Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaviercp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-03-2018
Mijn vraag,

Bij elke game die ik speel heb ik altijd het probleem dat mijn GPU usage van 60% voor een paar seconde ineens uit het niets naar beneden gaat en dan op 7/8% blijft hangen voor een paar seconde en dat gaat de heletijd door. Ik zou graag willen weten hoe ik dit kan oplossen heeft iemand misschien een idee wat het kan zijn?

Relevante software die ik gebruik is

MSI Afterburner om de GPU usage bij te houden en de tempratuur

http://imgur.com/a/GtBiz (een screenshot van wat ik zie in MSI Afterburner)

Ik heb de laatste update van Nvidia al geinstalleerd en heb ook al een keer alle drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar dat bleek ook niet te helpen.

Mijn setup:
ASRock Fatal1ty 970 Performance
AMD FX-9590 Black Edition
MSI GTX 980 Ti GAMING 6G
Cooler Master Seidon 120V Ver.2
Crucial Ballistix Tactical 8GB
Cooler Master B500
Samsung 850 Pro 256GB
Samsung 840 EVO 1TB
WD Blue WD10EZEX 1TB

Mvg.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:26
Komt dat niet doordat de vrms van je mobo te warm worden en daardoor je cpu terugklokt?
Ik weet niet zeker hoe de vrms van dat bord zijn namelijk maar dit speelt bij veel high tdp amd's en bepaalde mobos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaviercp
Bedankt voor je reactie, ik heb zojuist wel een Resident Evil 6 Benchmark uitgevoerd van steam en daar scoorde ik 15666 en mijn GPU usage had geen raar patroon zoals ik in de screenshot heb gepost hij bleef mooi boven de 60fps. Dus is het niet raar dat hij dus alleen terugklokt wanneer het een game is maar niet tijdens een intensieve benchmark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Dikke CPU bottleneck. Daar staan de oude AMD generaties bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 18:14

mvz

muziek verslaafde

Waarschijnlijk staat energiebeheer op 'optimum power' ipv performance..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CoQ9Tcs.png

dit zorgde bij mij ook voor downclocks tijdens Valley en 3dmark, en fps drops in gta5 op een gtx 1070

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je hebt een best wel slechte CPU koeler die er waarschijnlijk voor zorgt dat de CPU te heet wordt. Ook heb je een best wel slechte voeding welke totaal niet vertrouwd is met zo'n PC. Het moederbord VRM zou het probleem iig niet mogen zijn, die moet goed genoeg zijn.

Sowieso vraag ik mij af waarom je een FX9590 zou nemen als je ook een veel snellere Core i5 voor een vergelijkbaar bedrag kunt kopen of zelfs een i7 doordat het moederbord bij Intel veel goedkoper kan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

-The_Mask- schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:46:
Je hebt een best wel slechte CPU koeler die er waarschijnlijk voor zorgt dat de CPU te heet wordt. Ook heb je een best wel slechte voeding welke totaal niet vertrouwd is met zo'n PC. Het moederbord VRM zou het probleem iig niet mogen zijn, die moet goed genoeg zijn.

Sowieso vraag ik mij af waarom je een FX9590 zou nemen als je ook een veel snellere Core i5 voor een vergelijkbaar bedrag kunt kopen of zelfs een i7 doordat het moederbord bij Intel veel goedkoper kan.
Helaas heeft de Asrock Fatality (doet z'n naam eer aan) geen goede kwaliteit VRM's.
Leest heel veel verhalen over dat die borden binnen een jaar doorbranden (VRM's). In theorie zou 8+2 voldoende moeten zijn, maar moet het wel van degelijke kwaliteit zijn, en dat is het bij deze dus niet echt.

Er is nog zo'n Asrock Fatality bord, waar ze uiteindelijk middels een BIOS update de support voor de FX9000 serie er zelfs uitgehaald hebben (ook een 8+2 VRM bord, maar die gingen soms zelfs al kapot met een 95W TDP stock CPU....geeft wel aan wat voor 'kwaliteit' onderdelen ze gebruikt hebben voor het VRM gedeelte).

