Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oplossing voor traag internet gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Profdumbledore
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-06 21:35
Hallo tweakers

Ik woon in een buitenwijk en ik heb verschrikkelijk traag internet er ligt hier geen internetkabel alleen een telefoonkabel (adsl toch) ik heb al gekeken naar verschillende alternatieven maar heb niks goeds gevonden met een redelijke prijs ik vroeg me af of iemand iets weet (voor degene die zich het afvragen mijn download snelheid is momenteel 250kb/s)

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Misschien handig om ter vermelden wat de postcode is waar je woont..

4G internet misschien wat voor jou ?

https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis#hoe-werkt-het

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Lastig te zeggen. Zonder coax of glasvezel zit je inderdaad snel vast aan *dsl. Probleem hierbij is dat de afstand van huis tot centrale een cruciale rol speelt bij het te verwachten resultaat. Zonder details is het voor ons dus niet te beantwoorden. Wellicht ben je nog het beste af met een telefoontje naar je huidige aanbieder

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Profdumbledore
Aapie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:34:
Misschien handig om ter vermelden wat de postcode is waar je woont..

4G internet misschien wat voor jou ?

https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis#hoe-werkt-het
Mijn postcode is 3626ak 4g zou leuk zijn maar aangezien er een limiet aanzit is het niet handig want ik gebruik wel veel internet
Switchie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:34:
Lastig te zeggen. Zonder coax of glasvezel zit je inderdaad snel vast aan *dsl. Probleem hierbij is dat de afstand van huis tot centrale een cruciale rol speelt bij het te verwachten resultaat. Zonder details is het voor ons dus niet te beantwoorden. Wellicht ben je nog het beste af met een telefoontje naar je huidige aanbieder
Het enige wat mijn provider (kpn) heeft te zeggen is dat we eigenlijk geen eens internet zouden kunnen hebben omdat de kabel zo slecht is en dat er niks aan te doen is

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:17
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

heb hier ff je postcode ingevuld en huisnummer 1, en geeft indd aan dat je daar geen internet mogelijkheid hebt, tenminste niet via *dsl |:(
Betwijfel wat voor opties je hebt, mogelijk inderdaad bij kpn aankloppen voor iets van een 4G dongel (de experiaboxen V10 ondersteunen dat volgens mij ook in hun firmware).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Aapie
  • Niet online
Profdumbledore schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:43:
[...]

Mijn postcode is 3626ak 4g zou leuk zijn maar aangezien er een limiet aanzit is het niet handig want ik gebruik wel veel internet
Heb je enige idee wat je verbruik is per maand in GB's? Want met 250 kb/s haal je max 650GB per maand als je de verbinding 24/7 vol trekt.

Bij T-mobile is het wel mogelijk om extra (indien je over de 100GB gaat) bij te kopen indien je niet overkomt met de bundel.

[ Voor 13% gewijzigd door Aapie op 09-02-2017 23:55 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Het enige wat mijn provider (kpn) heeft te zeggen is dat we eigenlijk geen eens internet zouden kunnen hebben omdat de kabel zo slecht is en dat er niks aan te doen is
Dus "bekabeld" is geen optie. Dan zou je inderdaad voor een oplossing kunnen gaan zoals hierboven voorgesteld.
Zitten inderdaad wel limieten / beperkingen aan.
Aapie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:50:
[...]

Heb je enige idee wat je verbruik is per maand in GB's? Want met 250 kb/s haal je max 650GB per maand als je de verbinding 24/7 vol trekt.
Grootste pakket van T-Mobile biedt 100GB. Hoewel je dit met een beetje surfen op Tweakers niet snel voltrekt, snap ik de bedenken van TS wel. 100GB is nou ook niet echt astronomisch veel als je in de kerstvakantie luie Netflix-dagjes hebt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
[quote]Profdumbledore schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:43:
[...]

[...]

Van de t-mobile site geplukt:

’s Nachts onbeperkt internetten

Klanten met een internetbundel van 50 GB of 100 GB kunnen bovendien elke nacht tussen 0.00 en 6.00 uur gebruikmaken van onbeperkt internet.
Hierbij wordt géén data verbruikt uit de maandelijkse internetbundel.
Dit is bijvoorbeeld handig als klanten grote bestanden willen downloaden of backups moeten inplannen.
Als klanten door de databundel heen zijn stopt de verbinding.
Zij kunnen dus niet buiten hun bundel internetten en maken geen onverwachte extra kosten.
De bundels kunnen met de GB-aanvullers maandelijks worden aangevuld met 5 GB, 25 GB of 100 GB.
Met de GB-aanvuller kunnen klanten blijven internetten tot de nieuwe internetbundel ingaat of tot de GB-aanvuller is verbruikt.

Battle.net :: FazerFreak#2695

• Profdumbledore
Annuk schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:48:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

heb hier ff je postcode ingevuld en huisnummer 1, en geeft indd aan dat je daar geen internet mogelijkheid hebt, tenminste niet via *dsl |:(
Betwijfel wat voor opties je hebt, mogelijk inderdaad bij kpn aankloppen voor iets van een 4G dongel (de experiaboxen V10 ondersteunen dat volgens mij ook in hun firmware).
Oke thx daar ga ik nog verder naar kijken
Aapie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:50:
[...]

