Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mini werkpaardje (niet gamen) a max. 600eu

Pagina: 1
Acties:

• Fristicake
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-11 16:31
Ha!

Omdat ik eindelijk ben afgestudeerd en onderhand centen begin te verdienen, ben ik toe aan een nieuwe pc. Via werk heb ik een laptopje, maar thuis wil ik toch graag een wat krachtigere machine hebben. Hoewel ik er zelf redelijk uit kom, heb ik toch wat vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal gebruikt worden voor de volgende doeleinden:

- Ontwikkelen (webdev, node e.d.)
- Python/MatLab (oa. geo-analyses)
- ArcGIS/qGIS/PostGIS e.d.
- Adobe Suite (voornamelijk Ps en Ai)

Gamen doe ik niet (en zo wel- dan blijft het bij AoE III of wat spellen via steam). Mijn ervaring is dat Ps en Ai prima te doen zijn met de integrated GPU van intel. Voor de zwaardere analyses (vooral met puntenwolken) merk ik dat mn huidige laptop toch moeite begint te krijgen. Verder zou ik graag twee verschillende SSD's willen - een voor windows 10 en de ander voor Linux.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag max. 600 euro gaan kosten. Liever minder. Assemblage doe ik graag zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het scherm (Dell ultrasharp 2312hm) voldoet nog prima. Ook een toetsenbord, muis en boxjes zijn aanwezig. Daar naast bezit ik nog een 240gb SSD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil in ieder geval een stevige CPU en 16gb ram. 8gb kreeg ik namelijk prima vol. Ook dus graag een tweede SSD voor Linux.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De nadruk moet liggen bij een klein stil maar krachtig systeem. Ik vind het fijn om zo min mogelijk spullen te hebben, en een grote desktop past daar zeker niet tussen.

Ga je overklokken?
Neen, overklokken zal niet gebeuren.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben benieuwd wat jullie van deze productlijst vinden. Lijkt dit ergens op? Hoe kan ik het systeem goedkoper maken zonder significant in te leveren op performance? Ik vind het lastig inschatten van welke producten ik gewoon de meest cheap-ass variant moet nemen, of wanneer ik toch moet kiezen voor een degelijk merk. Zou dit systeem stil zn werk doen? Zie ik iets over het hoofd?

Eventueel is een íets grotere kast ook een optie, als deze wat strakker is afgewerkt dan de deskmini..

Voorstel
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 218,95€ 218,95
1ASRock DeskMini 110€ 148,65€ 148,65
1Noctua NH-L9i€ 39,40€ 39,40
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 119,-€ 119,-
1OCZ TL100 240GB€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 603,-

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 10:42
moederbord:
check altijd de website van de fabrikant voor specs. http://www.asrock.com/net...0%20Series/#Specification

Het moederbord heeft support voor een 7e generatie in ieder geval: Supports 7th and 6th Generation Intel® Core™ i7/i5/i3/Pentium®/Celeron® Processors (Socket 1151) (Max. TDP 65W)
Of dat default is of via een bios update zou ik nog wel even uitzoeken. je kan dit namelijk ALLEEN met een skylake cpu doen (vorige generatie dus)

SSD kun je ook voor deze kiezen: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB 20 euro meer, maar je hebt dan ook 35GB meer.

Geheugen:
Supports DDR4 2400MHz, 2 x SO-DIMM Slots, Max. 32GB
De LPX gaat dus niet passen nu. je hebt SODIMM geheugen nodig wat max 2400Mhz mag zijn. Je kan er ook max 32GB in stoppen.
voorbeeld ander geheugen: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4S240FSD

Qua koeler durf ik niet te zeggen of de stock koeler zou passen, of dat de Noctua past. Ik hoop dat anderen je daar verder mee kunnen helpen

• Fristicake
Thanks! Bedoel je dat ik een skylake cpu nodig heb op de bios te updaten? Dat zou inderdaad wel naar zijn.. In de review van m0rodin zie ik dat hij ook de noctua koeler gebruikt. Daar lijkt hij goed te passen!

Qua geheugen- goed opgemerkt! Ik ga het aanpassen. Ga ik dat verschil merken?

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Dat moederbord ondersteunt niet standaard gen 7 processoren. Het moet minstens biosversie P1.50 hebben. Of het moederbord dat heeft moet je even navragen aan de leverancier. Heeft het dat niet, dan kan je vragen aan de leverancier of ze hem updaten of een skylake CPU regelen ergens (loopt hier een thread op tweakers met een ' leen' cpu)

EDIT: hebbes. Sharing is caring! Doorgeef Skylake CPU

[ Voor 44% gewijzigd door Nat-Water op 09-02-2017 22:52 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 10:42
Fristicake schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:48:
Thanks! Bedoel je dat ik een skylake cpu nodig heb op de bios te updaten? Dat zou inderdaad wel naar zijn.. In de review van m0rodin zie ik dat hij ook de noctua koeler gebruikt. Daar lijkt hij goed te passen!

Qua geheugen- goed opgemerkt! Ik ga het aanpassen. Ga ik dat verschil merken?
Qua geheugen ga je het verschil niet merken. En je hebt met deze case/mobo ook geen andere keuze ;)
mbt moederbord kun je dit meestal door de leverncier laten doen gratis of tegen een kleine vergoeding. Iets wat je dus even na moet vragen bij je leverancier.
Zoals Nat-Water ook al aan geeft.

