Sony BDV-N5200W home cinema set geeft geen surround geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Ik hoop dat ik dit topic in het goede (sub)forum heb geplaatst. Ik kon geen andere (bestaande) topics vinden waar ik mijn vraag kon stellen. Mocht ik het fout hebben, dan hoor ik dat graag :)

Tweakers,

Ik heb een vraag omtrent mijn reeds aangeschafte home cinema set. Het gaat over de Sony BDV-N5200W. Ik gebruik deze in combinatie met de KDL-55W756C. Bovenstaande apparaten zijn middels een HDMI(ARC) kabel verbonden. De set is als volgt opgezet:

Afbeeldingslocatie: http://www.m4vgear.com/images/guide/keep-51-audio-of-itunes-videos/51-audio.gif

Het probleem is als volgt: ik ervaar geen surround geluid bij het afspelen van films, series en games. Alle boxen zijn aangesloten (er komt immers wel overal geluid uit) en ze zijn afgesteld m.b.v. een analoge decibelmeter. Ik heb alle instellingen nagelopen en volgens mij staat alles goed. Ik heb al verschillende instellingen uitgeprobeerd en de handleiding nagelopen, maar ik kom er maar niet uit.

De audio instellingen staan ingesteld als volgt:

BD Audio MIX-instelling Aan
Stel in of interactieve audio moet worden gemengd met de uitvoer.
Audio DRC Auto
Stel het geluidseffect in bij weergave van een BD of DVD.
Dempinstellingen - AUDIO Aan
Audio-invoerniveaus kunnen geregeld worden.
Audio-uitvoer Luidspreker+HDMI
Stel het type uitvoer in van het audiosignaal voor Luidspreker en HDMI.
Geluidseffect Dolby Pro Logic
Stel de geluidseffectfunctie in op uitvoer via de luidsprekers.

In eerste instantie dacht ik dat de keuze bij 'geluidseffect' niet goed was. Je hebt hierbij keuze uit de volgende opties:
  • Sound Field Aan
  • Dolby Pro Logic
  • DTS Neo:6 Cinema
  • DTS Neo:6 Music
  • 2ch Stereo
  • Uit
In de handleidingen staat het volgende over bovenstaande opties:

U kunt de geluidseffecten van het
systeem (instelling SOUND FIELD
(pagina 31)) in- of uitschakelen.
Voor een 2-kanaalsbron kunt
u [Dolby Pro Logic], [DTS Neo:6 Cinema]
of [DTS Neo:6 Music] selecteren om
surroundgeluid te simuleren.
[Sound Field On]: hiermee wordt het
surroundeffect van het geluidsveld
ingeschakeld (pagina's 31, 32).
[Dolby Pro Logic]: hiermee simuleert
het systeem surroundgeluid bij
2-kanaalsbronnen en voert het geluid
uit via alle (5.1-)kanaalsluidsprekers
(Dolby Pro Logic-decodering).
[DTS Neo:6 Cinema]/[DTS Neo:6 Music]:
het systeem simuleert surroundgeluid
bij 2-kanaalsbronnen en brengt
meerkanaals geluid voort (decodering
in DTS Neo:6 Cinema-/DTS Neo:6
Music-modus).
[2ch Stereo]: Dit systeem stuurt alleen
geluid uit via de voorste luidsprekers
(links/rechts) en subwoofer.
Multikanaals-surroundgeluid
wordt gereduceerd tot 2 kanalen
(downmixen).
[Uit]: de geluidseffecten zijn
uitgeschakeld. U hoort het geluid
zoals het is opgenomen.

Deze heb ik allemaal geprobeerd maar helaas merk ik geen grote verschillen. Mijn vraag is dus of jullie suggesties of tips voor mij hebben om mij toch dat 'surround-gevoel' te kunnen geven. Ik weet het namelijk niet meer. :|

Mijn dank is groot! _/-\o_

Beste antwoord (via TheNameIsBart op 13-02-2017 18:49)

Anoniem: 93986

Zet hem eens op pcm en gebruik dan een bron waarvan je zeker weet dat er een dolby digital audiospoor in zit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat voor bestand speel je af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
Ik heb verschillende bestanden geprobeerd, voornamelijk mkv (films die het bij mijn vorige surround set prima deden). Ook films die ik via Netflix afspeel laten geen surround geluid horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij geluidseffect zal je sowieso wat anders moeten kiezen. Pro logic moet je niet willen. Zoek eens iets als passtrough of iets dergelijks. Loopt het geluid nu via je tv en dan naar je speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 19:22:
Bij geluidseffect zal je sowieso wat anders moeten kiezen. Pro logic moet je niet willen. Zoek eens iets als passtrough of iets dergelijks. Loopt het geluid nu via je tv en dan naar je speakers?
Ik kan in plaats van Dolby Pro Logic kiezen uit de volgende opties:

Sound Field Aan
Dolby Pro Logic
DTS Neo:6 Cinema
DTS Neo:6 Music
2ch Stereo
Uit

Passtrough kan ik nergens vinden. Niet tussen de instellingen van de home cinema set, de TV of de handleiding. Ik heb ook op Google gezocht of Sony hier wellicht een andere benaming voor heeft maar ik kon helaas niks vinden.

