Dwingend recht bij koop op afstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
De koop op afstand regels zijn een dwingend recht voor de consument. Nu heb ik onlangs een discussie gehad met een jurist hierover.

De abstractie casus:

Ik koop bij een webwinkel een product. Nu blijkt dat dit product niet helemaal naar wens is en een vergelijkbaar ander product misschien beter aansluit. Nu blijkt dat vergelijkbare product een levertijd te hebben van meer dan 2 weken.

Ik vraag de webwinkel of dat tweede product ook geleverd kan worden zodat er na vergelijking één teruggestuurd kan worden. Dat betekent dat ik het eerste product voorbij de herroepingstermijn in huis moet houden. Anders valt er niks te vergelijken.

De webwinkel gaat akkoord. Het tweede product wordt vervolgens na twee weken geleverd. Daarna blijken beide producten toch niet volgens wens en wil ik ze beide terugsturen.

De webwinkel weigert aangezien de afspraak was dat ik één van de twee producten zou houden.

Het meningsverschil:

Ik: Herroepingsrecht is een dwingend recht. Dat ik schriftelijk de termijn van het eerste product heb opgerekt betekent niet dat ik niet meer gebruik kan maken van het herroepingsrecht. Idem voor het tweede product. Omdat het een dwingend recht is, maakt de toezegging dat ik één van de twee producten zou houden niet uit.
Jurist: De oprekking van het eerste herroepingstermijn is onder voorbehoud gedaan. Dat ik één van de twee producten zou houden. Zodra dat voorbehoud wegvalt (ik wil beide terugsturen), valt tevens de basis onder de oprekking van de herroepingstermijn weg en ben ik dus te laat met terugsturen van het eerste product.

De jurist zegt tevens dat het dwingende recht van koop op afstand niet meer van toepassing is, omdat het in mijn voordeel is uitgevallen. Ik heb immers een langere termijn gekregen.

Ik weet niet beter dan dat een dwingend recht altijd van toepassing is, los van de voorbehouden die je maakt. Oftewel, het voorbehoud van één van de twee producten houden, zou geen invloed moeten hebben op het gebruik kunnen maken van het herroepingsrecht van beide producten.

Daarmee blijf ik ook de twee aankopen als twee losse transacties zien. De jurist geeft aan dat het één grote transactie betreft door het voorbehoud dat ik heb gemaakt.

Wie heeft hier nu (meer) gelijk en in zijn algemeenheid, hoe werkt het dwingend recht? Ik lees veel over bescherming van de klant als iets in zijn nadeel uitvalt, maar nergens wat er gebeurt bij afspraken in het voordeel van de klant (na eventueel aanvullende voorbehouden)?

Ja, ik weet dat het dom is om toe te zeggen één van de twee producten te houden. :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Beste antwoord (via CurlyMo op 19-07-2017 15:47)

Anoniem: 27535

CurlyMo schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:01:
[...]

Dat betekent dan dat de jurist gelijk heeft? De afspraak is dan een voorbehoud geworden van het mogen terugsturen van het eerste product.
In juiste context: ja.

Voor het eerst ontvangen product is het is niet dat dwingend recht *niet* van toepassing is, het is dat die *niet meer* van toepassing is - de termijn die dwingend recht stelt is verlopen.

Het tweede product, mits nog binnen de termijn, kan gewoon terug.

Het waren twee losse bestellingen; waren beiden in één bestelling gedaan waarbij een van de twee later kwam, dan zou je nog een punt hebben.
https://www.acm.nl/nl/ond...e-winkel-gesloten-worden/
Betreft het één bestelling waarbij meerdere producten zijn besteld? Bijvoorbeeld als de consument meerdere kledingstukken koopt? Dan gaat de termijn van 14 dagen lopen na de dag waarop de consument het laatste product van de bestelling heeft ontvangen. Dus in het voorbeeld na ontvangst van het laatste kledingstuk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je zegt letterlijk "na vergelijking één teruggestuurd kan worden". Als dat zo de afsrpaak is, hoef ik geen jurist te zijn dat je dan niet aan je afspraakt houdt en één product moet behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 20:16

DarkSide

theres no place like ::1

Ik denk dat het inderdaad komt omdat je een overeenkomst hebt gemaakt om een van de producten te houden.

Je zou dus eigenlijk. Product 1 moeten bestellen. En testen en beoordelen en terugsturen.
Dan product 2 moeten bestellen en beoordelen. En dan of product 2 houden. Of product 2 terugsturen.

Je zou dan weer product 1 kunnen bestellen als blijkt dat die toch de beste is.

