Subwoofer kabels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 883565

Topicstarter
Mijn vraag
(AUTO) Welke mm2 kabel heb ik nodig voor subwoofer en speakers aan te sluiten?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Caliber BC112Sa

Nominale belastbaarheid (continu) 200 watt

Impedantie 4 ohm

Frequentiebereik 25,0 - 3.500,0 Hz

Maximale belastbaarheid (piek) 600 watt

Pioneer TS-G1723i
Nominale belastbaarheid (continu) 40 watt
Maximale belastbaarheid (piek) 250 watt
Impedantie 4 ohm
Frequentiebereik 30,0 - 30.000,0 Hz

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb uitgerekend dat ik dus
1 Sub 200 watt (rms) ( ik weet niet of ik de max mee moet rekenen dan zou het 600 zijn)
2 speakers 40 wat

totaal 280 watt

Dus weet iemand hoeveel mm2 minimaal voor de accu naar de subversterker moet hebben?
En wat ik minimaal hoeveel mm2 ik van de subversterker naar de speakers moet hebben

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 883565 op 09-02-2017 10:37 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 883565 op 09-02-2017 21:35)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor 4x40w (=22A volgens stap 1) en 5 meter kabel moet je minimaal 6mm2 hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kBlgNbEwTEeCB4QYNup7ppbX/full.png

Maar je kunt inderdaad ook gewoon zoals elke car audio boer doen en 20mm2 neerleggen voor een instap versterkertje :+

[ Voor 178% gewijzigd door Bigs op 09-02-2017 12:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Via Google vind ik deze calculator voor je voedingsdraad: http://www.12vhifi.nl/ind...u/voedingskabel-berekenen . Tot 10A is een 1mm2 kabel voldoende.

Als de versterker vlakbij je subwoofer zit heb je geen bijzonder dikke speakerkabel nodig.

[ Voor 1% gewijzigd door Bigs op 09-02-2017 12:09 . Reden: dat klopt natuurlijk niet. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bigs schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:26:
Via Google vind ik deze calculator voor je voedingsdraad: http://www.12vhifi.nl/ind...u/voedingskabel-berekenen . Tot 10A is een 1mm2 kabel voldoende.

Als de versterker vlakbij je subwoofer zit heb je geen bijzonder dikke speakerkabel nodig.
ik kom er niet uit door middel van de link de je me geven heb. ik weet niet wat ik waar moet invullen. met 4mm kabel red ik het dan of moet ik over naar 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:01

VPI

Voeding moet zo laag mogelijke weerstand hebben, kortom zo dik mogelijke kabel. Calculator verhaal moet je helemaal vergeten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Voor 4x40w (=22A volgens stap 1) en 5 meter kabel moet je minimaal 6mm2 hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kBlgNbEwTEeCB4QYNup7ppbX/full.png

Maar je kunt inderdaad ook gewoon zoals elke car audio boer doen en 20mm2 neerleggen voor een instap versterkertje :+

[ Voor 178% gewijzigd door Bigs op 09-02-2017 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
VPI schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:04:
Voeding moet zo laag mogelijke weerstand hebben, kortom zo dik mogelijke kabel. Calculator verhaal moet je helemaal vergeten.
Dus met continu vermogen van 280 (200 sub, 2x 40 speaker) Is dan 4 al meer als voldoende of toch 10 mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 909LetsBeuk
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik zou 10 aanhouden... dan heb je nog wat speling

Freelance ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En weet iemand nog en goed kwaliteit kabelkit set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
voor het beetje RMS wat jij nu hebt voldoet zelfs een mediamarkt kabelsetje nog prima. wil je betere kwaliteit moet je kijken bij een erkende (car)audio boer.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik werknveel aan auto's en kom regelmatig op sloperij waar subwoofers en kabels nog inzitten en sta altijd versteld van de overdrevenheid. Soms zijn de kabels dikker dan die in de kabelboom van de autoproducent. En op een punt aangesloten, bijvoorbeeld bij de sigarettenaansteker en dan zo een uber kabel.

Een startmotor kabel en kabel van accu naar chassis moet natuurlijk een flinke jongen zijn. Of echt grote zwaar verbruikwrs. Zoals in een woonmobiel een 230v omvormer. Maar zal gewoon de officiele berekening aanhouden. En voor speaker kabel, lekker standaard. Zie ook het door elfjes gesmeden topic over bekabeling. Valt dit probleemloos onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Anoniem: 883565 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:18:
En weet iemand nog en goed kwaliteit kabelkit set?
Ja, ook Caliber.. http://webshop.caliber.nl/products/view/details/cpk10d.html. Zo'n autoversterker word nogal warm vandaar juist wél de dikkere kabels. Als je enigszins een compacte auto hebt haal je het met 5 meter plus rechtstreeks vanaf de accu naar je koffebak? waar je versterker ligt. De min is njiet voor niks maar .8 meter, die sluit je vanaf je versterker rechtstreeks in de kofferbak aan op een bestaande bout en zorg dat dit op blank metaal is. Ook de Sub aansluiten met iets van 10mm2 en speakers 2,5 a 4 mm2.

Stomp niet af, blijf slijpen

Pagina: 1