En dan een AIO waterkoeler erbij... tja, zou me niet verbazen dat het thermal throttle is en als die lang genoeg door martelt dat het binnen de kortste keren einde verhaal is.
Bedankt voor je reactie, ik heb zojuist wel een Resident Evil 6 Benchmark uitgevoerd van steam en daar scoorde ik 15666 en mijn GPU usage had geen raar patroon zoals ik in de screenshot heb gepost hij bleef mooi boven de 60fps. Dus is het niet raar dat hij dus alleen terugklokt wanneer het een game is maar niet tijdens een intensieve benchmark?
Resident Evil 6 is nou niet bepaald een zware game, dan word de CPU waarschijnlijk helemaal niet zwaar belast en krijg je geen last van thermal throttle (denk dat die game hooguit 2 cores gebruikt).

Maar als je iets zoals GTA 5 of Battlefield (of wat men tegenwoordig allemaal ook draait), word je CPU veel zwaarder belast, is hoger verbruik, meer stress voor de VRM's, die oververhitten waarschijnlijk > thermal throttle treed op (CPU klokt drastisch terug), GPU zit constant te wachten op de CPU, dus doet ook maar weinig meer, en voila ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wat een verspilling is deze videokaart voor dit systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het aantal fases verteld niks, het gaat om hoeveel stroom ze kunnen leveren. Een mobo met 4 fases kan dus ook meer dan prima zijn, meer fases is vooral marketing, vooral bij 16 fases of meer, volledig gericht op marketing.

Maar Asrock vermeld dus dat 220W CPU's gewoon ondersteund worden. Heb je dus bronnen die iets anders laten zien?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lennox-06 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:26:
wat een verspilling is deze videokaart voor dit systeem..
Waar baseer je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Asrock adviseert bij gebruik van een 220w cpu een cpu koeler met een topdown blowing design. http://www.asrock.com/mb/...70%20Performance/?cat=CPU Het is daarmee de bedoeling dat de stroomvoorziening actief wordt gekoeld om oververhitting en daarmee thermalthrottle te voorkomen. De enige koeler die geschikt is voor deze cpu/moederbord combinatie is de pricewatch: be quiet! Dark Rock TF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

-The_Mask- schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:29:
Het aantal fases verteld niks, het gaat om hoeveel stroom ze kunnen leveren
.
Gaf ik ook aan in m'n post, in theorie zou 8+2 voldoende moeten zijn, maar de kwaliteit van de mosfets van die Fatality bordjes is niet geweldig. De heatsink zet ook geen zoden aan de dijk, helemaal niet zonder airflow.
Maar Asrock vermeld dus dat 220W CPU's gewoon ondersteund worden. Heb je dus bronnen die iets anders laten zien?
Zat (verified) user reviews te vinden, borden gaan regelmatig kapot vanwege doorgebrande mosfets.
Ook een reviewer die een gewone (geloof 8350) overgeklokt had (kom je ongeveer op stock snelheid van zo'n 9590) en ook daar binnen 2 maand de mosfets doorgebrand (en die had er zelfs nog een 120mm fan direct op de VRM's gericht.

Dat Asrock zegt dat 220W TDP support word zegt helaas weinig. Te veel fabrikanten beweren ook dat 125W (of "up to 140W" ) CPU's worden support, terwijl er veel gevallen zijn dat die borden helemaal geen 125W TPD cpu supporten onder normale omstandigheden.

Kan helaas zo snel niet weer vinden waar dat stond, maar een van die Asrock borden had eerst support voor FX9000 CPU's en dat hebben ze laten via een BIOS update eruit gesloopt (ook vanwege de te hoge failure rate icm die CPU).

*edit*
Toch gevonden, betrof de Asrock 990FX Fatal1ty Killer.
Daar hebben ze de support voor FX9000 CPU's eruit gehaald, was ook een 8+2 fase bordje (althans, dat beweerden ze). Kwaliteit van die VRM's waren dus ook niet goed.

En ja, ik weet dat fases niet alles zeggen, dat bewijzen deze bordjes maar weer. Maar het is wel een richtlijn omdat bij veel fabrikanten meer fases toch wel degelijk beter zijn (want helaas word er tegenwoordig veel bezuinigd op dingen als VRM's, wat gecompeseerd word met plastic covers, RGB ledjes en veel marketing termen).

