Stel je neemt twee tabellen (2016 en 2017), vervolgens wil je vergelijken hoeveel dit veranderd is t.o.v. van vorig jaar, hoe dat te doen?
De volgende problemen/uitdagingen kom ik tegen:
- In 2016 zijn bepaalde onderdelen niet aanwezig, die wel in 2017 zitten, en visa versa
- Het *moet* matchen op basis van twee velden (cat. en tag), maar dat wordt wel wat verwarrend
Voorbeeld:
Gewenste resultaat:
Wat ik al geprobeerd:
Tags gemerged, vervolgens daarna matchen. Dit werkt en je kan in Excel bijvoorbeeld via VLOOKUP heel eenvoudig zien hoevaak iets voorkomt en welke niet.
Echter dient de categorie er ook bij meer worden opgeteld, het is namelijk mogelijk dezelfde tag gebruikt wordt in bijvoorbeeld Software en ook in Computer.
Heeft iemand een tip hoe ik dit zou kunnen aanpakken?
Ben nu bezig het om te gooien naar Access, maar denk dat ik meer moet gaan mergen of met analyse software aan de slag moet.
Alvast bedankt!
De volgende problemen/uitdagingen kom ik tegen:
- In 2016 zijn bepaalde onderdelen niet aanwezig, die wel in 2017 zitten, en visa versa
- Het *moet* matchen op basis van twee velden (cat. en tag), maar dat wordt wel wat verwarrend
Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| 2016: +----+-----------+-----+-------------------------+ | ID | Categorie | Tag | Omschrijving | +----+-----------+-----+-------------------------+ | 1 | Computer | HDD | WD 105D | +----+-----------+-----+-------------------------+ | 2 | Computer | CPU | i5-2400 | +----+-----------+-----+-------------------------+ | 3 | Computer | | Deze heeft dus geen tag | +----+-----------+-----+-------------------------+ | 4 | Computer | CPU | i5-3200 | +----+-----------+-----+-------------------------+ 2017: +----+-----------+--------+-------------------------+ | ID | Categorie | Tag | Omschrijving | +----+-----------+--------+-------------------------+ | 1 | Computer | HDD | WD 105D | +----+-----------+--------+-------------------------+ | 2 | Computer | CPU | i5-2400 | +----+-----------+--------+-------------------------+ | 3 | Computer | | Deze heeft dus geen tag | +----+-----------+--------+-------------------------+ | 4 | Computer | CPU | i5-3200 | +----+-----------+--------+-------------------------+ | 7 | Computer | CPU | i7-5200 | +----+-----------+--------+-------------------------+ | 5 | Software | Office | Office 2016 | +----+-----------+--------+-------------------------+ | 6 | Software | | Wederom geen tag | +----+-----------+--------+-------------------------+ |
Gewenste resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| +----+-----------+--------+-------------+-------------+ | ID | Categorie | Tag | Aantal 2016 | Aantal 2017 | +----+-----------+--------+-------------+-------------+ | 1 | Computer | HDD | 1 | 1 | +----+-----------+--------+-------------+-------------+ | 2 | Computer | CPU | 2 | 3 | +----+-----------+--------+-------------+-------------+ | 3 | Computer | | 1 | 1 | +----+-----------+--------+-------------+-------------+ | 5 | Software | Office | 0 | 1 | +----+-----------+--------+-------------+-------------+ | 6 | Software | | 0 | 1 | +----+-----------+--------+-------------+-------------+ |
Wat ik al geprobeerd:
Tags gemerged, vervolgens daarna matchen. Dit werkt en je kan in Excel bijvoorbeeld via VLOOKUP heel eenvoudig zien hoevaak iets voorkomt en welke niet.
Echter dient de categorie er ook bij meer worden opgeteld, het is namelijk mogelijk dezelfde tag gebruikt wordt in bijvoorbeeld Software en ook in Computer.
Heeft iemand een tip hoe ik dit zou kunnen aanpakken?
Ben nu bezig het om te gooien naar Access, maar denk dat ik meer moet gaan mergen of met analyse software aan de slag moet.
Alvast bedankt!