altijd mogen ruilen of terugbrengen dat is gekocht in een fysieke winkel, maar wettelijk gezien hoeft een winkel dat artikel niet eens terug te nemen als het product op zichzelf deugdelijk is. Een fysieke winkel mag zelf voorwaarden opstellen of en wanneer een artikel wordt teruggenomen, want deze producten vallen niet onder de Wet Koop op Afstand. Dan kan de winkelier bijvoorbeeld ook bepalen dat een artikel alleen in een onbeschadigde verpakking geretourneerd mag worden.

Mogelijk dat de betreffende spellenwinkel de webshop als een soort 'verlengstuk' van de winkel ziet en als extra verkoopkanaal gebruikt en daardoor denkt dat hij dezelfde retourvoorwaarden kan hanteren als in de winkel. Dit is echter een misvatting. De Wet Koop op Afstand is een heel ander regime en laat veel minder ruimte voor de winkeleigenaar om zijn eigen retourbeleid te bepalen dan wanneer hij zijn producten alleen in een fysieke winkel zou aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:36

MsG

Forumzwerver

Veel online winkels zijn helemaal niet goed bekend met de WKoA en zullen inderdaad al gauw iets afkeuren voor retour. Sowieso moet de webwinkel het altijd weer terug nemen binnen 14 dagen en kan hij in het ergste geval waardevermindering in rekening brengen. Probeer dat maar eens uit bij 100 webshops, kan je garanderen dat zeker bij wat kleinere MKB-winkeltjes er 99 moeilijk gaan doen.

Vindt zelf de WKoA ook wel een beetje erg eenzijdige wet. In een willekeurige winkel anno 2016 2017 mag je helemaal niks met de apparatuur. Ook al is het een demomodel. Bij de Mediamarkt bijvoorbeeld draait heel veel PC-apparatuur in een of andere vergrendelde modus waardoor je er amper iets op kan proberen. Terwijl als je iets online koopt je zelfs een wasje moet kunnen draaien en hem naderhand nog terug moet kunnen sturen. Ik moet de eerste fysieke winkel nog tegenkomen waar ik een wasje mag draaien.

Daarnaast moeten de verzendkosten van terugsturen compleet worden vergoed door de winkel. Als je dus dat georganiseerd zou doen met 1000 man (en dat kan hard gaan met van die prijsfouten die via social media en fora gedeeld worden) kan dat een behoorlijke schadepost zijn. Dit terwijl die kosten voor het verzenden wel daadwerkelijk gemaakt zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MsG op 10-02-2017 17:34 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:28
MsG schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:33:
Terwijl als je iets online koopt je zelfs een wasje moet kunnen draaien en hem naderhand nog terug moet kunnen sturen. Ik moet de eerste fysieke winkel nog tegenkomen waar ik een wasje mag draaien.
Dit is ook al een lastige tegenwoordig, terug sturen mag altijd, maar er mag nu wel een kosten vermindering in rekening gebracht worden.
Immers je hebt de zelfde rechten als in de winkel. En zoals je zelf al aangeeft, in een winkel kan je geen was draaien.
Daarnaast moeten de verzendkosten van terugsturen compleet worden vergoed door de winkel.
De verzend kosten (winkel => consument) moeten vergoed worden. Maar de eventuele retour (consument => winkel) kosten zijn voor de consument. Als er een antwoord nummer gebruikt, dan is dit gratis. Zo niet, dan moet je kosten maken om het retour te sturen, welke dus niet vergoed hoeven te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Rolfie schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 08:39:
[...]

Dit is ook al een lastige tegenwoordig, terug sturen mag altijd, maar er mag nu wel een kosten vermindering in rekening gebracht worden.
Immers je hebt de zelfde rechten als in de winkel. En zoals je zelf al aangeeft, in een winkel kan je geen was draaien.

[...]

De verzend kosten (winkel => consument) moeten vergoed worden. Maar de eventuele retour (consument => winkel) kosten zijn voor de consument. Als er een antwoord nummer gebruikt, dan is dit gratis. Zo niet, dan moet je kosten maken om het retour te sturen, welke dus niet vergoed hoeven te worden.
Ook met een gratis retour nummer mag de winkel kosten in rekening brengen als dat duidelijk vermeld staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:36

MsG

Forumzwerver

Rolfie schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 08:39:
[...]

Je hebt in potentie zelfs meer rechten dan in de winkel. Bij veel winkels mag je niet zomaar iets in de winkel uit de verpakking halen, terwijl je juridisch gezien zelfs een blisterverpakking mag openen met WKOA, en wellicht zelfs zonder kostenvermindering (immer hoe kon je het product redelijkerwijs testen zonder de verpakking te slopen) terug te kunnen sturen.
[...]

De retourkosten kunnen voor de consument zijn indien de winkel de klant hier op wijst. De intiële verzendkosten van het product naar de klant sturen moeten wèl vergoed worden, ook al is die levering daadwerkelijk geweest en er dus daadwerkelijk kosten zijn gemaakt. In mijn ogen behoorlijk belastend voor de winkelier.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:36
MsG schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 21:07:

[...]

De retourkosten kunnen voor de consument zijn indien de winkel de klant hier op wijst. De intiële verzendkosten van het product naar de klant sturen moeten wèl vergoed worden, ook al is die levering daadwerkelijk geweest en er dus daadwerkelijk kosten zijn gemaakt. In mijn ogen behoorlijk belastend voor de winkelier.
Klopt, maar dan moet de winkel je er wel vóórdat je bestelde op gewezen hebben. Bijvoorbeeld als informatieve tekst in het bestelproces.
Pagina: 1