Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheijns
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-12-2021
Beste mede tweakers,

Ik ben nu 23 en heb mijn BBL niveau 4 afgerond. Bij het bedrijf waar ik werk ben ik het aanspreekpunt van alle IT gerelateerde vraagstukken. Ik ben vooral bezig met het draaiend houden van de werkplekken. ik doe ook een stukje serverbeheer. Mijn taak is heel breed, ik doe van alles wat. Ik ben de enige iT-er in het bedrijf. We hebben een IT partner die elke maand komt voor serverbeheer. Kortom het mannetje van alles.

Ik verdien nu 1400 euro netto (1545,08) bruto

- Bruto = 1545,08

Ik krijg een vast contract, maar omdat ik veel onderweg ben naar andere locaties willen ze me een auto van de zaak geven. Ik weet niet precies of ik hem alleen zakelijk wil gaan rijden, of ook privé. Daarvoor heb ik jullie advies nodig.

Ik verdien nu dus bruto 1545,08
Het voorstel is bruto 2050,00

Ik hou nu netto over 1400
Met voorstel hou ik over 1723,67

Ik ga wel snel groeien qua loon heeft mijn werkgever aangegeven, dit is het beleid wat ze voeren met ex bbl-ers

Situatie 1: Ik blijf mijn eigen auto privé rijden en krijg een auto van de zaak die ik alleen zakelijk rij.
Mijn kosten zijn dan alleen mijn privé auto.

Situatie 2: ik krijg een auto van de zaak maar ik ga hem ook privé rijden, ik betaal dus bijtelling

In beide situaties moet ik mijn eigen auto verkopen omdat het een diesel is. ik rij daarvoor privé te weinig. Het gaat mij er niet om wat ik overhoud aan de verkoop van de auto maar puur om de maandelijkse kosten.

Dus de maandelijkse kosten zonder afschrijving zijn ongeveer € 300
Betaal je zakelijk/prive combo alleen bijtelling? of ook brandstof?

Hebben jullie adviezen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:50
Wat voor type auto kun je rijden via je werkgever? Het is belangrijk te bepalen wat het netto bijtellingsbedrag wordt.

Afhankelijk van de netto bijtelling, ben je vlug goedkoper uit door een lease auto ook prive te gebruiken. Denk naast aanschaf en brandstof ook aan zaken als afschrijving, onderhoud, belasting, verzekering etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:50
Met zo'n salaris kun je de bijtelling om een nieuwe (lease) auto te rijden eigenlijk helemaal niet veroorloven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:30

Croga

The Unreasonable Man

Er zijn hier een aantal zaken die mee wegen:

- Zakelijk betaal je bijtelling. Over het algemeen betaal je geen brandstof maar sommige werkgevers laten je de brandstof voor privé gebruik zelf betalen. In dat laatste geval kun je die weer van de bijtelling aftrekken.
- Bijtelling is afhankelijk van de millieu-classificatie van de auto en de aanschafprijs. Die eerste is tegenwoordig een non-factor dus alleen de aanschafprijs is dan van belang.
Rukapul schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:33:
Met zo'n salaris kun je de bijtelling om een nieuwe (lease) auto te rijden eigenlijk helemaal niet veroorloven.
Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Uitgaande van een "startersauto" zoals een Polo Diesel zit je op €350 bruto per maand aan bijtelling. Dat komt neer op zo'n €122 netto per maand aan kosten. Ik zou het heel netjes vinden als jij een auto privé kunt rijden voor dat bedrag, wetende dat je dus ook geen brandstof voor privé kilometers meer hoeft te betalen.

Bottom line: Ik zou voor de lease auto gaan maar dan wel kiezen voor een relatief eenvoudig model. Als je baas een goede lease regeling heeft (zoals de meeste moderne bedrijven: Een mobiliteitsbudget waarbij alles wat je goedkoper rijdt ook gewoon van jou is) kan dat zelfs geld opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat valt enorm mee. Met een Toyota Aygo lach je je kapot als het gaat om eigen bijdrage / bijtelling.
Natuurlijk niet de meest luxe bak en mogelijk niet van toepassing voor de topicstarter, maar mogelijk is het wel (ik heb het zelfs gedaan met iets meer dan minimum loon zo'n 10 jaar terug).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Outerspace schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:41:
Dat valt enorm mee. Met een Toyota Aygo lach je je kapot als het gaat om eigen bijdrage / bijtelling.
Natuurlijk niet de meest luxe bak en mogelijk niet van toepassing voor de topicstarter, maar mogelijk is het wel (ik heb het zelfs gedaan met iets meer dan minimum loon zo'n 10 jaar terug).
En zelfs een fatsoenlijke golf kost maar zo'n €180 per maand.
Uiteindelijk klinkt het allemaal veel spannender dan het in werkelijkheid is. Nee, TS moet geen Talisman of Clio RS proberen te gaan rijden. Maar gewoon een normale auto is echt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:43
Privegebruik van de auto is een soort loon. De auto niet prive gebruiken betekent eigenlijk dat je tegen de werkgever zegt dat hij een beetje van je loon mag houden.

Bij privegebruik van een leaseauto betaal je alleen de belasting (door de bijtelling), in plaats van de hele autokosten. Normaal gesproken is het dus gunstig om de leaseauto prive te gebruiken.

Maar in dit geval is er een heel laag loon (vlak boven minimum). De vraag is of er uberhaupt wel financiele ruimte is voor autokosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat anderen al zeggen, veel te kort door de bocht. Een bijtelling van netto 150 euro is helemaal niet gek bij een B segment auto en dat kan al goedkoper zijn dan zelf een auto aanschaffen, onderhouden en verzekeren.
Als brandstof voor privé dan ook nog (beperkt) betaald wordt ben je helemaal goedkoop uit. Zelfs als dat niet betaald wordt kan je voor een relatief laag bedrag privé een leuke (nieuwe) auto rijden zonder dat je met onverwachte kosten te maken krijgt.

Ik zou aan je werkgever vragen of hij kosten rekent voor privé gebruik en aan welke auto hij denkt. Dan kan je goed uitrekenen wat de maandelijkse kosten worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheijns
Ik heb even geïnformeerd, in mijn situatie betaal ik nu 420 euro per maand, inclusief afschrijving. Ik rij een opel corsa diesel uit 2012

Privé mag ik er ook in rijden, de brandstofkosten worden dan ook vergoed.
Ze denken er ook aan om een volledige elektrische auto aan te schaffen, daar hou ik niet van maar het is wel voordeliger. De keuze ben ik redelijk vrij in, het wordt een B-segment auto dat is wel een voorwaarde. Ik zou dan op een polo o.i.d. uitkomen.

