Standby gaan van hdmi-monitor afhankelijk van kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een BenQ GW2470 monitor op een Radeon RX460 aangesloten dmv. hdmi. Als ik de computer uitzet krijg je een paar seconden een melding van de monitor met 'no cable connected'. Alhoewel dit een fel blauw scherm is, is dit niet echt storend.

Onlangs heb ik er een andere (iets langere) hdmi-kabel op aangesloten (3 meter variant van de Action). Het valt mij op dat de monitor nu na het afsluiten van de computer zo'n 30 tot 60 seconden lang dat fel blauwe scherm weergeeft met 'no cable connected'. Uiteindelijk gaat ie dan op standby.

Weet iemand of dit kan komen door die andere kabel? Is het een bepaald 'ga uit'-signaal/protocol dat niet door wordt gegeven? Waar moet ik evt. op letten als ik een andere kabel koop, zodat de monitor wel snel op standby gaat?

(wat ik uiteindelijk wil is dat de monitor niet zo lang nog aan blijft staan met dat panische blauwe scherm, als dat op een andere manier kan (bijv. een instelling in de videokaart) dan is dat ook goed).

Het gebeurt zowel op de inputs hdmi 1 als hdmi 2. Verder zit er nog een vga-aansluiting op de monitor, maar die wil ik niet gebruiken.

Beste antwoord (via Palomar op 10-02-2017 22:32)

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Over het algemeen wordt er bij het uitschakelen niet een specifiek signaal uitgezonden om de monitor uit te zetten, maar merkt het scherm op dat er geen signaal meer is en zet zichzelf vervolgens op standby. Dat het nu langer duurt, kan komen doordat er ruis-signalen door de kabel lopen. De monitor merkt dan op dat er een (zwak) signaal zonder correct beeld door de kabel loopt, en besluit na een iets langere tijd pas dat er toch echt geen correct signaal is.

Je kan dus kijken of het probleem zich niet of minder voordoet als je de kabel zo min mogelijk contact laat maken of in de buurt laat van storingsbronnen zoals andere kabels (ook stroomkabels, daar staat een heel mooi signaal van 50Hz op). Bij aanschaf van langere kabels (3 meter is al niet echt kort) is het ook altijd aan te raden om op te letten dat de kabel zelf voldoende afscherming heeft, zodat signalen van buiten de kabel geen invloed hebben op het signaal in de kabel.

Alle reacties

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-01 16:25
Mijn scherm doet er maar een seconde of 5 over. Heb ook de gw2470h

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • Beste antwoord

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Over het algemeen wordt er bij het uitschakelen niet een specifiek signaal uitgezonden om de monitor uit te zetten, maar merkt het scherm op dat er geen signaal meer is en zet zichzelf vervolgens op standby. Dat het nu langer duurt, kan komen doordat er ruis-signalen door de kabel lopen. De monitor merkt dan op dat er een (zwak) signaal zonder correct beeld door de kabel loopt, en besluit na een iets langere tijd pas dat er toch echt geen correct signaal is.

Je kan dus kijken of het probleem zich niet of minder voordoet als je de kabel zo min mogelijk contact laat maken of in de buurt laat van storingsbronnen zoals andere kabels (ook stroomkabels, daar staat een heel mooi signaal van 50Hz op). Bij aanschaf van langere kabels (3 meter is al niet echt kort) is het ook altijd aan te raden om op te letten dat de kabel zelf voldoende afscherming heeft, zodat signalen van buiten de kabel geen invloed hebben op het signaal in de kabel.

• Palomar
  • Niet online
dcm360 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:02:

Thanks, jouw uitleg klinkt wel aannemelijk. Vooral aangezien het een goedkope kabel van de Action betreft. Ook heb ik de kabel voor de mooiheid aan de stroomkabel vastgemaakt (anders bungelt alles er zo los achter). Ik ben wel van mening dat dat zou moeten kunnen omdat je er niet aan ontkomt dat kabels bij elkaar in de buurt komen, dus ik denk dat ik eerst maar eens een wat betere kwaliteit kabel ga halen.

• Palomar
  • Niet online
Heb voor de zekerheid nog even geprobeerd of het uitmaakt als ik de kabel uit de buurt van andere kabels hou, het probleem blijft dan.
Daarna een andere kabel geprobeerd die ik nog had liggen. Met 5 meter iets langer dan nodig, maar bij deze gaat de monitor wel gewoon na een seconde of 3 uit. Ook als ik hem langs andere kabels leg. Probleem lijkt dus idd in een slechte kabel te liggen.

Toch weer een puntje dat die goedkope kabels van bijv. Action toch wel minpunten kunnen hebben. Je hoort nl. altijd dat het digitaal is en dus niets uitmaakt welke kabel je koopt. Op dit vlak dus wel ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 10-02-2017 22:34 ]