(of gewoon beter onderzoek doen. En meteen product 1 en 2 bestellen en er eentje terugsturen. Anders kan je van alles gaan bestellen en terugsturen. had je net zo goed even langs een winkel kunnen gaan bv)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 18:41
Stuur product 1 terug conform afspraak.
Stuur morgen product 2 terug onder het heroepingsrecht.

Beetje kinderachtig, en ik zou nooit meer een afspraak met je maken. Maar denk dat je er wel mee wegkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Had je beter direct na ontvangst van product 2, product 1 kunnen retourneren volgens de gemaakte afspraak, en daarna (hopende dat artikel 1 al terugbetaald was) alsnog product 2 retourneren binnen de termijn.

edit: Wat frickY ook net zegt dus.

Persoonlijk geef ik de jurist ook gelijk.
De winkel heeft je uit coulance de mogelijkheid geboden de 2 producten te kunnen vergelijken om een keuze te maken, er vanuit gaande dat je er 1 zou houden. Hiermee zijn ze niet automatisch akkoord gegaan met een verlenging van jou rechten op herroeping.

[ Voor 44% gewijzigd door M a r c o op 10-02-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:43

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik weet niet beter dan dat een dwingend recht altijd van toepassing is, los van de voorbehouden die je maakt. Oftewel, het voorbehoud van één van de twee producten houden, zou geen invloed moeten hebben op het gebruik kunnen maken van het herroepingsrecht van beide producten.
Als (niet-praktiserend) jurist zie ik het nog iets anders dan de jurist waar jij mee sprak: Het dwingend recht is dat jij als consument binnen 14 dagen iets terug mag sturen als het niet goed (genoeg) is. Jij vraagt lief aan de winkelier of je iets anders mag proberen en buiten de 14 dagen het ene product alsnog terugsturen. Dus in feite doe je in mijn ogen afstand van je herroepingsrecht van product 1 omdat de dwingendrechtelijke termijn verlopen is. Echter de winkelier biedt je aan om product 2 ook te mogen proberen en dan het slechtste van de twee terug te sturen. Dit lijkt me meer een gevalletje coulance, waar je verder geen rechten aan kunt ontlenen.

Wel een leuke casus trouwens :)

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

sterker nog je kan het nog verder doortrekken.
Je hebt een overeenkomst gesloten waarbij jezelf akkoord bent gegaan met het vervallen van de herroepingsrecht en daar een afwijkende overeenkomst voor gesloten vanuit je eigen iniatief.

Zelfs al zou je product 1 terug sturen en dan over paar dagen product 2.
Kan de winkelier in mijn opinie nog zeggen dat het niet volgens de overeenkomst is welke gesloten is.
aangezien jij zelf hebt aangegeven afstand te doen van je bedenkingstermijn voor 1 van de producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:15:
sterker nog je kan het nog verder doortrekken.
Je hebt een overeenkomst gesloten waarbij jezelf akkoord bent gegaan met het vervallen van de herroepingsrecht en daar een afwijkende overeenkomst voor gesloten vanuit je eigen iniatief.
In het voorstel is gevraagd of één van de twee producten teruggestuurd kunnen worden na ontvangst van het tweede product. Daarbij is expliciet aangegeven dat ik me bewust ben van de problemen die dit kan opleveren voor de herroepingstermijn van twee weken van het eerste product.

Het nuanceverschil:
1. Met deze vraag is de mogelijkheid tot herroeping van het eerste product komen te vervallen.
2. Met deze vraag is de mogelijkheid tot herroeping van twee naar (nu) vier weken gegaan, het recht op herroeping zelf staat nog*

Mocht situatie 1 waar zijn, dan is tevens een afspraak die stelt dat je één van de twee producten wil kunnen terug sturen onwettig. Je hebt immers alleen nog maar recht op het terugsturen van het tweede product, want een herroepingstermijn is niet op te rekken (dwingend recht).

Dat de winkelier me niet aanklaagt voor fraude, omdat ze mogelijk een ander product teruggestuurd krijgen dan waar ik volgens situatie 1 recht op heb, is dan lief van de winkelier :)

