Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBZOfficial
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-08-2024
Beste mede Tweakers,

Mijn vader heeft afgelopen week op advies van een winkel de Linksys WRT3200ACM AC3200 MU-MIMO GIGABIT WI-FI-ROUTER gekocht. Nu heeft hij mij gevraagd of ik deze binnenkort wil installeren voor hem en dat is opzicht geen probleem maar volgens een kennis van mij is dit geen ADSL router. Nu is de vraag kan deze router voor de Expreria box vervangen worden om zo 3 netwerken, een ethernet printer en het alarm met camera's aan te sturen.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
wat bedoel je met 3 netwerken.

ik zou deze router gewoon instellen als access point, de experiabox vervangen is namelijk bijna onmogelijk bij een adsl verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBZOfficial
Met 3 netwerken bedoel ik 1x 2,4ghz en 2x 5ghz netwerken.

Maar als ik de experia box ga gebruiken en de nieuwe router als acces point ga gebruiken ga ik er kwa snelheid niet op vooruit toch ? Ik heb het nooit op die manier gedaan dus vandaar de vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

MBZOfficial schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:58:
Met 3 netwerken bedoel ik 1x 2,4ghz en 2x 5ghz netwerken.

Maar als ik de experia box ga gebruiken en de nieuwe router als acces point ga gebruiken ga ik er kwa snelheid niet op vooruit toch ? Ik heb het nooit op die manier gedaan dus vandaar de vraag :)
In theorie wel. De Linksys zal hardware-technisch een betere dekking en stabiliteit moeten kunnen bieden. Vraag me overigens wel oprecht af of het slim is om een alarmsysteem inc. camera's achter een netwerk te hangen als je slechts beperkt kennis van zaken hebt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
dennisdennis12 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 19:11:
wat bedoel je met 3 netwerken.

ik zou deze router gewoon instellen als access point, de experiabox vervangen is namelijk bijna onmogelijk bij een adsl verbinding.
Dat is niet zo lastig hoor. Je hebt alleen een modem nodig die de gebruikte techniek ook aan kan. De PPP, VPI en CCI kan je gewoon op internet vinden (en in de Experiabox)

Alleen telefonie wordt een beetje lastig maar volgensmij niet onmogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24
De linksys kan je experiabox niet vervangen. De experiabox is een dsl-modem en router in een. Om die te vervangen zal je een soortgelijk apparaat moeten kopen (dsl-modem met routerfunctie). Wat jij hebt gekocht is alleen een router.
Je kan wel de linksys aan je experiabox hangen, maar dan had je net zo goed een accesspoint kunnen kopen.

[ Voor 31% gewijzigd door job op 11-02-2017 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Komt bij: is dit een doelmatige keuze geweest?

Al die "tri-band" dingen zijn primair bedoeld om slechts een reeel probleem op te lossen, namelijk verkoopcijfers van chipfabrikant Broadcom op te krikken door meer radiochips te verkopen. Voor de eindgebruiker is de meerwaarde uitermate beperkt.

Technisch heb je er alleen baat bij als je zowel veel low-end 5GHz apparaten hebt die veel verkeer genereren, als een beperkt aantal high-end 5GHz apparaten met hoge performance eisen. Waarom onzinnig? Omdat low-end meuk vrijwel altijd 2.4GHz-only is, is het erg zeldzaam dat je die horde aan trage 5GHz-apparaten hebt om meerwaarde te halen uit extra 5GHz radio.

Qua snelheid biedt het dus hoogstwaarschijnlijk nul meerwaarde boven een reguliere 3x3 MiMo WiFi-ac apparaat. De KPN Experiabox 10 is zo'n 3x3 MiMo WiFi-ac apparaat, dus als je vader al zo eentje heeft is het volledig weggegooid geld om dit apparaat er pal naast te hangen. Voor dat geld had je veel beter een single-radio 4x4 MiMo apparaat (zoals de Netgear R7800 dat laatst nog een Tweakers Award won) kunnen kopen, dat levert echt meerwaarde. Als je vader een oudere Experiabox had zou het wel meerwaarde hebben, maar dan nog minder meerwaarde dan veel goedkopere apparaten.
KPN's eigen EUR 50 AP zou vrijwel zelfde WiFi-performance leveren - voor dus een fractie van de prijs :o

