Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rzwitserloot
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-05-2024
Klinkt simpel: een kabel met aan de ene kant USB-C, de andere kant USB-B-Micro. Doel: bluetooth headsetjes, muizen, lampen, en allerhande andere meuk opladen aan bijvoorbeeld je Android Nexus 5X of een laptop met USB-C poorten (Macbook 12", macbook touchbar, paar andere windows laptop bouwers komen er geloof ik binnenkort ook mee).

Helaas, pindakaas. Dat werkt dus niet.

Voorzover ik het begrijp doet USB-C aan 'power handshake': Als je 2 apparaten koppelt babbelen ze eerst even met elkaar om te besluiten of A nou naar B power gaat sturen, of B naar A, of geen van beiden (data only), en als er power gestuurd gaat worden, hoeveel dan?

Er zijn al allerhande bekende problemen dat een converter kabeltje (USB-C aan een kant, USB-A/B aan de andere) gewoon meteen zegt: Jo, hoppa, 3 Amps, knallen maar, en dat de boel dan in de fik vliegt.

Maar uberhaupt dat power handshaken is een probleem: Ik heb een kabeltje (USB-C -> USB-B Micro) dat dus niet werkt. Als ik de USB-C kant in een USB-C powerbrick steek dan kun je er USB-B micro dingen mee opladen, maar als ik de uSB-C kant in een laptop of telefoon stop, niet.

Voor zover ik kan gokken komt dat omdat de laptop/telefoon vraagt: Okay, leuk, welke kant op zullen we de stroom laten lopen? En De USB-B kant kan niet beantwoorden want dat stukje is simpelweg geen onderdeel van de USB-B/A spec, dus dat zal in het kabeltje moeten zitten.

Dus wat nu?

Kabeltjes die speciaal zijn gelabelled met 'deze powerhandshaked vanzelf power naar de USB-B' en 'deze juist niet', of een kabel met een dipswitch erop of zo?

Weet iemand waar ik uberhaupt een kabeltje kan krijgen dat USB-C naar USB-B micro converteert... en WEL power transfer doet vanaf laptop/telefoon?

Is er een manier om een macbook, of een android nexus 5X, in 'force power out' mode te krijgen?

Het is een fantastisch idee, dat USB-C, maar het voelt een beetje onbezonnen; geen enkele kabelboer die kabeltjes verkoopt begint hierover en ik kan niks op het internet vinden die dit uitlegt, heb er met mijn eigen logisch verstand dit van gemaakt. Klopt dit allemaal wel?

Als een USB expert wat licht kan schijnen ben ik dankbaar! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:01
Dit is ook wat ik er over denk, alles is er onduidelijker van geworden.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/7rUjAVvy

Moet je niet gewoon z'n kabeltje hebben?

Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/YV3u2mYJ

Dit zou een usb c - naar usb moeten zijn .

[ Voor 34% gewijzigd door frankym op 11-02-2017 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Opmerking vooraf: ik heb onvoldoende theoretische kennis om 100% zeker te zijn dat onderstaande correct is maar ga af op alle informatie die ik de afgelopen jaren over deze standaarden ben tegengekomen en onthouden heb.

Ik denk dat je enkele dingen door elkaar haalt en de schuld foutief bij USB-C plaatst. USB-C is niet meer dan de manier waarop de stekker wordt vormgegeven. Hoe en welke data en stroom er over deze kabel gaat heeft helemaal niets te maken met of het nu USB-C of USB-A is.

Stroom en data overdracht zit namelijk vervat in het USB protocol en daarbij heb je dus USB 1.1, 2, 3 enz. In recente versies zijn inderdaad meer mogelijkheden opgenomen om grotere stromen door te kunnen sturen maar dat vereist uiteraard ook weer afspraken (zoals je zelf merkt).

Wanneer je een USB-C poort hebt die evenwel geen correcte fallback doet van USB 3 (of hoger) naar USB 2 dan krijg je de issues die jij aanhaalt. Je powerbank spreekt namelijk helemaal geen USB protocol maar gaat enkel nagaan hoeveel stroom de andere kant wenst en kan dit op de verschillende protocollen (je muis zal echt geen USB 3 gaan gebruiken om zich te laden). Je laptop lijkt er evenwel van uit te gaan dat omdat je USB-C gebruikt je ook automatisch USB 3 (of hoger) gebruikt waarbij je dus die handshake krijgt omdat er zo goed als geen apparaten bestaan die USB C combineren met maximaal USB 2

Dat verbaasd me ook niet omdat voor vele mensen de C variant gelijk lijkt te staan aan minstens USB 3 en ze bijna als synoniem voor elkaar gebruikt worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.