Advies: Nieuwe GPU of Oude + waterkoeling (R9 290)

Pagina: 1
Acties:

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:50
Ik zoek advies met betrekking tot mijn situatie. Binnenkort ga ik mijn systeem vervangen door een compleet nieuw systeem (Intel of AMD moet nog beslist worden na de release van Ryzen). Ik heb 1 component die ik misschien wil meenemen, een Club3D R9 290 RoyalKing van ongeveer 1,5 jaar oud. Deze kaart is nogal een heethoofd, en daarom de oorsprong van mijn vraag.

Ik heb namelijk het budget voor 1 van 2 opties:
- Kaart meenemen en de gehele PC voorzien van waterkoeling
- Nieuwe, koelere kaart kopen en waterkoeling niet doen

Situatie + gebruik
Mijn PC staat in klein (voor en achter open) hokje van een kast, ik ben gebonden aan een behuizing van < 330mm breed en hoog. Hierdoor is in mijn huidige behuizing altijd de airflow (en temps) van de videokaart een issue geweest.

Voor de nieuwe PC ben ik uitgekomen op een iets meer open, en beter koelende behuizing pricewatch: Corsair Carbide Air 240 Wit.

Door de issues met airflow voor deze videokaart in de vorige kast , ben ik aan het denken om de kaart te waterkoelen (in combinatie met de CPU) in de nieuwe build, dit om de koeling gewoon goed te regelen.

De kaart is voor mij namelijk nog meer als snel genoeg (mits goed gekoeld) aangezien ik game op 1080p, en er geen upgrade van de monitor aan zit te komen.

Wat is je budget?
~300 euro voor een nieuwe, koelere kaart of de aanschaf van een setje waterkoeling.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Nog niet helemaal van toepassing, systeemcomponenten moeten nog gekozen worden. Wel al een behuizing geselecteerd die past in de beperkte ruimte op mijn bureau:
pricewatch: Corsair Carbide Air 240 Wit

Mijn eigen bedenkingen / redenering
Ik neig momenteel om de kaart mee te nemen, en de koeling aan te passen om hitte / geluids-issues voor eens en altijd de deur te wijzen, maar ik twijfel of dit de slimste optie is.

Als ik de koeling aanpas, wil ik de hele PC voorzien van waterkoeling (CPU + GPU) met een custom loop.

My iRacing profile | Strava

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Weet niet of het past, maar misschien is dit wat i.c.m. een AIO waterkoeler van corsair.
Compatible with Reference Design AMD Radeon 290 and 290X GPUs
pricewatch: Corsair Hydro HG10 A1 Edition GPU Cooling Bracket
http://www.corsair.com/en...pu-liquid-cooling-bracket
http://www.corsair.com/en...pu-liquid-cooling-bracket

[ Voor 34% gewijzigd door govie op 10-02-2017 08:28 ]

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:50
govie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:25:
Weet niet of het past of uberhaupt kan, maar misschien is dit wat i.c.m. een AIO waterkoeler naar keuze.

pricewatch: Corsair Hydro HG10 A1 Edition GPU Cooling Bracket
Ik heb naar dit soort oplossingen gekeken, maar ik neig naar een complete custom loop, met dus een full-cover GPU block voor de videokaart.

Dit blijft wel een 3e optie misschien

My iRacing profile | Strava