Stel dat ik het zo bekijk.
Verdien netto 1723,67, dan gaat er netto bijtelling af van ongeveer 135, dan kom ik maandelijks op een bedrag van 1588,67. Maar daarmee bespaar ik ook 420 euro per maand, als ik dat erbij op reken kom ik op 2008,67. Dat is toch best netjes? als ik een volledige elektrische neem ben ik nog goedkoper uit.

Het is nog even afwachten hoe of wat, ze moeten de functieomschrijving en dergelijke nog opstellen dus ik weet nog niet precies wat mijn keuze is. maar 23 en 2 jaar werkervaring en dan uiteindelijk op 2008,67 uitkomen is toch niet slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
jheijns schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:42:
Ik heb even geïnformeerd, in mijn situatie betaal ik nu 420 euro per maand, inclusief afschrijving. Ik rij een opel corsa diesel uit 2012

Privé mag ik er ook in rijden, de brandstofkosten worden dan ook vergoed.
Ze denken er ook aan om een volledige elektrische auto aan te schaffen, daar hou ik niet van maar het is wel voordeliger. De keuze ben ik redelijk vrij in, het wordt een B-segment auto dat is wel een voorwaarde. Ik zou dan op een polo o.i.d. uitkomen.

Verdien netto 1723,67, dan gaat er netto bijtelling af van ongeveer 135, dan kom ik maandelijks op een bedrag van 1588,67. Maar daarmee bespaar ik ook 420 euro per maand, als ik dat erbij op reken kom ik op 2008,67. Dat is toch best netjes? als ik een volledige elektrische neem ben ik nog goedkoper uit.

Het is nog even afwachten hoe of wat, ze moeten de functieomschrijving en dergelijke nog opstellen dus ik weet nog niet precies wat mijn keuze is. maar 23 en 2 jaar werkervaring en dan uiteindelijk op 2008,67 uitkomen is toch niet slecht?
Zeker niet om als starter mee te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dongel
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:03
Ik heb toen ik begon met werken een aygo als lease auto met een veeeelll lager salaris.
Als de voorwaarden voor prive goed zijn rij je bijna niet goedkoper.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een lease auto.
Dit omdat je er weinig kosten aan hebt (hangt af van het model natuurlijk)
Je rijd bijna altijd nieuw, je hebt geen kosten wanneer er iets stuk gaat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hehe, een besparing die je doet doordat je een bepaalde uitgave niet meer hebt kun je niet zomaar bij je loon optellen natuurlijk ;) Bovendien moet je de bijtelling bij de bruto-salaris optellen ..

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
naitsoezn schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:04:
[...]

Hehe, een besparing die je doet doordat je een bepaalde uitgave niet meer hebt kun je niet zomaar bij je loon optellen natuurlijk ;) Bovendien moet je de bijtelling bij de bruto-salaris optellen ..
Haha als ik alle uitgaven die ik wel heb overwogen of ooit heb gehad, maar nu niet meer heb optel bij bij inkomen heb krijg ik maandelijks miljoenen binnen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sorry, daar klopt echt niks van. Je rekent met de juiste bedragen maar op de verkeerde manier.

Huidige situatie:
Netto: 1723,67
Autokosten: 420
Restant: 1303,67

Situatie met auto van de zaak:
Bijtelling: 150
Restant: 1573.67

Let wel op dat bijtelling effect heeft op je totale bruto inkomsten. Dit kan ook van invloed zijn op diverse toeslagen en kortingen.

Ik zou overigens niet voor een elektrische auto kiezen. Die zijn over het algemeen veel duurder in aanschaf waardoor je niet zoveel bespaart als je zou denken. Tevens ben je aardig beperkt in de afstand die je af kan leggen. Een instap brandstofauto rond de 16.000 euro zou in jouw situatie ideaal zijn. En dan heb je ook meer dan genoeg keuze.

[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 10-02-2017 13:07 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:42
En eventueel overleggen met je werkgever of je nog een 14% leasoccassion mag rijden zoals een bijvoorbeeld een polo of clio diesel. Ben je eerder toe aan de volgende auto (en ben je infunctie en leasecategorie ook gestegen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Tsurany schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:06:
Ik zou overigens niet voor een elektrische auto kiezen. Die zijn over het algemeen veel duurder in aanschaf waardoor je niet zoveel bespaart als je zou denken. Tevens ben je aardig beperkt in de afstand die je af kan leggen. Een instap brandstofauto rond de 16.000 euro zou in jouw situatie ideaal zijn. En dan heb je ook meer dan genoeg keuze.
Een instap brandstofauto voor €135 netto per maand zit je over de €20'000 aanschaf. Voor veel minder heb je tegenwoordig ook niet veel meer, als het Diesel moet zijn (Polo €20k, Clio €19k, Fabia €22k).

Dat betekend dus ook dat een electrische auto, waar je 1/3e van de bijtelling over hebt, boven de €60k uit mag komen en nogsteeds goedkoper is. De Nissan Leaf begint op €26k waarmee de bijtelling dus VEEL lager gaat zijn dan van iedere fosiele keuze die je kunt maken. Een Tesla ga je niet redden maar iedere andere electrische optie gaat beter zijn dan iedere zinvolle fosiele optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dongel schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:00:
Als de voorwaarden voor prive goed zijn rij je bijna niet goedkoper.
Een kleine auto van de zaak (klasse Aygo, instapmodellen klasse 208) of een electrische auto (bv Nissan Leaf) van de zaak is inderdaad zo goedkoop als je kunt autorijden. Iedere prive-auto zal je meer kosten dan de bijtelling.

Daarnaast rijd je min of meer risico-vrij Behalve verkeersboetes, eventueel eigen risico bij schade en eventuele boetes voor vervroegd inleveren van de auto bij uitdiensttreding, loop je geen financiele risico's. Bij een laag inkomen ook wel prettig.

Toch is er altijd een goedkopere optie: niet autorijden.

Als er dus financiele ruimte is om voor prive-doeleinden een auto te rijden, is de leaseauto aan te raden. Is die ruimte er niet, dan is de leaseaauto zonder privegebruik (en zonder eigen auto ernaast) de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheijns
Tsurany schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:06:
[...]

Sorry, daar klopt echt niks van. Je rekent met de juiste bedragen maar op de verkeerde manier.