Bij T-mobile is het wel mogelijk om extra bij te kopen indien je niet overkomt.
Ik heb geen idee maar ik kijk veel films/youtube momenteel op lage kwaliteit ook game ik veel en als je telkens bij moet bestellen wordt het ook best duur

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Profdumbledore schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:57:
[...]

Oke thx daar ga ik nog verder naar kijken

[...]

Ik heb geen idee maar ik kijk veel films/youtube momenteel op lage kwaliteit ook game ik veel en als je telkens bij moet bestellen wordt het ook best duur
Even grijs gebied opzoeken: >:)

Er zijn providers die onbeperkt internet aanbieden voor mobiel voor minder dan de eerder genoemde 50 euro kostende optie.
Mogelijkheid kan zijn om een goedkoop mobieltje te scoren, simkaart erin en te gaan tetheren. Eventueel is dit binnenshuis zelfs om te zetten naar een "traditioneel" Wi-Fi signaal.

• Aapie
  • Niet online
Precies wat @Feazerfreak zegt.. als je de downloads voor de nacht bewaard en de rest van de tijd normaal internet. Bereken maar is wat je met 250kb/s met normaal internetten verbruikt inclusief films streamen en youtube. Ik denk dat dit nog best mee valt.

Natuurlijk zal je internet gedrag wel anders worden naarmate je een snellere verbinding krijgt, maar zo heel veel keuze zal je niet gaan krijgen. Mits je natuurlijk gaat betalen voor de aanleg van een internetkabel.

• Profdumbledore
Switchie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:01:
[...]

Er zijn providers die onbeperkt internet aanbieden voor mobiel voor minder dan de eerder genoemde 50 euro kostende optie.
Mogelijkheid kan zijn om een goedkoop mobieltje te scoren, simkaart erin en te gaan tetheren. Eventueel is dit binnenshuis zelfs om te zetten naar een "traditioneel" Wi-Fi signaal.
Daar heb ik pas ook naar zitten kijken maar de providers die ik tegenkwam daar was onbeperkt maar 60 dagen in het jaar onbeperkt
Ik heb geen enkele provider gevonden die echt onbeperkt internet aanbood

• Aapie
  • Niet online
Switchie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:01:
[...]

Mwoah er wordt geadverteerd met onbeperkt maar vaak is dit gewoon fair use en dit betekend meestal dat dit een afgewogen gemiddelde is en reken maar dat dit veel lager ligt dan 100Gb per maand. En dat het meestal niet toegestaan is om tethering te gebruiken.

• Profdumbledore
Aapie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:02:
Precies wat @Feazerfreak zegt.. als je de downloads voor de nacht bewaard en de rest van de tijd normaal internet. Bereken maar is wat je met 250kb/s met normaal internetten verbruikt inclusief films streamen en youtube. Ik denk dat dit nog best mee valt.

Natuurlijk zal je internet gedrag wel anders worden naarmate je een snellere verbinding krijgt, maar zo heel veel keuze zal je niet gaan krijgen. Mits je natuurlijk gaat betalen voor de aanleg van een internetkabel.
Momenteel kijk ik films op 360p als ik dan sneller internet zou hebben zou ik toch wel graag 1080p willen zien

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aapie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:04:
[...]

Mwoah er wordt geadverteerd met onbeperkt maar vaak is dit gewoon fair use en dit betekend meestal dat dit een afgewogen gemiddelde is en reken maar dat dit veel lager ligt dan 100Gb per maand. En dat het meestal niet toegestaan is om tethering te gebruiken.
Over een paar jaar lachen we er om doordat het "glas" wat er nu overal aangeleg wordt door diverse "dark-fiber" boeren eigenlijk al weer voorbij gestreeft is door de "5G" technologie welke nú ontwikkeld en inmiddels in productie getest wordt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Profdumbledore schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:07:
[...]

Momenteel kijk ik films op 360p als ik dan sneller internet zou hebben zou ik toch wel graag 1080p willen zien
Wordt lastig om dit te gaan streamen. Blijft uiteindelijk toch een beperkt en instabiel draadloze verbinding. Daarnaast zullen clients als YouTube en Netflix zelf al snel downscalen als ze een zwak en/of draadloos netwerk signaleren.
Aapie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:04:
[...]

Tethering is lastig te controleren / handhaven. Fup uiteraard wel iets om van te voren goed in te verdiepen.

• Aapie
  • Niet online
Profdumbledore schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:07:
[...]

Mag ik vragen waar je die films kijkt? Want bij veel aanbieder bestaat de mogelijkheid om films offline kijk baar te maken, dit zou dan eventueel in de nacht uren gedaan kunnen worden.

• Profdumbledore
Switchie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:11:
[...]

Wordt lastig om dit te gaan streamen. Blijft uiteindelijk toch een beperkt en instabiel draadloze verbinding. Daarnaast zullen clients als YouTube en Netflix zelf al snel downscalen als ze een zwak en/of draadloos
Oke.... ik had gedacht dat het wel zou moeten lukken
Aapie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:14:
[...]

