Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oud ASUS P5K moederbord wil niets booten

Pagina: 1
Acties:

• Zenda
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 16:17

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb een oudere PC met een ASUS P5K moederbord. We hebben twee HDDs gewisseld en daarna wou hij niet meer opstarten. Nu ook niet meer als we de oude HDD erin zetten.

Ik heb het volgende geprobeerd:

- Bios EZ Flash update met nieuwste versie van de Asus bios
- Windows 10 gedownload als installer voor USB
- Windows 8.1 gedownload als installer voor USB
- Windows 10 en 8.1 opgeslagen als ISO en via verschillende programma's op FAT32 geformateerde USB gezet (via Rufus, Universal USB installer en Unebootin)
- Andere HDD waarop Windows staat aangesloten

BIj geen van allen werkt het. Via USB laat hij een knipperende underscore zien en dat blijft zo zonder dat hij iets doet (nacht laten aanstaan). HDD geeft fout dat Windows niet goed is geïnstalleerd.

Heeft iemand een enkel idee hoe ik dat ding geïnstalleerd krijg? Hij herkent de HDD's en USB wel maar ik ben ten einde raad. Ik heb echt geen idee meer hoe ik Windows geïnstalleerd krijg, anders dan een nieuw moederbord kopen met nieuw geheugen en een nieuwe processor.

Zenda likes some milk every now and then..

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-11 12:58
Misschien op een DVD branden met imgburn, en dan proberen? of een live linux distro proberen via de USB?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
Boot sequence goed ingesteld? Ondersteund het moederbord installeren vanaf USB?
Mogelijkheid om te installen vanaf DVD? Welke melding geeft de pc als je de WIndows HDD aansluit?

Deze USB installer geprobeerd?:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

[ Voor 20% gewijzigd door ChojinZ op 09-02-2017 13:38 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:16
Weet je zeker dat je USB drive bootable is? Test dit eerst anders op een andere machine.

https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10
Via de media creation tool kan je een USB drive maken om windows 10 te installeren,.

[ Voor 46% gewijzigd door Quadradial op 09-02-2017 13:39 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Hij herkent de USB wel gewoon. Als ik de SSD die eerst in een andere computer zat aansluit dan doet hij niets, ook een underscore die knippert. De originele SSD die er in zat doet het nu ook niet meer, die geeft een 'onherstelbare fout' melding en dat ik een installatieschijf moet inserten. :)

Ik denk dat de enige optie is ergens een lege DVD kopen en de DVD aansluiten en te installeren. Is het ook een mogelijkheid om op een andere PC Windows te installeren op de SSD en dan aan te sluiten op die computer?

Heb windows daar ook vanaf gedownload Quadradial, thanks voor het helpen allemaal.

EDIT: Ik heb net de USB op een andere computer geprobeerd en daar laat hij gewoon de installatie zien van Windows als ik als boot drive de USB opgeef, ligt dus echt aan die computer. Kan het zijn dat hij niet ondersteunt om te installeren vanaf USB?

[ Voor 17% gewijzigd door Zenda op 09-02-2017 13:48 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
Zenda schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:43:
Is het ook een mogelijkheid om op een andere PC Windows te installeren op de SSD en dan aan te sluiten op die computer?
In veel gevallen werkt het wel maar is het niet wenselijk.

Als je windows installeerd op pc A dan zal windows automatisch alle drivers proberen te installeren die pc A nodig heeft. Als je vervolgens de windows installatie op een andere pc zet, zijn een groot deel van de drivers niet meer nodig en zal windows tevens nieuwe drivers moeten installeren voor de nieuwe hardware.

Dit zorgt voor vervuiling en soms ook wat onstabiliteit.

Om te testen of alles nog werkt zou je het kunnen proberen. Maar ik zou er persoonlijk niet op willen werken.

Overigens is het wel belangrijk dat op zowel pc 'A' als 'B' AHCI in het bios hebt aan staan of juist uit. Als je op pc 'A' AHCI hebt aanstaan en dit staat op pc 'B' uit, dan is de kans groot dat de pc alsnog niet boot.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Quadradial
Het gaat er niet om of hij de usb drive gezien wordt maar of de installatie bestanden van windows 10 er goed op gezet zijn.