Huidige situatie:
Restant: 1303,67

Let wel op dat bijtelling effect heeft op je totale bruto inkomsten. Dit kan ook van invloed zijn op diverse toeslagen en kortingen.

Misschien een beetje onduidelijk maar mijn huidige situatie is:

Huidige situatie:
Netto: 1400
Restant: 980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
jheijns schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:23:
[...]

Huidige situatie:

In deze berekening zitten twee fouten:

1. Je vergelijkt tussen (oude loon + eigen auto) en (nieuwe loon + leaseauto).

Omdat je 500 euro loonsverhoging krijgt komt zo'n vergelijking altijd in het voordeel van de 2e optie uit. proficiat met je loonsverhoging :)

De vergelijking zou eerlijker zijn als je (nieuwe loon + eigen auto) en (nieuwe loon + leaseauto) zou vergelijken.

2. Ik vermoed dat de 420 euro aan autokosten zowel je prive- als je zakelijke ritten bevat.

Als je een leaseauto zonder zakelijke ritten zou bekijken, gaat dat bedrag omlaag. Als je kilometervergoeding krijgt idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jheijns schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:23:

Huidige situatie:

Ik neem als huidige situatie natuurlijk het nieuwe salaris met de prive auto. Die verhoging krijg je immers sowieso. Dan is het enkel nog de vraag of je privé gaat rijden met de leaseauto of niet. Dat is relevant om te vergelijken.
Croga schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:15:
[...]

Een instap brandstofauto voor €135 netto per maand zit je over de €20'000 aanschaf. Voor veel minder heb je tegenwoordig ook niet veel meer, als het Diesel moet zijn (Polo €20k, Clio €19k, Fabia €22k).

Dat betekend dus ook dat een electrische auto, waar je 1/3e van de bijtelling over hebt, boven de €60k uit mag komen en nogsteeds goedkoper is. De Nissan Leaf begint op €26k waarmee de bijtelling dus VEEL lager gaat zijn dan van iedere fosiele keuze die je kunt maken. Een Tesla ga je niet redden maar iedere andere electrische optie gaat beter zijn dan iedere zinvolle fosiele optie.
Hij begint bij 26.000 euro. Wil je de basis uitrusting van een Nissan Leaf vergelijken met een ruim uitgeruste Polo, Clio of Fabia? Daarnaast kies je voor Diesel, dat is (neem ik aan) om opzettelijk een scheve vergelijking te kunnen maken. Een diesel kies je als je veel kilometers moet maken, daar zet jij een instap Nissan Leaf met een bereik van ~150 werkelijke kilometers tegenover? Wilt (of moet) TS dus even naar Rotterdam of Breda mag hij blij zijn als hij met veel moeite aan komt.

Je zal dus eerder een elektrische auto van ~35.000 euro tegenover een benzine auto van ~17.000 euro zetten. Dan is de elektrische auto alsnog goedkoper, maar dan is het niet opeens vijf keer zo goedkoop als 4% tegenover 22% doet suggereren. En je blijft met het bereik zitten.
Als je jong bent moet je niet gaan lopen klooien met beperkt bereik en constant moeten opladen. Dan moet je de auto vol kunnen gooien en even naar Berlijn of Parijs kunnen rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 10-02-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:12
Tsurany schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:40:
[...]

Je zal dus eerder een elektrische auto van ~35.000 euro tegenover een benzine auto van ~17.000 euro zetten. Dan is de elektrische auto alsnog goedkoper, maar dan is het niet opeens vijf keer zo goedkoop als 4% tegenover 22% doet suggereren. En je blijft met het bereik zitten.
Als je jong bent moet je niet gaan lopen klooien met beperkt bereik en constant moeten opladen. Dan moet je de auto vol kunnen gooien en even naar Berlijn of Parijs kunnen rijden.
Daarbij moet je dan ook nog eens rekening houden dat de electrische auto voor de werkgever waarschijnlijk duurder is in de leaseprijs en als de TS daarmee evt over zijn leasebudget komt hij daar een eigenbijdrage voor kan moeten betalen.

Omgekeerd natuurlijk ook, als je met de auto van 17k onder je leasebudget zit geven sommige werkgevers het verschil nog wel eens terug.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheijns
Ik wil ook absoluut geen elektrische auto, er is nog te weinig keuze in en ik vind het 10x niks.
Mijn werkgever gaat kijken naar de mogelijkheden maar hij gaf zelf ook al aan dat het waarschijnlijk niet elektrisch wordt, soms rij ik 400km op een dag en dan zit je met het bereik wat idd een drama is.

Geef mij maar een diesel! een Audi A1 / VW Polo in die richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:25
Waarom niet voor een Plugin Een Golf GTE Is ook maar 15 % ipv 22 %
Vorig jaar kon je ze nog met 7 % bijtelling krijgen

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheijns
Ik zit met de aanschafprijs, waarschijnlijk is het maximale 25:000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul.TLS
helaas Jammer

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Raoul.TLS schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:10:
Waarom niet voor een Plugin Een Golf GTE Is ook maar 15 % ipv 22 %
Vorig jaar kon je ze nog met 7 % bijtelling krijgen
Je bedoelt een variant die vorig jaar op kenteken is gezet? Auto's die dit jaar geleverd worden zijn 4% of 22%.
jheijns schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:01:
Ik wil ook absoluut geen elektrische auto, er is nog te weinig keuze in en ik vind het 10x niks.
Mijn werkgever gaat kijken naar de mogelijkheden maar hij gaf zelf ook al aan dat het waarschijnlijk niet elektrisch wordt, soms rij ik 400km op een dag en dan zit je met het bereik wat idd een drama is.

Geef mij maar een diesel! een Audi A1 / VW Polo in die richting
Let wel op dat een auto zoals een Audi A1 start bij ruim 20.000 euro. Hier zitten geen opties bij. Een diesel start zelfs bij 22.000 euro. Met wat basis opties zoals Airco ga je al snel richting de 26.000 euro. Let dus goed op dat je geen al te dure auto krijgt waardoor je aan een zeer hoge bijtelling vast komt te zitten. Kijk dus wat voor jou een acceptabele bijtelling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Tsurany schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:40:
Hij begint bij 26.000 euro. Wil je de basis uitrusting van een Nissan Leaf vergelijken met een ruim uitgeruste Polo, Clio of Fabia?
Net zo goed als dat de Polo begint bij 20k en de clio begint bij 19k. Ik vergelijk dus de basis van de Leaf met de basis van al die andere autos.
Daarnaast kies je voor Diesel, dat is (neem ik aan) om opzettelijk een scheve vergelijking te kunnen maken.
Zoals je weet zijn aannames altijd fout. Ik doe die vergelijking omdat dat, over het algemeen, de vergelijking is die je voor een lease auto moet maken. In Lease is diesel nagenoeg altijd verplicht.
Iemand maakte de opmerking dat een electrische auto te duur zou zijn. Dat is bewezen absolute onzin.