[ Voor 17% gewijzigd door Nemesizz op 09-02-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-08 15:11
Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:49:
Asrock adviseert bij gebruik van een 220w cpu een cpu koeler met een topdown blowing design. http://www.asrock.com/mb/...70%20Performance/?cat=CPU Het is daarmee de bedoeling dat de stroomvoorziening actief wordt gekoeld om oververhitting en daarmee thermalthrottle te voorkomen. De enige koeler die geschikt is voor deze cpu/moederbord combinatie is de pricewatch: be quiet! Dark Rock TF
//offtopic
Holy Sh*t wat een ding >.>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaviercp
Bedankt voor alle reacties _/-\o_ ik weet niet hoe ik de tempratuur van me VRM kan zien maar ik kan wel vertellen dat mijn CPU wanneer ik niets doe op 38C zit en wanneer ik een game start dat hij naar 56C gaat maximaal. Ook is mij opgemerkt dat bij elke gpu usage dip mijn core klok naar beneden gaat naar 1,3ghz. En heb ook mijn oude GTX 760 kaart geplaatst en daarmee krijg ik nogsteeds de zelfde regelmaat in GPU usage dips als met mijn GTX 980TI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De cpu wordt dus bij een beetje belasting teruggeklokt naar 1,3 Ghz als gevolg van overbelaste vrm's. In de cpu compatibiliteitslijst staat dat jouw cpu een ander soort koeling behoeft dan een AIO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaviercp
Dus je zou me eerder adviseren zo'n koeling aan te schaffen dan een betere PSU ? ik dacht namenlijk dat mijn PSU misschien te weinig vermogen had ofzoiets. Ik speelde net de OBT van For Honor en had daar weinig tot geen FPS drops met me GTX 760 wel werd mijn GPU 92C

[ Voor 26% gewijzigd door Xaviercp op 10-02-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Xaviercp schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:42:
Dus je zou me eerder adviseren zo'n koeling aan te schaffen dan een betere PSU ? ik dacht namenlijk dat mijn PSU misschien te weinig vermogen had ofzoiets. Ik speelde net de OBT van For Honor en had daar weinig tot geen FPS drops met me GTX 760 wel werd mijn GPU 92C
Dat, of een ander moederbord. Als je een andere koeler gaat nemen moet je een top down koeler nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaviercp
Ik heb deze moederbord net 2 dagen dus denk dat ik dan maar voor een top down koeler moet gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Als dat mobo nog maar 2 dagen oud is zou ik hem terugsturen en voor een ander model gaan waar wel goede vrm's op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaviercp
Welke moederbord zou je me aanraden voor de rest van mijn componenten? wil niet nog eens iets halen wat mijn performance kan belemmeren op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Asus Sabortooth 990FX of Asus Crosshair V Formula-Z zouden ze aan moeten kunnen.

Maar hoe oud is de CPU? Want als die ook maar 2 dagen oud is dan zou ik geen eens moeilijk doen en overstappen naar Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.Maarten schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:16:
Asus Sabortooth 990FX of Asus Crosshair V Formula-Z zouden ze aan moeten kunnen.

Maar hoe oud is de CPU? Want als die ook maar 2 dagen oud is dan zou ik geen eens moeilijk doen en overstappen naar Intel.
Check de cpu lijst voor die borden. Er zijn beperkingen bij gebruik van een FX9370/9590.
Het is een draak van een cpu met een abnormaal hoog verbruik. Er is geen enkel moederbord die er op een normale manier mee overweg kan. Er zijn altijd wel speciale eisen waaraan voldaan moet worden om de cpu te gebruiken. De belangrijkste is een topdown koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xaviercp schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:06:
Welke moederbord zou je me aanraden voor de rest van mijn componenten? wil niet nog eens iets halen wat mijn performance kan belemmeren op deze manier.
Dan is de FX 9590 om te beginnen helaas al niet echt een goede keuze, want hiermee kun je een GTX 980 Ti niet vol mee benutten in de meeste games, ook niet met een goed moederbord en goede koeler. De enige goede oplossingen zijn wachten op de AMD Ryzen CPU's of nu overstappen naar Intel.

Als je zelfs i.c.m. een GTX 760 al die drops krijgt, lijkt het met sterk dat een top-down blowing koeler gaat helpen, want je FX 9590 moet een heel stuk harder werken om een GTX 980 Ti bij te houden dan een GTX 760.

Bedenk dat het geen gek idee is om voor een i5 setje te gaan. Dan heb je betere performance, voor minder geld, 4 keer minder stroomverbruik en moderne aansluitingen op je moederbord + upgrademogelijkheid naar een i7.
Pagina: 1