Voor de security hoef je het niet te doen, als dat op orde is gaat het op een enkele radio net zo goed, configureer je het fout dan gaat het op twee of meer radio's net zo goed mis.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24
Je kan er natuurlijk voor kiezen om die linksys in een ander vertrek op te hangen met utp tussen de experiabox en modem. Bijvoorbeeld in een vertrek met weinig bereik. Dan is het wel een toevoeging op de huidige situatie.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 10-02-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

job schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:38:
Je kan er natuurlijk voor kiezen om die linksys in een ander vertrek op te hangen met utp tussen de experiabox en modem. Bijvoorbeeld in een vertrek met weinig bereik. Dan is het wel een toevoeging op de huidige situatie.
Yup. Maar dan nog, de meerwaarde ervan in die scenario is exact zelfde als een KPN Arcadyan AP van EUR 50...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:50
Wat is de bedoeling? Hoe is de dekking van de kpn router?
Deze router kan niet je KPN experiabox vervangen in ieder geval. Je kan hem er wel direct achter hangen als switch/AP of router. Als router zou ik niet snel voor kiezen omdat je dan twee subnets krijgt die niet echt een doel hebben zo te horen.
Als de reden voor deze router de dekking was zal ik de router dus in AP modes zetten. Het beste kun je dan kijken naar een centraal punt in het huis om te zien of je overal goed bereik hebt. Heb je op dat punt overal goed bereik, kun je het beste het wifi op de experiabox uitzetten en alleen de AP modes van je router gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBZOfficial
Iedereen alvast erg bedankt voor de reactie's !

De bedoeling is dat de Linksys router de KPN router eigenlijk zou vervangen maar ik gok dat met de aanschaf van de router niet verteld is dat de nieuwe router de Experia box v9 zou moeten vervangen. Deze moet vervangen worden omdat het netwerk soms weg valt in de werkplaats. De Kan router staat nu een verdieping boven de werkplaats in de kantine. Hierdoor heeft het kantoor (waar het meest bedraad is aangesloten) en de kantine een oke verbinding. Het bedrijf van mijn vader werkt metaal wat blijkbaar het signaal wat verstoord. Nu is het zo dat ze redelijk aan het moderniseren zijn en ze nu een aantal iPads, laptops en machines in de werkplaats hebben staan waar werk tekeningen naar gestuurd worden.
Dit gaat momenteel niet snel genoeg of lukt soms helemaal niet omdat de verbinding weg gevallen is.

Zelf ben ik ook niet aanwezig geweest bij de aanschaf van de router, dus wat er uit eindelijk aan de verkoper doorgegeven is weet ik niet. Nu heb ik de optie om de Linksys op AC/bridge mode te zetten en dan in de buurt te hangen van de werkplaats maar niet er in vanwege de stof en slijpdeeltjes die daar rond hangen.
of ik breng deze router terug en ik ga samen met hem kijken naar een router met del-modem in een.

Wellicht hebben jullie hier nog een aantal aanraders voor om de keuze wat makkelijker te maken ?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze router terugbrengen lijkt me sowieso goed idee: het is veel te duur en totaal ondoelmatig voor het probleem wat je vader heeft.

Dan de vraag wat je wel wilt. Exacte antwoord is lastig op basis van deze info, maar een ding is duidelijk: de situatie van je vader is nadrukkelijk geen reguliere consumentensituatie en je zou dus niet op zoek moeten naar een consumentenoplossing :o

Wat je moet doen is achterhalen wat exact fout gaat op de werkplaats. Dat kan zijn teveel demping van 2.4GHz door bouwmaterialen, teveel demping van 2.4GHz door metalen stofdeeltjes of teveel verstoring door machines (of iets anders) in de 2.4GHz.

Dat laatste kun je met die idiote WRT3200 wel uitsluiten: hoe is de verbinding als je met 5GHz verbindt? Beter dan met 2.4GHz? Of nog slechter?

Indien beter, dan heb je een 5GHz AP nodig die in de machineruimte kan staan. Dat betekent dat het stofdicht moet zijn, conform bijv IP67 standaard, of dat je een AP die daar niet aan voldoet in een behuizing moet plaatsen die dat wel is.

Indien slechter, dan gaat 5GHz weinig verbetering bieden en is in eerste instantie de vraag of om het even welke WiFi-toepassing gaat werken, maar hier kun je ook met een ruggedized 2.4GHz-AP in de machineruimte testen hoe dat werkt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1