Nog sterker; Ik ging in mijn berekening uit van 7% voor electrisch. Dat blijkt 4% te zijn. Dat betekend dus dat je de polo kunt inzetten tegen een Model X van Tesla en met de Tesla nogsteeds goedkoper uit zijn. En dan praten we niet meer over 150km maar over zo'n 500km. Dan praten we niet meer over een zielig klein autotje maar gewoon over een full size SUV.
(dan praten we ook niet meer over €500 leaseprijs maar eerder €2000 dus dan wordt het aan die kant geen optie maar als de baas electrisch wil moet de baas dat maar betalen :P)
Tsurany schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:32:
Let wel op dat een auto zoals een Audi A1 start bij ruim 20.000 euro. Hier zitten geen opties bij. Een diesel start zelfs bij 22.000 euro. Met wat basis opties zoals Airco ga je al snel richting de 26.000 euro. Let dus goed op dat je geen al te dure auto krijgt waardoor je aan een zeer hoge bijtelling vast komt te zitten. Kijk dus wat voor jou een acceptabele bijtelling is.
Audi moet je dan ook gewoon afserveren als optie. Ik heb in de Seat Leon, de Volkswagen Golf en de Audi A3 gezeten en LETTERLIJK het enige verschil is de badge én een paar duizend euro. Er zit verder geen enkel verschil in. Dus als je moet kiezen tussen de Polo en de A1 dan is die keus heel erg makkelijk. Dan wordt het een Seat Ibiza die voor €22k gewoon volledig klaar is.

[ Voor 20% gewijzigd door Croga op 10-02-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Ik krijg binnen kort ook een lease auto (een die in 2016 op kenteken is gezet)
Dus wel 7 % bijtelling
Want ik zei als die 22% was dan zou ik er niet Prive in rijden.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheijns
Tsurany schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:32:
[...]

Je bedoelt een variant die vorig jaar op kenteken is gezet? Auto's die dit jaar geleverd worden zijn 4% of 22%.

[...]

Over het algemeen hanteren ze tot 30,000. Maar gezien mijn functie zal ik er iets onder zitten. denk maximaal 27,000. Dan is een Polo R-Line wel mogelijk :)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Maar ik zie een duidelijk berekening nog niet meegenomen zoals al eerder genoemd. Hoe werden die zakelijke km vergoed, want kan goed zijn dat van de €420 per maand €250 al betaald werd door je baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Je kan nu nog steeds 7 % bijtelling auto's leasen bij verschillende maatschapijen
Hebben een hoop toen op kenteken gezet

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 15:42
Raoul.TLS schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:37:
Ik krijg binnen kort ook een lease auto (een die in 2016 op kenteken is gezet)
Dus wel 7 % bijtelling
Dan ben je slechts een jaartje te laat voor de 7%. Dat was 2015 voor het laatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheijns
Axente schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:40:
Maar ik zie een duidelijk berekening nog niet meegenomen zoals al eerder genoemd. Hoe werden die zakelijke km vergoed, want kan goed zijn dat van de €420 per maand €250 al betaald werd door je baas.
Inclusief brandstofkosten (30.000) per jaar zouden mijn maandelijkse kosten op 520+/- komen. ik krijg ongeveer 100 euro aan vergoeding per maand (varieert een beetje) 8)7 Dus die 420 is echt wat het mezelf kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbierman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-04 00:43
Zou vragen om een Renault Clio Estate. Goedkope diesel welke nog steeds in grote mate beschikbaar zijn bij leasemaatschappijen. Deze heeft nog 14% bijtelling (modelletje 2014/2015) en zit onder die maximale aanschafprijs van 25k. Heb je tenminste wat ruimte, gaat rap genoeg om een keer iemand in te halen en heeft voor een starter eigenlijk alles, maar verwacht niet teveel luxe natuurlijk in deze klasse.

Daarnaast zou ik als ik jou was gewoon vragen of ze je bijtelling in loon willen vergoeden, zodat jij de impact hiervan niet merkt. Of ik zou om een salarisverhoging vragen. Gezien het werk dat je doet, even beoordelend vanachter mijn bureauscherm... zou je veel meer kunnen verdienen. Dit is toch gewoon het minimum loon? Dat terwijl je blijkbaar, als ik jouw verhaal lees, al een cruciaal aanspreekpunt bent in het bedrijf. Nu weet ik niet de omvang van dit alles, maar ik krijg hierbij het gevoel dat je momenteel echt te weinig verdiend. Dit werk zou je als beginnend zzp'er kunnen doen, waarbij je makkelijk een tarief van €40 kan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Croga schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:32:
[...]

Net zo goed als dat de Polo begint bij 20k en de clio begint bij 19k. Ik vergelijk dus de basis van de Leaf met de basis van al die andere autos.

[...]

Zoals je weet zijn aannames altijd fout. Ik doe die vergelijking omdat dat, over het algemeen, de vergelijking is die je voor een lease auto moet maken. In Lease is diesel nagenoeg altijd verplicht.
Onzin natuurlijk. Diesel is lang niet altijd verplicht. Zeker in situaties waarbij een elektrische auto een optie is zou benzine ook zeker een optie zijn. Dan begin je dus gewoon bij iets onder de 16.000 euro.
Iemand maakte de opmerking dat een electrische auto te duur zou zijn. Dat is bewezen absolute onzin.