Mag ik vragen waar je die films kijkt? Want bij veel aanbieder bestaat de mogelijkheid om films offline kijk baar te maken, dit zou dan eventueel in de nacht uren gedaan kunnen worden.
Ik kijk films meestal op random sites maar offline kijk baar zou willen maken is dat ook wel een gedoe omdat altijd te doen
Rik. schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:16:
Zijn er meer mensen bij jou in de buurt die sneller internet willen? Het is eventueel te overwegen om te betalen voor de aanleg van een kabel.. hoe meer mensen, hoe goedkoper het is natuurlijk.. wel is dit vaak enorm duur, de weg moet er voor open etc...
Ik woon net buiten een klein dorpje maar ik denk dat het dan nog steeds erg duur is om kabel aan te laten leggen het dorp heeft ongeveer 170 huizen en ik woon daar weer een kilometer vandaan met nog een paar huizen in de straat

[ Voor 56% gewijzigd door Profdumbledore op 10-02-2017 00:20 ]

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:43
Zijn er meer mensen bij jou in de buurt die sneller internet willen? Het is eventueel te overwegen om te betalen voor de aanleg van een kabel.. hoe meer mensen, hoe goedkoper het is natuurlijk.. wel is dit vaak enorm duur, de weg moet er voor open etc...

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

wimmel_1 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:09:
[...]

Over een paar jaar lachen we er om doordat het "glas" wat er nu overal aangeleg wordt door diverse "dark-fiber" boeren eigenlijk al weer voorbij gestreeft is door de "5G" technologie welke nú ontwikkeld en inmiddels in productie getest wordt.
Ik niet hoor.
1. Glas biedt meer snelheidspotentie dan een huishouden ooit nodig gaat hebben
2. Draad blijft in theorie stabieler
3. Ik zit er niet op te wachten om al mijn apparatuur te moeten vervangen om van 5g gebruik te kunnen maken
4. Ik zit er niet op te wachten dat mijn complete wit- en bruingoed collectie 24/7 draadloze signalen uit loopt te zenden. Dit soort zaken houdt ik liever binnen een afgesloten clustertje

• Aapie
  • Niet online
@Switchie 5G kan ook prima achter een router.

4G kan zeer zeker wel stabiel zijn indien de verbinding goed is. Streamen zou dan zeker geen probleem moeten zijn aangezien een hd(1080) stream van netflix vanaf 2 Mbit goed mogelijk is.

Tuurlijk ik zou ook graag een 1000/1000 glas willen, echter er moet gekeken worden wat er mogelijk is voor de TS

[ Voor 23% gewijzigd door Aapie op 10-02-2017 00:25 ]

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:43
@Profdumbledore, graag je reactie alleen wijzigen als er nog niks nieuws onder staat. Nu reageer je op mijn post, maar staat de reactie dus boven de post waarop je reageert.

Dit maakt het voor ons onoverzichtelijker.

Ontopic: het dorp heeft denk ik wel al internet via een normale kabel? (Coax, glas?) Zo niet, dan is het misschien eens verstandig om de gemeente er naar te laten kijken, aanleg voor gebieden bekostigd de gemeente vaak deels, en misschien willen ze dat dus doen?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Switchie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:17:
[...]

Ik niet hoor.
1. Glas biedt meer snelheidspotentie dan een huishouden ooit nodig gaat hebben
2. Draad blijft in theorie stabieler
3. Ik zit er niet op te wachten om al mijn apparatuur te moeten vervangen om van 5g gebruik te kunnen maken
4. Ik zit er niet op te wachten dat mijn complete wit- en bruingoed collectie 24/7 draadloze signalen uit loopt te zenden. Dit soort zaken houdt ik liever binnen een afgesloten clustertje
Daar is wat voor te zeggen, maar als ik zie (o.a. bij m'n ouders welke ver vér buiten de bebouwde kom van een gemeente wonen) wat er voor een simpele "Glas" aansluiting gevragen wordt door een "toko" welke er geld in ziet en feitelijk alleen "Dark-Fiber" levert......

Dat "Dark-Fiber" moet ergens aangesloten worden op 't net en die kosten worden dan helaas niet vermeldt.

• Profdumbledore
Rik. schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:23:
@Profdumbledore, graag je reactie alleen wijzigen als er nog niks nieuws onder staat. Nu reageer je op mijn post, maar staat de reactie dus boven de post waarop je reageert.

Dit maakt het voor ons onoverzichtelijker.

