Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tremon
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-08 21:08
TL;DR: Xiaomi gekocht in Chinese webshop, Europese stock, 324$. Is het mogelijk dit als onkost in boekhouding zelfstandige te brengen of niet?

Hi Tweakers,

Misschien eerder een boekhoudkundig vraagje dan een technisch vraagje, maar als er mensen al ervaring mee hebben, vind ik ze hier terug ;)

Mijn vriendin is zelfstandige (in België, moest dat een verschil maken), eenpersoonszaak. Haar huidige iPhone 5S was dit jaar afgeschreven, dus werd het tijd om nieuwe onkosten te maken: een nieuwe smartphone.
Ze wou terug naar Android, liefst rond de 300 € uitgeven, zo veel mogelijk bang for buck en liefst ook een telefoon met een vrouwelijk kantje: een beetje de looks van haar huidige gouden iPhone.

Uiteindelijk zijn we dan bij de Xiaomi Mi5s uitgekomen. Ik wist dat een China phone boekhoudkundig niet de veiligste keuze was in dit geval, maar ik had een plan. Via GeekBuying.com kon ik de smartphone bestellen uit Europese stock (Spanje). Iets duurder: 324.07$, maar geen gedoe met importtaksen e.d., dus dacht ik: boekhoudkundig iets makkelijker.

Na bestellen enkel een orderbevestiging ontvangen, geen factuur. Ook na inloggen op GeekBuying.com vind ik nergens een manier om een factuur te krijgen. Mogelijk zit deze dan bij de levering dacht ik, maar nee: ook hier geen factuur.

Dan hebben we contact opgenomen met de mensen bij GeekBuying.com om een factuur te leveren. Ze stuurden ons dan een factuur van 20$ met als omschrijving "gift". Een alarmbel dat er toch iets niet helemaal gewettigd is aan onze aankoop, ik weet namelijk wel dat aankopen uit China vaak als 20$ gift bestempeld worden om importtaksen e.d. te ontwijken. Maar dacht dat dit niet nodig was aangezien we uit Europese stock kochten.

Ik heb dan nog eens contact opgenomen met GeekBuying.com met de vraag of ze geen factuur van 324.07$ kunnen sturen. Hier kreeg ik volgend antwoord op:

hi,there
as we had declared it for you,
do you mean you want a real price in the invoice?

Toch weer een alarmbel dat dit precies niet heel gebruikelijk is, of we zelfs in onze eigen voeten kunnen schieten hiermee.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan deze aankoop boekhoudkundig als onkost ingebracht worden of niet? Worst case scenario verkoop ik mijn huidige telefoon, neem ik de Xiaomi over en moet mijn vriendin maar weer opzoek naar iets anders ( en Europees ;) ).

Bedankt! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door tremon op 09-02-2017 09:34 . Reden: tekst overzichtelijker maken ]

Beste antwoord (via tremon op 17-02-2017 08:53)

Verwijderd

dit soort bedrijven werken met magazijnen in grijze gebieden.
Je hebt dus in ieder geval geen btw betaald en vermoedelijk ook geen inklarings kosten.

Zodoende dus ook geen factuur.
Nu is het in nederland nog vrij eenvoudig als je kan aantonen dat je iets zakelijks hebt aangekocht kun je dit als eenmanszaak gewoon boeken. Dus een besteloverzicht met een betaalbewijs is ook afdoende.

Of dit in belgië ook zo is? Overigens moet je deze telefoon gewoon boeken als import buiten de EU.
De constructie met magazijn uit engeland of spanje is alleen interessant voor consumenten omdat zij daarmee de belasting een pootje kunnen lichten (betalen geen btw en inklaringskosten in 99% van de gevallen). Als bedrijf kan je deze kosten gewoon weer terug vorderen.

*let wel ben niet bekend met de regelgeving in belgië. Dit is wat er in nederland gangbaar is.
Denk dat het ook beter is om je boekhouder aan te spreken hierover.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit soort bedrijven werken met magazijnen in grijze gebieden.
Je hebt dus in ieder geval geen btw betaald en vermoedelijk ook geen inklarings kosten.

Zodoende dus ook geen factuur.
Nu is het in nederland nog vrij eenvoudig als je kan aantonen dat je iets zakelijks hebt aangekocht kun je dit als eenmanszaak gewoon boeken. Dus een besteloverzicht met een betaalbewijs is ook afdoende.

Of dit in belgië ook zo is? Overigens moet je deze telefoon gewoon boeken als import buiten de EU.
De constructie met magazijn uit engeland of spanje is alleen interessant voor consumenten omdat zij daarmee de belasting een pootje kunnen lichten (betalen geen btw en inklaringskosten in 99% van de gevallen). Als bedrijf kan je deze kosten gewoon weer terug vorderen.

*let wel ben niet bekend met de regelgeving in belgië. Dit is wat er in nederland gangbaar is.
Denk dat het ook beter is om je boekhouder aan te spreken hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-09 16:22
Een tijdje terug kwam een soortgelijk iets (ontbreken btw op factuur) voorbij over One Plus telefoons. Zie deze post op het One Plus forum https://forums.oneplus.ne...79155/page-2#post-7175641 .

Ze importeren (waarschijnlijk) de telefoons tegen 'ruw materiaal'-tarief naar de EU. Jij koopt de telefoon vervolgens in China/Hong Kong en ze leveren de telefoon dan vanuit de EU. Hiermee worden BTW en importheffing omzeilt om het goedkoper voor de consument te maken maar dus geen BTW op de factuur.

[ Voor 7% gewijzigd door Thijs8472 op 09-02-2017 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tremon
Bedankt voor jullie ervaringen!
Ik bespreek het eens met de boekhouder. Zal het topic hier updaten als ik antwoord heb, voor eventuele andere mensen in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:06
*knip* Dit is (mogelijke) fraude en sowieso al niet meer relevant als het toestel al is aangeschaft.

[ Voor 73% gewijzigd door Yorinn op 14-02-2017 15:22 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tremon
Volgens de boekhouder was inderdaad besteloverzicht + betaalbewijs voldoende, zoals aangehaald door mrveenie.
Bedankt voor jullie inzicht!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
tremon schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:55:
Volgens de boekhouder was inderdaad besteloverzicht + betaalbewijs voldoende, zoals aangehaald door mrveenie.
Bedankt voor jullie inzicht!
Er staat geen BTW op zakelijke facturen als het intracomunitair is.
Pagina: 1