Nog sterker; Ik ging in mijn berekening uit van 7% voor electrisch. Dat blijkt 4% te zijn. Dat betekend dus dat je de polo kunt inzetten tegen een Model X van Tesla en met de Tesla nogsteeds goedkoper uit zijn. En dan praten we niet meer over 150km maar over zo'n 500km. Dan praten we niet meer over een zielig klein autotje maar gewoon over een full size SUV.
(dan praten we ook niet meer over €500 leaseprijs maar eerder €2000 dus dan wordt het aan die kant geen optie maar als de baas electrisch wil moet de baas dat maar betalen :P)
Ik zei: "Die zijn over het algemeen veel duurder in aanschaf waardoor je niet zoveel bespaart als je zou denken."
En dat klopt, als je naar bijtellingspercentage kijkt denk je aan iets meer dan een factor 5 verschil in maandlasten (4% vs 22%) terwijl het in praktijk, door de hoge aanschafprijs, eerder een factor 2-3 verschilt. En dan kijk je dus naar vergelijkbare auto's met een vergelijkbare uitrusting. En dat is volgens mij helemaal geen vreemde conclusie. Ik heb nergens gezegd dat elektrisch rijden duurder is qua bijtelling of dat het te duur zou zijn.
Raoul.TLS schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:37:
Ik krijg binnen kort ook een leas auto (een die in 2016 op kenteken is gezet)
Dus wel 7 % bijtelling
En daarom moet je dus volledig zijn en aangeven dat er dan wel gezocht moet worden naar een voorraad auto uit 2016, een voorraad die sterk afneemt.
jheijns schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:37:
[...]

Over het algemeen hanteren ze tot 30,000. Maar gezien mijn functie zal ik er iets onder zitten. denk maximaal 27,000. Dan is een Polo R-Line wel mogelijk :)
;)
Dat klopt, maar de vraag is of je dat met jouw salaris moet willen. Ga niet al te snel uit van beloofde verhogingen tenzij ze op papier staan. Kijk wat je aan maandelijkse kosten hebt, kijk wat je wilt sparen en kijk wat je overhoud voor andere activiteiten.
Het is prima om een auto met een fiscale waarde van 27.000 euro te kiezen maar jij moet zelf de bijtelling kunnen dragen. Zorg dus wel dat je zeker weet dat je dit de komende jaren kan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
je kan nog steeds Golg GTE Nu leasen met 7 % bijtelling

Volkswagen Golf GTE

Volkswagen bewijst dat sportiviteit en een ongekend zuinig brandstofverbruik heel goed te combineren zijn. De nieuwe Golf GTE is dan ook een echte Plug-in Hybride. Snelle prestaties en een mooi ‘GTI’ design, gaan hand in hand met oog voor het milieu en een bijzonder lage uitstoot. Nu direct uit voorraad leverbaar bij XXXXXXXX in verschillende kleuren en uitvoering zoals leren bekleding, glazen panoramadak of 16- of 18'' lichtmetalen velgen. Zo lang de voorraad strekt en op = op!
PROnline schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:44:
[...]

Dan ben je slechts een jaartje te laat voor de 7%. Dat was 2015 voor het laatst.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
jheijns schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:44:
[...]

Inclusief brandstofkosten (30.000) per jaar zouden mijn maandelijkse kosten op 520+/- komen. ik krijg ongeveer 100 euro aan vergoeding per maand (varieert een beetje) 8)7 Dus die 420 is echt wat het mezelf kost
Zou je dan niet minimaal 30.000 x 0,19 per/km = 5700€ ontvangen als je dit al deed? (475€ per maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Raoul een volkswagen GTE is een auto van 40k, dat past echt niet in zijn functie (met een leasetarief van 700-800 per maand).

Als ik de rol van topicstarter een beetje ken, gewoon gaan voor een mooie Volkswagen up of een Renault Clio en je bent helemaal het mannetje en je betaald 150 euro per maand netto (waar je prive ook nog eens gratis rijdt). Een goedkope leaseauto is altijd goedkoper dan een eigen auto (ik heb het voor mezelf ongeveer 20 doorgerekend). Ik rij prive een Peugeot 107 en die is nog duurder dan een lease Renault Clio (en heeft veel minder comfort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Axente schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:56:
[...]

Zou je dan niet minimaal 30.000 x 0,19 per/km = 5700€ ontvangen als je dit al deed? (475€ per maand)
Een fatsoenlijke km vergoeding is geen EUR0,19/km maar eerder iets van EUR0,27/km of meer.

Soms vraag ik me af of sommige mensen hun baan eigenlijk wel kunnen veroorloven :P

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 10-02-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik verbaas mij over de rekensommen in dit topic. Snapt niemand dat je meer betaald dan alleen bijtelling?
Croga schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:01:
[...]

En zelfs een fatsoenlijke golf kost maar zo'n €180 per maand.
Uiteindelijk klinkt het allemaal veel spannender dan het in werkelijkheid is. Nee, TS moet geen Talisman of Clio RS proberen te gaan rijden. Maar gewoon een normale auto is echt geen probleem.
Die Golf kost geen 180 euro per maand maar véél meer. Tijd voor een rekensom.

Golf 1.0 Comfortline, 20.000km, 4 jaar. Leasebedrag van 569 euro per maand Salaris van 2600 euro.

Bij zakelijk:

2600 euro bruto
Dat is 2023 euro netto - 186 euro bijtelling = 1837 euro op de rekening

Bij privé

2600 euro bruto + 252,33 euro belast kilometervergoeding = 2852,33 euro bruto
Dat is 2155,66 euro netto + 316,67 euro belastingvrij kilometervergoeding = 2472,33 euro op de rekening

Door geen gebruik te maken van de Golf ga je er netto 635,33 euro op vooruit. Kun je heel makkelijk een leuke occasion van kopen en veel overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbierman
Ja die Golf GTE is out of the question haha... heb er één in beheer voor mijn werk. Met paar opties 45k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 08-07 11:27
452752 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:06:
Ik verbaas mij over de rekensommen in dit topic. Snapt niemand dat je meer betaald dan alleen bijtelling?

[...]

Golf 1.0 Comfortline, 20.000km, 4 jaar. Leasebedrag van 569 euro per maand Salaris van 2600 euro.

Bij zakelijk:

2600 euro bruto

Bij privé

Dat is 2155,66 euro netto + 316,67 euro belastingvrij kilometervergoeding = 2472,33 euro op de rekening

Door geen gebruik te maken van de Golf ga je er netto 635,33 euro op vooruit. Kun je heel makkelijk een leuke occasion van kopen en veel overhouden.
Waar haal jij die golf en die bedragen vandaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Waarom zou je meer betalen dan alleen bijtelling?