Ontopic: het dorp heeft denk ik wel al internet via een normale kabel? (Coax, glas?) Zo niet, dan is het misschien eens verstandig om de gemeente er naar te laten kijken, aanleg voor gebieden bekostigd de gemeente vaak deels, en misschien willen ze dat dus doen?
O ja sorry

Het dorp hedft volgens mij wel kabel maar ze hebben ook maar een paar mb download

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Aapie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:21:
@Switchie 5G kan ook prima achter een router.
Eens. Wimmel deed imho echter een beetje voorkomen alsof 5g alle kabel-problemen als sneeuw voor de zon zou doen verdwijnen.
4G kan zeer zeker wel stabiel zijn indien de verbinding goed is. Streamen zou dan zeker geen probleem moeten zijn aangezien een hd(1080) stream van netflix vanaf 2 Mbit goed mogelijk is.
Uiteraard ook volledig mee eens. Echter woont TS in een "buitengebied". Risico is imho dus aannemelijk dat 4g ook geen perfecte dekking heeft. Durf mijn hand er in ieder geval niet voor in het vuur te steken. Zal niet beweren dat het niet mogelijk is, maar garanties voor een vlekkeloze werking durf ik niet te geven. Garantie tot aan de voordeur.
Tuurlijk ik zou ook graag een 1000/1000 glas willen, echter er moet gekeken worden wat er mogelijk is voor de TS
Is natuurlijk ook mijn uitgangspunt. Knip Hou het ontopic

[ Voor 28% gewijzigd door Equator op 10-02-2017 14:27 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat dacht je van een topicreport :)

[ Voor 71% gewijzigd door Equator op 10-02-2017 14:25 ]

• Aapie
  • Niet online
Het zal dan een afweging worden, veel mogelijkheden zijn er niet. Geen idee wat je woonsituatie is, maar er zijn mogelijkheden om een kabel (glas dan wel coax) aan te laten leggen ook dit zal een afweging worden de kosten hiervan lopen vaak in de duizende euro's (3000 tot 5000?).

[ Voor 3% gewijzigd door Aapie op 10-02-2017 00:37 ]

• Profdumbledore
Bedankt iedereen ik ga nog een keertje kijken of ik iets met kpn kan regelen en ik ga nog wat meer naar 4g kijken

Ik ga slapen
Welterusten iedereen

[ Voor 14% gewijzigd door Profdumbledore op 10-02-2017 00:40 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Aapie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:34:
Het zal dan een afweging worden, veel mogelijkheden zijn er niet. Geen idee wat je woonsituatie is, maar er zijn mogelijkheden om een kabel (glas dan wel coax) aan te laten leggen ook dit zal een afweging worden de kosten hiervan lopen vaak in de duizende euro's.
Denk inderdaad dat dit vooralsnog de enige conclusie is:
1. Oplossing over 4g met bijbehorende beperkingen
2. Kabel laten leggen met bijbehorende kosten

Buitenaf wonen heeft veel voordelen. Groot kavel, frisse lucht, mooi uitzicht etc. etc. Helaas val je op gebied van telecommunicatie vaak buiten de boot. Kwestie van kosten/baten plaatje voor de netwerkbeheerders. Lange kabel voor 100 huishoudens is nu eenmaal minder rendabel dan een kort kabeltje voor 10k huishoudens in hartje Amsterdam

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:18
Heb je satelliet internet al eens overwogen?

Niet goedkoper dan 4g, maar misschien qua dekking beter op je locatie. Of kan je met 4G ook je ontvanger buiten zetten?

En 's nacht ook geen datalimiet.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:16
Geen vrij zicht naar een kilometer of wat verderop waar wel knap internet is? Moet waarschijnlijk wel via een bekende, maar ik heb hetzelfde probleem gehad. Had op 3km afstand een straalverbinding naar mijn ouders, 25mbit verbinding, superstabiel. Kan je je huidige DSL opzeggen en internetverbinding delen met iemand. Moeten we beide adressen een antenne op het dak, maar als dat geen bezwaar is, werkt het top :Y

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ybos schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:52:
Geen vrij zicht naar een kilometer of wat verderop waar wel knap internet is? Moet waarschijnlijk wel via een bekende, maar ik heb hetzelfde probleem gehad. Had op 3km afstand een straalverbinding naar mijn ouders, 25mbit verbinding, superstabiel. Kan je je huidige DSL opzeggen en internetverbinding delen met iemand. Moeten we beide adressen een antenne op het dak, maar als dat geen bezwaar is, werkt het top :Y
Yup, paar high-gain parabolische antennes goed op elkaar gericht en gaan met die banaan. Met WiFi-ac kun je ws >200Mbps halen (enige wat je moet missen bij zo'n lange verbinding is MiMo, bij gebrek aan multipath). Als je (dure) gespecialiseerde Point-to-Point apparatuur gaat gebruiken kun je ipv CSMA/CA gaan voor TDM om de bandbreedte efficienter te gebruiken, maar goede antennes op juiste plek zijn veel, veel significanter, zeker op afstand. Liever een el-cheapo AP'tje van paar tientjes met een goede antenne op het dak met LoS dan een dure AP binnen of te laag zonder LoS of met crappy antennes.

Oslik blyat! Oslik!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11 21:40
Een alternatief kan zijn dat je je ADSL houd en er een 4g naast zet en dan met de router primair de adsl en de rest van de data over de 4g (Synology routers kunnen dit) en dan in de nacht alle remmen los met je sickrage etc voor andere dingen.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:04

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
[...]

5G kan nooit "glas" inhalen. Waar denk je dat die bits tussen de mast en de provider gebruik van maken? Juist, glasvezel.