Zou een domper zijn als je systeem binnen komt en je kan er nog niets mee.

[ Voor 18% gewijzigd door NLMaca op 09-02-2017 22:51 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Fristicake schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:10:Via werk heb ik een laptopje, maar thuis wil ik toch graag een wat krachtigere machine hebben.
Wordt de pc ook voor werk gebruikt?
Reden dat ik het vraag is dat ik hieronder o.a. Matlab lees en je hier hobbymatig waarschijnlijk andere eisen/verwachtingen hebt dan bij professioneel gebruik.
Voor de zwaardere analyses (vooral met puntenwolken) merk ik dat mn huidige laptop toch moeite begint te krijgen.
Mogelijk kan een videokaart winst bieden bij dergelijke berekeningen. Zou als ik jou was even uitzoeken of jouw "berekeningen" door een gpu uitgevoerd kunnen worden.
Verder zou ik graag twee verschillende SSD's willen - een voor windows 10 en de ander voor Linux.
Een dergelijke constructie kan ook prima met 1 ssd. Een grote ssd is goedkoper dan 2 kleinere. Gezien jouw budget zou ik op dit onderdeel bang for buck kiezen en dus een enkele ssd
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil in ieder geval een stevige CPU en 16gb ram. 8gb kreeg ik namelijk prima vol. Ook dus graag een tweede SSD voor Linux.
2e ssd zou ik dus lekker slippen. 16gb is inderdaad een goede keus. Wellicht zelfs ruimte houden om later bij te kunnen prikken.
De gekozen i5 7500 vind ik, bij zakelijk Matlab gebruik, persoonlijk niet een "stevige cpu"
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De nadruk moet liggen bij een klein stil maar krachtig systeem.
Stil én krachtig is een utopie met jouw budget.
Of je gaat voor max rekenkracht of voor max stilte. Je kunt uiteraard concessies doen maar dan kom je uit op een "semi-krachtig, semi-stil-systeem"

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Fristicake
@Nat-Water, @NLMaca - dank! Ik ga het navragen bij de leverancier. Toch goed om te weten :-) Omdat Kaby lake qua GPU performance toch iets beter is dan Sky Lake, zou ik toch voor deze processor willen gaan. Als dat te veel gedoe gaat worden dan zoek ik een andere case/mobo/voeding. Denk echter dat dat voor deze prijs lastig gaat worden!

@Switchie Ah, daar heb je een punt. Misschien moet ik het ipv werkpaardje werkpony noemen ;-). Ik heb liever meer rekenkracht dan stilte. Ook omdat ik er vanuit ga dat de pc bij licht gebruik toch wel stil zal zijn. (Of is dit geen goede aanname?) Ik wil voornamelijk binnen dit budget een degelijke pc. MatLab gebruik ik inderdaad meer hobbymatig dan professioneel. Mijn referentie is nou ook niet echt super hoogstaand. Ik werk nu namelijk op een verouderde Dell XPS15, L502x met:

- 2.0GHz Intel Core i7-2630QM (quad-core)
- 8GB, 667MHz DDR3 RAM
etc

Hoewel het me elke keer weer verbaast hoe degelijk dit systeempje is, merk ik dat ik de kracht van een desktop mis. Via werk zit ik op een virtuele machine die langzamer is dan deze oude Dell. Alleen voor de zwaardere processen (netwerk analyses e.d.) hebben we weer een andere machine die je moet reserveren.

Voor de puntenwolken heeft de GPU idd wel degeljk zin. Als ik kijk wat ik nu vooral met mijn pc doe, dan kom ik tot de conclusie dat een gpu een te hoge kostprijs heeft voor de tijd dat ik hem zou gaan gebruiken. Ik overweeg wel om een iets grotere case te nemen met losse mobo en voeding, zodat ik eventueel later zou kunnen upgraden..

• Fristicake
Oke, ik heb mijn wensen iets aangepast. Toch een iets grotere case waar ik evt. later nog een videokaart en meer ram bij zou kunnen prikken. Het ziet er nu zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 218,95€ 218,95
1MSI B150M PRO-VDH€ 72,95€ 72,95
1Cooler Master Silencio 352€ 59,95€ 59,95
1Noctua NH-L9i€ 39,71€ 39,71
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 101,95€ 101,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,-€ 67,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 560,51

B150 bordje dat 2133 DDR4 ondersteund, daar ook mem op uitgezocht. Als ik later wil upgraden naar 32GB ram (ja, 16Gb krijg ik zeker soms vol!) dan kan ik er 2 bijkopen. Verder zal ik ook bij dit bord moeten navragen of de firmware klaar is voor 7th gen. SSD heb ik nog liggen, daar zal ik het in het begin mee doen.

Enige wat ik me nu afvraag.. wat voor voeding zou ik moeten kiezen? Ik begrijp dat de videokaart nogal van invloed is op die keuze. De keuze wil ik open houden, echter zal ik er nooit een zware game-gpu bij zetten. Overigens, ik heb ook deze pricewatch: Cooler Master Real Power M520 voeding nog thuis liggen. Redelijk oud maar weinig gebruikt. Zou dit ook voldoen in de tussentijd?
Pagina: 1