Het geluid loopt vanaf de TV direct naar de home cinema set via een HDMI(ARC) kabel.

Ik heb tussen de instellingen van de TV wellicht relevante instellingen gevonden:

Dolby dynamisch bereik Standaard (andere keuze is gecomprimeerd)
Compenseert audioniveauverschillen tussen kanalen (alleen voor Dolby Digital-audio)

De volgende instelling is wat makkelijk te omschrijven via een plaatje :)

Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/m9fw5a1k7/IMG_0382.jpg

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Zet hem eens op pcm en gebruik dan een bron waarvan je zeker weet dat er een dolby digital audiospoor in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Klopt. Je moet 'm op PCM zetten (directe audiostream) en de versterker het geluidssignaal zelf laten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-05 23:14
En Geluidseffect op uit zetten:

zoals het is opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:45:
Klopt. Je moet 'm op PCM zetten (directe audiostream) en de versterker het geluidssignaal zelf laten uitzoeken.
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:34:
KernelPanic schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:46:
En Geluidseffect op uit zetten:

zoals het is opgenomen.
Deze oplossing lijkt het probleem opgelost te hebben! Nu ben ik niet 100% zeker aangezien ik heel de avond al aan het beluisteren ben, maar er is wel degelijk een verschil.

Vooralsnog hulde _/-\o_ Ik neem morgen uitgebreid de tijd om een film te kijken en ik laat jullie iets weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:35

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:45:
PCM is juist niet de directe audiostream, dat is bitstream. Met bitstream wordt de audiotrack ongecodeerd doorgestuurd naar de receiver. Met PCM wordt de track eerder (bij de bron of weergever) gedecodeerd.

De genoemde optie "geluidseffect" zal eerder het issue op hebben gelost aangezien de keuzes voorheen allemaal softwarematige upgrades zijn van tracks en geen native tracks als Dolby Digital of DTS.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 09-02-2017 21:29 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
Vanmiddag heb ik een film gekeken en het geluid was perfect! Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Ik heb nog een laatste vraag over de audio instellingen van mijn PS4 Pro. Bij audio indeling kan je kiezen tussen Lineare PCM, Bitstream (Dolby) of Bitstream (DTS). Iemand enig idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:35

FeaR

In GoT we trust

Psvtje10 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:09:
Ik heb nog een laatste vraag over de audio instellingen van mijn PS4 Pro. Bij audio indeling kan je kiezen tussen Lineare PCM, Bitstream (Dolby) of Bitstream (DTS). Iemand enig idee? :)
LPCM geeft de hoogste kwaliteit, tot en met de HD Audio standaarden. Met de optie Dolby Digital of DTS zal de PS4 altijd ingame die track uitsturen. Ook surround, maar bandbreedte is minder dan bij LPCM. Alleen - zoals hierboven gezegd - decodeert de PS4 bij de optie LPCM de audio zelf in plaats van de Sony.

Ik heb hier echter voor DTS gekozen aangezien de LFE-track met LPCM niet helemaal lekker ging. Maar dat was vooral bij Killzone. Zal dit weekend nog eens testen met een andere game.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Het enige nadeel is dat op de PS4, de youtube app in 2.0 uitstuurt, en voor geen mogelijkheid op 5.1 te krijgen valt (multi-channel-stereo bijv). Je mist ook het hele sub geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
FeaR schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:25:
[...]

LPCM geeft de hoogste kwaliteit, tot en met de HD Audio standaarden. Met de optie Dolby Digital of DTS zal de PS4 altijd ingame die track uitsturen. Ook surround, maar bandbreedte is minder dan bij LPCM. Alleen - zoals hierboven gezegd - decodeert de PS4 bij de optie LPCM de audio zelf in plaats van de Sony.

Ik heb hier echter voor DTS gekozen aangezien de LFE-track met LPCM niet helemaal lekker ging. Maar dat was vooral bij Killzone. Zal dit weekend nog eens testen met een andere game.
Ik heb beide even uitgetest en DTS werkt voor mij het beste. Bedankt voor de info!
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:34:
Het enige nadeel is dat op de PS4, de youtube app in 2.0 uitstuurt, en voor geen mogelijkheid op 5.1 te krijgen valt (multi-channel-stereo bijv). Je mist ook het hele sub geluid.
Ik kan gelukkig via mijn TV Youtube met 5.1 geluid bekijken :+
Pagina: 1