Het is hooguit zo dat 5G goedkoper is dan die 10/40/100/1000Gbit/s verbinding naar jouw huis.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• GeppyZ88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-10 14:12
En sateliet internet? Is dat een optie? SkyDSL heeft geen datalimiet en een pakket tot max 20Mbit.

Verwijderd

[...]

Met 250Kb/s kun je onmogelijk veel internet gebruiken.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:27
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:50:
[...]

Met 250Kb/s kun je onmogelijk veel internet gebruiken.
Veel niet, vaak wel. Als je de mogelijkheid tot 1080p ipv 360p zal je bandbreedtegebruik razendsnel toenemen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kees schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:47:
[...]

5G kan nooit "glas" inhalen. Waar denk je dat die bits tussen de mast en de provider gebruik van maken? Juist, glasvezel.

Het is hooguit zo dat 5G goedkoper is dan die 10/40/100/1000Gbit/s verbinding naar jouw huis.
En zelfs dat durf ik te betwijfelen, als je de kosten voor 5G infra meetelt...

Er is een reden dat alle telco's bezig zijn met WiFi-netwerken om 4G-offload te doen. Niet omdat WiFi beter presteert dan 4G (laat staan 5G), maar omdat de kosten per GB simpelweg veel hoger liggen in een mobiel netwerk dan een vast netwerk, ongeacht pricing model (dus wie de rekening uiteindelijk betaalt).

Oslik blyat! Oslik!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:58
dion_b schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:19:
[...]

Yup, paar high-gain parabolische antennes goed op elkaar gericht en gaan met die banaan. Met WiFi-ac kun je ws >200Mbps halen (enige wat je moet missen bij zo'n lange verbinding is MiMo, bij gebrek aan multipath). Als je (dure) gespecialiseerde Point-to-Point apparatuur gaat gebruiken kun je ipv CSMA/CA gaan voor TDM om de bandbreedte efficienter te gebruiken, maar goede antennes op juiste plek zijn veel, veel significanter, zeker op afstand. Liever een el-cheapo AP'tje van paar tientjes met een goede antenne op het dak met LoS dan een dure AP binnen of te laag zonder LoS of met crappy antennes.
Wat zou je adviseren dan aan specifieke hardware? Heb eenzelfde situatie. Woon zelf op dorp en heb kabel-aansluiting, maar mijn broer woont aan de overkant van de polder (vrij zicht dus) op 2km afstand. Daar is het koper dus om te janken en kabel niet aanwezig.

Nu zit ik de denken aan de mimosa b5 lite , of is dit overkill? Kom je met standaard wifi en een goede antenne (aub met linkje) ook betrouwbaar aan de overkant? Zo wel handiger zijn, want dan kan ik bij mijn broer met een extra omni-directionele antenne de hele boerderij bestrijken.

Op deze (2-3km) afstand zit TS ook in 'bewoond gebied' volgensmij. Breukelen, Vinkeveen of Wilnis. Hebben ze op nabijgelegen campings ook geen oplossing? (ben zelf met postcode 3648 'beetje' bekend in dit gebied)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mimosa is erg goed spul, maar je betaalt er wel voor. Ik vind deze prijs trouwens goed meevallen voor wat het is.

Bedenk dat je hier dus koopt:
2x AP
2x high-gain antenne
2x montage voor bovenstaande

Ik zou uitgaan van sowieso zo'n EUR 125 per antenne en dan ofwel EUR 30 voor indoor AP maar EUR 45 voor goede kabel naar buiten, danwel EUR 75 voor outdoor-AP. Dan zit je al op EUR 400 voor twee stuks, en dan moet je nog zorgen dat het allemaal op elkaar aansluit. Hier heb je dat kant-en-klaar. Ik ben een hobbyist en zou juist gaan voor de losse componenten, maar als je je er niet in wilt verdiepen en het gewoon moet werken is kant-en-klaar een pre.

Vind je dit te duur, dan moet je zelf antennes gaan maken. Kan prima, maar dan moet je echt willen hobbyen met piepschuim, woks en/of pringles buisjes.

Trouwens, om prijs in perspectief te zetten: reken eens uit hoeveel je over 3 jaar tijd betaalt aan 4G als je pakweg 5GB/maand verstookt :P

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 10-02-2017 14:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:16
Ik heb nog een tranzeo 5ghz setje liggen die voor weinig weg mag. Heeft bij mij jaar of 5 prima gewerkt en in verband met verhuizing gedemonteerd. 5 tientjes oid? Ligt nu te verstoffen.
Is n poe setje, dus alleen netwerkkabel naar buiten en klaar.

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
rooiekool schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:27:
[...]

Wat zou je adviseren dan aan specifieke hardware? Heb eenzelfde situatie. Woon zelf op dorp en heb kabel-aansluiting, maar mijn broer woont aan de overkant van de polder (vrij zicht dus) op 2km afstand. Daar is het koper dus om te janken en kabel niet aanwezig.

Nu zit ik de denken aan de mimosa b5 lite , of is dit overkill? Kom je met standaard wifi en een goede antenne (aub met linkje) ook betrouwbaar aan de overkant? Zo wel handiger zijn, want dan kan ik bij mijn broer met een extra omni-directionele antenne de hele boerderij bestrijken.

