Toon posts:

Ervaringen met (trage) VPN server FRITZ!Box routers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• XhaiKhaL
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 09-09 19:47
Omdat ik de VPN snelheid van mijn FRTIZ!Box 5490 router met OS versie 06.52 erg langzaam vond in de vele, vele tests die ik gedaan heb heb ik contact opgenomen met AVM (het bedrijf achter FRITZ!Box). Ik heb namelijk een 1000Mbit/s glasvezelverbinding maar de snelheid van de verbinding met de VPN server in de FRITZ!Box komt niet verder dan 10Mbit/s. Door alle tests die ik gedaan heb (verbindingen opgezet vanaf vele verschillende platformen, clients en locaties) lijkt het erop dat de VPN server softwarematig beperkt wordt op 10Mbit/s.

De support leek totaal niet op de hoogte te zijn van enige vorm van beperking want de meest onzinnige voorstellen werden gedaan. Na een tijdje aan het lijntje te zijn gehouden door de support van AVM is mijn verzoek (tezamen met supportdata uitgelezen van mijn FRITZ!Box) na veel aandringen eindelijk doorgezet naar de "vakafdeling". Die zouden de data uit mijn FRITZ!Box bekeken hebben en gaven als verlossend antwoord dat het helaas niet mogelijk is een snellere VPN verbinding met de FRITZ!Box op te zetten.

Uit het vage antwoord maak daarom op dat de VPN verbinding softwarematig is beperkt tot 10Mbit/s, bedroevend traag eigenlijk. Wel acceptabel voor trage DSL lijntjes die net 10Mbit/s upload halen, maar niet echt meer van deze tijd natuurlijk, ik had graag wat meer van mijn 1000Mbit/s lijn gebruikt voor mijn VPN verbinding naar huis.

Ik vroeg me daarom af of er meer Tweakers zijn die gebruik maken van de VPN server in hun FRITZ!Box router en wat jullie ervaringen ermee zijn? Ik vraag me bijvoorbeeld af of er nog verschil zit tussen router types en OS versies.

Of wellicht zijn er zelfs hacks waarmee nog aanpassingen te doen zijn? Ik lees her en der wat over het uploaden van cfg files (ar7cfg / ar7.cfg) om instellingen aan te passen die je via de web interface niet kunt bereiken. In de support data vind ik hier ook veel verwijzingen naar terug. Maar kan er van geen concrete handleidingen van vinden en weet ook niet of dat iets is wat nog steeds mogelijk is en actief gebruikt wordt of dat het iets van een vorige generatie FRITZ!Boxen is o.i.d.

Alle reacties

• luxan
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 16-09 09:26
Er zit zeker verschil tussen de snelheid van verschillende routers. Hoe duurder de router, hoe krachtiger de CPU. En de x490 range is de krachtigste range behoort tot het topsegment.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er ergens een software beperking zit in die apparaten. Het is veel waarschijnlijker dat met de VPN instellingen die jij gekozen hebt, 10Mbit/s gewoonweg de max van de CPU is. Een 7430 komt met 3des bijvoorbeeld niet boven de 7Mbit/s uit.

Fritsbox apparaten zijn echt consumer grade routers. Hoewel ze van hoge kwaliteit zijn, kun je ze niet vergelijken met professionele apparatuur van bedrijven als Cisco, Juniper, Ubiquiti of Mikrotik. IPSec is een CPU heavy VPN protocol. Om snelheden van 100Mbit/s of zelfs 1000Mbit/s te halen zul je toch echt iets zwaarders aan moeten schaffen.

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2018
Correct luxan. Met name moet je zoeken naar hardware accelerated IPSEC. Dat betekent dat er een speciaal chip op de print is gesoldeerd, die alleen niets anders doet, dan encryptie van IPSEC. Bepaalde Mikrotik routers hebben dat, en halen toch rond de 700 Mbps. Ze zijn ook niet al te duur (vergeleken met Cisco, Juniper, HP etc...)

Maar als jij geen IPsec gebuikt, maar de PC rechtstreeks op de Fritz aansluit... haal je dan wel die 1000 Mbps?

Ik heb trouwens geen idee waarom je 1000 Mbps zou willen hebben. In ons oude bedrijf werkte 80 man, en veel bestanden op een verre server, en de glasvezel was "maar 80 Mbps". OK, weliswaar was dat een dark fibre, maar meer dan dat was niet nodig voor een kantoor van 80 !!! mensen.

• nescafe
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:48
FRITZ!Box 7360 doet hier ongeveer 17,5 Mb/s over ipsec-tunnel met aes-128 encryptie. Wil je meer snelheid, dan kun je atm het beste een MikroTik RB750Gr3 kopen. Die heb je voor EUR 65 in huis en kan (hardware accelerated) 470Mbit VPN throughput halen.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 00:10
Waarom niet een off the shelf router met custom firmware Merlin WRT (Asus) of dd-wrt/open wrt. Mijn Netgear Nighthawk heeft een CPU van 1.7 ghz.

Daar moet je een aardig eind mee komen denk ik. Misschien dat openVPN ook meer soelaas biedt.

• nkichukov
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 26-07-2019
Hello XhaiKhaL, did you find a solution to this problem?
The same is happening on my FritzBox 5490. I have recently opened a support case with xs4all and provided a lot of detail but have not yet received a response...

The VPN throughput is ridiculous and I cannot believe we are seeing hardware bottleneck throttling at ~16Mbps tops! Hope this can be corrected via firmware upgrade or a setting on the FritzBox itself.

Cheers,
-N
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee