Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
Hallo allemaal,

Ik heb recent een managed switch gekocht, welke 802.1x MAC authenticatie ondersteunt(Gebruikersnaam en wachtwoord), dit wil ik dus ook gaan gebruiken voor mijn LAN.
Dit is de huidige situatie (Simpel verbeeld, er zijn natuurlijk veel meer devices aanwezig maar dat is niet relevant)
Afbeeldingslocatie: https://image.koningnet.nl/2017-02-09_15-01-48.jpg
Wat ik me dus afvraag is; Stel ik sluit de unmanaged switch aan op poortje 2 van de managed switch, welke dus 802.1x verificatie vereist, dan moeten dus alle clients op de unmanaged switch zichzelf authenticaten door middel van een username en password, dat is allemaal leuk en aardig, maar hoe gaat dit werken met het accesspoint die op de unmanaged switch zit aangesloten? Voor zover ik weet kan een accesspoint zichzelf niet authenticaten op een netwerk d.m.v. 802.1x.

Gr, Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Dat ligt aan het accesspoint. Er zijn prima accesspoints die zich kunnen authenticeren dmv 802.1x, zoals een aantal van de Cisco Aeronet serie AP's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze AC Lite kan volgens spec prima 802.1X doen (mierenneukmodus: let op hoofdletter, 802.1X, niet 802.1x, het is een aparte 802.iets standaard, niet een substandaard van 802.1 :z )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
Ja weet dat het AP een WPA2-Enterprise netwerk kan uitzenden, maar ik heb het echt over het AP zelf op het netwerk authenticaten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Even wat na te lezen, maar zo te zien ondersteunen de Ubiquiti AP's dit ook gewoon.
Zolang je in je AP de juiste gegevens van je RADIUS server opgeeft en je RADIUS server goed configureert gaat 802.1X (sorry dion_b ;)) prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
Helemaal top, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:33

Lancer

What the......

Even afhankelijk van je 802.1X implementatie, zou het kunnen zijn dat je opzet niet werkt als verwacht.

Het zou namelijk zo kunnen zijn, dat wanneer 1 apparaat op de unmanaged switch zich authenticeert, dat de poort op de managed switch dan in authorized state komt en alle andere op de unmanaged switch aangesloten clients ook ineens ingelogd zijn. Maar het kan ook zijn dat de andere apparaten zich niet kunnen authenticeren en communiceren, of dat de apparaten elkaar steeds van het netwerk gooien.

Dit is gefixed in de laatste versie van de 802.1X standaard, maar dan moet je managed switch ook 802.1AE en AR ondersteunen.

Maar het blijft wel een issue, je unmanaged switch moet bv ook vlan tags ondersteunen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
Bedankt voor de reacties, heb al wel gemerkt dat de switch die ik momenteel gebruik niet voldoet aan de eisen. Is een redelijk oude D-Link van eBay. Ben dus op zoek naar een nieuwe (betaalbare) switch die de nieuwe 802.1x standaard ondersteund, nog aanbevelingen?
Pagina: 1