Op deze (2-3km) afstand zit TS ook in 'bewoond gebied' volgensmij. Breukelen, Vinkeveen of Wilnis. Hebben ze op nabijgelegen campings ook geen oplossing? (ben zelf met postcode 3648 'beetje' bekend in dit gebied)
https://www.ubnt.com/airmax/nanobeam-ac/

Neem deze dingen. Kosten rond de €100,- per stuk, dus 200 totaal. In Abcoude zit een dealer die die dingen levert. (Sypro)

Groetjes postcode 3645AV, waar we in hetzelfde schuitje zitten. :P

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-11 12:14
GeppyZ88 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:17:
En sateliet internet? Is dat een optie? SkyDSL heeft geen datalimiet en een pakket tot max 20Mbit.
Zelfs iets hoger als je het premium pakket neemt :P
En na een jaar €10 korting per maand.

Ik gebruik SkyDSL zelf in Frankrijk. De latency is wel hoog dus niet gemaakt om te gamen (900ms+).
Oh en je hebt niet de mogelijkheid tot enige vorm van portforwards. Dit wordt door de satelliet al afgevangen nog voordat het bij de router komt. Helaas, helaas..
Ik maak dan ook gebruik van een OpenVPN tussen daar en hier. En dat werkt wel.

En de levertijd viel tegen. Na heul veul formulieren, identiteitsbewijs, eigendomsakte etc. duurt het bijna een maand voordat de hardware er is. De beschrijvingen waren in het frans want het was te verwarrend dat ik als Nederlander een bestelling doe bij een Duitse firma met een afleveradres in Frankrijk :9

[ Voor 28% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 10-02-2017 15:47 ]

U+

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11 21:15
Niet voor je te plagen ofzo.
Maar ik zou serieus verhuizen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door coolbvrobin op 10-02-2017 15:40 ]

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:24
Misschien kun je een vraagbundeling bij Greenet opzetten? Die hebben blijkbaar ervaring met internet in het buitengebied. De prijzen zien er ook niet verkeerd uit.
https://greenet.nl/home

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Driftkikker schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:07:
[...]

https://www.ubnt.com/airmax/nanobeam-ac/

Neem deze dingen. Kosten rond de €100,- per stuk, dus 200 totaal. In Abcoude zit een dealer die die dingen levert. (Sypro)
Verschil is antennegevoeligheid.

De Mimosa-gevallen hebben 20dBi antennes, deze hebben 16 resp 19dBi, en ik vermoed dat je met die lagere prijs het over de 16dBi-variant hebt. Dat scheelt dus 4dB in zowel transmit gain als receive gain, dus in totaal 8dB op de gehele verbinding. Dat scheelt dus factor 12.5 in signaalsterkte - en als je gaat kijken naar throughput betekent 8dB een verschil van ongeveer 3 MCS waardes. Bij 2x2 MiMo apparaten als dit komt het neer op verschil tussen data rates van ~350Mbps en ~110Mbps, en na aftrek overhead hou je daar dus verschil tussen ~240Mbps en ~70Mbps over.

Oslik blyat! Oslik!

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
dion_b schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:04:
[...]

Verschil is antennegevoeligheid.

De Mimosa-gevallen hebben 20dBi antennes, deze hebben 16 resp 19dBi, en ik vermoed dat je met die lagere prijs het over de 16dBi-variant hebt. Dat scheelt dus 4dB in zowel transmit gain als receive gain, dus in totaal 8dB op de gehele verbinding. Dat scheelt dus factor 12.5 in signaalsterkte - en als je gaat kijken naar throughput betekent 8dB een verschil van ongeveer 3 MCS waardes. Bij 2x2 MiMo apparaten als dit komt het neer op verschil tussen data rates van ~350Mbps en ~110Mbps, en na aftrek overhead hou je daar dus verschil tussen ~240Mbps en ~70Mbps over.
Maar als het enkel voor internet bedoeld is heb je zelfs die 70Mbps niet nodig. De boer verderop ontvangt dat hoogstwaarschijnlijk toch niet. En als dat toch wel het geval is gaat de TS er met z'n 256KB/s sowieso al factor 35 op voor uit :P
Ik had het qua prijs trouwens over 5ac19 model. Zie dat de 5ac16 zelfs al voor 70 tientjes te krijgen is. Die Mimosa dingen zijn inderdaad wel een stapje vlotter, maar die ubiquiti's zullen het werk voor minder dan de helft van het geld ook prima doen. :9

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Driftkikker schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:29:
[...]

