Fan Speed Control van Extra Coolers in Evolv ATX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 15:52
Beste Tweakers,

Ik zou graag wat advies/hulp willen vragen van jullie.

Sinds kort heb ik 2 extra fans aan de bovenkant gemonteerd in mijn Evolv ATX. Zie foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/l833yeyxl/file_1_380.jpg

De fans draaien een constante snelheid zelfs als de componenten in mijn systeem niet belast worden..
Nu zou ik dit graag willen aanpassen aangezien je de fans kan horen als ik zit te browsen etc.
Door onverklaarbare redenen kunnen mijn fans niet gevonden worden door het programma 'FanSpeed'..
nu begin ik te twijfelen of ik ze wel juist heb aangesloten!? Zie hieronder een foto van de aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/m69n3iuu5/file_1_377.jpg

Zie hieronder ook een totaal plaatje van het systeem.

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/kroburtmf/file_3_381.jpgimage post

Nu zijn mijn vragen:
  • Zijn de fans goed aangesloten?
  • Wat zou een goede constante snelheid zijn voor de fans?
  • Zal het systeem beter presteren als ik (zie de rode fan Corsair AF140) de 2 bovenstaande zou vervangen voor ook 2x Corsair AF140?
Mochten jullie wellicht nog andere suggesties hebben en/of koel methodes, hoor ik het graag.

Groet,

Robert.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 18:43
Wat mij niet geheel duidelijk is kun je de AF140 wel in je systeem zien en de snelheid regelen?

Kan zijn dat je inderdaad twee fans hebt die altijd op een bepaalde snelheid draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zie dat je gebruiktmaakt van de interne fanhub van de kast. De fans die je daarop aansluit zullen allemaal op hetzelfde RPM draaien; het RPM signaal komt van de 4-pins kabel die je op je moederbord hebt aangesloten.

Op welke fanheader heb je deze kabel aangesloten op je moederbord? Die zal namelijk de snelheid van álle fans op die fanhub bepalen. Je moederbord ziet de fanhub dus als het ware als 'een fan', aangezien er maar één RPM signaal door een kabel kan.

[ Voor 22% gewijzigd door stin00 op 09-02-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
Cave_Boy schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:10:
Wat mij niet geheel duidelijk is kun je de AF140 wel in je systeem zien en de snelheid regelen?

Kan zijn dat je inderdaad twee fans hebt die altijd op een bepaalde snelheid draaien.
Ja de AF140 kan ik wel regelen, die is aangesloten op mijn moederbord. De andere 2 fans zijn aangesloten op een interne fanhub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
stin00 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:25:
@UltiemePCNerd: Je quote z'n hele post en geeft een heel vaag antwoord, ik snap Robertis z'n reactie daarom wel.

Ik zie dat je gebruiktmaakt van de interne fanhub van de kast. De fans die je daarop zullen allemaal op hetzelfde RPM draaien; het RPM signaal komt van de 4-pins kabel die je op je moederbord hebt aangesloten.

Op welke fanheader heb je deze kabel aangesloten op je moederbord? Die zal namelijk de snelheid van álle fans op die fanhub bepalen. Je moederbord ziet de fanhub dus als het ware als 'een fan', aangezien er maar één RPM signaal door een kabel kan.
Dank voor de snelle response.

Dit klopt inderdaad. Ze zijn aangesloten op een interne fanhub aan de achterzijde.

Helaas ben ik momenteel niet thuis, dus zou niet 1..2..3 weten op welke fanheader deze kabel is aangesloten. Op welke fanheader zou hij moeten aangesloten worden zodat ik van iedere fan de snelheid kan bepalen of moet hiervoor een component gekocht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGCaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-05 22:50
Met een beetje bios/Speedfan moet je de fans kunnen regelen. Als je fancontroller aangesloten zit op een bepaalde moederbord-poort, moet je de instellingen van die poort wijzigen (of klinkt dit wat kort door de bocht?).

Ter illustratie:
Storm Stryker Case met 6 fans
Maximus VIII Hero (6 fan headers op MoBo)

Ik maak gebruik van 5 intake, en 1 exhaust fan (positive pressure). De exhaust en 2x intake zitten direct op MoBo. Deze regel ik via de BIOS, en zijn uit te lezen via Speedfan. De 3x front intake zitten via de fancontroller, via een Molex. Deze regel ik via de frontpanel van mijn kast.

Zo kan ik altijd de front-intakes aanpassen als ze luid zijn, en de andere 3 gaan per software, maar die hoor je toch niet (zijkant bureau). Echter, met zo veel fans en goede koeling in de kast, staan ze altijd zachtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Robertis schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:32:
[...]

Ja de AF140 kan ik wel regelen, die is aangesloten op mijn moederbord. De andere 2 fans zijn aangesloten op een interne fanhub.
Probeer eens een fan direct op je moederbord aan te sluiten (dus de fanhub er even tussenuit. Kijken of je dan wel controle hebt en kunt uitlezen. Grote kans van wel. Veel fan hub's kunnen wel meerdere fans aansturen maar je kan dan niks meer uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
Cave_Boy schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:25:
[...]

Probeer eens een fan direct op je moederbord aan te sluiten (dus de fanhub er even tussenuit. Kijken of je dan wel controle hebt en kunt uitlezen. Grote kans van wel. Veel fan hub's kunnen wel meerdere fans aansturen maar je kan dan niks meer uitlezen.
Zodra ik thuis ben zal ik dit meteen even doen. Ik zat zelf te kijken naar een NZXT Fan Controller Sentry LX, alleen kan ik deze niet inbouwen in mijn kast Phanteks Enthoo Evolv ATX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
Mocht er iemand zijn die wellicht ideeën heeft om zoiets in te bouwen in een Phanteks Enthoo Evolv ATX, hoor ik dit uiteraard graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Paperchaser schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:59:
Mocht er iemand zijn die wellicht ideeën heeft om zoiets in te bouwen in een Phanteks Enthoo Evolv ATX, hoor ik dit uiteraard graag!
Als ik de foto's bekijk zie ik geen ruimte om een extern 5,25 inch apparaat in te bouwen. Laat staan een dubbele. Er zit een soort design plaat en een fan voor.
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/51oRSbo60wL.jpg

Foto van de fan controller maakt het misschien iets duidelijker.
Afbeeldingslocatie: https://www.scan.co.uk/images/products/1086541-b.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Cave_Boy op 09-02-2017 11:16 . Reden: Foto van de fan controller bijgedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
Cave_Boy schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:14:
[...]

Als ik de foto's bekijk zie ik geen ruimte om een extern 5,25 inch apparaat in te bouwen. Laat staan een dubbele. Er zit een soort design plaat en een fan voor.
[afbeelding]

Foto van de fan controller maakt het misschien iets duidelijker.
[afbeelding]
Ja daar was ik al bang voor.

Het tussenschot wat je ziet is een stof filter, tevens heb ik i.p.v de 2 fans die je daar ziet een waterkoeling geplaatst.. jammer maar helaas.

Trouwens
Cave_Boy schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:25:
[...]

Waar zou ik deze nog in kunnen prikken op mijn MSI Z170A GAMING PRO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Paperchaser schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:49:
[...]

[...]

Waar zou ik deze nog in kunnen prikken op mijn MSI Z170A GAMING PRO?
Je kunt bij de specificaties van je moederbord keurig zien hoeveel fan headers je hebt. Staat hier op de website van Tweakers onderandere ook

pricewatch: MSI Z170A GAMING PRO

(zijn er twee)

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://handsontec.com/wp-content/uploads/2015/11/pcfan-7.jpg
Sommige hebben ook een kastje.

Ik heb nu weinig tijd om echt te zoeken maar misschien zijn er fan controllers die je met een interne USB aansluiting kan aansturen en belangrijkste is dat ze ook in je kast kunnen?

[ Voor 8% gewijzigd door Cave_Boy op 09-02-2017 12:58 . Reden: Foto fancontroller intern erbij gedaan. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik heb enkele reacties verwijderd die helemaal niet lief waren.

En UltiemePCNerd: Tranquilo, amigo.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Zo zie je maar dat een case keuze moeilijk is. de jouwe is op zich super mooi maar de beperking om voor iets in te bouwen vind ik cruciaal. Ik heb voor een fancontroler die mijn pc koelt geen omkijken meer naar.

Ik zou in jou geval eens kijken naar interne fancontrollers of alles op je moederbord aansluiten zodat je het wel kan regelen.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
Tjm De Groot schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:27:
Zo zie je maar dat een case keuze moeilijk is. de jouwe is op zich super mooi maar de beperking om voor iets in te bouwen vind ik cruciaal. Ik heb voor een fancontroler die mijn pc koelt geen omkijken meer naar.

Ik zou in jou geval eens kijken naar interne fancontrollers of alles op je moederbord aansluiten zodat je het wel kan regelen.
Je hebt 100% gelijk. Deze kast is super en top voor kabel management. Er is genoeg ruimte voor waterkoeling etc. Helaas kan er niks aan de voorkant ingebouwd worden en heb hier eerlijk gezegd ook totaal geen rekening mee gehouden, waar ik nu spijt van heb. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Met deze moet het wel kunnen volgens mij.
pricewatch: NZXT Grid+ V2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Paperchaser schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:38:
[...]

Je hebt 100% gelijk. Deze kast is super en top voor kabel management. Er is genoeg ruimte voor waterkoeling etc. Helaas kan er niks aan de voorkant ingebouwd worden en heb hier eerlijk gezegd ook totaal geen rekening mee gehouden, waar ik nu spijt van heb. 8)7 8)7
Is niet nodig: https://www.highflow.nl/a...fan-controller-53234.html

Heb hem zelf ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 16:45
Je kan toch via die pwm fan hub gewoon via het mobo al je fans regelen? Je hoeft dan slechts 1 pwm fan aansluiting op je moederbord te hebben. Het signaal word door de hub omgezet naar DC, dus je kan er gewoon de 3 pin fans van de case mee aansturen.

Fans in de hub, sata power in de hub, en een pwm kabel van hub naar mobo. RPM van fan1 poort (de witte) word weergegeven in je mobo.

Heb het ding hier ook en werkt perfect.

[ Voor 40% gewijzigd door junneh op 17-02-2017 14:58 ]

Pagina: 1