Daarom deze te usb drive te testen in een andere machine of het daar wel werkt.
Als die het daar niet doet zou ik de USB drive leegmaken en opnieuw de media creation tool draaien.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Alweer twee reacties, ik heb net de USB geprobeerd op een andere computer en daar boot hij gewoon de Windows installatie als ik aangeef dat hij moet booten van USB. Is het een instelling in de bios van de Asus P5K moederbord dat hij moet kunnen installeren vanaf USB?

• Quadradial
Top de USB drive is dus goed.

In de bios USB drive in de boot opties boven aan zetten.
Of via het boot menu (F12/Del?) komen en dan van USB te booten?
Misschien een andere USB poort proberen?

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Ik heb bij removable boot drives USB bovenaan gezet, HDD's ontkoppeld en bij normale boot instellingen alles op disabled gezet. Via F8 kan ik een boot drive selecteren, ik selecteer dan de USB die het dus wel doet op de andere PC en dan krijg ik een knipperende underscore te zien. Heb het ook geprobeerd in een andere USB poort :/

Ik snap er helemaal niets meer van xD

Hier wat afbeeldingen uit de Bios, misschien dat jullie iets zien wat ik niet weet?

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/mryj0yp55/20170209_140212.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/8a1bsyxu1/20170209_140120.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/fraj86nd5/20170209_140115.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/t9hfkgzih/20170209_140050.jpg

imgurl

[ Voor 47% gewijzigd door Zenda op 09-02-2017 14:08 . Reden: fotos toegevoegd ]

• Quadradial
Klinkt misschien heel stom maar heb je nog andere USB apparaten aan de machine hangen?

Zoja kan je die loskoppelen?

Ik heb een keer gezien dat een USB muis voor problemen zorgde omdat je er profielen kon opslaan waardoor die dus daar vanaf probeerde te booten.....

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Ik heb alleen toetsenbord aangesloten, USB had ik er a laf :) Ik ga die mass USB storage (dat is card reader intern) ook afkoppelen en proberen. In mijn vorige post wat foto's van de Bios, thanks voor je hulp man!

Heb nu alles afgekoppeld op de USB stick in een USB poort na en nog steeds underscore die knippert, werkt helaas niet :( Denk een gekke bios optie ofzo?

Ik heb het opgegeven, heb inmiddels nieuw spul gekocht om morgen erin te zetten.

MSI B250 PC MATE
Intel Core i3 6100
Crucial CT8G4DFD8213 8GB

Is dat ding ook weer vooruit te branden! Nogmaals dank iedereen voor de gegeven hulp.

[ Voor 50% gewijzigd door Zenda op 09-02-2017 14:38 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Zenda schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:09:
Ik heb alleen toetsenbord aangesloten, USB had ik er a laf :) Ik ga die mass USB storage (dat is card reader intern) ook afkoppelen en proberen. In mijn vorige post wat foto's van de Bios, thanks voor je hulp man!

Heb nu alles afgekoppeld op de USB stick in een USB poort na en nog steeds underscore die knippert, werkt helaas niet :( Denk een gekke bios optie ofzo?

Ik heb het opgegeven, heb inmiddels nieuw spul gekocht om morgen erin te zetten.

MSI B250 PC MATE
Intel Core i3 6100
Crucial CT8G4DFD8213 8GB

Is dat ding ook weer vooruit te branden! Nogmaals dank iedereen voor de gegeven hulp.
Wel met SSD mag ik hopen, op HDD blijft het niet vooruit te branden ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Jep, inmiddels nieuwe moederbord er in met 8gb geheugen en een i3 en hij bootte gewoon vanaf de bestaande SSD. Denk dat het vorige moederbord gewoon stuk was.

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 01:30
Zenda schreef op zondag 12 februari 2017 @ 13:22:
Jep, inmiddels nieuwe moederbord er in met 8gb geheugen en een i3 en hij bootte gewoon vanaf de bestaande SSD. Denk dat het vorige moederbord gewoon stuk was.
De kans dat er iets mis is met het moederbord is inderdaad aanwezig, ik heb zelf een Asus P5KC en daar kon ik zonder problemen Windows 10 via een usb stick installeren.

Het moederbord was toen echter wel helemaal los uit de kast gemonteerd op een oude moederbord tray met alleen een monitor, ssd en usb ontvanger voor toetsenbord /muis.

[ Voor 16% gewijzigd door ETHART op 12-02-2017 15:49 ]

Pagina: 1