Maar als het enkel voor internet bedoeld is heb je zelfs die 70Mbps niet nodig. De boer verderop ontvangt dat hoogstwaarschijnlijk toch niet. En als dat toch wel het geval is gaat de TS er met z'n 256KB/s sowieso al factor 35 op voor uit :P
Hoho, de getallen die ik noemde waren slechts voorbeelden. Die 8dB verschil in signaal en dus SNR hou je, en kan dus evengoed verschil betekenen tussen 80Mbps en geen werkbare verbinding :o
Ik had het qua prijs trouwens over 5ac19 model. Zie dat de 5ac16 zelfs al voor 70 tientjes te krijgen is. Die Mimosa dingen zijn inderdaad wel een stapje vlotter, maar die ubiquiti's zullen het werk voor minder dan de helft van het geld ook prima doen. :9
Dan is het verschil wegeteld 2dB en heb je een erg goed punt :P

Edit:
Op wel meer vlakken interessant - deze beesten ondersteunen ook van WiFi-spec afwijkende zaken zoals TDMA, wat veel minder overhead heeft dan CSMA-CA. Voor PtP erg handig.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 10-02-2017 16:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:14

Perkouw

Moderator General Chat
Dit was een TR :+

[ Voor 192% gewijzigd door Perkouw op 10-02-2017 16:51 ]

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-11 10:30

thof

FP ProMod
theblindman schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:00:
Misschien kun je een vraagbundeling bij Greenet opzetten? Die hebben blijkbaar ervaring met internet in het buitengebied. De prijzen zien er ook niet verkeerd uit.
https://greenet.nl/home
Aanvulling hierop, CIF is ook regelmatig bezig in de buitengebieden. Reggefiber wat minder, die had het in het verleden meer op dorpen. Proberen kan altijd, zeker als er meer met interesse zijn.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:02
Ik heb hetzelfde probleem. Daarom heb ik twee initiatieven ondernomen :
- voor de korte termijn een straalverbinding opgezet naar een zichtlocatie waar wel goed internet is. Heb nu 45/20 wat goed functioneert. Apparatuur van Mikrotik.
- voor de langere termijn ben ik in 2014 een burgerinitiatief gestart voor de de aanleg van Ftth voor de gehele gemeente (4000 aansluitingen) We zijn inmiddels behoorlijk ver. Planning is dat ik in de loop van dit jaar een Gbps verbinding heb, onder het mom van het tekort uit het verleden wat overcompenseren :-)

• Swart_Arthur
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-09-2023
t-Mobile levert 'Unlimited online' voor € 35,-/mnd waarbij je elke dag 5Gb traffic krijgt en als dat op is kun je met 1Gb addons verder. Je krijgt op 80% een sms met een link naar een addon voor je databundel, er is vast een handige scriptert die daar een automaat van maakt. Dan heb je idd onbeperkt online. Als ik de fair use goed interpreteer gaan ze reageren als je structureel boven de 600Gb/mnd komt. Dat haal ik nooit. Ik heb dat contract nu en ik gebruik mijn Lenovo Moto Z Play als hotspot als ik thuis ben en dat werkt prima tot ca 120Mb/s. Ik heb ook een Huawei E5186 hotspot router met een tweede simkaart er in, maar dat werkt niet zo goed.

• willyb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-11 19:58
[far fetched, but worth a try]
Heb je direct zicht naar Hotel Breukelen? Daar ligt wel goede lijn toch? Straalverbinding misschien optie.

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-11 13:58
Een andere optie die hier nog niet besproken is is dat je met wat trucjes waarschijnlijk (qua ervaring) een stuk meer uit je lijn kan halen.

Ik heb nog eens een 56kv9 modem moeten delen met 9man.... En dat was in 2009 omdat de ADSL boer weigerde te leveren... En met wat trucjes konden we redelijk normaal browsen.

Wat je kan doen is een pfsense bak neerzetten, en daar je uitgaande verkeer op de juiste manier beperken en prioritiseren (ALTQ-> QoS dus, zijn guides voor te vinden) en met squid aggressieve caching toepassen.
Als je in ieder geval in pfsense voorrang geeft aan de uitgaande ACKS voor bv browsing dan kan je je downloads gewoon altijd vol open laten staan, zodra je gaat browsen schalen die daardoor dan vanzelf terug.
En met aggressieve caching van squid haal je content die je al eerder hebt opgehaald niet meer op over de ADSL verbinding maar gewoon van je eigen bak, al werkt dat helaas niet met https.

too weird to live too rare to die

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-11 19:05
Wat betreft het satelliet internet dat al enkele malen aangehaald is. Ik ben voor een klant voor 2 jaar terug ook bezig geweest met satelliet internet van skydsl en tooway. In beide gevallen was het dramatisch.
Buiten alle rondslomp er omheen en de hoge latency (logisch) was de snelheid dramatisch gedurende piektijden.
Uiteindelijk hebben we tijdelijk een wifi brug opgezet. Sinds kort heb ik 4G voor Thuis van T-Mobile geïnstalleerd. Samen met de buitenantenne (die gemonteerd wordt door een monteur) is de snelheid zeer netjes (ongeveer 40mbit t.o.v. 2mbit adsl). Datalimiet is volgens mij 100gb en in de nacht gaat het verbruik niet van het datalimiet.

Ik denk dat je even realistisch moet inschatten wat je daadwerkelijke verbruik is.
Wellicht een bandwidth monitor op je pc zetten en een maandje bijhouden hoeveel je verbruikt?

Ter info:
Netflix is 3GB per uur (HD).
Youtube is 1.5GB per uur (HD).
On-Line gaming is ongeveer 10-20 mb per uur (afhankelijk van de game).

