Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 09:20
Mannen broeders,

Ik heb sinds een weekje een Itho SpiDer thermostaat hangen icm met een Honeywell HGI80 .
Normaal geeft Itho aan dat er een Gateway ( van Itho ) gebruikt moet worden om de SpiDer uit te kunnen lezen en op afstand te kunnen bedienen.
Maar aangezien ik al een ruime tijd Domoticz heb draaien wil ik die gehele gateway niet inzetten, en daarom gebruik maken van de bij geleverde HGI80.

Standaard zit er in domoticz een Evohome USB (for HGI/S80) plug in, maar helaas deze kan (nog) niet overweg met de SpiDer.
Dus moet ik gaan onderzoeken hoe dit wel voor elkaar te krijgen.
Daarom al in contact gekomen met de developer van de Evohome plugin binnen domoticz.
Hierop heb ik inmiddels een log kunnen krijgen met wat informatie die nodig is om alles werkend te krijgen :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
evohome: SYSINFO: d1 App Ver 22 (2016-09-15) Name CCU-12T20
Hardware Monitor: Fetching data (System sensors)
evohome: BATTERY_INFO: Unknown=0 charge=100(%) level=1 (OK)
evohome: ZONE_TEMP: Zone sensor msg: 0x54c05c: 0: 2225
Error: evohome: unknown command 22c9
Error: evohome: unknown command 12c0
Error: evohome: unknown command 3110
Error: evohome: unknown command 3120
Error: evohome: unknown command 2e10
evohome: BINDING: Dev No 0: Cmd 0x22c9 DeviceID 0x54c05c (21:49244)
evohome: BINDING: Dev No 0: Cmd 0x3110 DeviceID 0x54c05c (21:49244)
evohome: BINDING: Dev No 0: Cmd 0x22f1 DeviceID 0x54c05c (21:49244)
evohome: BINDING: Dev No 2: Cmd 0x3ef0 DeviceID 0x54c05c (21:49244)
evohome: BINDING: Dev No 1: Cmd 0x10e0 DeviceID 0x54c05c (21:49244)
evohome: BINDING: Dev No 0: Cmd 0x1fc9 DeviceID 0x54c05c (21:49244)

Zijn er hier op het forum mensen die kunnen helpen met het de-coden en het koppelen van de SpiDer.

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:44
Ik loop al een tijdje rond met hetzelfde idee, alleen was mijn plan om Domoticz via de Spider Gateway te laten praten.
Die gateway staat ook bekend onder de naam Fifthplay Home Area Manager.
Ook grappig om te zien dat je van alles kunt aansluiten op die gateway, rookmelders, watermelders, CO melder, raam/deur contacten, enz. Bij Itho heb ik daar niks over gelezen (behalve de smartplugs)
Er is ook een zwave connector leverbaar maar het is mij nog niet duidelijk wat je daar precies mee kunt.
Mijn hoop is een beetje om Domoticz via zwave met de gateway te laten praten.

Als ik de manual van de Fifthplay HAM goed begrijp ben je niet gebonden aan de Spider thermostaat maar kun je ook andere modellen koppelen. Daar maak ik een beetje uit op de de aansturing naar de thermostaat 'universeel' is, wat de aansturing hopelijk wat makkelijker maakt.

Er is in ieder geval een API beschikbaar, dus dat geeft hoop; http://public.fifthplay.com/API/

[ Voor 5% gewijzigd door remmuz op 09-02-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
remmuz schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:16:
Ik loop al een tijdje rond met hetzelfde idee, alleen was mijn plan om Domoticz via de Spider Gateway te laten praten.
Ook grappig om te zien dat je van alles kunt aansluiten op die gateway, rookmelders, watermelders, CO melder, raam/deur contacten, enz. Bij Itho heb ik daar niks over gelezen (behalve de smartplugs)
Er is ook een zwave connector leverbaar maar het is mij nog niet duidelijk wat je daar precies mee kunt.

Als ik de manual van de Fifthplay HAM goed begrijp ben je niet gebonden aan de Spider thermostaat maar kun je ook andere modellen koppelen. Daar maak ik een beetje uit op de de aansturing naar de thermostaat 'universeel' is, wat de aansturing hopelijk wat makkelijker maakt.

Er is in ieder geval een API beschikbaar, dus dat geeft hoop; http://public.fifthplay.com/API/
Ik zal dit eens doorgeven aan diegene die de evohome plugin gemaakt heeft , en waarmee me nu een beetje op de trail and error manier aan het proberen zijn het spul gekoppeld te krijgen .
Maar dan zonder de gateway, want die lijkt me overbodig zodra domoticz werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Zijn er eventueel mede forum genoten die kunnen helpen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmetje651
Om verder te kunnen troubleshooten , heb ik imiddels de 868 tranciever besteld.
gaan dit aan een NodeMCU hangen met de https://github.com/racquemis/IthoEcoFanRFT of https://github.com/incmve/Itho-WIFI-remote sketch

en dan fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
remmuz schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:16:

Leuk om dit te lezen; hier hangt sinds mei vorig jaar een Itho Spider, mèt gateway.

Ik kreeg onlangs bericht dat de software van die gateway zal worden ge-update:
Beste Spider-gebruiker,

De komende weken zal de software van uw Spider Gateway automatisch worden bijgewerkt, waarna u als gebruiker nieuwe mogelijkheden en verbeteringen krijgt.

Storingsmeldingen van verwarming of ventilatie:
Storingsmeldingen van uw verwarming- of ventilatiesysteem worden doorgestuurd naar uw Spider-berichteninbox. Hierdoor ziet u direct op uw Spider app dat er iets mis is met uw huisinstallatie. Daarnaast zijn deze meldingen ook te bekijken op de mijn.ithodaalderop.nl webapplicatie. Meer informatie over storingsmeldingen in Spider vindt u op mijn.ithodaalderop.nl onder het kopje Documenten, op de Spider site onder Service en vragen, of in dit document
Snelheid van Spider:
Door een aantal softwareverbeteringen zullen vanaf maart commando’s van Spider sneller worden doorgegeven binnen het systeem. Hierdoor zal u merken dat bijvoorbeeld uw aangesloten Powerplugs en uw verwarmingssysteem sneller zullen reageren.
Verwarming per kamer:
De software is geschikt gemaakt voor optionele uitbreiding met verwarming per kamer met draadloze Spider radiatorregelaars. Deze draadloze Spider radiatorregelaars zullen binnenkort beschikbaar komen. Klik hier voor meer informatie.

Ze gaan dus in ieder geval die radiatorregelaars toevoegen.
Als ik jouw verhaal zo lees, dan zouden we nog heel wat meer domotica kunnen verwachten. Het is natuurlijk de vraag of Itho die stap zal nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Sinds kort ook een spider met gateway. Fifthplay heeft sinds enkele dagen nieuwe sensoren volgens mij. Mooier zou zijn als ik mijn Netatmo icm domoticz kan gebruiken.

Mijn itho CVE ventilatiebox zit in ieder geval al wel op de spider.

Zijn er dingen waar niet-ict-ers mee kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Over die draadloze radiator thermostaten; ik vraag me af hoe die aangestuurd gaan worden.
De gateway heeft standaard geen zwave of andere draadloze communicatie middelen aan boord...

Ben benieuwd wat ze gaan kosten. Het lijkt mij een mooie oplossing voor ruimtes die weinig gebruikte worden of alleen op vaste tijden.

Ik ben zelf geen held met programmeren maar ik heb me laten vertellen dat het relatief eenvoudig is om functionaliteit aan Domoticz toe te voegen als er een API beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Nog een tip voor als je dat stemmetje dat soms uit de gateway komt vervelend vind;

Noteer het MAC adres dat achterop de gateway staat en open in een browser:
http://FP[MAC adres].local bijvoorbeeld: http://FP00112A211DAD.local
(als je het IP adres van je gateway weet kun je dat ook gebruiken)

In de web interface kun je onder Sound Settings de optie Auditive status notifications uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
@Hkuit Als ik het goed begrijp dan gebruik je dus alleen de gateway, en niet samen of i.c.m. domoticz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Pimmetje651 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:38:
@Hkuit Als ik het goed begrijp dan gebruik je dus alleen de gateway, en niet samen of i.c.m. domoticz ?
Nee, ik ben net als iemand hierboven een niet-ict'er. Ik heb wel Domoticz in huis, sinds kort, maar zie mezelf niet in staat om de koppeling tussen deze gateway en domoticz te leggen.

Met mijn quote wilde ik alleen bevestigen dat Itho een nieuwe mogelijkheid aan het Spider-systeem gaat toevoegen, nl. die radiatorknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
remmuz schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:12:
Over die draadloze radiator thermostaten; ik vraag me af hoe die aangestuurd gaan worden.
De gateway heeft standaard geen zwave of andere draadloze communicatie middelen aan boord...

Ben benieuwd wat ze gaan kosten. Het lijkt mij een mooie oplossing voor ruimtes die weinig gebruikte worden of alleen op vaste tijden.

Ik ben zelf geen held met programmeren maar ik heb me laten vertellen dat het relatief eenvoudig is om functionaliteit aan Domoticz toe te voegen als er een API beschikbaar is.
De gateway zelf niet, maar je moet die koppelen aan je router. Ik heb 2 thermostaten aan het systeem gekoppeld en 1 daarvan is draadloos; er is dus enige vorm van draadloze communicatie. Ik weet zo gauw niet via welk protocol (via mijn Wifi, of via 433 Mhz?) maar dat is zo uit te vinden.
later: Ik heb iets gevonden:
"De OpenTherm® ketelmodule wordt bedraad aangesloten op de OpenTherm®-thermostaataansluiting
van de cv-ketel of warmtepomp en maakt een draadloze verbinding (RF) met de thermostaat.
De module wordt gevoed via de OpenTherm®-aansluiting van de cv-ketel of warmtepomp".

Wat die knoppen betreft;
ik gebruik nu een ander systeem van eQ-3 Max voor datzelfde doel. 4 slaapkamers, de badkamer en de bijkeuken hebben zo'n knop, per kamer kan ik een programma instellen. De badkamer gaat bijvoorbeeld 's ochtends en 's avonds van 18 naar 21 graden, de slaapkamers niet.
Itho zal met een mooie prijs moeten komen, of met nuttige extra functionaliteit, om interessanter te zijn dan eq-3 Max.

Over nuttige functionaliteit gesproken;
onze ventilatie zit ook op het Spider-systeem, en ook daarvoor kan ik dus een tijdprogramma instellen. 's Ochtends hoog, overdag laag, na 16 uur als iedereen weer thuiskomt op midden. Dat vind ik nuttig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Op de site van Itho (of in de mail) stond volgens mij een bedrag van €550,- op basis van 4 of 5 knoppen/zones. Ik denk niet dat de thermostaat en gateway daar al bij zitten.

Kan het EQ-3 max systeem dan ook icm met domoticz? Of met de spider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Het EQ-3 systeem heb ik ook. Na uren prutsen heb ik het ook vanuit Domoticz werkend gehad.
Het werkt wel aardig maar het grote nadeel is natuurlijk dat het alleen de radiatoren stuurt maar niet de CV ketel kan inschakelen.
Ik verwacht dat het systeem van Itho dat wél kan, vergelijkbaar met Evohome.
De knoppen van Honeywell en EQ-3 kosten 30-50 euro dus daarom ga ik ervan uit dat de 550 euro die Itho noemt inclusief gateway en Spider is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Ben nu al een avondje bezig om een van beide Itho sketches te flashen op mijn NodeMCU, helaas zonder resultaat en alleen telkens error's .
Ik gebruik IDE 1.6.9 en heb alle libary's geupdate en de Itho libary in de libary map gezet .
Iemand al meer problemen / dezelfde problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 00:01
Pimmetje651 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:22:
Ben nu al een avondje bezig om een van beide Itho sketches te flashen op mijn NodeMCU, helaas zonder resultaat en alleen telkens error's .
Ik gebruik IDE 1.6.9 en heb alle libary's geupdate en de Itho libary in de libary map gezet .
Iemand al meer problemen / dezelfde problemen
Hier had ik eerst ook last van. Welke firmware staat er op op jouw NodeMCU? Ik heb uiteindelijk deze er op gezet met NodeMCU flasher.

Compiled nodemcu-firmware
NodeMCU Flashing the firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Templar schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 11:10:
[...]

Hier had ik eerst ook last van. Welke firmware staat er op op jouw NodeMCU? Ik heb uiteindelijk deze er op gezet met NodeMCU flasher.

Compiled nodemcu-firmware
NodeMCU Flashing the firmware
Het gaat al mis bij het compilen dus zaldus helaas niet de oplossing zijn.
Kan iemand anders een export maken uit Arduino ide ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23

_PM

Zijn er updates op dit topic?
Heb sinds kort ook een Spider (nog zonder gateway). Ik kan tot het einde van de maand nog goedkoop de gateway aanschaffen.... mocht die nuttig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Is die Spider dan een beetje nuttig zonder gateway? Geen bediening op afstand, geen weekprogramma's, geen mogelijkheid om met zones te werken. Het is dan niet meer dan een kastje om de temperatuur in te stellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siteoptimo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-07 00:16
remmuz schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:14:
Is die Spider dan een beetje nuttig zonder gateway? Geen bediening op afstand, geen weekprogramma's, geen mogelijkheid om met zones te werken. Het is dan niet meer dan een kastje om de temperatuur in te stellen toch?
Ik heb de Spider + Spider Connect gateway sinds een maand. Zonder de gateway heb je inderdaad geen bediening op afstand. Je kan met zones werken als je ketel dat ondersteunt (ik heb de Cube Duo). Een programma kan je ook instellen, hoewel het wat klungelig verloopt via de interface van de Spider zelf waardoor ik de mogelijkheden niet ten volle bekeken heb.

Die spider connect vind ik op dit moment wel de moeite, zeker als je ventilatie eraan kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Binnenkort worden ook sensoren leverbaar, oa voor rook, CO, beweging, temperatuur, water en ook raam/deur contacten. Dat maakt het wel interessant om de gateway aan te schaffen.

[ Voor 14% gewijzigd door remmuz op 08-08-2017 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-09 22:19
Daar is de vraag of je voor die safety uitbreiding aan alleen de gateway genoeg hebt. Voor de multizonering heb ik er ook een dongel met externe antenne bij aan moeten knopen. In de gateway is plaats voor extra modules. Standaard zit er al een module voor de slimme meter in.

[ Voor 5% gewijzigd door Stanley22_7 op 08-08-2017 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Leuk, een Spider topic. :)

Ik heb deze nu ruim een jaar icm de gateway van Fifthplay en het bevalt mij prima.

Als je op de website van Fifthplay kijkt zijn er ook een aantal accessoires beschikbaar voor de Fifthplay gateway maar ik heb niet het idee dat dat zomaar gaat werken. Ik kan mijn fifthplay daar namelijk niet registreren omdat deze op één of andere manier al geregistreerd is via de Spider. Itho zal deze accessoires wel onder de eigen naam willen uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik heb daarover contact gehad met Fifthplay. Het is inderdaad niet mogelijk om de Ihto gateway te registreren by Fifthplay. (en dat gaat ook nooit gebeuren)
Je bent dus van Itho afhankelijk voor accesoires. Gelukkig zijn de meeste daarvan binnenkort te koop bij Itho.
Ze staan ook al op de website; https://webshop.ithodaald...t/spider-brand-rookmelder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfjes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:15
En helaas zijn deze uitbreidingen nog steeds niet beschikbaar =(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
For what it's worth; Ik heb spider onlangs toegevoegd aan home assistant. Ik was het beu dat het een aparte app was.

Ook de powerplugs werken. Andere zaken heb ik niet van spider dus kan ik ook niet testen.

Het is een losstaande python library die verbinding maakt met de spider gateway via mijn.ithodaalderop.nl

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
PTish schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:14:
For what it's worth; Ik heb spider onlangs toegevoegd aan home assistant. Ik was het beu dat het een aparte app was.

Ook de powerplugs werken. Andere zaken heb ik niet van spider dus kan ik ook niet testen.

Het is een losstaande python library die verbinding maakt met de spider gateway via mijn.ithodaalderop.nl
Hoe :)heb je instructies of dergelijke ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Nu online
Voor HA kun je gewoon de docs raadplegen;
https://www.home-assistant.io/components/spider/

Hier is mijn python lib;
https://github.com/peternijssen/spiderpy

(Note; ik ben geen python dev, dus het is een beetje gestuntel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
begrijp ik het goed dat je hierbij de spider gateway gebruikt , en dus niet de HGI ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Nu online
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mannen,

miss dat iemand dit als off topic ziet, maar dt is 1 van de weinige plaatsen waar over spider word gesproken,

Weet iemand of de Gateway van fifplay ook werkt met de spider thermostaat? of moet ik echt de Itho fiftplay gateway hebben? ik kan namelijk goedkoop de standaart gateway kopen en de Spider.

Dank voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Topic kick :+
Afgelopen dagen toch weer eens gaan spelen omdat ik ook de ducobox eens wilde koppelen.
Inmiddels dit voor elkaar gekregen via ESPEASY (wil dit nog naar ESPhome zetten ooit) en nu kwam dit ook weer naar boven.
Zijn er nog mensen die hier verder mee zijn gegaan ? Inmiddels hoeft die HGI80 niet mee gebruikt worden , en heb ik een werkende CC1101.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
PTish schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:48:
Voor HA kun je gewoon de docs raadplegen;
https://www.home-assistant.io/components/spider/

Hier is mijn python lib;
https://github.com/peternijssen/spiderpy

(Note; ik ben geen python dev, dus het is een beetje gestuntel)
Dit werkt alleen als je een spider gateway hebt, en die heb ik niet (wil ik soort van zelf creëren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Nu online
Pimmetje651 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:48:
[...]

Dit werkt alleen als je een spider gateway hebt, en die heb ik niet (wil ik soort van zelf creëren)
Klopt. Sowieso gaat Spider stoppen: https://community.home-as...p-spider-support/59993/28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Aha ok, dan toch maar eens opzoek naar anders thermostaat, die ik wel uit kan lezen enz thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasje12
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-02 19:43
Heb een vraag, aangezien ik al vaker op het punt gestaan de spider aan te schaffen, maar steeds niet gedaan. Nu houdt de spider op te bestaan en kijk toch wat slim is.

Situatie bij mij HP base cube + coolcube geplaatst eind 2014. Beneden vloerverwarming boven radiatoren.
Nu zit er bedraad een chronotherm 4 in de woonkamer ter bediening.

Hoor graag advies over wat nu een goed thermostaat zou kunnen zijn. Liefst beneden bediening van de vloerverwarming en op de eerste verdieping een 2de thermostaat voor de radiatoren.

sony 55hx950 - onkyo616 - HK 60 - RPi 3b - PS4 - MBPr

Pagina: 1