Bij zakelijk:
2600 euro bruto

Bij privé

We hadden het over kosten. Niet over "verschil". Je berekening slaat ook als een tang op een varken:
- TS verdient geen 2600 per maand
- je tovert €186 bijtelling uit de hoge hoed; die slaat nergens op (even snel: €20k *22% = €4400 per jaar = €366 bruto per maand = €122 netto per maand)
- Je kilometervergoeding is niet gebaseerd op enig feit. TS heeft daar niets over verteld dus ten eerste weet je niet hoeveel kilometers TS maakt en ten tweede weet je niet of zijn baas überhaupt vergoeding betaald

Ofwel:
- Als we het hebben over wat een golf KOST dan is de berekening eenvoudig: Bijtelling maal belasting.
- Als we het hebben over wat het verschil is tussen een golf LEASEN of privé rijden dan kunnen we dat helemaal niet berekenen. Daar hebben we niet de juiste gegevens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
Croga schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:13:
[...]

Waarom zou je meer betalen dan alleen bijtelling?

[...]

We hadden het over kosten. Niet over "verschil". Je berekening slaat ook als een tang op een varken:
- TS verdient geen 2600 per maand
- je tovert €186 bijtelling uit de hoge hoed; die slaat nergens op (even snel: €20k *22% = €4400 per jaar = €366 bruto per maand = €122 netto per maand)
- Je kilometervergoeding is niet gebaseerd op enig feit. TS heeft daar niets over verteld dus ten eerste weet je niet hoeveel kilometers TS maakt en ten tweede weet je niet of zijn baas überhaupt vergoeding betaald

Ofwel:
- Als we het hebben over wat een golf KOST dan is de berekening eenvoudig: Bijtelling maal belasting.
- Als we het hebben over wat het verschil is tussen een golf LEASEN of privé rijden dan kunnen we dat helemaal niet berekenen. Daar hebben we niet de juiste gegevens voor.
- 186 euro bijtelling is op basis van een fatsoenlijke golf, die heb je niet voor 20.000 euro
- De kilometervergoeding is gebaseerd op het leasebudget uitgekeerd als mobiliteitsbudget. Een neutrale oplossing die de werkgever geen cent extra kost. Sterker nog, het kost de werkgever zelfs minder vanwege de BTW-prive correctie en het feit dat hij geen fleet-management hoeft te doen.

Ik kijk naar wat er aan het einde van de maand op je rekening wordt gestort. Dat is de enige manier waarop je kunt kijken wat de lease auto je daadwerkelijk kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
In je rekensom zit de aanname, dat de werkgever het leasebedrag beschikbaar stelt als bruto/netto mobiliteitsbudget. Dat is soms het geval, maar in OP wordt van die mogelijkheid geen melding gemaakt. We gaan er dus vanuit dat er drie opties zijn:

1. TS accepteert de leaseauto...
1a. en rijdt hem prive en zakelijk
1b. en vult een verklaring geen privegebruik in

2. TS weigert de leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:17:
[...]

In je rekensom zit de aanname, dat de werkgever het leasebedrag beschikbaar stelt als bruto/netto mobiliteitsbudget. Dat is soms het geval, maar in OP wordt van die mogelijkheid geen melding gemaakt. We gaan er dus vanuit dat er drie opties zijn:

1. TS accepteert de leaseauto...
1a. en rijdt hem prive en zakelijk
1b. en vult een verklaring geen privegebruik in

2. TS weigert de leaseauto.
Waarom zou een werkgever het leasebedrag niet beschikbaar stellen als mobiliteitsbudget? Dat is namelijk een goedkopere oplossing die minder administratie vergt.

[ Voor 16% gewijzigd door 452752 op 10-02-2017 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
452752 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:18:
[...]

Waarom zou een werkgever het leasebedrag niet beschikbaar stellen als mobiliteitsbudget? Dat is namelijk een goedkopere oplossing die minder administratie vergt.
Het is vaak simpelweg de keus van of een km-vergoeding of een leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

*knip niet-constructief*

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 10-02-2017 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
Malt007 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:20:
[...]

Dat is een aanname die je maakt. De TS kan bij zijn werkgever aangeven dat hij zijn leasebudget liever uitgekeerd krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
452752 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:25:
[...]

Dat is een aanname die je maakt. De TS kan bij zijn werkgever aangeven dat hij zijn leasebudget liever uitgekeerd krijgt.
Nee dat is de praktijk, ik zeg niet dat het bij de TS niet tot de mogelijkheden behoort maar dat is een aanname van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 04-06 11:57
Raoul.TLS schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:51:
je kan nog steeds Golg GTE Nu leasen met 7 % bijtelling

Volkswagen Golf GTE

Volkswagen bewijst dat sportiviteit en een ongekend zuinig brandstofverbruik heel goed te combineren zijn. De nieuwe Golf GTE is dan ook een echte Plug-in Hybride. Snelle prestaties en een mooi ‘GTI’ design, gaan hand in hand met oog voor het milieu en een bijzonder lage uitstoot. Nu direct uit voorraad leverbaar bij XXXXXXXX in verschillende kleuren en uitvoering zoals leren bekleding, glazen panoramadak of 16- of 18'' lichtmetalen velgen. Zo lang de voorraad strekt en op = op!

[...]
Dan moet je wel een voorraad model vinden, maar met TS's salaris zou ik geen GTE aanraden. Best prijzig toch nog wel hoor, vanaf 40.000 euro

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbierman
452752 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:25:
[...]

Geloof dat jij hier een aanname maakt dat de werkgever een verkapt mobiliteitsbudget heeft. Heb TS hier niet over gehoord. En als er sprake van was, had de TS dat waarschijnlijk ook genoemd. Er is enkel een max genoemd aan wat de auto mag kosten. Daarnaast wat de impact is op het loon van TS. De rest hangt af van alle andere variabelen zoals de jaarlijkse kilometrage, privé of zakelijk rijden etc. Afhankelijk daarvan kan het wel of niet een auto van een bepaalde klasse zijn. Maar als je ook maar 1 ding veranderd aan deze variabelen, staat er onder aan de streep gewoon een ander maandelijks leasebedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
452752 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:18:
[...]

Er zijn genoeg werkgevers die het niet doen.

Degenen die het wel doen, zijn vaak grotere bedrijven met veel leaseauto's. Die hebben een aparte afdeling voor het wagenpark.

