• OwNzOr
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-11-2020
Hallo iedereen,

Ik mezelf recent een home cinema zaaltje geïnstalleerd, maar ik krijg vreemd genoeg mijn laptop hier niet op aangesloten.

De installatie is als volgt: Een surround systeem met een EPSON EH-TW3300 projector en een ONKYO TX-NR717 versterker.

Voorlopig heb ik al een digibox en een playstation 4 pro aangesloten op de versterker en dit werkt perfect. Zowel het beeld en het surround systeem werkt zoals het hoort.

Wanneer ik echter mijn laptop hierop probeer aan te sluiten krijg ik er maar geen beeld uit. Ik gebruik nochtans dezelfde HDMI kabel als die van de playstation. Ik heb het met twee verschillende laptops geprobeerd en allebij krijg ik een verschillend resultaat. Bij de nieuwste windows 10 laptop krijg ik helemaal geen beeld. Enkel een soort raar geruis wordt er dan geprojecteerd. Bij de oudere laptop (windows 7 geloof ik) krijg ik enkel een blauw scherm geprojecteerd.

Wat extra vreemd is bij deze windows 7 laptop is dat ik wel eventjes beeld kreeg wanneer ik de scherminstelling op 'expand' zette. Dan kreeg ik eventjes perfect het beeld van de laptop te zien en kon mijn muis hierop bewegen (geluid heb ik niet kunnen testen). Maar wanneer ik deze instelling terugzette naar 'duplicate' kreeg ik hetzelfde blauwe scherm opnieuw te zien. Als ik dit terug probeerde te verzetten naar 'expand' bleef dit blauwe scherm gewoon en lukt het mij niet meer om er opnieuw beeld uit te krijgen.

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee die me wat verder kan helpen. Als er nog extra hardware informatie of iets anders nodig is laat het me dan zeker weten!

Thanks!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 15:31

Major_ton

Shoot!

Heb je om te testen de laptops al direct op de beamer aangesloten? Als dat wel werkt, dan heb je kans dat op je receiver HDMI-CEC actief is en mogelijk helpt het als je dat uitzet.

Some infinities are bigger than others.

• OwNzOr
Major_ton schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:52:
Heb je om te testen de laptops al direct op de beamer aangesloten? Als dat wel werkt, dan heb je kans dat op je receiver HDMI-CEC actief is en mogelijk helpt het als je dat uitzet.
Dit was ik vergeten mee te delen. Mijn laptop rechtstreeks op de beamer aansluiten gaat zonder probleem. Het beeld is hier onmiddellijk perfect. Het zou volgens mij dus ergens aan de beamer moeten liggen? Het lijkt me toch niet normaal dat een windows laptop incompatibel is met een versterker?

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Als de laptop wel werkt direct op de beamer, maar niet als de versterker er tussen zit, dan zit het probleem juist in de versterker. Probeer nogmaals eens naar de HDMI CEC en HDCP settings te kijken in de receiver. Zet al die ellende eerst eens uit.

• OwNzOr
Major_ton schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:00:
Als de laptop wel werkt direct op de beamer, maar niet als de versterker er tussen zit, dan zit het probleem juist in de versterker. Probeer nogmaals eens naar de HDMI CEC en HDCP settings te kijken in de receiver. Zet al die ellende eerst eens uit.
Ik heb geprobeerd om deze functies uit te zetten, maar ik vond ze niet. De versterker die er nu staat is een tijdelijk toestel dat vervangen wordt zodra de nieuwe geleverd is en er was geen afstandsbediening bij. Ik kan dus niet navigeren in het menu.

Ik heb ondertussen ook nog effe zitten proberen en ik heb de truc gevonden om beeld te krijgen uit de windows 7 laptop. Als ik de hdmi kabel inplug krijg ik een groen scherm. Als ik op de versterker dan de source effe verander naar iets anders en dan weer naar de source waar de laptop op staat krijg ik steeds beeld. Het er treed zich wel een nieuw probleem op aangezien ik nu geen geluid krijg. Ook staat er bij afspeelapparaten de versterker er niet tussen...

Wanneer ik hetzelfde probeer met de windows 10 laptop lukt dit niet. Het beeld blijft een soort van geruis (moest het nodig zijn kan ik hier wel een foto van posten :p.) Maar wat de windows laptop wel herkent is het geluid bij afspeelapparaten. Niet dat er effectief iets van geluid geproduceerd wordt, maar het toestel staat tenminste in de lijst.

Ik hoop er een beetje op dat met de nieuwe versterker die er binnenkort komt dit allemaal plots opgelost zal zijn, maar ik heb mijn twijfels. Daarom dat ik het nu al zou willen begrijpen zodat ik het later nog kan oplossen.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Ik denk gewoon dat het een handshake probleem is. Straks met de nieuwe receiver zal het wel opgelost zijn.

• OwNzOr
Major_ton schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:09:
Ik denk gewoon dat het een handshake probleem is. Straks met de nieuwe receiver zal het wel opgelost zijn.
Daar hoop ik dus ook op. Wat bedoel je eigenlijk met 'handshake probleem'?

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Middels HDMI CEC kunnen apparaten elkaar zien. Die connectie heet een handshake. Als die handshake niet wilt lukken dan krijg je geen of storend beeld zoals bij jou het geval is. Dit kan tal van oorzaken hebben en een bekende variant is het koppelen van apparaten met verschillende HDMI versies.

• OwNzOr
Lijkt het je logisch dat een vrij recente laptop ('gaming' asus van ongeveer 3 jaar oud) een andere hdmi versie zou hebben dan die Onkyo versterker? (ik geloof dat die ook 3 jaar oud was)
Pagina: 1