100GB is meer dan je denkt, downloaden van linux iso's kan altijd 's nachts.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:18
momenteel is er een vraagbundeling bezig in gebied de ronde venen.
echter je postcode valt er net buiten.
maar ik zou het wel proberen of je hier op mee kan liften.
https://derondevenen.snelinternetbuitengebied.nl/

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 11-02-2017 03:48 ]

• Nox
  • Laatst online: 15:31

Nox

Noxiuz

[...]

Nou gaat 5g snel zijn maar de 10gbps of 1gbps gaan ze niet halen in de praktijk. En dark fiber doet enkele hondersen gigabits per seconde. Succes he... ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Profdumbledore
willyb schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:02:
[far fetched, but worth a try]
Heb je direct zicht naar Hotel Breukelen? Daar ligt wel goede lijn toch? Straalverbinding misschien optie.
geen direct zicht jammer genoeg
eltweako schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 02:24:
Wat betreft het satelliet internet dat al enkele malen aangehaald is. Ik ben voor een klant voor 2 jaar terug ook bezig geweest met satelliet internet van skydsl en tooway. In beide gevallen was het dramatisch.
Buiten alle rondslomp er omheen en de hoge latency (logisch) was de snelheid dramatisch gedurende piektijden.
Uiteindelijk hebben we tijdelijk een wifi brug opgezet. Sinds kort heb ik 4G voor Thuis van T-Mobile geïnstalleerd. Samen met de buitenantenne (die gemonteerd wordt door een monteur) is de snelheid zeer netjes (ongeveer 40mbit t.o.v. 2mbit adsl). Datalimiet is volgens mij 100gb en in de nacht gaat het verbruik niet van het datalimiet.

Ik denk dat je even realistisch moet inschatten wat je daadwerkelijke verbruik is.
Wellicht een bandwidth monitor op je pc zetten en een maandje bijhouden hoeveel je verbruikt?

Ter info:
Netflix is 3GB per uur (HD).
Youtube is 1.5GB per uur (HD).
On-Line gaming is ongeveer 10-20 mb per uur (afhankelijk van de game).

100GB is meer dan je denkt, downloaden van linux iso's kan altijd 's nachts.
dat valt inderdaad mee ik dacht dat het wel meer zou verbruiken
miciel schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 03:45:
momenteel is er een vraagbundeling bezig in gebied de ronde venen.
echter je postcode valt er net buiten.
maar ik zou het wel proberen of je hier op mee kan liften.
https://derondevenen.snelinternetbuitengebied.nl/
zojuist heb ik me ingeschreven maar verwacht er niet veel van aangezien ik in een andere gemeente woon

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-11 19:05
Als je windows 10 gebruikt kun je onder het configuratie scherm zien hoeveel je verbruikt hebt:
http://www.websonic.nl/pc...dataverbruik-bekijken.php

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nox schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:00:
[...]

Nou gaat 5g snel zijn maar de 10gbps of 1gbps gaan ze niet halen in de praktijk. En dark fiber doet enkele hondersen gigabits per seconde. Succes he... ;)
Nou zal ik de laatste zijn om te beweren dat dat soort bandbreedtes nergens voor nodig zijn (maak er in datacenters maar ál te graag gebruik van, o.a. om TIER-1 storage aan servers te koppelen middels wat Cisco Nexus speelgoed) maar voor een reguliere particuleire internetontsluiting is dit naar mijn mening (nóg?) nooit/niet nodig en dus zwaar overkill.

Een jaar of 10 geleden kwam het gebruik van GPRS pas een beetje op gang en dat was destijds onbetaalbaar als je véél datagebruik had + het was traag, HDSPA werd al wat beter. Tegenwoordig kost een 4G data abonnement nog maar een fractie van wat het destijds koste en die prijzen zijn alleen nog maar dalende in verhouding tot b.v. een Fiber / xDSL / Kabel oplossing.
Abonnement

Wanneer gaat mijn abonnement in?

Kan ik me met Internet Buitengebied ook aanmelden voor KPN Compleet?

Ja, dit kan. In combinatie met internet voor thuis, krijg je Dubbel Zoveel Data en €5,- Extra Korting
op je Internet Buitengebied abonnement. Dan krijg je dus 100 GB voor €45! Combineer je met een
ander KPN Mobiel abonnement dan geldt ook €5,- Extra Korting en kun je Onderling MB’s Delen. Je
MB-tegoed wordt dan niet verdubbeld. Ga naar kpn.com/compleet voor meer informatie en
aanmelden.
http://kpn-customer.custh...net-voor-het-buitengebied

Aan 100GB heeft een gemiddeld huishouden, bij normaal gebruik, vaak wel genoeg, tenzij de kids de hele dag alle binaries van een newsserver aan 't back-uppen zijn naar local storage 8)
Kees schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:47:
[...]

Daarbij dan (wéér) de vraag: Heb je daadwerkelijk zo'n aansluiting nodig? Klinkt best leuk in de kroeg als je kunt melden dat je een 10Gbit internetkoppeling/ontsluiting hebt, maar... Candy Crush spelen gaat er niet beter mee :9

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 11-02-2017 15:52 ]

Pagina: 1