Voor kleinere bedrijven is het juist wel een hele administratieve last. Elke maand de zakelijke kilometers opvragen bij de werknemer en invoeren in de salarisverwerking. In plaats van een vast bedrag bijtellen (elke maand hetzelfde voor een paar jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:00
Hoe dan ook, gaan voor optie 2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:50:

Voor kleinere bedrijven is het juist wel een hele administratieve last. Elke maand de zakelijke kilometers opvragen bij de werknemer en invoeren in de salarisverwerking. In plaats van een vast bedrag bijtellen (elke maand hetzelfde voor een paar jaar).
Het maandelijks invoeren van het aantal kilometers (een enkel veld in het administratiepakket) is minder moeite dan contact onderhouden met een leasemaatschapij, offertes aanvragen en doorsturen, schades behandelen, boetes doorsturen en auto's in de pool hebben door verloop van werknemers.

Een mobiliteitsbudget is voor de werkgever goedkoper dan een lease auto. Daardoor is het uitkeren van het leasebudget een hele goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:21
Zelf ben ik destijds voor leasen met privé gebruik gegaan omdat je ook geen onverwachtse kosten meer hebt. Het was niet zo zeer echt goedkoper, maar onverwacht een nieuwe auto moeten kopen vanwege schade of dure reparaties heb je dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbierman
452752 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:01:
[...]

Het maandelijks invoeren van het aantal kilometers (een enkel veld in het administratiepakket) is minder moeite dan contact onderhouden met een leasemaatschapij, offertes aanvragen en doorsturen, schades behandelen, boetes doorsturen en auto's in de pool hebben door verloop van werknemers.

Een mobiliteitsbudget is voor de werkgever goedkoper dan een lease auto. Daardoor is het uitkeren van het leasebudget een hele goede optie.
Maar sinds wanneer is de TS een werkgever? Van wat voor belang is dit voor de TS? Beetje off topic dit verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Reken 'm even door op Toeslagen.nl.

Want met je huidige loon krijg je zorg en huurtoeslag.
Met auto en nieuw loon krijg je beide niet.

Dat zal een vieze tegenvaller zijn aan het einde van het jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

452752 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:16:
- 186 euro bijtelling is op basis van een fatsoenlijke golf, die heb je niet voor 20.000 euro
Okay, dus je roept wat over een auto en roept daarna wat over iets heel anders. Geen wonder dat er geen touw aan je berekening vast te knopen is.
Bottom line hierin is wel: Ik zeg de Golf kost grofweg €180, jij zegt de golf kost grofweg €180. Mooi. Dan zijn we het eens.
- De kilometervergoeding is gebaseerd op het leasebudget uitgekeerd als mobiliteitsbudget. Een neutrale oplossing die de werkgever geen cent extra kost. Sterker nog, het kost de werkgever zelfs minder vanwege de BTW-prive correctie en het feit dat hij geen fleet-management hoeft te doen.
Tsja, "alternative facts" er zelf bij verzinnen kan ik ook. Je "alternative facts" gaan er in dit geval van uit dat er minstens 1500km per maand zakelijk gereden wordt. Tel daarbij op de 1000km die privé gereden wordt en je moet al 2500km rijden om die 650 euro te krijgen. Aangezien kilometers in brandstof, afschrijving en onderhoud zo'n €0,22 per km kosten ben je al 550 euro kwijt aan alleen de kilometers, dan heb je nog geen verzekering of wegenbelasting betaald. Dus zelfs als de aanname die jij hier heel bout doet klopt, gaat die privé auto nogsteeds niet goedkoper zijn dan lease.
Ik kijk naar wat er aan het einde van de maand op je rekening wordt gestort. Dat is de enige manier waarop je kunt kijken wat de lease auto je daadwerkelijk kost.
Nope. Dat geeft alleen aan wat er op je rekening gestort wordt. Het zegt niets over wat het kost. Een Golf kost €180 per maand. Het verschil in kosten tussen de Golf en privé rijden komt óók niet uit je berekening omdat je vergeet dat je privé auto ook nog moet rijden in je berekening.
452752 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:01:

Daarom laat je de lease maatschappij zich zorgen laten maken over al dat soort zaken.... Offertes accoord, daar moet je wat mee. De rest wordt allemaal door de lease maatshappij voor je gedaan. Nog sterker; als je een beetje snapt hoe modern management in elkaar zit laat je ook de offertes gewoon door de lease maatschappij doen; hoef je als werkgever alleen nog aan het eind van de maand geld over te schrijven naar rekening B in plaats van rekening A.

[ Voor 21% gewijzigd door Croga op 10-02-2017 16:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
Ik trek mij uit deze discussie terug. Wel snap ik eindelijk waarom half Nederland in een gloednieuwe lease auto rijdt, gezien ze enkel naar bijtelling kijken. Dan zou ik zelf ook een lease auto nemen, als het maar 180 euro per maand zou "kosten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:50

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk kijk ik ook enkel naar de bijteling. Reden. Dit zijn de kosten die ik heb aan een auto. Lease en benzine zijn voor de werkgever.

Golf GTE 7% die leuk is uitgerust zijn nog redelijk te vinden. En bijteling zit je rond de 100,- a 150,- euro . Bij auto van 47000,- . Alleen ligt lease bedrag wat hoger voor deze auto's. Verder zijn deze auto's niet zo zuinig als ze doen voorkomen. Dus niet alle werkgevers staan te springen om hybrides als optie beschikbaar te stellen.

Zelf aantal maanden GTE gereden die leuk uitgerust was. En is en blijft leuke auto. Nu een MB C350e 15% en voor die bijteling rijd ik zelf geen eigen auto. En heb geen kosten aan verzekering, afschrijving, onderhoud, winterbanden, benzine binnen EU, KM vrij...

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Mag een ford C-max leasen 7%

https://www.ardeaauto.nl/...C-MAX-Plug-in-Hybride.pdf

Bijtelling 86 pm

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Barrycade schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:08:
Reken 'm even door op Toeslagen.nl.

Want met je huidige loon krijg je zorg en huurtoeslag.
Met auto en nieuw loon krijg je beide niet.

Dat zal een vieze tegenvaller zijn aan het einde van het jaar....
Een collega mocht om deze reden inderdaad flink terugbetalen. Dat viel even tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 05-07 20:40

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Volgens mij is het min 270 euro per maand huur/zorg toeslag, van oud naar nieuw salaris/auto.

Toeslagen is ook een belachelijk systeem, of je nou 19000 of 33000 per jaar krijgt, onder de streep nauwelijks verschil (netto per maand nog geen 100 euro).

[ Voor 67% gewijzigd door |sWORDs| op 10-02-2017 19:46 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Malt007 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:20:
[...]

Kijk en dat is het hele eieren eten. Op het moment dat je van de lease auto af ziet moet je niet met enkel 19cent/km genoegen nemen.

