Toon posts:

Nieuwe monitor voor renderworkstation

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik zoek een nieuwe monitor. Ik heb een Dell U2711H, maar ik heb regelmatig te weinig werkruimte. Ik zoek dus iets groters.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Budget is niet belangrijk. Ik hoef geen pixelperfecte studiomonitor, maar ik wil wel een kwalitatief hoogwaardig scherp scherm. Eizo heeft bij mij een goede reputuatie, maar ik weet niet of die terecht is.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Ik sta open voor alle alternatieven, omdat ik me al in geen jaren meer heb verdiept in monitoren. Ik heb nu te weinig werkruimte @ 2560*1440, dus ik wil sowieso een hogere resolutie. Moet ik twee monitoren gaan gebruiken? Een 30" 4K monitor? Wat zijn de voor- en nadelen? Ik weet het allemaal niet.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Blender en een nieuw te bouwen pc met een 6800K, 32 GB en 3x een 1080GTX.
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Hoop dat dit voldoende is. :)

• ProxXi
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2025
Heb je ooit gedacht om een ultra wide te kopen? die kun je instellen als twee monitoren. Maar het word natuurlijk ook moeilijker als wij niet weten wat het maximaal mag gaan kosten.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het punt nu net. Ik weet niet meer welke resoluties gangbaar zijn, hoe kleurecht bepaalde LCD-technieken zijn, wat de voordelen zijn van een ultrawide ten opzichte van 3x een 27", etc. Ik heb niet een vast budget, maar ik wil wel een monitor waarop ik semi-profesioneel werk kan doen. Als je echt een bovengrens wilt hebben: 5000 euro. Maar voor dat geld wil ik een monitor waarmee ik nog 10 jaar comfortabel kan werken. Voor 2500 euro wil ik er 5 jaar comfortabel mee werken, enzovoorts.

Belangrijk voor mij zijn kleurechtheid en workspace. Ik heb vaak heel veel verschillende vensters openstaan en op 2560*1440 kom ik echt ruimte te kort. Om een idee te geven: de node editor van Blender neemt een 3e in beslag, de render view 1/3 en dan heb ik nog een 1/3 om te modelleren. Ik heb dan geen ruimte meer voor referentie-images, het afkijken van andermans workflow, etc. Kortom, ik wil een nieuwe monitor met meer real estate en een goede kleurechtheid. Geld is niet de belangrijkste factor.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als ik je zo hoor dan is een 2de monitor misschien wel beter voor je?

Ik doe al jaren 3d/render/foto/video etc werk op een dell 30" IPS 2560x1600 2007wfp uit 2007 (toen 1300 euro) die natuurlijk allang niet zo lekker en uniform meer is. Ik wacht een beetje tot hij er mee kapt maar hij gaat maar door. Mocht ie gaan dan wordt het wel een 4K scherm.

Wel ben ik een beetje afgestapt van ultrakleurechteid willen (als ie dood is) en daar dan dik in investeren. Veel van m'n opdrachtgevers geven geen fuck, bekijken niks meer op papier maar op 100 verschillende ( vaak knaken) schermen en ik hoor er nooit wat over. Als ik nou echt continu video moest graden ofzo maar over het algemeen blijkt een oud IPS scherm nog goed genoeg om geen klachten te krijgen ;)

Ik zou nu twijfelen tussen een 27" incher omdat ze betaalbaar zijn, of weer 30+ maar die zijn wel flink duurder.. Maarja als die weer 10 jaar meegaat..

En als geld niet boeit een NEC spectraview ofzo?

specs

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik kan je niet precies vertellen wat de beste monitor is qua kleurechtheid, maar qua workspace zou ik ook voor meerdere schermen gaan (minimaal 2, misschien zelfs 3). Ik denk dat je hier veel meer profijt uit gaat halen dan één groot 4K scherm.

Ik heb zelf (ook qua professioneel gebruik in de drukwerkwereld) goede ervaringen met een Dell U2515H (25" met 1440p resolutie). Wel even een Spyder erbij kopen om hem te kalibreren. Je zou zelfs bij een triple-monitor setup de buitenste twee in portrait mode kunnen kantelen (dan blijft je setup wat compacter). Als je er daar 3 van koopt (of 2 naast je huidige 27") ben je voor respectievelijk 650(2)/1000(3) euro klaar.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Verwijderd

Topicstarter
Op zich klinken 3 monitoren qua workspace inderdaad wel logisch. De naad tussen de monitoren maakt me niet uit. Is het iets om een 4K-monitor als "hoofdmonitor" te gebruiken en 2x een Dell U2515H als "side-monitoren" te gebruiken? Voor Blender ga ik sowieso 4K gebruiken. Daarnaast gebruik ik vaak hoge resolutie referentie-images (denk aan full-hd en hoger), en die wil ik gewoon constant kunnen zien.

Dan komt de vraag: welke 4K monitor? Zoals gezegd, ik ben er al een tijdje uit. Ik zie veel 4K-gaming monitoren, maar daar heb ik totaal geen interesse in. En ik begrijp dat 4K niet altijd 4K is? Dat sommige 4K-monitoren een lagere resolutie hebben dan andere 4K-monitoren?

Is dit bijvoorbeeld iets: pricewatch: Eizo Flexscan EV3237 Zwart

Ja, ik weet dat het een hoop geld kost, maar dat is het me waard.
Pagina: 1