*waarbij het belangrijkste knelpunt het voorbehoud is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
de mogelijkheid tot herroepingsrecht voor product 1 is bij de afspraak niet komen te vervallen, maar de termijn is gewoonweg overschreden. Uit coulance omdat je aangeeft 1 van de 2 producten af te nemen, geeft de winkel je de mogelijkheid om ook product 1 terug te sturen als 2 toch niet bevalt. De herroepingstermijn van product 2 blijft gewoon in tact, maar je voelt wel aankomen dat de shop het niet gaat accepteren als je eerst product 1 terugstuurt ivb de afspraak en dan ook 2 ivb herroepingsrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
sambalbaj schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:37:
de mogelijkheid tot herroepingsrecht voor product 1 is bij de afspraak niet komen te vervallen, maar de termijn is gewoonweg overschreden. Uit coulance omdat je aangeeft 1 van de 2 producten af te nemen, geeft de winkel je de mogelijkheid om ook product 1 terug te sturen als 2 toch niet bevalt. De herroepingstermijn van product 2 blijft gewoon in tact, maar je voelt wel aankomen dat de shop het niet gaat accepteren als je eerst product 1 terugstuurt ivb de afspraak en dan ook 2 ivb herroepingsrecht.
Vervolgvraag.

Als ik product 2 nu in huis had gehad binnen de herroepingstermijn van product 1. Had ik ze dan wel beide kunnen terugsturen volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:43:
[...]
Vervolgvraag.

Als ik product 2 nu in huis had gehad binnen de herroepingstermijn van product 1. Had ik ze dan wel beide kunnen terugsturen volgens jullie?
Ja, dan waren van beide producten de herroepingstermijn nog niet verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:43:
[...]

Vervolgvraag.

Uiteraard, maar dan had je ook geen aparte afspraak hoeven maken.
WKOA is een wettelijke regeling en gaat altijd voor onderlinge afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
sambalbaj schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:45:
[...]

Uiteraard, maar dan had je ook geen aparte afspraak hoeven maken.
WKOA is een wettelijke regeling en gaat altijd voor onderlinge afspraken.
Dat betekent dan dat de jurist gelijk heeft? De afspraak is dan een voorbehoud geworden van het mogen terugsturen van het eerste product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 04:20
Mijn visie op dit geheel is het verlopen van het herroepingsrecht van product 1. Daar heeft de leverancier dan een verlengde herroepingstermijn voor aangeboden, maar dit is niet de wettelijke. Hierdoor is het dwingend recht hierop ook niet meer van toepassing en kunnen aanvullende afspraken van toepassing zijn.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 22:49

Hokkie

Hello

CurlyMo schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:50:De webwinkel weigert aangezien de afspraak was dat ik één van de twee producten zou houden
Precies! de spelregels binnen jullie overeenkomst tijdens het spelen veranderen? Lijkt mij - in het voordeel van de leverancier - een heldere kwestie.

Consumentenrecht is een groot goed, maar erger mij ook vaak aan consumenten die denken overal schadeloos onderuit te kunnen komen. Bedrijven zijn boefjes, maar consumenten evenmin.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

CurlyMo schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:01:
[...]

In juiste context: ja.

Voor het eerst ontvangen product is het is niet dat dwingend recht *niet* van toepassing is, het is dat die *niet meer* van toepassing is - de termijn die dwingend recht stelt is verlopen.

Het waren twee losse bestellingen; waren beiden in één bestelling gedaan waarbij een van de twee later kwam, dan zou je nog een punt hebben.
https://www.acm.nl/nl/ond...e-winkel-gesloten-worden/
Betreft het één bestelling waarbij meerdere producten zijn besteld? Bijvoorbeeld als de consument meerdere kledingstukken koopt? Dan gaat de termijn van 14 dagen lopen na de dag waarop de consument het laatste product van de bestelling heeft ontvangen. Dus in het voorbeeld na ontvangst van het laatste kledingstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:21:
[...]
En dat ik de mogelijkheid heb gekregen om het eerste product ook terug te mogen sturen is dan coulance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, in basis wel.

Overigens in aanvulling op bovenstaande, maakt die jurist wel de fout aan te geven dat je het als één overeenkomst moet zien. Als dat namelijk het geval is, dan zou je wél het recht hebben tot 14 dagen na ontvangen van de laatste terug te kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
En een tip nog, het recht is zelden zwart-wit, maar meestal heel veel beargumenteerde grijstinten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:25:
Overigens in aanvulling op bovenstaande, maakt die jurist wel de fout aan te geven dat je het als één overeenkomst moet zien. Als dat namelijk het geval is, dan zou je wél het recht hebben tot 14 dagen na ontvangen van de laatste terug te kunnen sturen.
Feitelijk zijn het twee bestellingen. Oftewel, twee losse factoren, twee overboekingen enz. Deze vraag is ook pas gesteld na de levering van de eerste bestelling.
SkiFan schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:28:
En een tip nog, het recht is zelden zwart-wit, maar meestal heel veel beargumenteerde grijstinten.
Dat vraag ik me dus af in geval van "dwingende rechten". Volgens mij is het doel daarvan juist om zwart-wit te zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 10-02-2017 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:25:
maakt die jurist wel de fout aan te geven dat je het als één overeenkomst moet zien.
Zodra beide partijen akkoord gaan, is dát toch juist de overkoepelende overeenkomst (mondeling weliswaar)? En binnen deze (mondelinge) overeenkomst zijn de voorwaarden besproken en akkoord bevonden waarbinnen de klant mag ontbinden (namelijk een keuze tussen één van producten retour zenden en niet beide, nadat product 2 is ontvangen).

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Er is niet genoeg bekend om hier een goed antwoord op te geven. Is er ooit conform geleverd (kreeg de koper wat hij op basis van de informatie in de webwinkel mocht verwachten)? Wist de winkelier waarom het eerste product niet voldeed en moest hij begrijpen dat het andere product ook niet zou voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
[...]

Dat vraag ik me dus af in geval van "dwingende rechten". Volgens mij is het doel daarvan juist om zwart-wit te zijn.
Zelfs dan slagen juristen er nog in om overal over te discussiëren. Zie dit topic :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hokkie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:35:
[...]

Zodra beide partijen akkoord gaan, is dát toch juist de overkoepelende overeenkomst (mondeling weliswaar)? En binnen deze (mondelinge) overeenkomst zijn de voorwaarden besproken en akkoord bevonden waarbinnen de klant mag ontbinden (namelijk een keuze tussen één van producten retour zenden en niet beide, nadat product 2 is ontvangen).
Je kan het wellicht zo zien; maar dan nog klopt de combinatie zoals de jurist het stelt niet. En als dit de nieuwe, enkele overeenkomst dan is geworden, dan durf ik nog steeds niet te zeggen of dan WkoA dwingend moet worden toegepast over beide producten. Is die overkoepelende overeenkomst een consumentenkoop? Of een losse afspraak die betrekking heeft op twee losse consumentenkopen?

Zoals r_bleumer al aangeeft: de wet is zelden zwart-wit. Dwingend of niet. Juist daarom zijn redelijkheid en billijkheid mogelijk, en wordt mogelijk misbruik van de wet beperkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 10-02-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
GlowMouse schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:35:
Er is niet genoeg bekend om hier een goed antwoord op te geven. Is er ooit conform geleverd (kreeg de koper wat hij op basis van de informatie in de webwinkel mocht verwachten)?
Het eerste product is na 2 weken (ik denk uit voorraad) geleverd. Ik ben pas in staat geweest om het weer twee weken later in ontvangst te nemen. Het tweede product is direct na overeenstemming met de winkel besteld en had een levertijd van 3 weken. Het tweede product is voor mij besteld en was niet leverbaar uit voorraad.
Wist de winkelier waarom het eerste product niet voldeed en moest hij begrijpen dat het andere product ook niet zou voldoen?
Van het eerste product was het helder. Van het tweede product (nog) niet. Wegens de aard van het product was de kans redelijk groot dat het tweede product ook niet naar wens zou kunnen zijn.

Laten we zeggen dat het om studiomonitoren gaat. Dus product 1 is een Dynaudio zijn, die ik niet lekker genoeg vind klinken. Product 2 een Genelec, idem dito. Goed vergelijken kan alleen als je ze beide in huis hebt. Het had goed gekund dat ik beter een KRK had kunnen kopen, maar door de overeenkomst zit ik nu vast aan een Dynaudio of een Genelec. Op zich geen ramp, want het zijn beide geen slechte monitoren, maar het had gekund dat de KRK toch de beste keus voor me was geweest.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 10-02-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:40:
dan durf ik nog steeds niet te zeggen of dan WkoA dwingend moet worden toegepast over beide producten. Is die overkoepelende overeenkomst een consumentenkoop? Of een losse afspraak die betrekking heeft op twee losse consumentenkopen?
Het lijkt mij een losse afspraak, waar de eerste overeenkomst (product 1) met wederzijds goedvinden onderdeel vanuit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
we zijn er eigenlijk steeds vanuit gegaan dat het een consumentenaankoop betrof, maar klopt dat ook of is het zakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
sambalbaj schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:17:
we zijn er eigenlijk steeds vanuit gegaan dat het een consumentenaankoop betrof, maar klopt dat ook of is het zakelijk?
Volgens mij is koop op afstand een consumentenrecht, geen zakelijk recht. Het gaat om een consumenten aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:18:
[...]

Volgens mij is koop op afstand een consumentenrecht, geen zakelijk recht. Het gaat om een consumenten aankoop.
Klopt, daarom wilde ik dat ook even helder hebben.
Pagina: 1