Al krijgt TS 19cent/km en 300 Euro per maand bruto wordt het al een ander verhaal.(afhankelijk van wat voor auto hij dan zelf zou rijden & het aantal kilometers dat hij privé in Nederland rijd).

Verder inderdaad het hele toeslagen en afbouw regelingen niet vergeten. Ik krijg geen euro toeslag en zit in de 3e schijf qua belastingen (40.4%) toch betaal ik door afbouw van heffingskorting effectief over elke euro die ik meer verdien bijna 50% belasting.

De 366bruto=122 netto is veel en veel te optimistisch.

[ Voor 23% gewijzigd door GoldenSample op 10-02-2017 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

GoldenSample schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:47:
De 366bruto=122 netto is veel en veel te optimistisch.
Ik heb het effe opgezocht en dat valt inderdaad behoorlijk tegen :'( Ik zit al een aantal jaartjes in de 50% dus ik had helemaal geen zicht meer op de overgang 36/40 maar in feite is er geen 36% meer voor mensen die werken :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 14:45
Wat ik nog niemand zag zeggen: als je lease gaat rijden en je eigen auto inlevert, besef je dan goed dat als je dat maar langgevoeg doet bij verzekeraars je no-claim (schadevrije-jaren) kunnen vervallen.

(ja, lees goed: 'kunnen'... want soms willen leasemaatschappijen daar weer iets op verzonnen hebben enzo).

Maar check het vooral even als je al een paar jaar hebt opgebouwd, want dat kan een lelijke verrassing zijn als je na 5 jaar ofzo ineens weer privé wilt gaan rijden (en dan vast in een wat duurdere wagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:42
Brrrr zo'n boude uitspraak hoort niet bij een rode nickname. Zal wel een Tweakers.net 2017 ding zijn. Enfin, maak de afweging op basis van je huidige en toekomstige situatie. Ik werd in mijn situatie "gedwongen" de gekozen auto van mijn voorganger over te nemen. Mooie bak maar m.i. te duur in de bijtelling, met net een nieuwe privé auto voor de deur. In die zin maak ik ook onderscheid in de auto die ik wil rijden (en privè gekocht heb) en voor mijn werkgever mag rijden (een VAG ding). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 05-07 20:40

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Met een verklaring van de leasemaatschappij krijg je gewoon over de periode ook schadevrije jaren, al is de berekening vaak iets lager. Beste is een verklaring van de verzekeraar van de leasemaatschappij.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
Rukapul schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:02:
[...]

Een fatsoenlijke km vergoeding is geen EUR0,19/km maar eerder iets van EUR0,27/km of meer.

Soms vraag ik me af of sommige mensen hun baan eigenlijk wel kunnen veroorloven :P
Haha klopt maar lijkt er op dat OP alleen maar 100 per maand krijgt als vergoeding maar wel 30k per jaar rijd? Of ik moet het verkeerd hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Axente op 11-02-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 18:00
Worden je autokosten niet een stuk minder nu je die niet meer voor je werkt gebruikt?
En bij je huidige netto salaris, zit daar al een kilometervergoeding bijgeteld? Neem aan dat je die nu wel krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 18:00
Over de leaseregelingen en mobiliteitsbudget.
Mijn werkgever geeft me een leaseauto die ik zakelijk moet gebruiken om naar klanten te gaan. Hij wil niet dat ik daar met een barrel van 500 euro aan kom rijden om geld te verdienen aan een mobiliteitsbudget. Dat past niet bij het imago van het bedrijf en gelijk heeft ie.

Dus het is een leaseauto EN een priveauto, of de leaseauto prive rijden. Prive rijden mag 15000km per jaar, maar in de praktijk is het meer fair-use-policy, er is geen controle op.
Ik betaal netto ongeveer 350 euro voor die auto en daar rijd ik in ieder geval geen mooie c/d-segmenter van prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
sNielz123 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:46:
Over de leaseregelingen en mobiliteitsbudget.
Mijn werkgever geeft me een leaseauto die ik zakelijk moet gebruiken om naar klanten te gaan. Hij wil niet dat ik daar met een barrel van 500 euro aan kom rijden om geld te verdienen aan een mobiliteitsbudget. Dat past niet bij het imago van het bedrijf en gelijk heeft ie.

Dus het is een leaseauto EN een priveauto, of de leaseauto prive rijden. Prive rijden mag 15000km per jaar, maar in de praktijk is het meer fair-use-policy, er is geen controle op.
Ik betaal netto ongeveer 350 euro voor die auto en daar rijd ik in ieder geval geen mooie c/d-segmenter van prive.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar in dit topic gaat het over iemand die nu ongeveer het minimumloon verdient en uitzicht heeft op een hoger, maar niet ruim salaris. Bij een dergelijk inkomen moet je zien te voorkomen dat je enorme bedragen aan mobiliteit uitgeeft.

Specifieker probleem is dat bij een inkomen van 2050 euro (ca 26k op jaarbasis) dat de marginale lastendruk hoog is (zie ook Het (on)bestaan van het middeninkomen).

Juist niet-cash loonelementen hakken er dan enorm in want met wat pech moet de bruto bijtelling bijna volledig netto worden betaald. Dan kost een leaseauto mogelijk dus xx% netto inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheijns
Mijn werkgever heeft aangegeven dat ik snel meer zal gaan verdienen. Hij gaf aan dat ik eind dit jaar op 2600 bruto zal zitten. Er komt een it'er bij om mij te ondersteunen

Ik heb toch besloten om de nieuwe Seat Ibiza te nemen, deze gaat rond april in de voorverkoop.
Het kost mij dan netto +/- €200, dat wordt ingehouden op mijn salaris uiteraard, en daarbij hoef ik dus ook niet te tanken. Dat is ideaal, ik rij zakelijk ongeveer 18:000 per jaar, privé ongeveer 12:000.

Voor het budget van € 26000 kan je de Ibiza leuk aankleden (sportpakket e.d.).

Ik krijg nu netto 1400, daar komen de kosten nog bij (km vergoeding verrekend) van mijn auto dus ik hou ongeveer 1000 netto over.

Straks (met vast contract) hou ik +/- 1550 netto over, dus dat scheelt ongeveer € 550.

Het is het beleid van het bedrijf dat ze laag beginnen een ex bbl-ers,

(ik woon nog thuis dus heb geen woonkosten behalve kostgeld 8)7 )

[ Voor 3% gewijzigd door jheijns op 15-02-2017 10:42 ]

Pagina: 1